۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۸

نفی مقوله ازدواج سفید انکار یک واقعیت اجتماعی است.در تمام دنیا زندگی بدون هرگونه تعهد با نام های متفاوت وجود دارد.در کشور ایران نیز تا قبل از انقلاب اسلامی زندگی بدون تعهد نام جداگانه ای داشت.

اما در دو دهه اخیر با توجه به افزایش میزان طلاق و کاهش سن بیوه گی و همچنین دشواری های موجود برای ازدواج دائمی از سوی برخی از جوانان،در جامعه ازدواج سفید در حال افزایش است.

سن بیوگی در کشور به حدود کمتر از 17 سال و افزایش آمار بیوه های جوان و از آنجا که زندگی مجدد برای این افراد به لحاظ محدودیت های موجود فرهنگی و اجتماعی که در جامعه وجود دارد،ازدواج سفید در بین این گونه از جوانان افزایش پیدا کرده است. به طور کلی زندگی هر مرد و زن بدون هرگونه تعهد و ثبت در شناسنامه را ازدواج سفید نامیده می شود.
متاسفانه برخی از کارشناسان اقدام به نفی چنین همزیستی را نموده اند.با توجه به تاکید ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری و همچنین هشدار ایشان نسبت به موضوع ازدواج سفید،نفی آن از سوی برخی از کارشناسان نشان گر انکار یکی از آسیب های اجتماعی جامعه می شود.متاسفانه همین انکارها باعث افزایش آمارآسیب های اجتماعی شده است.چراکه امروز با وجود شبکه های اجتماعی موبایلی آسیب های اجتماعی را انکار نمود.

ازدواج سفید در جامعه به سه شکل وجود دارد. بیوه های جوان با مردان متاهل:این گونه ازدواج ها به گونه ای است که بیشتر به دلیل تنوع طلبی برخی از مردان شکل می گیرد.اما بیوه های جوان به دلیل عدم بازگشت به کانون خانواده مجبورند چنین ازدواج هایی را قبول کنند.
دومین نوع ازدواج سفید مربوط به جوانان بالای 30 سال با زنان بیوه.این جوانان به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی نمی توانند ازدواج دائمی انجام دهند و مسئولیت پذیر شوند.

ازدواج زنان بیوه پولدار با جوانانی که به سن ازدواج نرسیده اند و یا اینکه برای ازدواج بسیار جوان و خام هستند.در این سه شکل از همزیستی می توان افراد متعددی را نشانه گذاری کرد.
در حال حاضر ازدواج مردان متاهل با زنان بیوه و جوان و همچنین زنان بیوه پولدار با پسرهایی که از لحاظ مالی و اقتصادی در شرایط ضعیفی هستند،بیشترین آمار در ازدواج های سفید را به خود اختصاص داده اند.90 درصد از بیوه های جوان اجبار به تشکیل زندگی به این صورت را دارند.

آمار ازدواج دائمی حالت نزولی خواهد داشت و همچنین فروپاشی خانوارها و به خطر افتادن کیان آن دچار خواهد شد.به علاوه این که جوانان دیگر رقبتی برای ازدواج های سالم و دائمی نخواهند داشت.
متولی رسیدگی به چنین موضوعاتی،وزارت ورزش و جوانان است.این وزارتخانه به جای نفی این اقدام باید درصدد تشکیل کارگروه هایی در رابطه با رسیدگی به مشکلات زنان بیوه باشد.همچنین با حمایت از بیوه های جوان اقدام به ایجاد شغل برای چنین افرادی کند.رسانه ها نیز به نوبه خود بایستی به این قشر افراد به گونه ای دیگر نگاه کند.تا به الان وزارت ورزش و جوانان تنها انکار چنین ازدواج هایی را در دست کار خود قرار داده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 654875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    0 1
    متأسفانه عبارت کاملا نادرستی را برای یک واقعیت اجتماعی برگزیده اید که به بی اعتبار شدن بار معنایی و حقوقی واژه ازدواج منتهی میشود. ازدواج معنای روشنی دارد که بسته به جامعه که این اتفاق در آن رخ می دهد عبارت است از پیمان قانونی یا مذهبی یا تلفیقی از این دو بین زن و مرد که به موجب آن تعهداتی را می پذیرند در صورتی که شما در این نوشته صحبت از بی تعهدی می کنید و این نوع همزیستی زن و مرد به «هم باشی» یا «کوهبیتانت» گفته می شود. ازدواج سفید هم ریشه در ماجراهای جنگ جهانی دوم و فرار یهودیان از گزند نازی ها دارد که بدون هیچ عشق و علاقه ای تنها برای حفظ جان با زنان و مردان مسیحی به صورت رسمی ازدواج می کردند تا از اسناد ازدواج بهره برداری کنند و آنها اصلا زیر یک سقف زندگی نمی کردند و دور از هم بودند
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    1 1
    ادامه از کامنت قبلی در ازدواج های رسمی و قانونی هم وقتی که زن و مرد دیگر هیچ عشق و علاقه به یکدیگر ندارند و به اجبار همچنان با هم زندگی می کنند اصطلاحا به آن ازدواج سفید اطلاق می شود که نشان از خالی بودن زندگی از مهر و عشق و علاقه و زناشویی است که بواسطه آنها زوجیت مفهوم پیدا می کند و گرنه ازدواج سفید اصلی همان است و اتفاقا در پدیده «همباشی» طرفین یکدیگر را دوست دارند و بین آنها زناشویی برقرار است و حتی در پاره ای موارد به تولد بچه منتهی می شود اما بواسطه آنکه مسیر قانونی یا مذهبی ازدواج طی نشده به هیچ عنوان به ازدواج سیاه یا سفید یا هر رنگ دیگری اطلاق نمی شود و بسیار اتفاق می افتد که زوجها پس از سالها همباشی و تولد بچه تازه تصمیم می گیرند ازدواج کنند. پس از کاربرد اشتباه ازدواج سفید پرهیز
  • تقی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    32 1
    همه مشکلات ازدواج را به گردن وزارت ورزش وجوانان نیدازید اول مشکل بیکاری وتعطیلی بنگاههای تولیدی وصنعتی را حل کنید بعد آمار ازدواج وطلاق رو مقایسه کنید
  • بی نام TR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    9 2
    بیوه به کسی اطلاق میشه که همسرش فوت شده است. تعداد بیوه ها اونقدری نیست که بتونه آمار ازدواج سفید رو اونقدر بالا ببره.مگه زمان جنگه که صدها هزار بیوه جوان در سن ازدواج روی دست جامعه مونده باشه؟ احتمالا منظور شما زن های مطلقه است که در اون صورت حق با شماست. چون با توجه به آمار طلاق میلیون ها زن مطلقه تو جامعه به وجود اومده.ولی مطلقه با بیوه فرق میکنه.
  • بی نام TR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    12 2
    عذر میخوام رفتم یک دور دیگه به فرهنگ لغات مراجعه کردم متوجه شدم که اشتباه از منه، و تو بیشتر فرهنگ لغت ها بیوه به معنی مطلقه هم اومده.با این حساب نظر قبلی ام را یا منتشر نکنید یا این توضیح بعدی رو هم منتشر کنید.
  • شمس تبریزی A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    ازدواج سفید به خاطر فاصله زیاد بین بلوغ و زمان ازدواج دایم هست. این فقط به موضوع اقتصاد و شغل بر نمیگرده. راستش وقتی 10 سال فاصله بین بلوغ و ازدواج باشه، و در صورتی که کسی فقط یک بار مزه رابطه داشتن خارج ازدواج را بچشه، دیگه حالا حالاها تن به ازدواج نخواهد داد. چون آدم مرض نداره که وقتی میتونه نیازش را بدون قبول تعهد برآورده کنه، بره ازدواج کنه و برای یک نیازی که سر جمع شاید 2 ساعت در ماه باشه، یک عمر مسئولیت را بپذیره. سعی کنید فاصله بین بلوغ و ازدواج را کم کنید. همه تحمل رهبانیت 10 ساله را ندارن و بند را آب میدن. پیچ و مهره که یه بار شل بشه، سفت کردنش کار کرام الکاتبینه. برخی کارشناسان طوری نظر میدن که گویی خودشان نیاز جنسی نداشتن و دارن به مشکل از بیرون نگاه میکنن. یا حق
  • من A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
    9 266
    ازدواج سیاه