مهر نوشت: مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از توسعه کیفی و افزایش اعتماد عمومی به این مرکز در کنار توجه به ابزارهای نوینِ تعاملی به عنوان مهمترین رویکردهای کاری خود نام برد.

مراسم تودیع علیرضا حاجیان‌زاده و معارفه فاضل نظری به عنوان مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمع کثیری از اهالی هنر، تئاتر، موسیقی و ادبیات از جمله رامبد جوان، صدیق تعریف، محمد معتمدی، امیر خوراکیان، احمد عربانی، علی درستکار، سیروس همتی، اهورا ایمان، فؤاد حجازی، مسعود فروتن، محسن مؤمنی، ناصر فیض، کوروش زارعی، حسین مسافرآستانه، ایوب آقاخانی و ... عصر روز چهارشنبه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مراسم علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل سابق کانون در سخنانی گفت: «چهار سال قبل در مراسم معارفه خودم عنوان کردم که این سمت امانتی در دست من است و امیدوارم امانتدار خوبی باشم و امروز که این امانت را به امانتدار دیگری می سپارم آن را با یک ارزش افزوده به او تحویل می‌دهم.»

او در ادامه با اشاره به برنامه‌ها و رویدادهای کانون در دوران مدیریت خود افزود: «انتشارات کانون در چهار سال گذشته طی سه نوبت به عنوان ناشر برگزیده کشور انتخاب شد در حالی که در ۳۰ دوره برگزاری مراسم انتخاب ناشر برتر در کشور، پیش از این تنها در ۱۰ دوره، کانون در تمام این ادوار به این جایگاه رسیده بود.»

حاجیان زاده به فعال کردن ۸۰ سالن سینما در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: «در حوزه تولید آثار نمایشی نیز دو هزار اجرا در مناطق مختلف از جمله مناطق محروم کشور در این دوره انجام شد. طرح سامانه صنعت اسباب بازی و برگزاری سه دوره جشنواره و نیز اجرای ۴۰ طرح به منظور تولید لوازم التحریر با رویکرد ایرانی اسلامی نیز در این دوره صورت پذیرفت.»

حاجیان زاده همچنین گفت: «در زمینه توسعه مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها، ما کانون را از ۸۵۰ کتابخانه به هزار و ۱۲ کتابخانه ارتقا دادیم. همچنین تعداد کتابخانه‌های سیار را نیز از ۸۱ به ۱۷۰ کتاب رساندیم.»

در کنار آن مراکز فراگیر برای آموزش کودکان ویژه نیز از شش مرکز به ۵۰ مرکز ارتقا پیدا کرد و ۵۰ پروژه ناتمام کانون نیز در دست افتتاح قرار گرفت.

مدیرعامل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به توسعه شبکه فروش و عرضه کتاب در این مرکز از ارتقاء فروشگاه‌های کانون به ۲۵۰ مرکز خبر داد.

او همچنین با اشاره به ایجاد دبیرخانه دائمی شورای هماهنگی کودک و نوجوان که با حضور نمایندگانی از تمامی دستگاه‌های مسئول در کشور شکل می‌گیرد، تصریح کرد: «در زمینه امور معیشتی کارمندان کانون نیز به حقوق کارمندان توجه ویژه‌ای صورت گرفت به طوری که رشد ۲۰۰ درصدی را در آن شاهد بودیم.»

همچنین بودجه کانون نیز در این مدت سه برابر و به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید. در کنار آن سند چشم انداز ۱۰ ساله کانون نیز تدوین و برنامه پنج ساله اجرایی آن نیز به اجرا درآمد که امسال نخستین سال آن بود.

در بخش دیگر این مراسم، فاضل نظری مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی با اشاره به برخی از نگرانی‌ها و سؤال‌هایی که طی روزهای اخیر درباره آینده کانون عنوان شده بود، گفت: «من این نگرانی‌ها و سؤال‌ها را دیدم و خواندم و به نظرم این‌گونه مطالب در عرصه فرهنگ طبیعی است و باید آن را برتابید. به باور من، این عرصه، عرصه تعامل و گفتگوست و با این اتفاق می‌توان کار را پیش برد.»

او ادامه داد: «من امیدوارم حرف‌هایم را در عمل و کار به ثمر بنشانم. به باور من ارزش تلاش‌های فرهنگی به ثمره آن‌هاست. فرهنگ از نظر من یک مشکک لفظی است و معانی مختلفی دارد. گاهی به اهل رسانه می‌گویم، گاهی به صاحبان آثار هنری و حتی گاهی به فعالان در نظام آموزشی.»

نظری افزود: «فرهنگ از نظر من یک مجموعه‌ای است از آداب و رسوم که به رفتار ما شکل می‌دهد. اگر جامعه ما در برابر مشکلات ایثار می‌کند و به بذل همت اعضایش توجه می‌شود، این از فرهنگ ماست. آنچه که رفتار ما را هدایت می‌کند، فرهنگ ماست و به نظر من شکوه معماری فرهنگ ما در خشت اولی است که برای ایجاد آن در دوران کودکی می‌گذاریم.»

مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: «شاید بتوان ارزش‌ها و باورهای جامعه را تغییر داد، اما این مسئله زمانبر است؛ درحالی‌که در دوران کودکی و نوجوانی است که می‌توان این اتفاق را ساده‌تر بنا گذاشت.»

او همچنین گفت: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اثرگذارترین بخش‌های جامعه است که نه می‌توان از بودنش صرف نظر کرد و نه اینکه به جایگاهش توجه نکرد و من می‌دانم که کارمندان این مرکز همانند همه آنها که در حوزه‌ فرهنگ کار می‌کنند، در کنار قلب و جانشان با چاشنی عشق فعالیت می‌کنند.»

نظری در بخش دیگری از سخنان خود به رویکردهای جدیدش در مدیریت این مرکز اشاره کرد و گفت: «رویکرد محتوامحور و توسعه کیفی فعالیت‌ها در کنار توسعه کمی، مورد توجه قرار خواهد گرفت و امیدوارم بتوانیم موجبات افزایش اعتماد به کانون را که همه ما از آن در ذهنمان خاطره‌های خوبی داریم، فراهم کنیم.»

مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین از توجه به ابزارهای نوین و تقویت تولی‌گری به جای تصدی‌گری، در این مرکز خبر داد.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    5 0
    کانون و مراکز فرهنگی محلات برای کودکان که بسیار مغفول مانده اند مکانهای بسیار مهمی برای تربیت فرهنگی نسل جدید میباشند بخش اعظمی از هنرمندان فعال سینما، تئاتر و ... محصول کانون هستند متاسفانه در سالهای بعد از انقلاب مورد لطف و توجه کافی قرار نگرفته اند.