۰ نفر
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۰

شبکه‌های اجتماعی ایرانی مملو از دروغ است. کارخانه‌های دروغ‌سازی -مانند «آمدنیوز»- به طور شبانه روزی بی‌وقفه در فضای مجازی اخبار و اطلاعات دروغ تزریق می‌کنند و کاربران ایرانی بدون لحظه‌ای درنگ و بدون کوچک‌ترین تلاشی برای «صحت‌سنجی»، آن‌ها را به طور گستره بازنشر می‌کنند.

عکسی قدیمی از آقای خاتمی در حال بازدید از «موزهٔ عبرت‌» را منتشر می‌کنند و زیرش می‌نویسند «خاتمی جنایت‌کار در حال تماشای شکنجهٔ دانشجوی ایرانی». فیلم‌های غارت یک مغازه توسط پلیس اسپانیا یا مکزیک را منتشر می‌کند و بالای آن می‌نویسند «نیروهای امنیتی ایران در حال تخریب اموال عمومی». عکس پروفسور سمیعی را در کنار برخی از مسئولین سیاسی کشور منتشر می‌کنند و بدون هیچ سند و مدرکی او را به «رانت‌خواری» متهم می‌کنند. خبر می‌دهند که رهبر جمهوری اسلامی چندین ماه پیش فوت کرده و بَدَل او به اسم «میرطاهر» در حال ادارهٔ کشور است. از قول یک «مختصص» نقل می‌کنند که بحران کم‌آبی تا یک سال دیگر به مرحله‌ای می‌رسد که همهٔ شهرها و استان‌های کشور وارد «جنگ آب» با یکدیگر خواهند شد. از قول یک «متخصص» نقل می‌کنند که بیش ۷۰ میلیون «موش آدم‌خوار» در زیرزمین‌های تهران زندگی می‌کنند و در صورت وقوع زلزله بازماندگان زیر آوار را زنده زنده خواهند خورد... و صدها فیلم تقلبی و عکس تقلبی و نقل قول تقلبی و خاطرهٔ تقلبی و تحلیل تقلبی که همگی در جهت ایجاد حس اضطراب و وحشت و ناامنی و بی‌ثباتی و از بین بردن آسایش روانی و هرگونه حس امید و دل‌گرمی در جامعه روزانه تولید می‌شوند و به‌دست خود کاربران ایرانی بدون هیچ «صحت‌سنجی» در فضای مجازی و افکار عمومی تزریق می‌شوند.

اما حالا یک کودک ۱۰ ساله در یک برنامهٔ تلویزیونی ادعا کرده که ۱۶ اختراع علمی دارد و ۲ شرکت «تسلا» و «ولوو» نیز به او پیشنهاد همکاری دادند. ناگهان همین شبکه‌های اجتماعی به جنب و جوش و غلیان درآمدند٬ با دپارتمان‌های مختلف این شرکت‌ها تماس مستقیم گرفتند، آرشیو سازمان ثبت اختراعات را زیر و رو کردند، رتبه‌‌های قبلی او را در مسابقات مختلف علمی استخراج کردند، تا «مچ» او را بگیرند و ثابت کنند که ادعاهای او دروغ است.

البته امروز در عصری که «اخبار جعلی» به یک سلاح تمام‌عیار سیاسی در هر دو عرصه‌ٔ سیاست داخلی و بین‌المللی تبدیل شده، «صحت‌سنجیِ» تمام اطلاعاتی که از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنیم یک ضرورت و بلکه یک مسئولیت شهروندی است. اما اولویت‌بندی‌ جامعهٔ ما در صحت‌سنجی‌ و غربال‌گری اطلاعات بسیار قابل تامل است.

جا دارد که از خودمان بپرسیم که چرا هر اخباری را که در جهت هراس‌آفرینی و بی‌ثبات‌سازی و خودویران‌گری تولید می‌شود با چنین عجله و ولعی بازنشر می‌کنیم و با اخباری که در آن شمه‌ای از امید و سازندگی و دل‌گرمی وجود دارد این‌چنین سخت‌گیرانه و موشکافانه برخورد می‌کنیم؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =