ایرنا نوشت: شورای امنیت سازمان ملل با مخالفت روسیه نتوانست برای ادامه فعالیت کمیته تحقیق استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه قطعنامه ای تصویب کند.

در جلسه بررسی پیش نویس قطعنامه های پیشنهادی در مورد بحران خاورمیانه، نمایندگان امریکا و روسیه بر سر تقدم رای گیری برای پیش نویس های پیشنهادی به اختلاف خوردند.

نماینده روسیه با اشاره به چند مورد از قوانین فرآیند رای گیری، از شورای امنیت خواست پیشنهاد روسیه در مرحله دوم، رای گیری شود. اما نیکی هیلی نماینده آمریکا هم بر اساس برخی مقررات خواستار تقدم رای گیری درباره پیشنهاد روسیه شد.

نماینده ایتالیا که رییس دوره ای شورای امنیت است، با تکرار قوانین اشاره شده توسط نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل گفت که بر اساس قوانین پیش نویس روسیه باید اول رای گیری شود.

در نتیجه اکثریت اعضای شورای امنیت به پیش نویس قطعنامه سازمان ملل از طرف روسیه رای مخالف دادند. (3 رای موافق،7 رای مخالف و 5 رای ممتنع)

پس از آن، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی چند کشور از جمله آمریکا توانست 11 رای موافق، 2 رای مخالف و 2 رای ممتنع به دست آورد، اما به خاطر مخالفت روسیه به عنوان عضو اصلی شورای امنیت، تصویب نشد.

**نماینده آمریکا: روسیه حامی استفاده از سلاح شیمیایی است
نیکی هیلی در اظهارات خود پس از رای گیری گفت: فصل هفتم سازمان ملل از ما می خواهد که هر گونه تهدید صلح را شناسایی کنیم. یکی از این تهدید ها سلاح شیمیایی است و این شورا سال ها کار کرده است که استفاده از این سلاح را در سوریه به پایان رساند.
وی ادامه داد: برای دهمین بار، روسیه اجازه نداده است که شورای امنیت بتواند در مورد استفاده از سلاح های هسته ای در سوریه اقدامی کند. روسیه مانع شناسایی کسانی شده است که از این سلاح استفاده کرده اند و بشار اسد و داعش می توانند بدون هیچ نظارتی از سلاح شیمیایی استفاده کنند.
نماینده آمریکا تصریح کرد: این نشان می دهد که روسیه حامی استفاده از سلاح های شیمیایی است.

نیکی هیلی یادآور شد: روسیه می داند که حمایت از سلاح شیمیایی بد است و برای اینکه بتواند نیت خود را پنهان کند، پیش نویس دیگری برای قطعنامه ارائه داده است و با پیش نویسی که با همکاری کشورهای مختلف آماده شده بود، مخالفت کرد.
هیلی اضافه کرد: روسیه برای پیش نویس خود با هیچ کسی مشورت نکرد اما ما طرح خود را با مشورت با دیگر کشورها پیش بردیم. آنها از ابتدا می خواستند این طرح را وتو کنند و این مایه شرم است.

وی تاکید کرد: امریکا اینجا حضور دارد و دولت اسد باید بداند که امریکا اجازه استفاده از سلاح شیمیایی را نمی دهد و همانطور که قبلا اقدام کرده است اگر لازم شود برای بار دیگر در مقابل استفاده از سلاح های شیمیایی اقدام جدی خواهد کرد.
نماینده آمریکا بار دیگر اقدام روسیه را مایه شرم و تاسف دانست.

**نماینده فرانسه: این طرح در بازی سیاسی گم نشود

نماینده دائم فرانسه در شورای امنیت هم در اظهارات خود گفت: ما در شرایطی هستیم که سلاح شیمیایی در سوریه به صورت جدی استفاده می شود و لازم است که شورای امنیت به صورت یکپارچه، تکرار می کنم یکپارچه، واکنش نشان دهد.

فرانسوا دولاتر افزود: هیچ سایه خاکستری اینجا وجود ندارد و واضح است که یک گروه تروریستی (داعش) و یک دولت، علیه غیرنظامیان از سلاح هسته ای استفاده کرده اند. این برای روسیه و آبروی روسیه خوب نیست که در تاریخ ثبت شود که از رژیم دمشق حمایت کرده است.

وی ادامه داد: استفاده از سلاح هسته ای یک واقعیت خطرناک است. ما از پیش نویس قطعنامه امریکا در این باره حمایت می کنیم. آنچه ما پیشنهاد دادیم یک طرح غربی نبود، بلکه یک طرح همه جانبه بود. سرنوشت این طرح نباید در بازی های سیاسی گم شود و روی گرداندن از آن، بازی با آتش است.

نماینده فرانسه اظهار کرد: من باید اعلام کنم که رای مخالف امروز پایان این طرح نخواهد بود و فرانسه برای رسیدن به اهداف این طرح، تلاش خود را در تمامی سطوح ادامه خواهد داد.

** نماینده انگلیس: پایان راه برای نظارت جمعی/روسیه باخت

نماینده انگلیس هم در حمله به مخالفت روسیه با این طرح گفت: امروز ما به پایان راه برای استفاده از مکانیزم جمعی نظارت بر استفاده از سلاح های شیمیایی رسیدیم.

متیو ریکرافت افزود: من امروز به کسانی که درباره استفاده از سلاح های شیمیایی تحقیق کردند و حقیقت را افشا کردند، احترام می گذارم. این ما نبودیم که باختیم. این روسیه بود که بازنده شد.
وی ادامه داد: این اولین بار نیست که این اتفاق می افتد و روسیه هر تلاشی در این جهت را وتو کرده است. ما روزها به صورتی خستگی ناپذیر کار کردیم تا نگرانی های روسیه را درک کنیم و طرحی پیشنهاد دهیم که به همه چیز توجه کند.

نماینده انگلیس اضافه کرد: طرحی که امریکا ارائه داد و ما مفتخرانه به آن رای دادیم،‌ جامع و همه جانبه بود اما روسیه با هیچ کسی همکاری نکرد و در عوض طرح جایگزینی پیشنهاد داد که همه تلاشش رد کردن همه کارهایی بود که ما انجام داده بودیم.

وی با بیان این که داعش و اسد امروز به خاطر رای روسیه جشن خواهند گرفت، تصریح کرد: ما اجازه نمی دهیم این رای ما را متوقف کند و ما تلاش خواهیم کرد که جلوی استفاده از سلاح های شیمیایی را بگیریم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =