با پیشرفت گرمایش جهانی، کشاورزان مجبور خواهند شد که تدابیر موثر و گران قیمتی بیاندیشند تا بتوانند بر خشکسالی، یخبندان و تغییر همیشگی فصل رشد گیاهان فائق آیند.

مجید جویا: به استناد آخرین گزارش کمیته بین دولتی سازمان ملل در مورد تغییرات آب‎وهوایی، واقعیت تغییرات آب‎وهوا از هم‎اکنون خود را نشان داده و به کشاورزی، دامداری و باغستان‌های سراسر زمین خسارت وارد آورده است. به رغم این که برخی از محصولات در هوای گرم‌تر بهتر رشد و نمو می‌کنند، اما این گزارش نشان می‌دهد که تاثیرات منفی گرمایش (شامل آسیب گسترده به محصولات، برداشت کمتر و گران شدن محصولات غذایی) خیلی بیشتر از فواید آن است.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که بازده برداشت محصولات اصلی غذایی همانند غلات، گندم و برنج تا سال 2030 / 1409 احتمالا شروع به کاهش خواهد کرد و شاهد کاهش تقریبا 2 درصدی در هر دهه خواهد بود.

دیوید ولف، استاد باغبانی علمی در دانشگاه کرنل نیویورک و عضو کمیته موسسه تغییرات آب‎وهوایی و کشاورزی دانشگاه کرنل می گوید که قرار نیست هیچ محصول خاصی به این زودی‌ها ناپدید شود، اما پیش‌بینی می‌شود که کشاورزان احتمالا در آینده نزدیک مجبور خواهند شد که به طور فزاینده‌ای به تدابیر پرهزینه و موثری برای مقابله با خشکسالی‌های شدید، گرمای تابستان، یخبندان‌ها و هر تغییری که ناشی از تغییرات آب‎وهوایی باشد و روی فصول ایجاد شود، بیاندیشند.

او می‌گوید: «اگر این یک گرمایش تدریجی ساده بود، کشاورزان می‌توانستند به کشاورزی خود ادامه دهند. اما از آنجا که این آزمایش جهانی کماکان ادامه دارد، کشاورزان چیزهایی را می‌بینند که قبلا انها ندیده بودند.  در نتیجه حدود هفت میلیارد انسان روی زمین زمان سخت‌تری را برای تهیه مواد اولیه یک رژیم غذایی مغذی خواهند داشت».

در اینجا نگاهی خواهیم انداخت به 5 غذایی مهمی که می‌تواند در رشد فزاینده تغییرات آب‎وهوایی گرفتار چالش‌های فراوان شوند.

آووکادو

همین تازگی شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای چیپوتله (تولید کننده انواع غذاهای تند مکزیکی) سکته ناقصی به سرمایه گذاران خود داد. مسوولان شرکت به سرمایه‌گذران هشدار دادند که اگر هوای ناملایم ذخایر اووکادو را محدود کند، این شرکت ممکن است مجبور شود تا بعضی از روزها تولید غذای محبوب گواکامول (غذایی با آووکادوی له شده) را به حالت تعلیق در اورد. هرچند بعید است که به این زودی‌ها رستوران‌ها ذخایر آووکادو خود را تمام کنند، ولف می‌گوید که چیپوتله درست می‎گوید که یخبندان و گرما بیشه‌های جهان و به خصوص در کالیفرنیای مرکزی را که سوزان است، تهدید خواهد کرد. او می‌گوید: «اووکادوها می‌توانند نمونه‌ای از تهدید برای کشاورزی در کالیفرنیا باشند. حتی اگر خشکسالی فعلی در دو سال آینده پایان یابد، مدل‌ها نشان می‌دهند که اب یک مشکل فزاینده در کالیفرنیا است. امسال درختان اووکادو‌ منطقه ولی سنتر کالیفرنیا به دلیل خشکسالی و افزایش شدید قیمت آب، به حال خود رها شدند تا خشک شوند.»


بادام
ولف توضیح می‌دهد که درخت‌های بادام همانند بسیاری از درخت‌های میوه و دانه‌ها نیاز به دوره‌های طولانی از دماهای زمستانی زیر 7 درجه سانتی‌گراد دارند تا شکوفه و جوانه بزنند. به گفته او، خیلی از مناطق کشت بادام در عرض‎های میانی کمتر شاهد چنین دمایی هستند و بنابراین هر قدر که زمستان گرم‌تر شود، باغستان‌های بیشتری نابود خواهند شد.

انگور

دماهای رو به افزایش در فصل تابستان می‌تواند می تواند زنگ خطری برای این میوه‌های خوشمزه باشد، و فروشندگان آب انگور و دیگر محصولات آن را در تمام دنیا عصبی کند. «البته فروش فرآورده‎‏های انگور برای مدتی طولانی ادامه خواهند داد، ولی دیگر انبار کردن بهترین‌های این محصولات کار سختی خواهد شد».

شیر
ولف می‌گوید: «گاوها سرما را دوست دارند. دمای بهینه برای تولید شیر 4 تا 21 درجه سانتی‌گراد است و اکثر دامداران نخواهند توانست تهویه هوای مطبوع را برای گاوها فراهم کنند. شیر ناپدید نمی شود، اما شاید گاوها مجبور شوند به مناطق سردتر بروند».

درختان میوه مانند سیب و گیلاس
جری هاتفبلد رئیس آزمایشگاه ملی کشاورزی و محیط زیست ایالات متحده در ایمز آیوا، می‌گوید که در یک پیچش معکوس، تغییر آب‎وهوا موجب شده که درختان سیب، گیلاس و میوه‌های دیگر به خصوص در برابر یخبندان‌‌های کشنده زمستان‌ها آسیب پذیر شوند. او می‌گوید: «ما طول فصل رشد را بدون تغییر تناوب یخبندان طولانی‌تر کرده‌ایم».
برای مثال، در سال 2012/ 1390، درختان سیب در شمال نیویورک سه تا چهار هفته زودتر از برنامه زمانی خود شکوفه دادند، و به خاطر سرمای بی مقدمه آخر مارس / اوایل فروردین 1391 به شدت خسارت دیدند. در همه بخش‌های ایالت نیویورک، وضع محصول بد بود و در حدود 250 میلیون دلار کمتر از سال قبل ارزیابی شد. همچنین در سال 2012 یخبندان عظیم ماه اوریل / اردیبهشت درختان زود به شکوفه نشسته گیلاس را در میشیگان دچار سرمازدگی کرد.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    162 7
    نه.. : حداقل انگور رو یجوری نجات بدین :
    • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      3 1
      آره به خدا انگور خیلی حیاتیه ........
  • علی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    حالا هی بگید فرزند بیشتر زندگی بهتر تغذیه و بخصوص غذای سالم یکی از چالشهای پیش روی انسان امروزه.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      12 83
      خدا روزی ان را میاره...نگران نباش
    • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
      54 3
      بی نام دوم خدا قربونش برم کریمه ولی یه سری قوانین هم توی دنیا گذاشته اگر اینجوریه که هر کس دندان دهد نان دهد پس چرا 1 میلیارد گرسنه در جهان وجود داره که تعداد زیادیشون در روز از گرسنگی میمیرن عزیزم آدمها باید مایحتاج خودشون را تولید کنن و وقتی شرایط محیا نباشه محصول کم و با گرسنگی و مرگ روبرو شدن هست و لا غیر. شنونده باید عاقل باشه و هر حرفی را قبول نکنه.
    • بی نام A1 ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
      17 0
      ازچالش گذشته بحران شده
  • من A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    76 1
    هر انسان یک درخت.یک درخت یک درخت یعنی جنگل .جنگل یعنی هوای سردتر. و متاسفاه ما درخت ها را می بریم تا اجربالا ببریم و گرما تولید کنیم.
  • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    12 75
    گزارش گر این خبر یا خودش تاجر این اقلام است ویا از این تیتر سود کلانی نسیبش می شود. شایع از این بدتر:بادام، انگور، شیر، سیب، گیلاس و دیگر غذاهایی که به زودی کمیاب خواهند شد . کسانی که چنین شایعاتی را می سازند باید به مجازات اعمالشان برسند... شما را به خدا اگر دین و ایمان دارید به این شایعات دامن نزنید. اگر هم به فرض محال چیزی نایاب شد با یداین خبررا برای جلوگیری از گرانی کتمان کرد نه برعکس.
    • سعید IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      39 2
      من از شما خواهش میکنم , دیگه سراغ خبر های علمی نرو , شما همون اخبار تخیلی رو پیگیری کنی , کافیه
    • خودم A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      28 1
      با کتمان موضوع یا پاک کردن صورت مسله مشکل حل نمی شه ...
  • بی نام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    24 2
    مدیران نا لایق
  • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    35 1
    گيلاس چيه ؟
  • بی نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    25 1
    حالا انگور وسيب درختي ول كنيد سيب زميني چرا دوساله كمياب شده از سرما يا گرما است?
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    8 12
    باز خبر آنلاین با تجار رانتی دست به یکی کرده و تعدادی اجناس را که آنها می خواهند به قیمت سرسام آور بفروشد معرفی می کند تامردم بریزند وبخرند عزیز خبر آنلاین ، ثروتمند می رود خارجه می خورد و فقیر تا جالا عکسش را فقط می دید از این به بعد عکسش را هم نگاه نمی کند پس کسی متضرر نمی شود به جهنم که پیدا نمی شود . مادرها آب به ناف کودکان خود می بندند و لی در لا لایی هایشان داستان گاوی که شیر می داد را می خوانند همین برای کوذک فقیر کافی است
    • بی نام US ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
      10 0
      خبر در مورد آمریکا است، چه ربطی به خبر داره آخه؟ طرف داره میگه تو کالیفرنیا دیگه آووکادو در نمیاد و رستوران‌های چیپوتله امریکا نه اونی که تو تهران با خیال راحت اسم چیپوتله رو دزدیده و رستوران زده فلان غذا رو مجبور میشن حذف کنن، بعد میگی ثروتمند به خارج میرود و فقیر فلان می‌شود؟
  • ايراني زاده IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    2 4
    خداياچنان كن سرانجام كارتوخشنودباشي ومارستگار/خدايابفضل وكرمت بلاهارا از سرقاطبه مسلمانان بوي‍‍زه ايران عزيز دورگردان
  • بی نام A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    6 0
    زياد مهم نيست جون همين حالاشمرزياد نميخوريم
  • بی نام A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 0
    اقا اين ميوه ها كه اسم بردين چيه مزهاش چه جوريه حداقل اول در موردش توزيع بديد بعد قضاوت كنيد