روز گذشته 16 آبان مهندس پاک نژاد معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از عملیات مهار چاه 147 بازدید کرد و مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که مسئول کل ستاد بحران و عملیات مهار چاه 147 رگ سفید است، گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص آماده سازی شرایط جهت آغازعملیات مهار چاه را ارائه نمود.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب؛ مهندس عالي پور در ادامه بازديد روزانه خود، ضمن ابراز خرسندي از تلاش هاي كاركنان شركت در تسريع كار گفت: با اتمام مرحله راهسازي، احداث موقعيت كمپ ها، استخر 130 هزار بشكه اي، در مرحله پاكسازي پيرامون چاه كه از 4 روز گذشته آغاز شده تاكنون 55 محموله از تجهيزات سوخته اطراف چاه تا 30 متري مركز حريق تخليه شده و عصر امروز نيز با پوشش فوران آب، ضلع شمال غربي چاه پاكسازي خواهد شد.

مهندس عالي پور با اشاره به تكميل 250 كيلومتر خط لوله انتقال آب، تصريح كرد: با پايان آبگيري استخر اول به ميزان 130 هزار بشكه، مرحله نهايي پاكسازي دكل نيز آغاز خواهد شد. در اين مرحله با توجه به شدت حرارت، آب افشاني از 10 نقطه با استفاده از موتور پمپ هاي 12 سيلندر صورت گرفته و باقيمانده تجهيزات سوخته و بقاياي دكل از موقعيت خارج خواهند شد.  

مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب به برنامه جامع مهار چاه پرداخت و گفت: در مرحله اول ، هدف خاموش كردن چاه با روش Top Kill يا حمله به آتش از سطح است و در صورت عدم موفقيت، در دو موقعيت ، دو حلقه چاه امدادي، يكي عمودي و ديگري انحرافي، به طور همزمان حفرمي شود كه  قرار است  در ابتدا چاه عمودي تا عمق حدود 2400 متر حفر و در آن عمق، عمليات Bottom Kill يا مهار چاه از  تحت الارض، اجرا شود.  و اگر  چاه مهار نشد، از طريق چاه دوم كه به صورت  انحرافي مي شود به كار ادامه خواهيم داد.

مسئول ستاد مهار چاه 147 رگ سفيد تصريح كرد اين دو حلقه چاه كه هم اكنون با هدف مقابله با فوران چاه حفاري مي شوند، پس ازپايان عمليات به عنوان چاه هاي توسعه اي در مدار عمليات قرار خواهند گرفت. ضمنا در نظر است عمليات مهار و كشتن چاه 147 نيز به طريقي انجام شود كه پس از مهار امكان بازگشت به توليد آن امكان پذير باشد.

مهندس عالي پور تصريح كرد: فراهم نمودن تمهيدات و مقدمات عمليات نهايي كنترل فوران شامل احداث خطوط لوله، گسيل تجهيزات و وارد سازي مخازن مختلف، تامين ماشين آلات راهسازي، آماده سازي استخر، ايجاد لوكيشن چاه هاي امدادي و بر پايي كمپ ها ، مرحله به مرحله به صورت شبانه روزي در حال انجام است.

وي افزود: مجموعه عوامل اجرايي شركت ملي مناطق نفتخيزجنوب با همكاري شركت ملي حفاري ايران عمليات مهار چاه را  با سرعتي كم نظير به پيش برده و در عين حال به رعايت اصل ايمني و سلامت نيروها نيز اهتمام و توجه ويژه دارند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =