ایرنا نوشت: از 7 ژوئیه سال 2017 میلادی هنگامی که رئیس اقلیم کردستان عراق با همراهی برخی احزاب کرد عراق تصمیم به برگزاری همه پرسی گرفت، مخالفتها با آن در دو سطح داخلی و خارجی آغاز و با گذشت زمان این مخالفتها هر چه جدی تر شد.

در سطح خارجی کشورهای منطقه و از جمله جمهوری اسلامی ایران به تفکیک مواضع خود را صریح و روشن در مخالفت با همه پرسی اعلام کردند که به ترتیب به این مخالفتها اشاره می شود:


1- ترکیه: اردوغان روز یکشنبه پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران در فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول گفت: تنوع قومی در عراق نمی تواند بهانه ای برای تجزیه این کشور باشد.


وی تاکید کرد: ما نمی توانیم نسبت به این همه پرسی استقلال بی تفاوت باشیم و اجازه این کار را نخواهیم داد.
وی با بیان این که روند ناخوشایندی در مرزهای مشترک ترکیه و عراق در جریان است، اظهار کرد: دو کشور 350 کیلومتر مرز مشترک با هم دارند و در این مناطق هم تباران و هم کیشان ما زندگی می کنند و همه ما دارای یک تمدن مشترک هستیم و به همین علت، کرد، عرب و ترکمن بودن نمی تواند ما را از هم جدا کند.

وی اضافه کرد: ما موضع خود را بارها در دیدار با مقامات اقلیم کردستان عراق بیان کرده ایم و اقدام امروز آنها پذیرفتنی نیست.
همزمان با این موضع گیری صریح و روشن بینالی یلدرم نخست وزیر ترکیه نیز در موضع گیری علیه این همه پرسی اظهار داشت: کسانی که در سوریه و عراق خیالات خام در سر پرورانده و در پی ایجاد دولت ساختگی هستند، این را بدانند که هر اقدامی در داخل و خارج کشور، امنیت ملی ترکیه را به خطر بیندازد، با پاسخ لازم رو به رو خواهد شد.

وی بیان کرد: هیچ کس نمی تواند در مرزهای جنوبی ترکیه، سوریه و عراق کاری انجام دهد و تشکیلات تروریستی ایجاد کند و ترکیه در این خصوص مصمم بوده و هشدارهای لازم را نیز داده است.

وی با هشدار به بارزانی و با تاکید بر لغو برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق ادامه داد: اگر این موضوع مد نظر قرار نگیرد، ذره ای از اتخاذ تدابیر لازم کوتاه نخواهیم آمد و اقدام لازم را انجام خواهیم داد.
در راستای تاکید بر این مواضع روزهای اخیر شهرهای ترکیه شاهد تجمع مخالفان همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق بود.
برخی از شخصیت های کرد عراقی نیز موضع ترکیه را در این خصوص جدی می دانند و در این خصوص به رهبران کرد عراقی هشدار لازم را داده اند. بهروز گلالی نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق در ترکیه در این خصوص در مطلبی نوشت: اگر رهبران کرد عراقی مواضع ترکیه را جدی نگیرند ترکیه با نیروی نظامی وارد اقلیم شده و کردستان عراق غرق خون خواهد شد.


2- بغداد: دولت مرکزی از روز اول با این همه پرسی مخالفت کرده و این اقدام اقلیم کردستان عراق را گامی در راستای تجزیه عراق و نقض یکپارچگی خاک عراق می داند. حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در سفر به سازمان ملل نیز یکی از مهمترین موضوعاتی را که با مقامات سایر کشورها مطرح می کند موضوع همه پرسی است. دولت عراق همچنین در تلاش است در دو سطح داخلی و خارجی با این موضوع روبرو گردد. از یک سو در تلاش است از توانمندیهای قانون اساسی عراق برای ممانعت از این اقدام اقلیم بهره بگیرد و در سطح خارجی نیز می کوشد با ایران، ترکیه ، آمریکا و انگلیس در این خصوص هماهنگ بوده و رهبران کرد عراقی نسبت به عواقب برگزاری همه پرسی هشدار سازد. فرید اسه سرد عضو کمیته رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق در این خصوص نوشت: بغداد در یک روند قانونی در حال مقابله با همه پرسی است و با توجه به مخالفتهای بین المللی این همه پرسی را با شکست روبرو خواهد ساخت.


3- آمریکا : آمریکاییها در سطح رسمی بارها اعلام کرده اند که خواهان لغو همه پرسی و ادامه مذاکرات با بغداد هستند تا مشکلات بوجود آمده حل گردد. در آخرین اقدام آمریکا بریت مک گورک نماینده آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش در دیدار با بارزانی طرحی را به وی داد تا بر اساس آن همه پرسی را لغو کند اما این طرح از سوی بارزانی رد شد و مسعود بارزانی در سخنانی خطاب به آنها اعلام کرد کسانی که دم از حقوق بشر می زنند چرا به خواسته های کردها پشت می کنند؟ وزارت امورخارجه آمریکا و کاخ سفید نیز در بیانیه های رسمی تاکید کرده اند که مخالف برگزاری همه پرسی هستند. اگرچه رسانه های منطقه اعلام می کنند آمریکاییها خواهان تعویق همه پرسی هستند اما بیانیه های صادره نشان می دهد آمریکاییها خواهان لغو همه پرسی هستند.


4- فرانسه :

فرانسویها نیز در این میان تاکید دارند که همه پرسی باید لغو و رهبران کردی نباید اسیر هیجانات مقطعی شوند.
در سطح داخلی نیز گروههای جماعت اسلامی کردستان عراق و جنبش تغییر بر این باور هستند که برگزاری همه پرسی در شرایط کنونی به نفع هیچ کس و گروهی نیست و بایستی قبل از این اقدام بحران مشروعیت سیاسی در اقلیم کردستان عراق حل و فصل شود.

بارزانی تاکنون با همه خواسته ها مخالفت کرده است و تاکید کرده است که در شرایطی همه پرسی به تعویق می افتد که بغداد وارد گفتگوهای مستقیم برای استقلال اقلیم کردستان عراق شود.
با توجه به روند مطالبات بغداد و کشورهای منطقه و گروههای داخلی از بارزانی و خواسته متقابل وی بسیار بعید است در مدت زمان کم باقی مانده توافقی حاصل شود هرچند نباید از هر احتمالی غافل ماند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =