علی کفاشیان در گفت و گو با خبرآنلاین از اتهامات جدید هیات رئیسه به خود می گوید.

آریا صالحی :دوباره علی کفاشیان گوشه رینگ گیر‌  کرده. حریفش اما این‌بار نه فقط رسانه‌ها، که نزدیک‌ترین همکارانش هستند. اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال. به روایتی 7 و به روایتی دیگر 6 نفر از 8 نفر هیات رئیسه، نامه‌ای نوشته‌اند و در 14 بند سوالاتی پرسیده‌اند در مورد مسائل مالی و برخی تصمیمات حیاتی رئیس فدراسیون. آنها حتی در قانونی بودن حضور نبی به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال هم شبهه ایجاد کرده‌اند.

حالا سوال این است:آیا خطری جدی قدرت کفاشیان را تهدید می‌کند؟ سوال بعدی: آیا این تهدیدها او را نگران کرده؟

مثل همیشه سخت می‌شود سخت می‌شود فهمید که این ماجراها برای‌اش چقدر جدی است. تقریبا در همه مدت مصاحبه، مثل همیشه شوخی می‌کرد، اگرچه به نظر می‌رسید که از برخی  همکارانش خیلی دلگیر است. او در این گفت و گو با خبرآنلاین از روزهای پیش رو می گوید:

   

آقای کفاشیان! شهر را به هم ریخته‌اید و خودتان با خیال راحت رفته‌ بودید مالزی...

جنگ را به پا کرده کردم و خودم در رفتهم. قدیم‌ها هم دعوا که می‌شد بچه‌ها محله‌هامان را صدا می‌کردم و خودم در می‌رفتم{خنده}...راستش در مالزی درگیر جلسات کمیته ویژن بودم. امیدواریم بتوانیم برنامه‌هایی تصویب کنیم که کمک به فدراسیون‌ها باشد.

چند ماه دیگر انتخابات کنفدراسیون برگزار می‌شود. شما هم گفته‌اید می‌خواهید نامزد نایب رئیسی شوید. اوضاع چظور است؟ چقدر شانس دارید؟ لابی کرده‌اید یا نه؟

لابی زیاد کرده‌ام. بالاخره به خاطر این پنج شش سالی که در فدراسیون بوده‌ام، ارتباطات خوبی دارم. خودشان هم قبول کرده‌اند که فدراسیون ایران باید جایگاهی در کنفدراسیون داشته باشد. ولی مثل بقیه نمی‌توانیم برای گرفتن این پست‌ها خرجی چیزی بکنیم. الان شانس ما خوب است، اگر تا آن موقع اختلافی یا مشکلی پیش نیاید، ان‌شاءالله می‌توانیم این پست را برای فوتبال ایران بگیریم.

البته اگر تا آن موقع بتوانید جلوی فشارهای داخلی مقاومت کنید.

ببینید ما چند تا رسالت داریم، یکی اینکه بتوانیم کرسی‌هایی را که در کمیته‌های مختلف ای‌اف‌سی داریم‌، حفظ کنیم، یکی گرفتن کرسی در کمیته اجرایی است و یکی هم میزبانی جام ملتها.

میزبانی ار نظر خودتان هنوز جدی است؟

بله. من الان دارم با روسای فدراسیون‌ها یکی یکی رایزنی می‌کنم...

ولی اینجا به نظر می‌رسد هیچ کاری نمی‌کنید. هیچ حرفی از میزبانی نیست. شرایط شما شبیه فدراسیونی نیست که دارد به هر دری می‌زند که میزبانی را بگیرد. رایزنی کرده‌اید؟

«اینجا» یعنی کجا؟ ایران؟

بله.

با کی رایزینی کنم؟

با دولت با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف که قاعدتا برگزاری جام ملت‌ها بدون کمکشان غیر‌ممکن است.

همیشه وضع ما این بوده. همیشه این جوری بوده که یک چیزی را باید گردن خودمان بندازیم تا بقیه بیایند جلو و کمک کنند. الان که کسی کاری نمی‌کند. ما باید میزبانی را بگیریم بعد بقیه را بیاوریم پای کار. البته ما همه موافقت‌ها را گرفته‌ایم، امضاها را گرفته‌ایم، شرایط خودمان را مثبت نشان داده‌ایم و این در ذهن ای‌اف‌سی جا افتاده که ایران یک متقاضی جدی است. من الان این ور بیشتر کار می‌کنم. اینجا باید بحث در هیات‌رئیسه مطرح شود. من حتی می‌خواهم پیشنهاد بدهم از این به بعد مجمع کنفدراسیون در مورد میزبانی تصمیم بگیرد و تصمیم‌گیری دیگر دست هیات‌رئیسه نباشد، مثل فیفا. فیفا هم قبلا هیات اجرایی تصمیم می‌گرفت، الان افتاده دست مجمع. البته اگر تصویب شود هم به این دوره نمی‌رسد، به همین خاطر من تلاش می‌کنم در جلساتی که اینجا هست رایزنی کنم. خیلی امیدواریم که میزبانی را بگیریم، قطعا بعدش دولت هم به ما کمک خواهد کرد.

ولی به نظر می‌رسد اینجا مشکلات شما خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. واقعا با این همه فشار - که بخشی از آن شبیه تسویه‌حساب شخصی است- آیا می‌توانید در ماه‌های آینده همچنان روی کارتان تمرکز داشته باشید؟

متاسفانه این هست. من واقعا چه کاره‌ام که این همه باید فشار روی‌ام باشد؟ مگر چه کار کرده‌ام؟ ما اهدافی داریم که دنبالشان هستیم. داریم تلاش می‌کنیم که جام ملت‌ها را بگیریم. نتایج فوتبال هم چیزی نیست که همیشه دست ما باشد. یک دوره مثل چند سال پیش هم تیم نوجوانان‌مان خوب نتیجه می‌گیرد هم تیم جوانان، یک دوره هم مثل امسال هیچ کدام‌شان نتیجه نمی‌گیرند. مگر من به تنهایی چقدر روی این چیزها تاثیر دارم؟

البته انتقادی که الان هست، فقط به نتایج نیست. مثلا همین نامه‌ای که هیات‌رئیسه به شما نوشته، خیلی ربطی به نتایج ندارد. انتقادشان به برخی آدم‌های فدراسیون است و البته مسائل مالی.

نه این طور نیست. شما که باهوش هستید می‌دانید این نامه به تحریک چند نفر، در واقع به تحریک یک نفر نوشته شده. یک نفر که چند بار از ما خواسته پستی چیزی به او بدهیم...

منظورتان آقای عزیزی خادم است؟

نیاز نیست اسم ببرم. می‌خواهم بگویم خیلی از بندهای این نامه، سوال در مورد کارهایی است که ما انجام داده‌ایم، گزارش شده و اسناد و مدارکش هم هست. برای من سوال است که چرا این چیزها در جلسه هیات‌رئیسه مطرح نمی‌شود. تعارف که ندارید. همان‌جا بیایید بپرسید، ما هم توضیح می‌دهیم.

ولی قبول کنید اداره فدراسیون این جوری خیلی سخت است. به هر حال 7 نفر از اعضای هیات‌رئیسه مقابل شما ایستاده‌اند. در این شرایط چه جوری می‌شود کارها را جلو برد؟

هیات‌رئیسه قبلی ما هم همین‌ جوری شد. یک اتفاق این شکلی افتاد. منتهی آن موقع تندتر بود. این‌ها متاسفانه تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند.

آقای تاج هم امضا کرده‌اند؟

نه تاج امضا نکرده.

ولی گفتند امضای ایشان هم هست.

نه امضا نکرده.

شما نمی‌خواهید به این نامه جواب بدهید؟ لازم نیست جلسه بگذارید؟

چرا داریم همه گزارش‌ها را آماده می کنیم. همه گزارش‌های مالی را آماده می‌کنیم، بعد توی جلسه می‌دهیم که ببینند.

البته بعضی از چیزهایی که مطرح شد باورش سخت بود. مثلا اینکه وزارت خارجه 400 هزار دلار پول دستی به شما داده و بعد این پول گم شده و توی حساب و کتاب‌های فدراسیون نیامده.

اصلا چنین چیزی نیست.

قبلا هم توضیح داده بودید که به خاطر تحریم‌ها بخشی از درآمدهایی را که از فیفا و ای‌اف‌سی دارید، از طریق وزارت خارجه وارد می‌کنید.

اصلا همه پول‌هایمان را همین جوری می‌گیریم. همه را می‌دهیم به سفارتخانه، بعد از وزارت خارجه می‌گیریم. بندگان خدا دارند با ما همکاری می‌کنند. وقتی نمی‌توانیم حساب باز کنیم، چه کار باید بکنیم؟ همه پول‌هایی که آن‌ور می‌دهیم و این‌ور می‌گیریم حساب و کتاب دارد و قران به قرانش مشخص است. اینها‌ مسائل انحرافی است.

چرا اینها‌ را توضیح نمی‌دهید خب؟

وقتی سوال‌های بی‌ربط می‌کنند، چرا باید جواب بدهم؟

ولی ممکن است این جوری به نظر برسد که جوابی ندارید.

مهم نیست چه قضاوتی می‌شود. من به صورت کلی می‌گویم هر پولی که به حساب ما آمده یا رفته، حساب و کتاب دارد. ریال به ریالش مشخص است. تمام شد رفت، هیچ پولی گنگ نیست.

یکی از کسانی که در موردش کلی حرف می‌زنند، هوشنگ مقدس است. خودش که به ما می‌گفت هیچ پولی از فدراسیون نمی‌گیرد...

بیچاره راست می‌گوید. ما پول را به حساب ایشان حواله می‌کنیم. خب به چه کسی حواله کنیم که مطمئن باشیم برنمی‌دارد ببرد؟ مثل همان داستانی که برای استقلال پیش آمد. من که نمی‌توانم به هر کسی اطمینان کنم. پولی که به آقای مقدس حواله می‌کنیم، عین همان را برای اردوهایمان‌ یا بازی‌های‌ خارجی‌مان بدون هیچ کارمزدی چیزی به ما می‌دهد. شما فکر می‌کنید تیم توی پرتغال اردو می‌گذاریم، خودمان می‌توانیم پول حواله کنیم؟ فکر می‌کنید ماچ می‌دهیم؟ این پول را می‌دهیم به آقای مقدس بعد او در پرتغال بدون یک ریال کارمزد به ما پس می‌دهد. پول کی‌روش را هم به او می دهیم، همین کار را می‌کند.

آقای کفاشیان! ممکن است خیلی از این توضیحاتی که شما می‌دهید درست باشد اما واقعیت این است که تصویری که از فدراسیون شما در نزد افکار عمومی وجود دارد، تصویر مثبتی نیست. شاید خودتان خیلی تلاش نکرده‌اید این تصویر را بازسازی کنید، به همین خاطر انگار خیلی‌ها منتظرند تا یکی بگوید فدراسیون کفاشیان دزدی کرده و بعد آنها بدون تحقیق این حرف را باور کنند.

نه به نظرم این جوری نیست. وقتی یکی شایعه‌ای می‌سازند یا دروغی می‌نویسند، دلیلی ندارد من مدام در موردش حرف بزنم. فیفا و ای‌اف‌سی هر پولی که می‌دهند حساب و کتاب دارد. این جوری نیست که به حساب من بریزند یا به حساب پسر خاله من. پولی که می‌آید، نامه‌اش به بخش بین‌الملل ما می‌رسد، بعد به بخش مالی، بعد به فلان وزارتخانه. یعنی صد جا در جریان قرار می‌گیرند. این جوری نیست که من بتوانم دستی پولی بگیرم و کسی نفهمد. حالا خوشبختانه یا بدبختانه سیستم فدراسیون ما جوری است که اگر یک شبهه کوچولو وجود داشته باشد، خود بچه‌های فدراسیون بلافاصله می‌روند ده جا می‌گویند! همین الان برای مسابقات زیر 14 ساله‌‌ها در همدان ما یک میلیارد و صد میلیون تومان بدهی داریم به هتل‌ها و جاهای مختلف. قرار شده ای‌اف‌سی این پول را بدهد که ما بدهیم به هیات همدان. الان دو ماه است که ما نامه‌نگاری می‌کنیم، تازه قرار شده بدهند. ما هم گفته‌ایم بریزند به حساب سفارت. بعد از سفارت دوباره ما باید بدویم دنبال اینکه کی و چه جوری پول را از وزارت خارجه بگیریم. این وسط چطور ممکن است با وجود این همه نامه‌نگاری و این همه سند، پولی گم شود؟

یک شایعه هم این است که وزارت خارجه بابت پول‌هایی که برای شما جا‌به‌جا می‌کند، 3 درصد کمیسیون می‌گیرد. می‌گویند پول‌ها را نقدی می‌گیرند و قسطی به شما می‌دهند.

نه، کمیسیون نمی‌گیرند. بنده خداها البته نمی‌توانند پول را یک جا به ما بدهند. مثلا الان پول توی حسابشان است، خب برای تبدیلش یک مقدار کارمزد باید کم شود، اینها هست دیگر. چاره‌ای نیست. بنده‌خداها دارند به ما لطف می‌کنند. اصلا می‌توانند بگویند این کار را نمی‌کنیم.. همین الان ما می‌خواهیم پولی از یک بانک به بانک دیگر حواله کنیم، دلار می‌فرستیم، بعد تبدیل به درهم یا یورو که می‌شود، کارمزد از این برداشته می‌شود.. بانک‌ها کاسبی‌شان همین است. به خاطر این تحریم‌ها ماشاءالله همچین کارمزد می‌گیرند... شما فکر می‌کنید بقیه جاهای دیگر مملکت غیر از این است؟ فکر می‌کنید پولی حواله می‌شود عین همان را می‌گیریم؟ نه! درصد می‌گیرند. این قدر توی این تحریم‌ها، واسطه‌ها پولدار شده‌اند که حد و حساب ندارد.

راستی از یک میلیون دلاری که آمریکا بلوکه کرده بود، چه خبر؟ شکایت شما به جایی نرسید؟

دنبالش هستیم ولی هنوز نتوانسته‌ایم بگیریم.. چهار سال است که بلوکه شده. این‌های که مسائل مالی فدراسیون را پیگیری می‌کنند، باید هر چه فحش دارند بدهند به آمریکای پدرسوخته که پول‌های ما را گرفته و پس نمی‌دهد. او جهانخوار و پدرسوخته است، خدا لعنتش کند!

انتخاب حبیب کاشانی برای مدیریت تیم امید، پیشنهاد خود شما بود؟

بله من خودم فکر کردم باید کسی بیاید که بتواند مدیریت کند و بعد از ایشان خواستم این کار را قبول کند.

البته برخی می‌گویند خواسته‌اید یک جوری سپر بلا برای خودتان درست کنید.

هر غلطی بکنیم یک چیزی می‌گویند. فردا می‌گویند می‌خواهد کاشانی را بکند رئیس فدراسیون.. داستانی داریم به خدا.

ظاهرا بحث برکناری وینگادا خیلی جدی شده. شما هم به این جمع‌بندی رسیده‌اید که یک مربی دیگر باید انتخاب شود؟

نه داریم روی این موضوع فکر می‌کنیم. داریم صحبت می‌کنیم که کادرش را تقویت کند. کمیته فنی و توسعه دارد موضوع را بررسی می‌کند، ولی به هر حال اگر ببینیم ضعیف است، ریسک نمی‌کنیم که کادر را تقویت نکنیم. فعلا با جدیت تیم امید را پیگیری می‌کنیم.

 

  4141

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    7 22
    بعد ميگن چرا ما ميريم از كشورهاي دريتي ميبازيم با اين وضع مديريت كلان و وضعيت پاسخگويي و حساب و كتاب تا همين جا هم فقط خدا كمك كرده
  • بابا FI ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    17 16
    نخیر فکر نکردیم ماچ میدهی گفتیم شما بری یه نفر خوشگل تر بیاد
    • ایرانی US ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      11 2
      آقای کفاشیان ماچی چند حساب میکنید؟ ببینم وسعم میرسه چهارتا ماچت کنم . جون خیلی لذت بردم ضرغام رو کردی تو قوطی من بمیرم چاپ کن
  • رحیم سرشار A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    46 9
    آقای کفاشیان ای کاش از اول اینجوری قاطع بودی .از اقای وزیر و از اقای ضرغامی هم نترس که ما پشت تو هستیم..........................
    • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
      11 16
      شما؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    21 7
    بنده خدارو نگاه کن به کجا رسوندن...واقعاً ما ایرانی ها خییییلی خوبیم...به خودمونم رحم نمیکنیم...
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    35 8
    تغییر کفاشیان الان اشتباه بزرگیه .
    • ناشناس A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      0 0
      همیشه همیه چیز بر وفق مراد کفاشیان میشه. کلا ما ایرانی ها حقمونه.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    2 13
    براي اعمال تغييرا آيا بايد انقد فشار بهش وارد مي شد؟ بعد چند سال تازه ياد حق پخش افتاده؟ وزارت لطفاً عوضش كنيد و يكي از جنس فوتبال بياريد سر كار
  • بابک IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    5 6
    من از کفشایان بدم میاد ولی اگه از فدارسیون بزاریمش کنار نایب رییس ای فی سی هم از دست ایرانی ها میپره....مثل گذشته
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    7 2
    وقت تعویض ریاست فدراسیون نیست فعلا عده ای برای کباب فدراسیون دندان تیز کرده اند
  • sanaz A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    8 1
    هر غلطی بکنیم یک چیزی می‌گویند.این جمله رو باید طلا گرفت.کلا تو ایران اینجوره آدم هرکاری کنه یه حرف واسش در میارن.
  • بي نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    3 3
    دلت خوش برادر از کجا معلوم راي بيار.اکر راي اورد خدا به داد فوتبال اسيا برسه .همه سرکرميه
  • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    3 1
    ببخشید منظور سرگرمیه