تجدید حیات شورای شهر تهران، به واسطه حضورِ نیروهای تازه نفس و با انگیزه، گامِ مبارک و نویدبخشی است که امید می رود با انتخابِ شهرداری شایسته و هماهنگ با دولت، شورای شهر بتواند فراتر از شورایِ شهرداریِ تهران، به عنوان یک نهادِ منتخبِ مردم، بسیاری از هماهنگی ها را در تهران بزرگ با دستگاه های مختلف ایجاد نماید.

مردم تهران با حضور گسترده و مشارکت فعال در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، با رای خود، بعد از یک دوره نسبتاً طولانی، تصمیم به ایجادِ تغییر در شیوه مدیریتِ محیطِ زندگی خود گرفتند.

صرف نظر از حواشیِ سیاسی و مناقشاتِ مطروحه، با قضاوتی بر محورِ انصاف، باید اذعان داشت که یکی از شفاف ترین و باشکوه ترین انتخابات با مشارکت پرشورِ مردم در تهران برگزار گردید‌، بنحوی که رای آخرین منتخبِ شورای شهر تهران در این دوره، تقریباً حدودِ ۲ برابرِ نفر اولِ دوره های پیشین است.

تجدید حیات شورای شهر تهران، به واسطه حضورِ نیروهای تازه نفس و با انگیزه، گامِ مبارک و نویدبخشی است که امید می رود با انتخابِ شهرداری شایسته و هماهنگ با دولت، شورای شهر بتواند فراتر از شورایِ شهرداریِ تهران، به عنوان یک نهادِ منتخبِ مردم، بسیاری از هماهنگی ها را در تهران بزرگ با دستگاه های مختلف ایجاد نماید.

شورای منتخب که بزودی کار خود را رسماً با دعوت فرماندار محترم تهران ، آغاز خواهد کرد، باید بتواند از تجاربِ گذشته، پلی برای نیل به اهدافِ مهمِ شهرداری در تهران بسازد. بدین ترتیب:

1- شهرداری یک نهادِ خدماتی در حوزه تعریف شده شهری است و در شهری مانند تهران با جمعیت انبوه، هر تصمیمِ مهمی برای اداره آن توسط عقل و خرد جمعیِ منتخب از سوی ساکنان شکل می گیرد و لذا باید توجه داشته باشیم که دوره اقداماتی نظیرِ تراکم فروشی و اداره شهر به صورت روزمرگی به پایان رسیده است و شورای شهر باید در جهت ایجاد درآمدهای پایدارِ شهری، طرحی نو به اجرا درآورد و با مدیریتِ دقیقِ هزینه ها و درآمدها، شهرداری را از خطرِ حتمیِ ورشکستگی دور نماید.

2- متاسفانه شهرداری یکی از دستگاه های ناراضی تراش در عرصه مدیریتِ شهری است، البته گام های ابتدایی برای مکانیزه شدنِ خدمات در حوزه فعالیت های شهرداری در سال های گذشته برداشته شده اما برای جلوگیری از اِعمالِ سلیقه ها و اغراض شخصیِ افراد، باید مکانیزه شدنِ خدمات سرعت یابد تا شهرداری با مدیریتِ منسجم و یکپارچه، بتواند عملکردِ سازمان های گسترده زیرمجموعه اش را که از هر وزارتخانه ای وسیع تر و سنگین تر هستند، مورد اصلاح و نظارتِ دقیق قرار دهد.

3- انتخابِ شهردار برای اداره چنین مجموعه عظیمی، علاوه بر لزومِ دارا بودنِ قابلیت های فنی و مدیریتی خاص، نیازمندِ برخورداری از وجاهت و مقبولیتِ مردمیِ قابل قبولی است. به موجبِ مقررات فعلی، نصب و عزل و نظارت بر شهردار بر عهده شورا است، اما در صورتی که شورا برای انتخاب شایسته ترین فرد، همت نگمارد بی گمان امکان نظارت کامل و همه جانبه بر سازمانِ عریض و طویلِ شهرداری تهران را نخواهد داشت.

4- شهردارِ منتخبِ شورای شهرِ تهران، باید فردی کارآمد و به لحاظِ مدیریتی، قوی و توانمند باشد که بتواند زنجیره وسیعِ مدیریت شهری تهران را سامان دهد و بر آن نظارت کند. آنچه شهردار آینده تهران را در انجامِ وظایفش توانا خواهد ساخت، قدرتِ تصمیم گیری های صحیح توام با آینده نگری، تواناییِ مدیریت بحران و برنامه ریزی دقیق با اتکاء به شناختِ کامل از زیر ساخت ها و نقاطِ ضعف و قوت و مشکلات خُرد و کلانِ مرکزیتِ جمهوری اسلامی است. هرگونه بهبود و اصلاح در امورِ کلانشهر تهران، به عنوانِ الگویِ سایر استان ها، می تواند در ابعادِ مختلف اثرات مثبتی را بر سایر نقاط کشور داشته باشد و از سوی دیگر نیز، عدم توفیق شهردار منتخب، علاوه بر اتلافِ فرصت ها و منابع، تاثیرات سوء بر پیکر سایرِ شهرهای کشور بر جای خواهد گذاشت.

5- مردم به تبع اعتماد به برخی از بزرگان جامعه، به اعضای شوراها صرفاً رای داده اند و قطعاً مترصد ارزیابی و شناختِ عملکردِ یکایک اعضای شوراها هستند و تصمیمات، انتخاب ها و موضع گیری های آنها می تواند داوریِ افکارِ عمومی را در موردِ آنان، بهبود و قوت بخشد و بالطبع، حفظ اعتمادِ مردم، پشتیبانیِ آنان را از اقدامات مقبولِ خادمانِ شهر در شورای منتخب در پی خواهد داشت و این دو ذخیره مهم، ضمانتِ اجراییِ لازم را برایِ عملکردِ شورا و شهرداری، بیش از پیش فراهم خواهد ساخت.

6- علاوه بر شانسِ دستیابی به کرسی های مهم و تاثیرگذاری بر شورای عالی استان ها، که خود دوشادوش دولتِ می تواند با ارائه پیشنهاداتِ قانونی، به اصلاح و توسعه امورِ شهرها منجر شود، امتیازِ بزرگِ شورای منتخب در تهران حضورِ ۳۰ نفر نماینده همفکرِ آنان از شهر تهران در مجلس شورای اسلامی است که می تواند شورا را در برطرف نمودنِ هر چه بهتر و سریع ترِ خلاء های قانونی به طورِ ویژه کمک کند.

7- متاسفانه در طیِ دوره های گذشته همواره کشمکش های بی حاصلی میانِ شهرداری تهران و مدیریت سیاسیِ استان و فرمانداری ها وجود داشته است که با کنار گذاشتنِ این اختلافات، شورا می تواند از ظرفیت های دستگاه های دولتی در تهران برای دستیابی به اهداف و مقاصدِ خیرخواهانه شهرداری بهره بگیرد و از طریقِ هماهنگ شدن با دستگاه های اجرایی و بخصوص فرمانداریِ تهران، بر اقتدار خود بیافزاید.

۸- معضل جدیدی هم که اخیراً بر مشکلاتِ شورای شهر تهران افزوده شده این است که بر اساسِ نظرِ سازمن های نظارتی، انتخاباتِ شورایاری ها که در دوره های گذشته، عرف و مرسوم گردیده بود قانونی نخواهد بود و لذا شورای شهر اگر برای اداره شهر وسیع تهران، نیازمندِ وجودِ چنین رکنی است باید در اسرع وقت نسبت به درخواستِ اصلاحِ قانونِ انتخابات شوراها در کلان شهرها، اقدام نماید تا بتواند شبکه وسیعِ ارتباطیِ خود را با مردم، حفظ و قوت بخشد‌.

امیدواریم فعالیت دوره جدید شوراها با بهره گیری از تجاربِ گران سنگِ گذشته، برای مردم تهران آرامش، رفاه و رضایتِ بیش از پیش را به ارمغان آورد و این کلان شهر را علیرغم وجودِ مشکلاتِ ساختاری، به محیطی سالم برای زندگیِ شهروندان مبدل کند.

در روزنامه اعتماد منتشر شده است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695363

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    0 0
    شهردار باید کسی باشد که امکان تعامل با نهادهای دیگر نظام نظیر سپاه را داشته باشد زیرا بسیاری از بدهی ها و امکانات عمرانی در دست اوست.