ایرنا نوشت:

قائم مقام سازمان فضایی کشور از اقدامات این سازمان برای کاربردی شدن فعالیت های آن خبر داد و گفت: ایران از فناوری فضایی برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل های شمال کشور استفاده می کند.

«حمید فاضلی» شنبه شب در برنامه گفت وگو ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: سازمان فضایی ایران با سازمان محیط زیست وارد مذاکره شده است که با استفاده از ماهواره های خود جنگل های شمالی را مورد رصد قرار دهد.

او گفت: ما در خصوص حفاظت از جنگل ها با محیط زیست همکاری خواهیم کرد و با کمک ماهواره های خود، در صورت مشاهده هر گونه آتش سوزی، بلافاصله موضوع را از طریق پیامک به نزدیکترین جنگلبان اطلاع رسانی خواهیم کرد تا عملیات خاموش کردن آتش هر چه سریعتر انجام شود.

فاضلی گفت: مهمترین اولویت ما توسعه خدمات و کاربردهای فضایی است و امیدواریم مردم زندگی بهتر مبتنی بر دستاوردهای فضایی را در آینده نزدیک احساس کنند.

او با بیان اینکه بسیاری از کشورها آینده خود را در فضا می بینند و کشورهای همسایه نیز برنامه های بلندپروازانه ای را در این زمینه طراحی کرده اند، گفت: مسوولان ما نیز حمایت خوبی از سازمان فضایی کشور داشته اند و امیدواریم طبق پیش بینی ها در سند چشم انداز، بتوانیم در حوزه فضایی جایگاه اول را در منطقه به خود اختصاص دهیم.

او با اشاره به طرح آزمایشی بررسی میزان کشت برنج در کشور گفت: در شرایط عادی یک سال طول می کشد تا اطلاعات محصول برنج در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد و این وزارتخانه اطلاعات پایش شده را در اختیار وزارت صنایع برای واردات میزان برنج قرار دهد، حال آنکه با استفاده از فناوری فضایی، ما طی 10 روز اطلاعات دقیقی در خصوص میزان زیر کشت برنج، میزان تولید احتمالی، میزان آسیب وارده شده به برنج، میزان آب استفاده شده و هدر رفته و دیگر داده های لازم را در اختیار وزارت جهاد قرار دادیم.

قائم مقام سازمان فضایی ایران گفت: پایش آلودگی دریای خزر و ریزگردها درمنطقه از دیگر اقدامات مطالعاتی این سازمان بوده است که اطلاعاتی در این خصوص در اختیار کشورهای همسایه نیز قرار داده ایم که همین امر باعث شد سایر کشورها نیز از ما بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنیم.

او در خصوص آخرین وضعیت ماهواره های کشور، از ماهواره های ناهید و شریف صدر یاد کرد و گفت: ماهواره های ما در وضعیت خوبی قرار دارند. شریف صدر آمادگی پرتاب دارد اما منتظر هستیم شرایط مهیا شود و سازمان های دست اندرکار از جمله هوا و فضا اجازه اقدامات بعدی را صادر کند.

او با بیان اینکه امیدواریم امسال نیز شاهد پرتاب ماهواره باشیم، گفت: طلوع، ظفر، پارس و اوت ست امیرکبیر در حال تکمیل و انجام آزمایشات هستند و امیدواریم حامل قوی تری با نام سیمرغ هر چه زودتر آماده شود.

قائم مقام سازمان فضایی ایران در خصوص زمان پرتاب انسان به فضا توسط ایران گفت: این موضوع در برنامه های سازمان قرار دارد اما با توجه به تغییر اولویت ها ممکن است با تاخیر اجرا شود.

او گفت: در حال حاضر توقفی در برنامه ها نداشته ایم و این طرح در تناقض با اهداف بالادستی نیست.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسر EU ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    16 2
    برنج ما همه تو انبار مونده کسی نمیخره. بازار همه پر از برنج خارجی شده اگه همین وضع باشه همه زمین ها تبدیل به ویلا میشه.
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    11 1
    شریف ست نه شریف صدر
  • کارشناس سازمان فضایی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    4 0
    شریف صدر؟... شریف ست
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    5 7
    من همین الان کشت برنج را با گوگل ارث رصد می کنم
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    9 4
    نه تو را خدا حالا این دفعه را بفرستید
  • کارشناس سازمان فضایی A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    10 1
    تمام هدف ایشان حفظ مدیریت است. وقت برای این حرفها دیر شده است.
  • علی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    5 8
    و حالا خبر آنلاین رو می بینیم که در یک چرخش 180 درجه ای قصد داره از اقدامات سازمان فضایی دفاع کنه
  • کارشناس A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    از تدبیر علم و صنعت چه خبر
  • پوریا کوچه باغیکارشناس سازمان فضایی IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    اگر همه نسبت فامیلی فاضلی با مشایی را بدانند مشخص می شود همه چیز