۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
پیام جهانی انتخابات ایران

"دونالد ترامپ" روز گذشته (شنبه 30 اردیبهشت)درحالی نخستین مرحله سفر خود را به خاورمیانه آغاز کرد که در آنسوی آب‌های مرزی کشور میزبان، اتفاقی بزرگ رخ داد. دریک انتخابات باشکوه و با مشارکت 76‌درصد واجدان شرایط دکتر "حسن روحانی" برای بار دوم به ریاست ‌جمهوری ایران انتخاب شد. این انتخاب که محصول رقابت تنگاتنگ دو دیدگاه و نگرش متفاوت است، سرانجام با رأی مستقیم و پیروزی اراده اکثریت مردم به نتیجه رسید.

به‌این ترتیب ایرانیان باردیگر در اقدامی دموکراتیک، انتخاب غالب خود را پای صندوق‌های رأی و در سایه استحکام بنیان "دولت _ ملت" تثبیت کردند. این انتخاب که به مفهوم اراده ملی برای تداوم رویکرد اعتدالی نظام سیاسی در همه امور داخلی و خارجی است، یک پیام ویژه را برای جامعه جهانی، همسایگان منطقه‌ای و به‌ویژه دولت دونالد‌ترامپ دارد؛ اینکه نظام سیاسی ایران و دولت آن از ماهیتی ساختاری با همه مختصات دولت _ ملت برخوردار است. نظام‌سیاسی ایران دارای دولتی با چند ملیت و بدون ملت نیست. پشتوانه امنیت سیاسی دولت ایران، ملت آن است. در امنیت عمومی کشور، دولت و ملت با هم سهیمند و امنیت سیاسی و نظامی آن را مردم تضمین می‌کنند. همین مهم، ایران را از هرگونه بحران حاکمیتی مصون ساخته و اقتدار آن را ملتی با وجود قطب‌بندی‌های سیاسی تثبیت کرده است.

رقابت‌های انتخاباتی در ایران به‌رغم همه شعارها و مجادلات، هرگز به نزاع‌های طبقاتی، فرقه‌ای و حتی رقابت شهر و روستا در کشور نیانجامیده است. با معلوم شدن انتخاب اکثریت مردم، انسجام ملی و وحدت دولت _ ملت الگویی ایده‌ال برای مردم کشورهایی می‌شود که در همسایگی ایران، فاقد تجربه‌ای چنین در تاریخ نه چندان طولانی خود هستند. انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران که در نوع خود یکی از رقابتی‌ترین‌ها میان دیدگاه‌های رقیب بود، این واقعیت را به رخ می‌کشد که ایرانیان ملتی از هم گسیخته نیستند‎؛ حاکمیت از انتخاب آنان گریزان نیست و جامعه ایرانی با همه ظرفیت‌های رقابتی درون خود،‌از یکپارچگی در تعامل با جهان و در این‌حال مقابله با خطرات و تهدیدها برخوردار است.

دونالد ترامپ در‌حالی به خاورمیانه آمده است که هدف از این سفر را مقابله با "تهدید ایران" خوانده است. این عنوان، شایسته ملتی نیست که مردمش اختلافات نظری خود را پای صندوق‌های رأی حل می‌کنند و در دفاع از کیان ملی خود مقتدرند. ایران اکنون الگویی از دموکراسی بومی را در معرض نگاه جهانی قرار داده است که متحدان محافظه‌کار امریکا در منطقه فرسنگ‌ها با آن فاصله دارند.
دولت ترامپ برای همراهی با مخالفان منطقه‌ای ایران نمی‌تواند از مشروعیت اخلاقی و اعتبار لازم برخوردار باشد. واقعیت ایران به عنوان دولت _ ملت، مانع بزرگ برای همه رژیم‌هایی است که کینه‌ورزی و آتش افروزی با همسایه ایرانی خود را وسیله‌ خرید زمان برای تأخیر در تغییرات گریزناپذیر دولت‌های بدون ملت خود کرده‌اند.

دونالد‌ترامپ در سفر منطقه‌ای خود و در هرگونه اعلام موضع در‌باره ایران باید تفاوت این کشور تاریخی را با همسایگانش بشناسد و واقعیت آن را درک کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =