«خبرجنوب» نوشت: در طراحی و نوع شهرسازی در شیراز مسئولین علاوه بر زیباسازی باید به جلوگیری از جرم خیزی محیط های شهری نیز توجه کنند.

رئيس گروه تخصصي معماري و نایب رئيس كميسيون انرژي شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور با اعلام اين مطلب گفت: انجام برخي اقدامات در زمينه توسعه جنوب شهر در مديريت سابق شهرداري و توجه به نقاط محروم كاري خوب و در خور توجه است اما ناتمام ماندن برخي طرح ها نيز جاي سوال دارد.
طاهره نصر با اشاره به مشكلاتي كه در بافت تاريخي و فرهنگي شهر شيراز وجود دارد ادامه داد: عدم تعامل ميان شهرداري، ميراث فرهنگي و ساير ارگان هاي مرتبط باعث شد تا امروز بافت فرسوده شيراز با اين مشكلات مواجه باشد اين در حالي است كه بافت تاريخي و فرهنگي اين شهر كه به طور قطع فرسوده نيز مي باشد، شاهد حضور ساكنانی جديد است و در شرايطي نامناسب قرار دارد علاوه بر اين، عرض كم معابر، ريزدانه بودن اماكن موجود در بافت، فقر اقتصادي ساكنان و توان پايين آن ها براي مشاركت در بازسازي بافت همچنين استفاده از مصالح ناپايدار باعث مي شود كه به ويژه در زمان بحران خدمات دهي به اين بافت با مشكل مواجه شود. وي افزود: البته ما نميگوييم كه اين بافت را تخريب كنند اما نگاه به بافت فرهنگي و تاريخي شهر نبايد تنها نگاه موزه اي باشد، آن هم با توجه به موقعيت شهر شيراز كه شهري زلزلهخيز است. عضو هيات مديره دوره هفتم سازمان نظام مهندسي ساختمان فارس ادامه داد: يكي از مسائلي كه بايد در اين زمينه به آن توجه شود و حايز اهميت است آسيب شناسي ساختار بافت هاي فرسوده و بافت هاي ميانه شهر است. تنها توجه به اين نكته كه در مواقع بحراني مانند آتش سوزي، سيل، زلزله و يا حتي در زمان ارايه فوريت هاي پزشكي به يك بيمار چگونه با عرض كم اين معابر امداد رساني انجام مي شود، ما را به عمق فاجعه اي كه در كمين اين بافت است مي رساند كه البته در اين راه تعامل سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري مي تواند گره گشاي مشكلات باشد. عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي شيراز با انتقاد از توجه به نوع اقليم و فرهنگ شهرها در معماري و ساخت و سازها گفت: يكي از مهم ترين دغدغه هاي موجود در حوزه معماري شهري يكسان سازي و همسازي تمامي نقاط كشور است و امروزه متاسفانه شاهديم كه بدون توجه به مولفههاي هويتي و فرهنگي نقاط مختلف كشور از يك نوع معماري، طراحي و مصالح براي ساخت و ساز استفاده مي شود كه جا دارد سازمان هاي نظام مهندسي نيز با توجه به سيما و كالبد شهرهاي مختلف مولفه هايي موثر را در اين زمينه در نقاط مختلف براي رشتههاي هفت گانه مهندسي ساختمان تعريف كنند همان گونه كه در شيراز هم امروز شاهد استفاده از مصالحي هستيم كه با اقليم ما سازگاري ندارد و به رغم پشتوانه فرهنگي ديگر به بحث پايتخت فرهنگي بودن شيراز هم توجه نميشود. نصر با اشاره به نقش زيباسازي در زندگي شهرنشيني و در كنار آن توجه به مقوله امنيت در بافت شهري گفت: يكي از مواردي كه در طراحي محيطي و امنيت شهري بايد مدنظر طراحان شهر باشد جلوگيري از جرم خيزي اين گونه فضاهاست كه بايد در زيباسازي شهر هم مورد توجه قرار گيرد.
وي اضافه كرد: اصلي ترين برنامه شهرداري ها در شهرهاي رو به رشد و يا پيشرفته ارتقای مداوم كيفيت محيط، سيما و منظر شهري است اما در كلانشهرهاي ما زيباسازي مقوله اي فرعي به شمار مي رود كه در بسياري موارد به آن نگاه سياسي نيز مي شود.
رئيس گروه تخصصي معماري سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور با تاكيد بر توجه بيشتر مديريت شهري بر افزايش كيفيت محيطهاي شهري ادامه داد: در زمينه تعامل ميان ساكنان شهرها و تحقق معناي شهروند جا دارد كه پروژه هاي زيباسازي نيز در اين مسير حركت كنند.
وي خواستار توجه بيشتر مسئولين شهر به حوزه حمل و نقل و استفاده از مدل هاي مختلف حمل و نقل در شهر شد و گفت: ما نبايد حمل و نقل بهينه شهري را تنها مترو بدانيم بلكه بايد از تكنيك هاي نوين در توسعه معابر و نيز مدل هاي مختلف حمل و نقل استفاده كنیم.
نصر گفت: يكي از مواردي كه در زندگي امروز در سطح دنيا مدنظر كارشناسان حوزه حمل و نقل قرار دارد توجه به انسان مداري در ساخت و سازهاي شهري است كه در اين ارتباط توجه به عابر پياده نقش بسيار مهمي دارد و به همين دليل ما ناگزير هستيم كيفيت فضاهاي محيطي را براي مردم تقويت كنيم.
نایب رئيس كميسيون انرژي شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور گفت: يكي از مواردي كه براي امنيت شهروندان در گذر از عرض معابر ديده شده ايجاد گذرگاه هاي پياده، پل هاي عابر پياده و گذرگاه هاي زيرزميني است كه در اين ارتباط بايد به اين نكته توجه شود كه پل هوايي عابر پياده به معناي واقعي محل امني براي عبور و مرور شهروندان باشد نه مانند تونل هاي وحشتي كه امروز بر فراز برخي معابر ساخته شده و به محلي براي حضور دست فروشان و بزهكاران تبديل ميشود آن هم با پله هاي نامناسب كه فرد بايد به سختي از آن بالا برود و بعد هم ما انتظار داشته باشيم كه مردم از اين تونل وحشت با ترس عبور كنند.
وي از نبود محل هاي تفكيك شده عبور دوچرخه و عابر پياده با سطح سواره رو انتقاد كرد و افزود: در اين كه ما با توجه به افزايش تعداد خودروها مجبور به ايجاد روگذر و زيرگذرهايي در شهر هستيم شكي نيست اما شاهد هستيم كه در برخي موارد اين پروژه ها نتوانسته در كاهش بار ترافيكي اثرگذار باشد و همين امر بر ضرورت رفتن به سمت فرهنگ انسان مداري در شهرها مي افزايد. در اين بين استفاده و گسترش سيستم هاي حمل و نقل عمومي نيز مي تواند تاثير بسزايي در كاهش بار ترافيكي شهر داشته باشد.
نصر در خصوص برجا ماندن بسياري از مشكلات ترافیکی به دليل اجراي ناقص پروژه هاي ترافيكي از جمله رينگ هاي ترافيك اطراف شهر كه به دليل عدم ساخت برخي از تقاطع هاي غير هم سطح هنوز هم در برخي نقاط با مشكل مواجه است گفت: اين كه در يك محل تقاطعي ساخته شود و گره آن محل رفع و مشكل به نقطه بعدي انتقال يابد مساله را حل نمي كند. علت تمامي اين مشكلات آن است كه در تمامي بخشهاي شهري نگاه جزء داريم نه كل.
وي خواستار استفاده از مشاوران علمي قَدَر در مديريت شهر شيراز و استفاده بيشتر از ظرفيت دانشگاه ها شد و گفت: جا دارد شوراي شهر نيز به سمت طرح هاي راهبردي و ساختاري حركت كند اين در حالي است كه ما بيشتر به سمت طرح هاي تفصيلي رفته ايم.
نصر به تبديل برخي از شريان هاي اصلي شيراز از جمله خيابان عفيف آباد به پياده راه در بعضي روزها اشاره كرد و گفت: در هيچ كجاي دنيا معابر اصلي و شرياني شهر مانند خيابان عفيف آباد تبديل به پياده راه نمي شود بلكه اين كار در گذرهاي تاريخي و گردشگري انجام مي شود.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي شيراز اظهار داشت: در حوزه فرهنگي شهر نيز بايد مسئولين در تمامي بخش ها به ويژه حوزههايي كه جوانان بيشتر به آن علاقه دارند فعاليت كنند نه اين كه فقط به يك بخش بپردازند. وي ادامه داد: در حوزه مالي، شهرداري بايد داراي درآمد پايدار باشد و از مشاركت مردم در قالب اوراق مشاركت نيز استفاده كند اما با يك مورد در مباحث مالي شهرداري مخالفم و آن نوع نگاه به كميسيون ماده 100 است چرا كه معتقدم نبايد پروانه خلاف صادر شود و فرد بيايد و خسارت تخلف خود را بپردازد و از تخلف او با پرداخت هزينه چشم پوشي شود. در اين اغتشاش بصري كه به دليل اين گونه تخلفات در شهر به وجود آمده مقصر فردي است كه اين پروانه ها را صادر مي كند.
نصر گفت: به عنوان مثال چرا در شهر ما هتلي ساخته شود و كسي متوجه نباشد كه اين كار به ثبت جهاني مجموعه ارگ كريمخاني لطمه وارد مي كند؟ به طور قطع مجوزهايي براي ساخت اين ملك صادر شده كه جا دارد بررسي شود.
وي تصريح كرد: كميسيون ماده 100 به نوعي تبديل به كميسيون رفع خلاف شده و نبايد به اين كميسيون نگاه درآمدي شود. از ابتدا نبايد مجوز خلاف پروژه داده شود كه بعد بخواهيم خسارت آن را بگيريم و اين مورد بايد در شهرداري شيراز آسيب شناسي شود.
نصر گفت: يكي از راه هاي درآمد پايدار دستيابي به گردشگري پايدار است و در اين راه اگر بتوانيم زيرساخت هاي گردشگري پايدار را ايجاد كنيم هم مي توانيم اشتغال ايجاد كنيم و هم به درآمدي پايدار دست يابيم.
وي افزود: درست است كه شيراز داراي پشتوانه قوي فرهنگي و تاريخي است و به عنوان سومين حرم اهل بيت (ع) و قطب پزشكي خاورميانه مطرح است اما در استفاده از اين ظرفيت ها خوب عمل نكرديم.
نصر گفت: به عنوان مثال خيابان زند كه اصلي ترين محور گردشگري ماست داراي زشت ترين فضاي شهري است و جا دارد به زيباسازي چهره شهر توجه بيشتري شود. ما در حالي كه به عنوان سومين حرم اهل بيت (ع) مطرح هستيم حتي يك زائرسراي مناسب براي زائرين تعريف نكرده ايم.
وي ادامه داد: امروز ما المان هاي مناسب و منطبق با خصوصيتهاي فرهنگي شهر نداريم و المان هايي كه ساخته مي شود هيچ سنخيتي با شهر ما ندارد اين در حالي است كه ما در شهري زندگي ميكنيم كه داراي اصالتي تاريخي است و يكي از اقدامات ما در اين ارتباط توجه به نشانه شناسي فرهنگي در زمينه توسعه گردشگري پايدار است و اجراي اين گونه المان هاي مناسب يكي از راه هاي اساسي در جذب گردشگران است و مي توان گفت گردشگري پايدار مي تواند به فراهم سازي ابزار توسعه شهر منجر شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =