ایسنا نوشت:

سیلویا دختر 25 ساله‌ی آمریکایی است که نوروز 93 را در ایران گذراند. او در وبلاگ خود از تجربه‌ی سفر به ایران، زیبایی‌های این کشور و دوستی‌ عمیقش با ایرانی‌ها نوشته است.

وبلاگ او بازدیدکنندگان متعددی دارد و پای مطالبش نظرات کاربران اینترنتی، دوستانش و همچنین دیگر مسافران منتشر می‌شود. بیشتر کسانی که در وبلاگ سیلویا نظر داده‌اند، او را برای سفر تنهایی به ایران تحسین کرده و از روایتی که او از تهران ارائه کرده‌ است، تعجب کرده‌اند. برخی نیز حرف‌های او را پنجره‌ای تازه توصیف کرده‌اند که او به تهران گشوده است، حتا برخی گفته‌اند که حتما به تهران سفر می‌کنند.

همچنین برخی از خوانندگان وبلاگ او، اظهار امیدواری کرده‌اند که هنگام سفرشان به ایران، زاینده‌رود را پر آب ببینند. سفر سیلویا به کردستان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری گفته‌اند که دوست دارند به کردستان سفر کنند.

برخی ایرانی‌ها نیز در وبلاگ او، پیشنهادهایی را برای دیدن دیگر مناطق و همچنین شیوه‌های مختلف سفر به ایران ارائه کرده‌اند.

20 مارچ؛ تنها در تهران، چه فکر می‌کردم؟

من وقتی تصمیم گرفتم سفر دو هفته‌ای با کوله‌پشتی به ایران داشته باشم، از کسی نخواستم اظهار نظر کند، اما به‌نظر می‌رسید همه دوست داشتند در این‌باره چیزی بگویند: «این خیلی فوق‌العاده است، من هم اگه پاسپورت آمریکایی نداشتم، به تو ملحق می‌شدم»، «واقعا می‌خواهی تنها بروی؟» و توصیه‌ی عموی خوش‌سفرم: «ایران جای خوبی نیست، به جای آن برو یونان».

اما من تصمیمم را برای سفر به ایران گرفته بودم. ایران خانه‌ی یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان است و مهمان 13 محوطه‌ی تاریخی ثبت‌شده در یونسکو است. ایران مناظری از جنگل‌های انبوه تا کوه‌های برف‌گرفته و کویرهای وسیع دارد. علاوه بر این، مسافران بسیاری در آسیای مرکزی دیدم که دیوانه‌ی ایران بودند؛ مردم مهمان‌نواز، غذاهای لذیذ و محوطه‌های تاریخی. چطور می‌توانم ایران را به برنامه‌ی سفرم اضافه نکنم؟!

تهران دقیقا آن‌جایی نبود که تصور می‌کردم. این نوشته را در آپارتمان دوستم، رعنا می‌نویسم. جایی که ما با هم با یک لیوان چای داغ نشسته‌ایم و به صداهای بلند انفجار که از خیابان می‌آید گوش می‌دهیم؛ چند دقیقه یک‌بار نور یک انفجار بزرگ، آپارتمان را روشن می‌کند و ما با ترس به هم نگاه می‌کنیم. این، بخشی از جشن‌های آغاز سال نو در ایران است. جشنی که به آیین زرتشتی و باورهایی از سه‌هزار سال پیش بازمی‌گردد.

در شب چهارشنبه‌ی آخر سال (چهارشنبه‌سوری) خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند، آتشی روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند، ترقه روشن می‌کنند، فانوس‌هایی به آسمان می‌فرستند و گاهی می‌خوانند و می‌ر‌قصند.

امروز عصر که ما با خانواده‌ی رعنا روی بام خانه بودیم، برادر رعنا می‌پرسید، احتمالا همه‌ی آمریکایی‌ها کابوسی از ایران در ذهن دارند، اگر دوستانت تو را در تهران و محاصره‌شده با آتش ببینند، چه فکر می‌کنند؟ آیا این چیزی نیست که آن‌ها همیشه از ایران در ذهن دارند؟

او قطعا شوخی می‌کرد؛ اما یک عنصر غم‌انگیز و واقعی در این حرف بود. سوالی که همیشه از تو در ایران می‌پرسند، این است که قبل از آمدن به تهران چه فکر می‌کردی؟ میزبان‌های من در تهران درباره‌ی آمدن گردشگران به کشورشان خیلی مشتاق هستند و من دوست داشتم به آن‌ها بگویم آمریکایی‌ها مشتاق دیدن ایران هستند، اما این دروغ بود. بیشتر کسانی که من با آن‌ها درباره‌ی سفرم به ایران حرف زدم، تلاش کردند، من را از رفتن به ایران یا دست کم تنها رفتن منصرف کنند؛ اما مسأله این است که از وقتی من در ایران فرود آمدم، هرگز احساس تنهایی نکردم. رسپشن هتل با من مثل دختر خودش رفتار کرد، به من غذاهایی برای خوردن و جاهایی برای دیدن پیشنهاد کرد. میزبان‌های قبلی من هم که دو دختر دانشجو بودند، مانند خواهرهای بزرگ‌تر با من درباره‌ی سیاست و مذهب حرف زدند و رعنا هم مانند یک خواهر من را پذیرفت. آشنایی من با رعنا از یک ناهار، به سفر به اصفهان و به گذراندن چند روز با خانواده‌ی او تبدیل شد.

شاید تنها سفر کردن به ایران خطرناک باشد، اما سفر من به ایران فقط پر از دوستی و مهمان‌نوازی و غذاهای فوق‌العاده بوده. من و رعنا چند ساعت دیگر به مریوان، شهر کوچک کُردنشین در مرز عراق می‌رویم. شاید از آنجا چیزهای هیجان‌انگیز بیشتری برای گفتن داشته باشم.

27 مارچ؛ کافکا و سیگار در تهران

من واژه‌های خیلی زیادی شنیده بودم که برای توصیف تهران به کار می‌رفت؛ شلوغ، چند فرهنگی، دودآلود، پر از ترافیک و خطرناک؛ اما با گذراندن نزدیک به یک هفته در شهر، واژه‌ای که در مجموع به نظر من مناسب می‌رسد «باحال» (cool) است. (این گردشگر آمریکایی در ایام تعطیلات نوروز به ایران سفر کرده بود).

هر چیزی در تهران یک جنبه‌ی «باحال» دارد و من احساس می‌کنم در یک‌سری از فیلم‌های دهه‌ی 80 (میلادی) هستم. روز سوم اقامتم در تهران با رعنا - دانشجوی 23 ساله - از طرق سایتی ویژه‌ی مسافران آشنا شدم و او پیشنهاد خوردن ناهار در یک کافه‌ی کوچک را به من داد. کافه‌ای که می‌گفت مورد علاقه‌ی دانشجویان هنر است. ما درباره‌ی علاقه‌مان به کافکا، موسیقی فرانسوی، لباس پوشیدن و... حرف زدیم. بعد از ناهار به خانه‌ی هنرمندان و گالری‌هایش رفتیم. بعد از آن تصمیم گرفتیم فرهنگ را رها کنیم و به جای بامزه‌تری برویم: کافه.


کافه‌های تهران پاتوق‌های محبوبی هستند که جوانان شهر می‌توانند از چشم‌ خانواده فرار کنند و یک قرار آرام داشته باشند یا به آسودگی سیگار بکشند و درباره‌ی سیاست بحث کنند.

رعنا برای من توضیح داد که بهترین کافه‌ها آن‌هایی هستند که از دیدرس خیابان پنهان ‌و کمی تاریک هستند. کافه‌های محبوب رعنا «کافه اون» و «کافه لورکا» هر دو نزدیک میدان ولیعصر هستند.

اقامتم در تهران بیش از حد کوتاه بود و بیشتر شهر، کشف‌نشده باقی ماند؛ اما تهران را با تصویری از یک شهر پر از زندگی و شوق ترک کردم.

مغازه‌دارها با گرمی از من استقبال می‌کردند (البته با کمی تعجب) و بحث‌هایی که با مردم داشتم، همیشه پر از علاقه‌ای حقیقی و دوطرفه بود. وقت‌هایی هم که با رعنا در کافی‌شاپ‌های تهران گذراندم، در من نسبت به تهران احساس شهری پر از معنای واقعی، تاریخی برای به‌خاطر سپردن، پرسش‌هایی برای تأمل کردن، امیدی برای محافظت و آینده‌ای برای کشف باقی گذاشت.


30 مارچ؛ اصفهان، دیدن نصف جهان

وقتی رعنا را برای ناهار در تهران دیدم، به او گفتم قصد دارم «ایصفهان» یا «اصفهان» را ببینم و او اعتراف کرد که هرگز پایتخت پیشین ایران را ندیده است و بعد تصمیم گرفت، همراه من به اصفهان بیاید.

فارس‌ها (Persians) به اصفهان، «نصف جهان» می‌گویند. اگرچه اصفهان حالا شهری مدرن و شلوغ است، اما زمانی یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان بوده که در محل برخورد مهم‌ترین راه‌های شمال به جنوب و شرق به غرب جهان واقع شده که از ایران می‌گذشته است. یادمان‌های درخشان گذشته‌ی اصفهان در هر گوشه از شهر، ما را تحت تأثیر قرار می‌داد، از میدان چهارگوش زیبا و درخت‌های بلوار گرفته تا پل‌ها و کاخ‌ها و مسجدها.

میدان نقش جهان (یا میدان امام یا میدان شاه) محوطه‌ی میراث جهانی یونسکو و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های چهارگوش جهان است.
رعنا برای دیدن سی‌وسه پل بسیار هیجان‌زده بود، پل سی‌وسه کنگره‌ی مشهور اصفهان؛ اما وقتی ما به پل رسیدیم، رعنا شوکه شد، به جای رودخانه‌ی درخشانی که زیر پل جاری باشد، فقط خشکی بود و زمین ترک خورده بود. آب کجا رفته بود؟!

زنی که پیش از این با او در تاکسی آشنا شدیم، به ما گفت که اصفهان آب را برای پر کردن یک دریاچه‌ی دیگر به جای دیگری می‌فرستد .... چه؟ اما آن‌ها باید دریاچه را برای نوروز پر می‌کردند.

اگرچه اصفهان به‌وسیله‌ی حکومتی مسلمان ایجاد شده، مکان‌های تاریخی از مسیحی‌ها، یهودی‌ها و زرتشتی‌ها دارد. ما کلیسای «ژوزف مقدس» را در اصفهان دیدیم که به‌وسیله‌ی یک مجمع ارمنی ساخته شده که در سال‌های 1600 میلادی در اصفهان مستقر بوده است.

همچنین از دیگر بخش‌های تاریخی شهر هم دیدن کردیم و واقعا از هتل سنتی که پشت مسجد حکیم (یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای شهر) بود، خوش‌مان آمد و از چایی خوردن در پاتوق چای‌خانه‌ی هتل لذت بردیم. آن‌ها همچنین پرچم‌های کشور ما را آوردند و ما وانمود کردیم که در یک ناهار کاری بسیار مهم هستیم (مسلما بی‌هیچ دلیلی، اما از این وانمود کردن بی‌علت لذت بردیم).


اتوبوس از تهران ما را شش ساعته و با قیمت 190 هزار ریال (6 دلار) به اصفهان آورد. ما هزینه‌ی اتاق هتل سنتی را نصف کردیم و هر کدام شبی 15 دلار پرداختیم. ورودیه‌ی محوطه‌های تاریخی اصفهان هم تقریبا برای خارجی‌ها نفری 150 هزار ریال (5 دلار) است.

7 آوریل؛ سفر زمینی به کردستان ایران

بعد از خوردن‌ خوراکی‌های ایرانی و شادی کردن‌های بسیار من با رعنا و خانواده‌اش در جشن نوروز، تصمیم گرفتم به جاده برگردم و ایران را بیشتر کشف کنم. خوشبختانه سفر من و رعنا به اصفهان در او احساس کمبود سفر را به‌خوبی به‌جا گذاشت و او مشتاق شد با من به یک ماجراجویی دیگر بپیوندد؛ اما چطور جای دیگری را برای سفر انتخاب کنیم؟ به سمت کویر برویم؟ باقی‌مانده‌های پرسپولیس را ببینم یا از روستای تاریخی ابیانه دیدن کنیم؟

من کاملا گیج بودم، اما رعنا می‌دانست دقیقا کجا باید برویم. بعد از گرفتن چند تماس تلفنی، اعلام کرد به مریوان می‌رویم. شهری کوچک در کردستان و در مرز عراق و در خانه‌ی خالی یکی از دوستان او می‌مانیم.


کردستان بی‌نظیر است. مریوان نه‌تنها کنار دریاچه‌ی زیبای زریوار و کوه‌های برف‌گرفته قرار دارد، بلکه من از این لذت بردم که شهر را با دوستانی بسیار «باحال» می‌دیدم. سفری پر از خنده داشتیم.

روز اول به گشتن در مریوان، دریاچه‌ی زریوار و کمی بالا رفتن از تپه‌های سبز گذشت. نوروز کاملا زمان خوبی برای آمدن به مریوان بود و فضا، پر از جشن بود. ما خانواده‌های متعددی را در پیک‌نیک و رقصیدن زیر نور خورشید دیدیم.

روز بعد، پس از صبحانه با ماشین به جاده‌های کوهستانی «اورامان تخت» رفتیم. رانندگی همراه با رعنا و دوستانش یکی از بهترین خاطره‌های سفر من است. تعریف کردن خاطره‌های خنده‌دارمان، بحث کردن درباره‌ی «هایدگر» و گوش دادن به صداری «لئونارد کوهن» و «ادیت پیاف». من به‌سادگی تفاوت‌های فرهنگی بین خودمان را فراموش کردم، انگار با دوستان دانشگاهم باشم.

دیدن کردستان تجربه‌ی منحصربه‌فرد و خاصی بود و من قویا به بقیه‌ی گردشگران، سفر به کردستان را پیشنهاد می‌کنم. محلی‌ها بسیار دوستانه برخورد می‌کردند، مناظر زیبا بود و تفاوت فرهنگی بسیار زیادی بین کردستان و بخش دیگری از ایران بود که دیده بودم.

اتوبوس شبانه، ما را با 330 هزار ریال (حدود 11 دلار) 12 ساعته به کردستان برد. مریوان هتل هم دارد، اما من پیشنهاد می‌کنم با محلی‌ها بمانید.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 98
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدیع الزمان A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    شیراز و تبریز نرفتی پس تقریبا هیچی ندیدی.....
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      ورودی خارجی ها 5000 تومان است نه 15000.ابجی بت گرون دادن. ضمنا همین که اصفهان رو دیدی انگار واقعا نصف جهان رو دیدی
    • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      من چهار سال تبریز بودم. متاسفانه تبریز ورودی جالبی نداره و از سمت تهران که میای ورودی شهر همش خاک و تپه و ... است و اصلا متوجه نمیشی وارد تبریز میشی. در مورد مردمش هم که خونگرم و مهمان نواز ولی در مورد جاذبه های گردشگریش به نظرم یکم اغراق شده. مخصوصا پارک ائل گلی که یه پارک کاملا معمولی است. به نظر من مشهد جالب ترین شهر ایرانه.
    • عليرضا A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      نصف جهان لقب قشنگيه يعني اصفهان و جهان با هم هم قافيه هستن و دليل اين لقب هم شايد كسي طبع شاعري داشته و گفته اصفهان نصف جهان. در ضمن اصفهان نصف جهان. نه آرامگاه بزرگان ايران مثل حافظ و سعدي و كوروش و داريوش رو داره نه تمدن باستان ايران رو داره. نه مقبره الشعرا در تبريز رو داره. معماري صفويه زيباست ولي همه هويت ايران نيست
    • شايان A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      اين خانم آمريكايي وقتي قصد سفر به ايران داشته عموش بهش گفته به جاي ايران به يونان برو. جالبه كه به قصد ديدن تمدم هخامنشيان كه رقيب يونان بوده به ايران سفر كرده ولي در حقيقت استان فارس كه همون ايالت پارس قديم هست رو نديده. در واقع بنيانگذار تمدن هخامنشي كوروش در پاسارگاد و پايتخت افسانه اي داريوش تخت جمشيد رو نديده. نديدن پاسارگاد و تخت جمشيد يعني نديدن ريشه ايران
    • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      284 7
      اما خداییش دم این خانم رعنا گرم. آفرین به شما که نمونه یک ایرانی مهمان نواز هستید.
    • مهرداد A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      136 7
      گردشگرا معمولا فقط تهران و اصفهان رو میبینن چون از ایران فقط اسم این دو تا شهرو بلدن. اگه صنعت گردشگریمون قوی بود مطمئنا میدونستن که همه مناطق کشورمون ارزش دیدنو داره بویژه شهرهای غربی در کنار اصفهان میتونن خیلی گردشگر جذب کنن
    • آیس IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      32 11
      شیرازو قبول دارم اما با تبریز موافق نیستم..
    • paco FI ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      18 3
      یه سر به وبلاگش بزنین می فیمین چقدر بهش خوش گذشته
    • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      31 2
      شما نمی تونی تبریز رو با اصفهان یا با شیراز مقایسه کنی. هر شهری در ایران ویژگی های خودش رو داره. هیچ کدوم مثل هم نیستند، علل الخصوص وقتی سوار ماشین می شی و از این شهر به اون شهر می ری می فهمی که چقدر این تفاوت ها زیبا هستند. پس هیچ وقت اینطور جانب دارانه سلایق مختلف رو نکوبید.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      30 2
      دوباره دعوا و حسادت و منم منم و مال من بهتره و.. شروع شد. عزیزان همه این شهرها مال ایران و همه مردم کشوره فرقی نداره همه خوب، باحال و عالی هستن از شمال تا جنوب و شرق تا غرب هرجای ایران بری زیبایی ها و جاذبه های خاص خودش رو داره. فقط حیف که ما فقط حرف میزنیم ولی قدرشو نمیدونیم. ایران با این همه جاذبه و ظرفیت باید بیشترین گردشگران خارجی در آسیا رو داشته باشه. حیف که مسئولین اینو نمیخوان.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      15 49
      دوستان دعوا نکنین تبریز طبق مجله الکترونیکی سازمان ملل بهترین شهر ایران از نظر کیفیت زندگی می باشد
    • بی نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
      4 4
      آقا جان کسي نگفت که چرا رفته اصفهان.همه ميگن چرا فقط اصفهان رفته و شيراز و تبريز که تو مواردي زيباتر و معروفتر هستن نرفته.
  • رضا A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    ايران جاي خوبي هست ولي ما كه توش زندگي مي كنيم خيلي غر غرو و شاكي هستيم .... نمي دونم دليل اين منفي بافي هايي كه بين اكثر مردم درباره خودمون هست چيه ؟ واقعا برام سواله ، پاسخ بديد دوستان ...منتشر كن لطفا
    • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      159 8
      با حقوق آمریکایی تو ایران زندگی کنی خیلی خوبه تازه یه گردشگر هیچ وقت کارش به سیاست و اقتصاد این مملکت گره نمی خوره
    • بی نام EU ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      150 6
      والا من هم اگه امریکایی بودم و میومدم ایران و ارزان و راحتقیمت ارز و با این پول بی ارزشریال میتونستم ایران گردی کنم و لذت ببرم از کشوری که زمانی مهد تمدن بود،عبارت cool رو به کار میبردم........باید توجه کنیم که توی بهترین کشور هم که باشیم ولی هشتمون گرو نهمون باشه ادم همیشه شاکی هست
    • بی نام EU ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      119 6
      واسه کسی که اه در بساط نداره و روزش رو به سختی به شب میرسونه همه جا مزخرفهحالا اون کشور میخواد سوئد باشه میخواد پاکستان باشه ،ایران که جای خود داره ...... تنها تفاوتش اینه که در سوئد میتونی مطمئن باشی که با تلاش زیاد به یه جایی میرسی ولی در ایران نه
    • نبی A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      67 5
      علتش اینه که اولاً جاهای دیگه رو ندیدیم و فقط یه تصور خیالی داریم و علت دومش اینه که مردم ما خیلی از لحاظ روحی و اقتصادی در فشار هستند
    • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      34 2
      واقعا نمیدونی دلیلش چیه؟ چون این ساختمونا و مناظر قرار نیست با دنیای بیرون رابطه داشته باشن.این انسانهای این مملکت هستن که باید در جهت رابطه خوب تلاش کنن.
    • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      56 5
      اگه همین خانم سیلویا به جای چند روز یک سال می موند جواب شما رو میتونست بده.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      16 7
      ینکه مینویسم در مورد تهران نیست ولی شما میتونید به تهران تعمیم بدید من تو اکثر شهرهای ایران کار کردم و از همشون خاطره خوب دارم همکارهایی دارم که همش غر میزدمد که مثلاً ماهشهر هم شد جا یا قزوین هم جای زندگیست یا بوشهر ... ولی همینکه از این شهرها میرفتند دوباره سر و کلشون پیدا میشد از اون جالبتر اینکه الآن تعداد زیادی همکار خارجی دارم از ملیتهای مختلف همشون میگن تهران شلوغه آلوده است ما مریض شدیم ولی وقتی شرکت میخواد دکشون کنه به هر دری میزنند که بمونن یا حتی وقتی میرن میبینی با هزار تلاش دوباره برمیگردند
    • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      8 0
      در این همه تحریم، اگر ما بتوانیم مثل ترکیه توریست جذب کنیماتفاقا الان سفر به ایران ارزان تر از ترکیه است می توانیم مشکل ارزی کشور را حل کنیم. اگر بتوان از سواحل جنوبی کشور بهره برد که اروپایی ها بتوانند به راحتی در آنجا آفتاب بگیرند که دیگر خیلی عالی می شود
    • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      14 7
      چرا انقدر به هم منفي ميديم همه جايه ايران زيباست
  • امیر A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    افسوس که هیچکس فکر زاینده رود نیست
    • بی نام US ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      71 33
      یک ضرب المثل انگلسی هست که میگه تو می تونی سیب رو داشته باشی یا سی رو بخوری دو حالت با هم ممکن نیست .وقتی جمعیت زیاد اصفهان زیاد میشه آب برای شرب مردم مصرف میشه و دیگه تو رو خونه چریان نداره .مگه خلاقیت به خرج بدهند و فقط صرف پرشدن زاینده رود ,زاینده رود رو تبدیل به یک محوطه بسته آب بکنند که زمانی که آب رودخانه از اصفهان خارج شد دوباره به اول شهر به وسیله پمپاژ برگرده و یک حالت سیکل مانند به خودش بگیره
    • محمد از اصفهان IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      93 15
      بی نام امریکایی چه دل خجسته ای داری مردم اصفهان از اب چاه استفاده میکنند و اب زاینده رود میره واسه یزد وقتی تمام کارهای عزیزان بدون کارشناسی است دیگه چه انتظاری می شه داشت. فک کن اب اصفهان را میدن یزد.مردم اصفهان اب چاه میخورند و بعد کشاورز های اطراف صداشون در می اد بازم به غیرت این کشاورزان بعد حالا می خواند اب را از کارون بیارن زاینده رود که هر جور حساب کنی طرحشون جز خشک کردن کارون برای زنده رود من هیچ منفعتی ندارد
    • هيراد IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      با احترام به همه شهرهاي ايران؛ وقتي شيراز رو نديده يعني اينكه باقيمانده عمرش رو به تباهي كشونده اگر شيراز رو ديده بود حتما حرف هاي بسيار بهتر و متفاوت تري داشت كه تو وبلاگش بنويسه.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      11 3
      انشالله که آب به زنده رود بازگرده
    • بی نام A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      17 1
      جالبه خود مسئولین و مردم اصفهان براشون شوک دهنده نیست. اصلا انگار بیخیالن بابا ما تو دنیا آبرو داریم یکاری برای این رود بکنید
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    82 4
    ما خودمون تا حالا اینجاها نرفتیم
  • بی نام EU ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    257 6
    یعنی میشه یه روزی بیاد که دیگه از طرف نپرسن قبل از اینکه بیای ایران چه تصوری ازش داشتی؟
  • شايان A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    اين خانم آمريكايي وقتي قصد سفر به ايران داشته عموش بهش گفته به جاي ايران به يونان برو. جالبه كه به قصد ديدن تمدم هخامنشيان كه رقيب يونان بوده به ايران سفر كرده ولي در حقيقت استان فارس كه همون ايالت پارس قديم هست رو نديده. در واقع بنيانگذار تمدن هخامنشي كوروش در پاسارگاد و پايتخت افسانه اي داريوش تخت جمشيد رو نديده. نديدن پاسارگاد و تخت جمشيد يعني نديدن ريشه ايران
    • خبرآنلاینی JP ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      28 5
      رعنا بردش کردستان دیگه
    • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      12 2
      تازه فقط هخامنشيان که نبودن.آثار زياد اشکاني و ساساني در فارس وجود داره که اونا هم رقباي يونانيان بودند.در خوزستان و کرمانشاه هم آثار آن دوره وجود داره ولي در اصفهان نه و من تعجبم که به فارس سفر نکرده
    • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      19 3
      مشکل اینه که خود رعناخانم هم هیچ جای ایران نرفته بوده و این درده
    • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      22 3
      راست میگی عید شیراز خیلی باحال میشه و خیلی سرسبزه برعکس اصفهان که دیدن ترکهای کف رودخانه ادم را افسرده میکنه ولی نکته قابل توجه که هیچکس اشاره نکرد ترس اون از "ایین زرتشتی"چهارشنبه سوری البته به سبک ایرانیهای جدید بود که باعث ترس اون شده بود. کاش لااقل به خودمون میومدیم و تفاوت جشن و شبه جنگ را میفهمیدیم
  • حامد A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    179 6
    قدم تک تک هموطنهامون رو برای سفر به کردستان سر چشممون میذاریم. امیدوارم که حمایتهای دولتی و حکومتی هم کمک کنه تا کردستان به میزبان بهتری برای هموطنهای عزیزمون و توریستهای خارجی تبدیل بشه.
    • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      32 2
      چشمتان بی بلا.کرد ها مردمی سربلند و خونگرم و میهمان نواز هستند...من در چندین سفر خودم به سنندج قروه مریوان نوسود نودشه ...حتی یک نفر را ندیدم که تکدی گری کند......یعنی در این شهر ها فقیر نیست؟ هست...اما همتش چون سرو بلند است و برای لقمه ای نان بی زحمت سر پیش مردمان فرود نمی آورد.
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    115 6
    لذت بردم ایرانی ها مهمان نوازند ولی تقصیر مردم نیست غارت ایران توسط اقوام وحشی و خشن و تغییرات مستمر ، مردم را اینجور بار اورده
    • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      6 16
      مهمون نواز هر هر هر منو خندوندی
  • هادی A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    240 1
    درود بر رعنا که یک توریست را با خاطره بسیار خوب روانه کرد تا چندین نفر دیگر را تشویق به دیدار ایران کند
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    75 4
    ادرس وبلاگشم میزاشتین
    • مهدی IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      145 6
      خدا رو شکر که آدرس وبلاگ نگذاشتند و گرنه آقای مشایخی باید بعد از سفر به اسپانیا و عذر خواهی از جناب مسی، یک سفر هم به آمریکا برای عذر خواهی از ایشان می کرد که تو این سن و سال براشون اصلا خوب نبود
    • الهام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      7 0
      عذر خواهی آقای مشایخی از اون خانم برزیلیه رو جا انداختی. مگه چیش از مسی کمتره؟
    • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      6 0
      من رفتم بلاگش و تمام عکسا رو دیدم. البته خبرآنلاین یه کم بخش مربوط به کردستان رو سانسور کرده : میخواستم اینجا آدرس بلاگ سیلویا رو بزارم ولی وقتی پست این رفیق بالاییمون رو خوندم دیدم حرف عاقلانه ای زده و بهتره در دسترس ملت خودجوش نباشه آدرس بلاگش تا شرمنده نشیم بعدا.
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    خارجیها قدر کشور بهشت ما را میدانند اما ما افسوس که نمیدانیم
    • بی نام DE ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      51 19
      منظورت از ما دقیقا کی بود ؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    124 9
    مریوان و اورامان تخت بی نهایت زیبایند...سنندج....اصفهان..شیراز....خداوند نعمت را در حق ایران تمام کرده است..باقیش به همت مردمان و توانایی و عرضه مدیران کشور بستگی دارد.
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    63 3
    این یک حقیقت و نیاز انسانی است. ادمها برای زندگی و صلح در کنار هم افریده شده اند . فارغ از هر زبان وملیتی.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    34 4
    چطوره اینا که میان ایران زودی کلی آشنا و دوست پیدا میکنن؟ قبل از سفر که ظاهرن هیچ کسی رو نمیشناخته
    • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      90 14
      کسی بدش نیاد ولی خصوصیت کلی جهان سومی ها بیگانه پرستیه.یعنی رفتاری که با یک خارجی نشان می دهیم زمین تا آسمان با آنچه در حقیقت هستیم تفاوت دارد.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    45 8
    مریوان خیلی زیباست . حتما یکبار باید دید
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    46 5
    یک عکس از این خانم نگذاشتید.
  • david A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    56 13
    اگر شراز میرفتی هم با حااااااال بود هم شوک دهنده
  • تبریزی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    درجواب بی نام دوشنبه 25 فروردین 1393 13:03:14 عزیزم شما مطمئنی درتبریز زندگی کردین...؟؟ تبریز بهترین شهر ایران هستش هم از نظر معماری شهری هم توریستی وجاذبه های گردشگری...فقط یه سری دست هایی هستش که نمیزارند مردم اذربایجان پیشرفت کنند...
    • تهرانی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      26 5
      اصلا ایرادی در این قضیه وجود ندارد
    • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      28 6
      اين چيزي که مي فرماييد مختص به تبريز نيست تو شيراز و کل شهر هاي جنوبي و شهر هاي شمالي مثل گيلان و خيلي از شهر هاي ديگه هم کم لطفي ميشه و سعي مي کنن اون جاهايي که خودشون مي خوان که معمولا مرکزي هستند پيشرفت کنن.ولي خوشبختانه سرمايه هاي خصوصي تو شهر هاي تبريز و شيراز باعث شده که اين شهر ها عقب نمونن و جلو هم بيوفتن .
    • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      8 0
      نمیشه با هم مقایسه کرد. هر گلی بویی داره
    • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      24 1
      کاری به اون دست هایی که شما میگی ندارم. نگفتم تبریز بده. گفتم فقط ورودیش جالب نیست. همین
    • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      42 6
      برادر عزیز تبریزی شما که اینطوری میگی پس مردم سیستان و بلوچستان و ایلام و ... چی بگن؟ اتفاقا توی ایران همه چیز که به نفع شماست. توی دولت همیشه یه وزیر آذری وجود داره، خودم تبریز اومدم و حجم پروژه های عمرانی نشون میده که بودجه خوبی هم به این استان میدن، هم راه آهن دارید و هم از تهران تا اونجا یه سره اتوبانه، آب کم میارید از استانهای دیگه براتون میارن مثل سیمینه رود کردستان، صنایع خوبی هم در این استان وجود دارن، امکاناتی که خیلی از استانها ازشون محرومن. واقعا دیگه چی میخواید؟
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      11 7
      هشدار در مورد پارانویید. مراجعه سریع برای درمان
    • مازندرانی A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      19 0
      ازاین دست های پنهان که مانع رشدخیلی از مناطق ایرانه دیگه؟بروخداروشکرکن که باز وضع شما آذربایجانی ها خیلی خوبه بیای این طرف روببینی چی میگی
    • گیله مرد A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      10 1
      فقط کم مونده تبریز بشه پایتخت البته تبریزم از مهم ترین مناطقه ایرانه ما که حسودنیستیم ان شالله از آسمون براتون طلا بباره ولی با مرام اوضاع آذربایجان خیلی بهتراز بقیه جاهای ایرانه
  • آرش A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    56 3
    اگرقراربود درایران زندگی کنه و با ما ایرانیها و خصوصا" نهادهای دولتی مراوده تجاری و فرهنگی داشته باشه قطعا" نظرش درکوتاه مدت عوض میشد.ضمنا" این گردشگراز وضع وخیم محیط زیست و منابع آبی و رفتارهای ضد فرهنگی و ضداجتماعی ما بیخبره درهرصورت چیزهایی رو توصیف کرده که دیده و ظاهرایران برای کسی که اول بارسفر میکنه جالبه.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      11 0
      خودمون باید خودمون رو اصلاح کنیم و از نهادهای حکومتی بخواهیم که مقررات سخت تری با این گونه رفتارهای برخی تعبیه کنند. مثلا در مورد محیط زیست باید اول از خودمون شروع کنیم تا برای سیاستمدارها هم مهم بشه. همه حرکتهای زیست محیطی در جوامع پیشرفته از خود مردم شروع شده...
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    79 5
    خوبه نماینده و استاندار اصفهان و چند تن دیگه اجازه میدن آمریکاییها به اصفهان بروند
    • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      6 2
      بله واقعا من در تعجبم که نماینده و استاندار اصفهان توریستهای آمریکایی را راه میدن بهتره آمریکاییها رو بفرستند شیراز
  • حسین EU ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    21 2
    الان هرکس باغ ارم شیراز رو ببینه شگفت زده میشه.. بنظر من ایرانگردی باید اوایل اردیبهشت ماه باشه..چون سبزی و طراوت طبیعت به اوج خودش میرسه.. تخت جمشید و یزد رو دیگه چرا نرفتی؟؟؟؟؟ تو رکورد زدی
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    62 10
    انشالله که آب به زنده رود بازگرده
  • بی نام EU ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    7 0
    همینکه این خبر اینقد پربیننده شده مشخصه که ما مردمی هستیم که چقد دلمون میخواد نگاه بیرونی ها به ما تغییر کنه و مارو هم جزو ادم های عادی دنیا ببینند.
  • محمدرضا A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    4 19
    وای وای ايران اون جهنمی که همه دنيا تصور ميکنن نيست وای وای چه خوب.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    26 0
    شوک اصفهانش در این بوده که دیده یه رودخونه ی خشک هست ولی چندتا پل روش زدن. همینطور یه سری قایقم دور و اطراف مشاهده میشه
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    11 1
    اتوبوس از تهران ما را شش ساعته و با قیمت 190 هزار ریال 6 دلار به اصفهان آورد. چه ارزون :
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    12 0
    چندين سال پيش در پرواز پاريس به تهران با جواني فرانسوي آشنا شدم كه به قصد ديدن اصفهان و شيراز به ايران سفر ميكرد، من چون ساكن شيراز هستم شماره تلفنم را دادم كه در سفرش به شيراز وي را همراهي كنم، بعد از حدود ده روز با من تماس گرفت و گفت فردا به شيراز ميايم و ميخواهم پرسپوليس را ببينم و كه بالاخره به اتفاق يكي از دوستان فارغ التحصيل باستانشناسي او را به مكانهاي تاريخي شيراز بردم، در هنگام مراجعتش در فرودگاه از او سوال كردم كه ايران را چطور ديدي؟ جوابي بسيار جالب داشت: "هنوز بهت زده ام از اين همه زيبايي مناظر،صفا وصميميت، فراواني، مردم خونگرم و مهربان، امكانات مدرن روز و ............ من از ايران تصور يك بيابان گرم و مردماني سوار بر شتر در حال حمل اسلحه داشتم، اما ....... هنوز بهت زده ام"
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    11 1
    مردم به جای اینکه برن انتالیا و ارمنستان و تاجیکستان بهتره برن ایران رو ببینن. خیلی بده که یک ایرانی بگه من کشور خودم رو ندیده ام. تورهای دانشجویی باید راه بیفته. ایران واقعا زیباست
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    10 2
    دوستان تندرو اصفهان با اسپری به پیشواز این ها بروید
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    6 1
    اون خارجیه از ایران خوشش اومده ، اونوقت خود هموطنان ما از شهرهای مختلف ایرادات شهرهای دیگه را می گن و با هم کل میندازن111111
  • جاسم RO ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    27 3
    آبادان نیومدی آبجی. سمبوسه و فلافل میبردی آمریکا
  • ژوبین IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    13 0
    این خیلی جالب بود. کافه‌های تهران پاتوق‌های محبوبی هستند که جوانان شهر می‌توانند از چشم‌ خانواده فرار کنند و یک قرار آرام داشته باشند یا به آسودگی سیگار بکشند و درباره‌ی سیاست بحث کنند.
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    10 1
    همه جای ایران سرای من است دیگه وقتشه در چاه های نفت رو ببندیم سهممونو از صنعت توریست دنیا و گردش مالی هنگفتش بگیریم احساس شهر دوستیمونو کنار بذاریم و فقط یک ایرانی باشیم نه تهرانی نه مشهدی نه تبریزی و ... این خاک پر از ثروت مال همه ی مردم ایرانه نه یه منطقه و یا یک شهر خاص زنده باد ایران
  • ایرانی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    9 3
    دوستان عزیز اگه بودجه شهرها را طوری تنظیم میکردند که به شهرهای کمتر توسعه یافته بیشتر توجه میشد الان بیشتر شهرهای ایران از جمله زنجان هم با داشتن صدها اثر تاریخی که 5 اثر آن در جهان منحصربه فردندجزء گردشپذیرترین شهرهای ایران می بود.این 5 اثرعبارتنداز بزرگترین بازار تاریخی مسقف جهان.بزرگترین و زیباترین غار خشکی جهان با هفت طبقه.بزرگترین گنبد آجری جهان در نوع خود.قدیمی ترین اثر مومیایی طبیعی جهان.و درآخر رخشویخانه.
  • حامد RS ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    10 5
    معلومه تا حالا خرم آباد رو ندیدید
  • علیرضا IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    21 1
    همه ایران سرای من است... همه ایران قشنگه... سر شهرهاتون دعوا نکنید بهتره مثل رعنا باشید یک ایرانی متمدن و اصیل
  • مهرداد US ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    18 23
    با تمام عشقی که به میهنم دارم ولی ایران هیچ جای تفریحی نداره همشون تکرارین.
  • شهاب IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    27 3
    به نظر من باید میرفت و یزد رو میدید، مردمان خوشرو و مهمان نواز یزد در کنار بزرکترین شهر خشتی و تاریخی جهاندومین شهر تاریخی دنیا پس از ونیز ایتالیادیدن داره، خداییش همه جای این مملکت دیدنیه.
  • مهدی A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    17 2
    من دوستای خارجی زیادی دارم همشون وقتی اومدن ایران خیلی تعچب کردن و عاشق ایران شدن.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    26 11
    جالبه سفری که به لندن داشتم خیلی از مردم اصلا نمیدونستن ایران کجاست ولی اصفهان و میشناختن isfahan
    • شايان A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      7 2
      حرف شما مثل اين مي مونه كه كسي اصفهان رو نشناسه ولي خيابون چهارباغ رو بشناسه
  • قاسم A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    9 9
    تازه یزد رو نیومدی وگرنه میفهمیدی کدوم شهر بهترین شهر گردشگری ایرانه..
  • کوشا A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    11 2
    واقعاً به عنوان یه غیر شیرازی از دیدن شیراز شوک زده شدم. خیلی قشنگ بود. کاش شیراز هم میرفتن ایشون
  • khalil IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    25 3
    آمدن يك دختر امريكايي ...... چه غوغايي بر پا كرده در صورتي كه با رفتن ما به آمريكا البته اگر راهمان بدن آنها اين كار را نخواهند كرد . ما اسم آنرا مهمان نوازي مي گذاريم . اما اگر با خودمان رو راست باشيم . اين يعني خود كم بيني نه مهمان نوازي . ما ايراني مي دانيم كه كردستان و ساير نقاط ايران زيباست نيازي به تاييد و تصديق يك آمريكايي نيست بهتر است هيجانزده نشيم وخودمان را گم نكنيم .
  • همدانی A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    15 4
    اگه پایتخت مادها همدان را دیده بودی چی میگفتی
  • بی نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    3 1
    یه سرم میومدی ابادان
  • علی شاه A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    8 12
    اصفهان نصف جهانه بقیه اش مازندرانه
  • مهدی A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    8 11
    چرا خودتون رو گول میزنید؟ کل ایران همیشه تو حسرت رفتن به شمال هستن بعد شماها شهرهای خودتون رو بهتر میدونید؟
  • بی نام US ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    5 0
    بابا این زاینده رود رو یکاریش بکنید. آبرومون رفت. همه میان وسط شهر این برهوت رو میبینن فکشون میفته.
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 4
    ایرانیان بشدت غرب زده یا آمریکایی شرقی؟
  • رعنا IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    8 1
    سلام. من میزبان سیلویا بودم. لطفا انقدر شلوغش نکنید، سیلویا آمریکایی نیست، نروژی هست و لطفا انقدر هرکس شهر خودش رو برتر ندونه، کلا 2 هفته زمان داشتیم و وقتی نبود تا به پیشنهادات همه تون گوش بدیم از خبر آنلاین هم میخوام لطف کنه و این صفحه رو پاک کنه، چون نه مورد علاقه ی سیلویاست نه من، بالاگش هم فقط یه بلاگ شخصی برای خانواده و دوستان بود که با لطف بیش از اندازه و ناعاقلانه ی سایت های ایرانی اینطور شد.... متاسفم برای خودمون