نشست بی‌نتیجه شورای امنیت؛ پیشنهاد روسیه به آنکارا و تهران

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه وارد سومین روز شد و خبرها حاکی از آن است که روند جنگ ممکن است بحرانی و فرسایشی شود.

زهره نوروزپور: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بامداد امروز نشست شورای امنیت به وقت محلی درباره حمله نظامی ترکیه به عفرین پایان یافت، این جلسه بدون نتیجه گیری و محکومیت آنکارا گزارش شده است. برخی منابع می گویند احتمال ورود پیشمرگهای کردستان عراق و نیروهای دموکراتیک سوریه که تحت حمایت آمریکا هستند به معرکه عفرین قوت گرفته است. در این میان برخی از مطبوعات آمریکا نیز اعلام کرده اند که واشنگتن از ترکیه در موضوع عفرین حمایت می کند تا حسن نیت خود را به این کشور نشان دهد.

در همین حال رئیس کمیته امنیت دومای روسیه به آنکارا و تهران پیشنهاد داده است که درباره عفرین به مذاکره بنشینند.

آخرین تحولات جنگ را از نظر می گذرانید:

 

در نشست شورای امنیت دربارۀ عفرین چه گذشت؟

 نشست محرمانه روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص حمله ترکیه به شهر عفرین سوریه، بدون هیچ نتیجه مشخص و حتی صدور یک بیانیه، پایان یافت.

به گزارش فرانس24، در این نشست ابتدا قرار بود که تنها گزارشی درخصوص تحولات اخیر سوریه قرائت شود که موضوع عفرین هم به پیشنهاد فرانسه در دستور کار قرار گرفت.
«فرانسوا دلاتره» نماینده فرانسه در سازمان ملل پس از پایان این نشست گفت: گمان می‌کنم به طور گسترده روی لزوم خویشتنداری اتفاق نظر وجود داشت.


وی بدون اشاره به جزئیات، گفت: فرانسه متوجه اهمیت موضوع امنیت ترکیه، مناطق تحت تسلط این کشور و مرزهای آن است.
منابع دیپلماتیک خبر می‌دهند که «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در نشست روز دوشنبه حاضر نبوده است.
ترکیه از روز شنبه عملیاتی را موسوم به شاخه زیتون در عفرین واقع در شمال غربی سوریه آغاز کرده است.


دولت آنکار مدعی است که هدف از این عملیات، نابودی تروریست‌های پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) پ.ی.د (حزب اتحاد دموکراتیک سوریه) ی.پ.گ (یگان‌های مدافع خلق سوریه) و داعش در عفرین و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها است. دمشق اما این اقدام را محکوم کرده است.


عملیات نظامی ادامه دارد

تلويزيون تي آر تي ترکيه، گزارش داد:رجب طيب اردوغان در صفحه شخصي خود در تويتر با تأکيد بر اين مطلب، افزود: مزاحمت هايي که از چند سال قبل از شمال سوريه عليه ترکيه صورت مي گرفت، بي پاسخ نماند. ما کاملا در اين باره مصمم هستيم و عقب نشيني نخواهيم کرد.

وي با تأکيد بر اينکه ترکيه چشم طمع به خاک هيچ کشوري ندوخته است افزود: هدف اصلي ما در اين عمليات دفاع از امنيت ملي ترکيه، ‌حمايت از تماميت ارضي سوريه و کمک به تأمين امنيت جاني و مالي مردم اين کشور است. رئيس جمهور ترکيه افزود: پس از تأمين امنيت و آرامش در ادلب و عفرين صدها هزار تن از برادران سوري امکان بازگشت به سرزمينشان و زندگي در خانه خود را خواهند داشت.

وي افزود: عمليات نظامي ترکيه تا زمان پايان تهديدهاي تروريست ها و فراهم شدن امکان زندگي توأم با امنيت و آرامش در اين منطقه ادامه خواهد يافت.رئيس جمهور ترکيه تصريح کرد، ترکيه در اين باره نيازي به اجازه گرفتن از هيچکس ندارد.

 

هماهنگی با روسیه و ائتلاف


در همین حال سخنگوي رياست جمهوري ترکيه با تایید مواضع دولت متبوعش گفت: کشورش پيش از آغاز عمليات در عفرين با روسيه و ائتلاف بين المللي هماهنگي هايي کرده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي تلويزيون تي آر تي ترکيه، ابراهيم کالين در مصاحبه با بي بي سي گفت: عمليات شاخه زيتون عليه سوريه، کردها و عفرين نيست بلکه عملياتي عليه «پ ي د» است که شاخه سوري گروه تروريستي «پ ک ک » به شمار مي رود.


سخنگوي اردوغان در ادامه گفت: در يک سال اخير عناصر «پ ي د» بيش از 700 بار حملاتي عليه ترکيه انجام داده اند.
کالين گفت: ترکيه بايد امنيت مناطق مرزي خود را تأمين کند.
وي گفت: پس از پايان عمليات در عفرين اين منطقه را نيز مانند الباب و جرابلس به مردم اين منطقه واگذار خواهيم کرد.
کالين گفت: جامعه بين المللي نتوانست فوريت اوضاع را درک کند اما با عمليات مخالفت نيز نکرد.


وي با تأکيد بر اينکه ناتو حمايت بسيار کمي از ترکيه کرده است گفت: به رغم آن فاصله گرفتن ترکيه از ناتو مطرح نيست.
ابراهيم کالين در پاسخ به سئوالي درباره اظهارات رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه که گفته است پس از عفرين نوبت عمليات در منبج فراخواهد رسيد، گفت: آمريکا يکسال و نيم پيش وعده داد که عناصر تروريست از منبج خارج خواهند شد اما عناصر «ي پ گ» همچنان در منبج حضور دارند.


وي گفت: براي جلوگيري از رويارويي نظاميان ترکيه و آمريکا در عفرين هماهنگي هايي با آمريکا به عمل آمده است.
کالين تأکيد کرد، ترکيه مخالف حضور «ي پ گ» در نشست هايي است که در آن درباره آينده سوريه مذاکره مي شود.
وي در پاسخ به اين سئوال که عمليات ارتش ترکيه در عفرين تا چه زمان به طول خواهد کشيد، گفت: شايد چند روز و شايد چند هفته اما اين عمليات تاکنون پيشرفت خوبي داشته است.


 شرط ترکیه برای همکاری با آمریکا در سوریه


در همین حال سخنگوی دولت ترکیه به اظهارات تیلرسون واکنش نشان داد و گفت همکاری با آمریکا در سوریه را منوط به تحقق برخی از شروط دانست.

به گزارش تسنیم به نقل از روسیاالیوم، بکر بوزداغ سخنگوی دولت ترکیه روز دوشنبه گفت که آمریکا اگر می‌خواهد با ترکیه در سوریه همکاری کند، باید حمایت‌های خود از یگان‌های حمایت مردمی کرد را پایان دهد.

وی در واکنش به اظهارات رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفت: شیوه همکاری واضح است و با توقف حمایت تسلیحاتی از یگان‌های کرد و پس گرفتن سلاح‌هایی که قبلا به آن‌ها داده شده، آغاز می‌شود.

بوزداغ اظهار داشت: کسی حق ندارد که محدودیت‌هایی بر عملیات علیه گروه‌های مسلح کرد برخوردار از حمایت‌های آمریکا در عفرین تحمیل کند.

وی تاکید کرد که ترکیه هیچگونه تضمین یا تعهدی در زمینه عملیات در عفرین به روسیه یا هیچ کشور دیگر نداده است.

این مقام ترکیه‌ای گفت که از ابتدای عملیات شاخه زیتون تاکنون هیچ کدام از نیروهای مسلح ترکیه آسیبی ندیده‌اند.

وی افزود: گروه‌های کرد در عفرین عناصر داعش را به شرط همکاری با آن‌ها در جنگ علیه ارتش ترکیه، از بازداشتگاه‌ها آزاد کرده‌اند.

سخنگوی دولت ترکیه با بیان اینکه عملیات نظامی در عفرین طبق برنامه با موفقیت پیش می‌رود، خواستار حمایت‌های بین‌المللی از این عملیات شد.

 

پیشنهاد همکاری آمریکا به ترکیه چه بود؟

  
رو گذشته رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن مایل است برای برطرف کردن نگرانی های "مشروع" امنیتی ترکیه در شمال سوریه با این کشور همکاری کند.

او پس از ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال سوریه برای مقابله با گروه موسوم به "یگان های مدافع خلق" در پایان هفته اظهار نظر می کرد.

به گزارش بی بی سی، ترکیه این گروه را "تروریست" می خواند اما شبه نظامیان کرد نقشی اساسی در ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مقابله با گروه تروریستی داعش داشته اند.

تیلرسون روز دوشنبه در لندن گفت که آمریکا "نگرانی های مشروع" امنیتی ترکیه و حق این کشور برای دفاع از خود در مقابل عناصر تروریستی را درک می کند. او خواستار خویشتن داری "هر دو طرف" شد.

او گفت آمریکا برای ایجاد ثبات پیشنهادهایی به ترکیه و سایرین ارائه کرده است.


بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه از همکاری با آمریکا استقبال کرد اما گفت که این کشور ابتدا باید "از مسلح کردن گروه های تروریستی دست بردارد و سلاح هایی را که توزیع کرده جمع آوری کند."

گزارش ها حاکیست که آمریکا مشغول بحث با ترکیه و سایرین درباره امکان ایجاد یک "ناحیه امن" در شمال غربی سوریه است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیشتر قول داد مشکل عفرین را حل کند.

او در یک پخش زنده تلویزیونی گفت: "ما قدمی به عقب برنمی داریم. ما در این باره با دوستان روس خود صحبت کرده ایم و به توافقی رسیده ایم."

بنابه گزارش ها شماری از روستاهای عفرین روز دوشنبه تحت تسخیر نیروهای ترکیه درآمد.

اما گروه دیدبان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا قرار دارد گفت که یگان های مدافع خلق در درگیری های سنگین نیروهای ترک را از دو روستا که موقتا گرفته بودند عقب رانده اند.

ترکیه عملیات موسوم به "شاخه زیتون" را با کمک نیروهای "ارتش آزاد سوریه" (اف اس ای) انجام داد. بن علی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه گفت که هدف از این عملیات ایجاد یک "ناحیه امن" به عمق ۳۰ کیلومتر در داخل سوریه است.

تصور می شود اعلامیه مقام های آمریکا دایر بر تلاش برای کمک به ایجاد یک "نیروی امنیت مرزی" با کمک "ائتلاف نیروهای دمکراتیک سوریه" که عمدتا متشکل از یگان های مدافع خلق است از علل عملیات ترکیه است.

دیدبان حقوق بشر سوریه روز دوشنبه گفت که ۵۴ جنگجو از روز شنبه کشته شده اند که شامل ۲۶ نظامی کرد و ۱۹ نظامی حامی ترکیه می شود.

به گفته این گروه ۲۴ غیرنظامی هم کشته شدند که ۲۲ مورد آنها در حمله هوایی و توپخانه ای ارتش ترکیه جان باختند و دو نفر هم در آتش نیروهای کرد کشته شدند.


نیروهای سوریه دموکراتیک ارسال نیرو به عفرین را بررسی می‌کنند


در همین حال که تیلرسون مواضع آمریکا درباره ترکیه را اعلام کرد،  نیروهای سوریه دموکراتیک که تحت حمایت مستقیم آمریکا قرار دارند، امکان ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به عفرین برای مقابله با حمله ترکیه را بررسی می‌کنند.

به گزارش رویترز، یگان‌های مدافع خلق کرد که در این شهر مستقر هستند اعلام کرده‌اند که مقابل حمله ترکیه می‌ایستند.

کینو گابریل، سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک گفت که درحال بررسی احتمال اعزام تعداد زیادی نیرو به عفرین برای مقابله با حمله ترکیه هستند. وی خواهان تلاش‌های بین المللی برای مقابله با این حمله شد.

نوری محمود، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد نیز که ستون فقرات ائتلاف "نیروهای سوریه دموکراتیک" محسوب می‌شوند، اعلام کرد که نیروهایشان خود را برای حمله ترکیه آماده کرده‌اند.

ارسال تجهیزات به عفرین از مناطق تحت سیطره نیروهای سوریه دموکراتیک به شرق ایجاب می‌کند که این نیروها از مناطق نزدیک حلب که تحت کنترل دولت سوریه است عبور کنند و همین مسئله اوضاع را در کشوری که جنگ داخلی آن وارد هشتمین سال خود می‌شود، پیچیده‌تر کرده است.

سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک تأکید کرد که ائتلاف نظامی آمریکا به هم‌پیمانان کرد سوری خود اطلاع داده که برای توقف حمله ترکیه تلاش‌های سیاسی انجام می‌دهد.

نیروهای سوریه دموکراتیک در بیانیه‌ای متعهد شدند که عفرین باتلاق ارتش ترکیه خواهد بود. آن‌ها از ائتلاف خواستند به مسئولیت‌هایش در قبال مردم عفرین عمل کند.

از سوی دیگر گزارشی از سوی رسانه‌ها به رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نسبت داده شده که وی در آن گفته که آمریکا نگران اتفاقی از سوی ترکیه در شمال سوریه است و از دو طرف می‌خواهد خویشتن‌دار باشند.

وی گفت: ما حق قانونی ترکیه در حمایت از شهروندانش در برابر تروریست‌ها را درک می‌کنیم.

بنا بر این گزارش، تیلرسون تأکید کرده که از دو طرف خواسته خویشتن‌دار باشند و از هدف قرار دادن غیرنظامیان خودداری کنند. او تأکید کرده که تلاش می‌کند تا برای رفع "نگرانی‌های امنیتی مشروع" ترکیه هرکاری لازم است انجام دهد.

نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند که تجاوز ترکیه به عفرین تنها برای حمایت از داعش شکست خورده است و ترکیه از مسئله تأسیس نیروهای مرزی به عنوان بهانه‌ای برای این حمله استفاده کرده است.

در بیانیه این نیروها آمده است: اگر روسیه از تعهداتش دست نمی‌کشید و به ترکیه چراغ سبز نمی‌داد، ترکیه جرأت نمی‌کرد به عفرین حمله کند.


 

اعلام آمادگی کردهای عراق برای اعزام پیشمرگ به عفرین و جنگ با ترکیه

پس از انتشار بیانیه نیروهای کرد دموکراتیک سوریه ، یکی از اعضای ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق هم اعلام کرد، نیروهای پیشمرگ عراق آماده‌اند تا به کردهای سوریه در "مقاومت مقدس‌شان" در برابر ترکیه و ارتش آزاد سوریه در شمال سوریه کمک کنند.

ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی گزارش داد:  مالا بختیار، از اعضای ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در جریان بازدید از دفتر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه در شمال عراق که در حال حاضر کنترل منطقه نیمه خودمختار در شمال سوریه برعهده دارد،‌ گفت: اگر کردهای سوریه و ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا به ما اجازه دهند نیروهای پیشمرگ می‌توانند به منطقه عفرین واقع در شمال سوریه اعزام شوند.

وی افزود: اگر بتوانیم در حال حاضر به عفرین کمک خواهیم کرد. اگر آنها به ما اجازه دهند نیروهایی را در عفرین مستقر خواهیم کرد اما اگر بشود پیش از استقرار نیرو هیاتی را برای مذاکره به آنکارا اعزام می‌کنیم. ما در مذاکره بر سر جنگ عملکردی عالی داریم.

اقلیم کردستان عراق در سال 2014 حدود 150 نیروی پیشمرگ را به سوریه اعزام کرد. این کردهای عراقی به بازپس‌گیری کانتون کوبانی از چنگال تروریست‌های داعش کمک کردند. در آن زمان ترکیه به این کردهای عراقی اجازه داد تا برای رسیدن به حلب در شمال سوریه از خاک ترکیه عبور کند اما این بار به نظر می‌رسد که اعزام کردهای عراقی به عفرین غیرممکن باشد.



بختیار ضمن محکوم کردن عملیات نظامی آنکارا از ارتش آزاد سوریه به خاطر مشارکتش در این کمپین ترکیه انتقاد کرد.

این سیاستمدار کرد تاکید کرد: ما از ملت‌مان در مقاومت مقدس‌شان در برابر مهاجمان حمایت می‌کنیم و خواستار یک راه حل سیاسی و نه نظامی برای این درگیری هستیم.


 

واشنگتن: حمله ترکیه به عفرین، بحران انسانی را تشدید می‌کند


پیرو اخبار منتشر شده درباره وزیر خارجه آمریکا، سخنگوی کاخ سفید بار دیگر از ترکیه خواست که در عملیات نظامی و موضع‌گیری‌های خود، خویشتنداری به خرج دهد.

به گزارش اسپوتنیک، کاخ سفید هشدار داد که حمله ارتش ترکیه به منطقه عفرین، بحران انسانی را تشدید و منجر به تنش در منطقه‌ای که قبلا ثبات داشت، می‌شود.

بر اساس این گزارش، سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید گفت: ما ترکیه را به خویشتنداری در اقدامات نظامی و موضع‌گیری‌هایش فرا می‌خوانیم.

وی افزود: ترکیه باید تضمین کند که عملیاتش از لحاظ زمانی و مکانی محدود خواهد بود.

سخنگوی کاخ سفید همچنین از ترکیه خواست که ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه و حفظ جان غیرنظامیان را تضمین کند.



بهانه جدید ترکیه برای ادامه عملیات عفرین

در حالی که ایران و برخی از کشورهای دیگر نسبت به ادامه حملات ترکیه به شمال سوریه هشدار داده اند، «آناتولی» با انتشار خبری سعی در مظلوم نمایی و موجه نشان دادن عملیات شاخه زیتون کرده است.

 آناتولی به عنوان یکی از رسانه های رسمی ترکیه لحظاتی قبل خبر فوری را منتشر کرد و مدعی شد که گروه های مسلح کرد حاضر در شمال سوریه که آمریکا از آنها برای مبارزه با داعش حمایت می کند اقدام به آزادی اسرای داعشی خود به شرط همراهی آنها با کردها برای مقابله با حملات ارتش ترکیه کرده است.

به گزارش مهر، این خبر هنوز از جانب کردها تائید یا رد نشده اما نشان می دهد که ترکیه برای توجیه حملات خود به شمال سوریه و ادامه حضور نظامی در این منطقه سعی در متحد نشان دادن داعش با کردها دارد.

این وضعیت در حالی است که در زمان حمله داعش به شهر کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه و جنایت هایی که اعضای این گروه تروریستی علیه ساکنان این شهر انجام می دادند ترکیه هیچ عکس العملی را نشان نداده بود.


 

 

روسیه، ایران و ترکیه درخصوص عفرین مذاکره کنند

در همین حال رئیس کمیته امنیتی و دفاعی روسیه پیشنهاد کرد که درجهت حل اوضاع عفرین در سوریه، میان ایران، ترکیه و روسیه مذاکراتی صورت بگیرد.

 مهر به نقل از اینترفکس گزارش داد:  «ولادیمیر شامانوف» رئیس کمیته امنیتی و دفاعی دومای روسیه پیشنهاد داد تا برای حل اوضاع به وجود آمده در منطقه عفرین سوریه، مذاکراتی بین ایران، ترکیه و روسیه برگزار شود.

شامانوف در ادامه گفت: عملیات ترکیه در عفرین، ادامه دار نخواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین، به دنبال اطلاعیه آمریکا مبنی بر اینکه ائتلاف ضد داعش یک نیروی امنیت مرزی "برای جلوگیری از قدرت گرفتن مجدد داعش" در سوریه تشکیل خواهد داد، ترکیه روز شنبه عملیات شاخه زیتون را علیه یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه آغاز کرد. آنکارا کردهای سوریه را شاخه حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک می‌داند و حضور آنها در مرزهایش را یک تهدید امنیت ملی تلقی می‌کند. ترکیه به منظور از بین بردن این تهدید با کمک شورشیان ارتش آزاد سوریه قصد دارد یک منطقه امن به عمق 30 کیلومتر در داخل مرزهای سوریه در منطقه عفرین ایجاد کند.

در همین حال ترکیه درخواست واشنگتن برای محدود کردن زمان و وسعت عملیات نظامی در عفرین را رد کرده و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به حضور نظامی چندین دهه‌ای آمریکا در دیگر کشورها اشاره کرد.

وی گفت: عملیات عفرین زمانی پایان می‌یابد که همانند عملیات سپر فرات به اهداف خود برسد.گفتنی است که ارتش ترکیه از شنبه این هفته عملیاتی را بر علیه کرد های ی پ گ، در منطقه عفرین سوریه آغاز کرد.

مقامات کشورهای منطقه، از جمله ایران و روسیه در خصوص این اقدام ترکیه هشدار داده اند و اعلام کرده اند که این عملیات باعث افزایش تنش ها در منطقه، خواهد شد.

تصاویر از الجزیره و رویترز

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    17 10
    ترکیه گفته که اینهایی که در عفرین هستن ساکنان اصلی این منطقه نیستن. از کی تا حالا ترکیه نگران تغییر بافت جمعیتی شده؟ شاید کارهایی که با ارمنیها، علویها و قبرسیها و ... رو کردن یادشون رفته.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
      6 3
      همه خیلی خوب میدونن که پ ک ک به زور و داعش با ایجاد رعب و وحشت موجب کوچ اعراب و ترکمان ها و حتی کردهای نزدیک به بارزانی در منطقه شدند. تروریست ها باید نابود بشوند تا سوری ها به شهرهای خودشون برگردند.
  • بهمن A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    9 11
    عملیات ترکیه تجاوز آشکار به خاک کشور همسایه بدون رضایت سوری ها است و هزینه سنگینی برای آنها دارد مانند کاری که صدام در ابتدای جنگ با ایران کرد.