ایسنا نوشت: سخنگوی قوه قضاییه گفت: همه دستگاه‌ها و قوا و آحاد ملت عزیزمان موظف هستیم که در سال 96 تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی تحقق بیشتری پیدا کند و شعار امسال که تولید ملی و تولید اقتصادی است محقق شود. طبعا قوه قضاییه هم وظایفی دارد و لازم است با دولت و مجلس همکاری بیشتری کند، خصوصا با دولت.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در صد و دهمین نشست خبری ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید و ایام پر خیر و برکت ماه های رجب و شعبان و متعاقب آن ماه رمضان، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها و قوا و آحاد ملت عزیزمان موظف هستیم که در سال 96 تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی تحقق بیشتری پیدا کند و شعار امسال که تولید ملی و تولید اقتصادی است محقق شود. طبعا قوه قضاییه هم وظایفی دارد و لازم است با دولت و مجلس همکاری بیشتری کند، خصوصا با دولت. ما هم سال گذشته و هم امسال در این زمینه در تلاشیم که تلاش مضاعفی داشته باشیم.

وی افزود: یکی از عواملی که در سرمایه‌داری مهم است بانک‌ها هستند. اگر بانک ها صحیح عمل کنند و تسهیلات را درست بدهند بسیار می‌تواند در فعالیت‌های اقتصادی و تولید مفید و موثر باشد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در سالی که گذشت تلاش فراوانی کرد و امسال نیز برنامه‌های فراوانی دارد که با بانک‌ها همکاری کند. سرپرست دادسرای مبارزه با جرایم پولی و بانکی با بانک مرکزی و هفت الی هشت بانک بزرگ در نیمه دوم سال گذشته جلسه گذاشتند و گفتند چه آسیب‌هایی وجود دارد و آنها را احصا کردند. نشست‌هایی که داشتند کمک می‌کند آسیب‌ها تکرار نشود و این نشست‌ها را ادامه می دهند.

وی افزود: عوامل موثر در مساله، رفع موانع تولید است که قانون آن هم وجود دارد و سازمان بازرسی در سال گذشته و نیز امسال برنامه‌های مشخصی برای این قانون گذاشته است.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: یکی از مسایلی که اثر زیادی داشته در تولیدات داخلی ما و برخی‌ها را بیچاره کرده مساله قاچاق است. در سال گذشته و هفته های پایانی سال گذشته نیز جلساتی گذاشتیم و امسال هم این جلسات را داریم. دادستان کل کشور با اتاق بازرگانی و مسئولان ذی‌ربط جلسه گذاشته و معاونت پیشگیری و سازمان بازرسی با برخی فعالان اقتصادی و مسئولان ذی ربط و معاون اول جلسه گذاشتند و امیدواریم موانع برداشته و قدم های بلندتری را در جعت رفع موانع برداریم.

وی ادامه داد: گاهی برای جواز و وارد کردن مواد اولیه و صادر کردن مواد موانعی ایجاد می شود، ما به اتاق بازرگانی گفتیم تا بررسی کنند و برای این امر کمیته مشترکی تشکیل شده که بتوانیم موانع را رفع کنیم. به عنوان مثال افرادی می گویند که برخی باج خواهی می کنند و وقتی می خواهند ضمانت بگیرند از آنها سند می خواهند و هر چه را که خواسته بودند طی دو ماه مهیا کردند و در آخر به آنها گفتند که باید 5 درصد از سود شما را بهره مند شویم، آنها گفتند چرا؟ مگر چقدر سود داریم؟ گاهی فردی می رود تسهیلات بگیرد کسانی در بانک و خارج از بانک به آنها می گویند ما این کار را می کنیم به شرطی که شما دو میلیارد بدهید؛ لذا باید ساز و کاری تدوین کنیم، چرا که این کار هم جرم و هم خلاف قانون است؛ ان شاءالله ساز و کار مناسب تری داشته باشیم.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: در رابطه با قاچاق، دادستان کل کشور و رییس سازمان بازرسی خودشان شخصا رفتند و از برخی بنادر و گمرکات دیدن کردند. همچنین با تعزیرات هماهنگی‌هایی شده تا پرونده‌هایی که مشترک است شناسایی شود تا موانع کمتر شود.

وی گفت: به لحاظ اهمیت قاچاق در تولیدات داخلی و مضرات دیگر آن علاوه بر جلساتی که تشکیل شد، خود ریاست قوه جلسه‌ای گذاشتند و همه مسئولان ذی ربط اعم از وزرای اطلاعات و اقتصاد و صنعت و ... در آن جلسه بودند. به دادستان کل دستور داد در رابطه با مسایل داخلی به نمایندگی در دادسراها و دادگاه ها برود که اگر کم و کسری در این زمینه وجود دارد رفع کنند. همچنین به سازمان بازرسی دستور داد که پیگیری کند تا اگر هر دستگاهی در جهت اجرای قانون مشکل دارد، آن را رفع کند.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: در سال گذشته بازرسی کل کشور 800 مورد به دولت گزارش داده که این اشکالات وجود دارد که دولت خوب استقبال کرد و هم رییس جمهور و هم معاون اول دستور پیگیری دادند.

وی با بیان اینکه برخورد جدی با مفاسد ادامه دارد، گفت: یکی از فشارها علیه قوه این است و ما آن را دنبال می کنیم و با مفسدین اقتصادی و امنیتی برخورد خواهیم کرد، آن را دنبال کرده بلکه تشدید هم می شود، به خصوص با کسانی که با سوءاستفاده از قدرت و ثروت می خواهند قانون را دور بزنند. این هوشیاری باید باشد تا افرادی که صاحب قدرت و ثروت هستند احیانا نیایند و قانون را دور بزنند. باید ضابط و بازپرس و دادیار و ... هوشیار باشند، البته آنها اموزش لازم را می بینند و این موضوعات تخصصی می شود.

پرونده «حمید بقایی» همچنان مفتوح است

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد چندین بار در کنفرانس خبری اعلام کرد که حمید بقایی بی‌گناه اعلام شده و از او عذرخواهی شده است، آیا این امر صحت دارد؟ گفت:‌ خیر، پرونده ایشان همچنان مفتوح است. هیچ وقت عذرخواهی نشده، این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است؛ در نتیجه بی گناهی و با گناهی ‌اش اثبات نشده است.

اگر با همه امور، قضایی برخورد کنیم، زندانی زیاد می‌شود

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری گفت: در یکی از گزارش‌های مربوط به بانک سرمایه و صندوق توسعه خواندم که 8 هزار و 300 میلیارد تومان معوقات بانک سرمایه و متعلق به 31 نفر است. اگر این مبلغ در تولید باشد چه اثری دارد؟ این افراد با تخلفات این مبلغ را گرفته اند و در زمینه ای هم که باید صرف می شده مصرف نکرده اند، البته اصل تسهیلات به این میزان نیست شاید کمتر باشد ولی با سود و تاخیر این مقدار است. باز در همین گزارش مجمتع اقتصادی ما دعوت کرده و گفته این مقدار بدهی دارید و تخلفات و اتهامات شما اینهاست، اینها قول دادند تا پایان اردیبهشت ماه تسویه کنند.

وی افزود: بازپرس و سرپرست مجتمع گفتند در صورت تسویه از ارفاقات قانونی برخوردار می‌شوید و اگر تسویه نکنند از این ارفاقات برخوردار نمی شوند و بازداشت می شوند. در قسمتی از این گزارش آمده که 4 هزار و 210 میلیارد تومان به یکی از شرکت های زیر مجموعه خود داده که سود آن 18 درصد بوده و این شرکت به چند شرکت دیگر بلافاصله با سود 27 درصد داده است. تفاوت این سود 18 درصد تا 27 درصد، ای‌ کاش به جیب بانک می‌رفت که آن هم نمی رود که این خود یک پرونده جدید است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: البته نحوه برخورد قوه قضائیه در این باره مهم است. آیا برخورد با مجرمین اقتصادی اشکال ندارد؟ البته در بخشی نیاز به تغییر قانون و کمک دولت و تغییر روش قوه قضاییه هستیم. شخصی یک کارخانه‌ای با تعداد زیادی کارگر دارد و این فرد مجرم یا متهم اگر بخواهد تحت تعقیب قرار بگیرد به چه شکلی انجام شود که هم آن کارخانه نخوابد و هم کارگران بیکار نشوند و در عین حال با متهم برخورد لازم انجام شود. در این زمینه هم به دادستان و هم به روسای کل توصیه هایی شده، یک شیوه نامه عملی نوشته شده است. دولت و مجلس کمک کنند و خود قوه قضائیه هم به گونه ای عمل کند که هم کارخانه تعطیل نشود و در عین حال با فرد برخورد شود.

محسنی‌اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع زندان ها و مجازات های جایگزین تصریح کرد: در امر زندان ها کارهای مهمی انجام شده که در سال 96 هم ادامه دارد. ما در این زمینه نیازمند کمک مردم دولت و مجلس هستیم. اگر بخواهیم در همه قضایا به صورت قضایی برخورد کنیم، زندانی زیاد می شود. یک شخصی فرموده بود چرا اجازه بدهیم بودجه قوه قضاییه افزایش پیدا کند و ساختمان بسازد؟ هر آنچه لایحه قوه قضاییه بوده تصویب نشده و در خیلی از موارد، طرح ‌های مجلس بوده که ایجاد جرم کرده و بارش بر دوش قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: یک دستوالعملی در مورد کاهش زندانیان مطرح بود و اصلاحاتی هم شد. یکی از موارد آن این بود که کسانی که می توانند به جای مجازات حبس، مجازات دیگری داشته باشند این کار انجام شود. به همه دادگاه ها توصیه شد که تا آنجا که این امکان وجود دارد و قانون اجازه می دهد این کار انجام شود. در نیمه دوم سال 95 این موضوع شامل حال بسیاری از افرادی که خطری نداشتند شد. برای مثال به افراد گفته شد شما موظفید که این مقدار درخت بکارید یا فرد را موظف می کردند فلان حرفه را بیاموزد. در یکی از موارد ممکن بود مجازات ها تعلیق شود و در آن فرصت تعلیق می گویند اگر جرم جدیدی مرتکب نشوی به زندان نمی روی. اگر هم فرد جرم جدیدی مرتکب می شد هم متحمل مجازت قبلی و هم متحمل مجازات جرم جدید خود می شد.

محسنی‌اژه ای ادامه داد: از تاریخ 16 اسفند ماه 95 تا 15 فروردین 96 ، 59 هزار و 342 نفر به مرخصی رفتند. حدود 4 هزار و 621 نفر هم مشمول عفو شدند. در سال 95، 346 نفر از افرادی که قرار بود قصاص شوند با گذشت اولیای دم قصاص نشدند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: کسانی که در برنامه‌های فرهنگی سازمان زندان ها شرکت می کنند در جهت آزادی مشروط و عفو بسیار موثر است. معاونت فرهنگی قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها کارهای بسیار خوبی در زندان ها آغاز کردند. مثلاً در بحث آموزش بسیاری از افراد با قرآن آشنا شدند. امروز تعداد کثیری از حافظین قرآن را داریم.

وی ادامه داد: در خود تبریز بیش از 10 یا 15 نفر به دلیل حفظ قرآن مشمول عفو نظام قرار گرفتند و همچنین در خصوص کمک مردم و خیرین در سال 95، 9143 نفر با کمک خیرین آزاد شدند. از این تعداد بیش از 700 میلیارد تومان بدهی وجود داشته که با کمک خیرین و شکات خصوصی این مبلغ تسویه شده، البته خود شاکی ها هم از قسمتی یا همه طلب خود گذشت کردند؛ در واقع 36 درصد از مجموع طلب ها گذشت انجام شده است.

پرونده «احمدی‌نژاد» هنوز منجر به صدور حکم نشده است

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد، گفت: آخرین وضعیت را زمانی می‌توان گفت که حکم صادر شود، این پرونده مفتوح است و به دلیل سمت این فرد، مستقیما به دادگاه رفته و در دادگاه مطرح است و هنوز منجر به صدور حکم نشده است.

وی درباره برگزاری جلسه دادگاه برای این پرونده، گفت: در رابطه با هیچ پرونده‌ای تا زمانی که تعیین وقت نشود، نمی‌توانم بگویم که دادگاه آن چه زمانی تشکیل می شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به صحبت‌های احمدی نژاد در خوزستان و از آنجا که این صحبت ها حاوی توهین بوده، آیا دادستان کل کشور علیه وی اعلام جرم کرده است؟ آیا این صحبت ها می تواند مصداق عمل مجرمانه باشد و مدعی العموم به آن ورود پیدا کند؟ گفت: این موضوع که آیا می تواند مصداق عمل مجرمانه باشد یا خیر را باید در آینده گفت و بنده علم غیب ندارم.

وی افزود: من از دادسرای تهران و روحانیت موضوعی را پرسیدم مبنی بر دو چیز که مطرح شده و آن اینکه آیا ایشان علیه دادستان کل شکایت داشته یا برعکس،‌ هر دو (دادسرای تهران و روحانیت) پاسخ دادند که شکایتی مطرح نشده، نه در دادسرای تهران و نه در دادسرای روحانیت.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت پرونده پزشک شوشتری، گفت: امروز که مساله را پیگیری کردم گفتند مساله خصوصی بوده و امنیتی و ترور نبوده است. ضارب دستگیر شده و به اتهام خود اقرار کرده و پرونده در مرحله دادسرا و در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی با توجه به اینکه یکی از قضات این پرونده بازنشسته شده است؟ گفت: این که یکی از قضات بازنشسته شده، مهم نیست؛ زیرا بالاخره پرونده با قاضی دیگری رسیدگی می شود.

وی افزود: آن دو بخشی از که این پرونده در مرحله تجدید نظرخواهی است، هنوز نظر نهایی در موردش داده نشده،‌ اشکالی گرفته شده که در مقام رفع آن هستند و الان اطلاع ندارم که آن اشکال رفع شده یا خیر. یک بخش از پرونده مربوط به کهریزک و بخش دیگر مربوط به شکایت سازمان تامین اجتماعی است که در مرحله تجدید نظرخواهی است.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =