پس لرزه های یک رای عدم اعتماد/ رابطه دولت و مجلس شکرآب شده است؟

از همان صبحی که فریاد «دو- دو» نمایندگان هنگام اعلام وصول رای اعتماد نیلی 58 ساله بلند شد مشخص بود که او کار مشکلی برای کسب رای اعتماد مجلس دارد.

محمود عزیزی:حتی وقتی تقریبا روشن شد که رای آوردن نیلی بعید  است، روحانی به مجلس رفت و از وزیر پیشنهادیش دفاع کرد.دفاع کرد تا همچون استیضاح  فرجی دانا وزیر علوم قبلی اش متهم نشود که قصد دفاع از وزیرش را ندارد. شاید تاثیرات همان مقایسه ها بین دفاع احمدی نژاد و روحانی از دولتشان در فضای مجازی بود که موجب شد روحانی این بار  در مجلس تاکید کند که «نیلی  را برای دستگرمی به مجلس نفرستاده که بخواهد فرد دیگری را جای او معرفی کند.»

 پازل های شکست

 با این حال لغو نشست فراکسیون اصولگرایان،انتشار خبراحتمال انصراف نیلی از قول کوچکی نژاد نائب رئیس کمیسیون آموزش طرح شد و اظهارات حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور 12  ساعت قبل از رای گیری و اظهارات نیلی در نشست کمیسیون آموزش پازل هایی بود که شکست نیلی را رقم زد.

عبارت حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم که گفته بود« نمایندگان مجلس فردا میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط‌گرایان یکی را انتخاب کنند.» مثل بنزین بر روی آتش اختلاف دولت و مجلس بود و در نهایت نیلی را سوزاند.

 حتی جعفرزاده نماینده ای که در حمایت از نیلی سخن گفت تاکید کرد که سخنان آشنا را « اشتباه» می داند و رئیس جمهور باید این مطالب را اصلاح کند. نادران نماینده تهران و چهره مخالف دولت هم با عبارت «امان از دست مشاورین و ما ادراک ماالمشاور» نمایندگان را تهییج کرد .

نادران که اتفاقا هم دانشگاهی نیلی است و یک روز در هفته برای تدریس اقتصاد دوره دکترا به دانشگاه تهران می رود در ابتدای سخنانش در جلسه رای اعتماد گفت که وقتی جناب آقای نیلی معرفی شد با هیئت رئیسه صحبت کرده که اگر آیین‌نامه داخلی مجلس اجازه می‌دهد بعد از سخنان رئیس جمهور و وزیر پیشنهادی بدون بحث رای گیری شود تا به گفته وی « اینگونه نه وقت مجلس گرفته می‌شود و نه برخی کدورت‌ها پیش می‌اید.»

بین ما و شما حکم و حاکم قانون اساسی است

 کدورت ها اما رخ داد وقتی روحانی در سخنانش گفت بین دولت و مجلس «حکم و حاکم قانون اساسی است و داوراصلی بعد از خداوند بزرگ، افکار عمومی است.»

 عبارتهایی که علی مطهری بعد از جلسه در جمع خبرنگاران آن را از دلیل رای عدم اعتماد خواند و گفت که «ضرورتی ندارد رئیس جمهور به مجلس گوشه و کنایه بزند؛ اینها در رای نمایندگان تاثیر می‌گذارد.»بعد هم تاکید کرد که«اگر روابط قدری دوستانه‌تر بود شاید همین گزینه رای می‌آورد زیرا مشکل اساسی نداشت.»

مشکلات نیلی از نگاه منتقدان

160 نماینده ای که به نیلی رای منفی دادند البته مشکلات اساسی در او می دیدند. عدم توجه به ارزش‌های اسلامی در زمان مدیریت نیلی بر پردیس دانشکده‌های فنی تهران, عدم موضع گیری صریح در قبال فتنه, ورزش دختر و پسر در ورزشگاه با هم , اردوهای مختلط از جمله سفر به ترکیه ,و نامه  امضا شده از سوی نیلی در سال 88 خطاب به رهبر معظم انقلاب مجموعه رخداد هایی بود که تاثیر خود را بر نمایندگان گذاشت.

 این تاثیر ها از همان روز اعلام وصول طرح رای اعتماد وی بود. زمانی که حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان از«ناشناخته بودن» وزیر پیشنهادی گفت وحجت الاسلام حسینیان عضو حزب پایداری از مخالفتش با تفکرات وزیر پیشنهادی علوم برای مدیریت دانشگاه ها سخن راند.
حسین نجابت نماینده تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان هم خط سیاسی و رفتاری نیلی را در امتداد گزینه های پیشین وزارت علوم عنوان کرد و جبار کوچکی‌نژاد نائب رئیس اول کمیسیون آموزش در همان روز یکشنبه گفت که در نشست کمیسیون آموزش با نیلی او نتوانسته به محورهای مهم و حیاتی مد نظر کمیسیون تخصصی پاسخ شفاف دهد و کمیسیون را قانع کند .

این قانع نشدن هادر نهایت باعث شد که از مجموع 246  نماینده حاضر تنها 79 نماینده به او رای موافق  دهند و 160 رای مخالف و7 راي ممتنع به نام  نیلی در تاریخ مجلس ثبت کنند. رای هایی که ا گر چه ظاهرش به ضرر دولت بود,اما  جایگاه روحانی را در میان حامیانش تثبیت کرد.

 روحانی برنده افکار عمومی است؟

تاکید رئیس جمهور بر اینکه «این افکار عمومی است که قضاوت خواهد کرد  چون و همیشه از ما{مسئولان} وحدت را می خواهد نه فاصله را  ونه خدای ناکرده لجبازی را .» همان رمز عبوری بود که باعث شد کاربران خبرآنلاین  از رئیس جمهور حمایت کنند و سخنان روحانی را «افتخاری دیگر برای دولت روحانی» در راه مبارزه با افراطیون و تعدادی دیگر از آن را «لجبازی مجلس» تفسیر کنند.

لجبازی ای که کاظم جلالی رئیس فراکسیون اکثریت مجلس  در ماههای نخست فعالیت دولت درباره آن هشدار داد و گفت که « نباید اجازه داد  رابطه دولت و مجلس شکراب شود.»

آیا گزینه جدید وزارت علوم می تواند فاصله به وجود آمده بین دولت و مجلس را ترمیم کند؟

/17212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    این رابطه از اول که آقای روحانی انتخاب شد شکراب بود
    • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      تا الانم آقای روحانی داشتن با این مجلس مدارا میکردن
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    مجلس بیش از این خودشو پیش مردم خراب نکند
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    از اول هم این دو گروه از هم جدا بودن .
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    آقای رئیس جمهور از همین ادبیات در مقابل 5 1 هم استفاده نماید نتیجه مذکارات بهتر می شود.
  • فرزاد A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    روحانی مدت هاست که برنده افکار عمومی است... در انتخابات مجلس خواهید دید.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    مردم هوشیارند و ساختار آینده مجلس رو رقم خواهند زد.... خسته شدیم دیگه...
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    آیا گزینه جدید وزارت علوم می تواند فاصله به وجود آمده بین دولت و مجلس را ترمیم کند؟ خیر ایشاالله انتخابات بعدی مجلس
  • آقام علی IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    چرا آقای روحانی لجبازی میکند و برروی فتنه گران پافشاری میکند. میتواند یک نفری که دلسوز نظام است معرفی کند. بابا دانشگاه محل افراد مشکلدارنیست
    • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      شما دانشگاه هم رفتی؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      جنابعالی بهتره تعریفتون رو از مشکل عوض کنید
    • صادق ز A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      فکر می کنم منظور شما از "دلسوز نظام" اینه که کسی رو معرفی کنند که با حزب شما سازگار باشد که با بورسیه های غیر قانونی مشکلی نداشته باشد که در کل با بی قانونی مشکلی نداشته باشد همانطوری که مجلس شما با ریس جمهور قبلی که برای مجلس پشیزی ارزش قائل نبود سازگار و همسو بود درسته؟؟؟ در غیر اینصور زمانی که طی این مدت دانشگاه ها ارامترین دوره زمانی خود را طی می کنند و هیچ مشکلی نیز در ان وجود ندارد بحران سازی امثال شما عین لجبازی و خودخواهی حزبی و گروهی شماست که انشا... در انتخابات اینده مجلس جواب بی حرمتی و بی اعتنایی به خواست عموم مردم و بخصوص دانشگاهیان را خواهید گرفت و من ال... توفیق
    • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      مشکلدار امثال تو هستند که تو گذشته گیر کردن، تو روز روشن لجبازیه مجلس رو به روحانی نسبت میدی؟ خدایا اونایی که به دروغ و با توسل به کلمات تاریخ مصرف گذشته به این مملکت خیانت میکنن رسوا کن.
    • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      42 2
      وزیر را رییس جمهور به عنوان نماینده مردم انتخاب می کند و مردم از 3 انتحاب دکتر روحانی کاملا راضی هستند..پس تا 6 سال دیگه که شاید نماینده شما رییس جمهور شد سکوت را انتخاب کنید
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    کاش لااقل روحانی اسامی بورسیه های غیر قانونی و ارتباطشان را با نمایندگان اعلام میکرد
    • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      6 21
      همون 36 نفر
    • amin IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      2 0
      نخیر همون 800 نفر که روحانی اشتباه کرد با ملاطفت باشون برخورد کرد که آدمایی مثل تو اینجور پررو نشن
  • محمد A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    88 9
    ادبیات گفتمان هم چیز خوبی است
  • علی ام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    حالا جدای از همه این مباحث، از یک مطلب خیلی لذت میبرم و آن اینکه هر وزیری که میخواهد رای اعتماد بگیرد، اول میاد پشت تریبون مجلس و نسبت به فتنه و عواملش اعلام انزجار میکند و سعی در پاک کردن دامنش از این ماجرا دارد...فتامل
    • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      شما فعلا از منفی هات لذت ببر.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    ای کسی که امروز پنج شنبه بررسی کننده ی کامنت ها هستی اگر نمیخوای کامنت های ملت رو پخش کنی خوب مثل خبر کریمی ویا شبنامه در قسمت کامنت رو گل بگیر و اینقدر با اعصاب مردم بازی نکن با این روند باعث میشی خبرآنلاین مخاطبینش رو از دست بده
    • رامین IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      20 4
      دادامنم فکر میکنم این منتشرکننده کامنته درخبرانلاین یک اصولگراست که باعث میشه خوانندگان خبرانلاین خیلی کم شوند ازمدیران خبرانلاین خواهشمندیم رسیدگی کنند
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    89 19
    مگر ابروی مومن حق الناس نیست؟پس چگوته با سلاح دین ابروی افراد را با مدارک دروغین و با اب و تاب میبرند؟و بعد از رای گیری همه اسناد یا اکثر انان تکذیب میشود اینان مسلمانند؟ایا این است سنت رسول خدا ؟ ایا این است انچه حسین و یارانش بر سر ان سر دادند؟ من مانده ام این مسلمان نمایان که اگر حسین امروز هل من ناصرا میگفت اینان با او چه میکردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    از اول قرار بوده رای نیاورد دیگه این حرفهای زنانه چی هستش.
    • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      26 2
      درست حرف بزن خيلي از خانم ها از امثال شما بهترن
  • ا A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    وقتی مردم آقای روحانی را انتخاب کردند پس آقایان باید بدانند مردم چه قضاوتی دارند
  • ب A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    روحانی ما پشت تو هستیم.
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    آقای روحانی که از بدو تشکیل دولتش قول داده بود ازتمام ظرفیت های نظام برای کابینه ش استفاده میکنه باانتخاب ومعرفی وزیرانی که به نوعی سال های پیشین درجریان برخی از رخدادهای سیاسی نامطلوب سیاسی بودند عملابه التهابات سیاسی دامن زد که نتیجه ش رو الان مشاهده میکنیم ....اینکه خواسته باشندیه عده فضای مجلس رو یه جو لج ولجبازی یا افراطی گرایی بدوننداصلا قابل قبول نیست مجلس به عنوان نمایندگان ملت ووکیل مدافع حقوق وآزادی های اساسی همواره بایدوظیفه خودشو درمقابل این قضایا انجام بده که این موردهم یکی ازتکالیف اصلی مجلس وحقوق به حقه ملت هست که وزرا افرادی مورد اعتمادو مدبر ومعتقدبه مبانی وارزشهای واقعی حکومت وبه دوراز هرگونه حاشیه سیاسی باشند
    • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      33 4
      آقای جلیلی احوال شریف؟؟؟چه خبر از ظرفیت های تبدیل شده به فرصت ....
  • ناشناس RO ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    114 4
    چرا بعضی نظرات رو پخش نمیکنید ما تو مایحتاج اولیه زندگی موندیم این نمایندگان که در طول نمایندگی با زد و بند صد تا کارخانه و شغل برای خود و اطرافیان دست و پا میکنند چی از درد من و امثال من میدونن بخدا برای خرید نان خالی خانواده ام ماندم یا حسین شهید حق من و امثال من رو از مسئولینی که بفکر خودشان هستند بگیر
    • آرش A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
      5 0
      اگه راست مىگىد و به فكر مردم و افزاىش حقوق باشيد.با اىن شراىط اقتصادى كى مىتونه با ماهى ٦٠٠٠٠٠تومن زندگى كنه
  • sadegh IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    اینکه یه عده فضای مجلس رو به افراطی گری و لج ولجبازی تفسیر می کننداصلا درست نیت چراکه نمایندگان ملت درواقع درراستای تکالیف اساسی خودشون عمل میکنند همواره قانون اساسی شرایط احرازپست وزارت سخن گفته که عدم تعلق به جریان های مخالف سیاسی ازشروط اسای اون بوده حال این عدم تعلق شامل حمایت واظهار نظر یاهرنوع عقیده ای که به نوعی دربردارنده مضامینی چون دفاع ازعقیده یک جریان هم میشه آقای حسن روحانی که ازاوایل تشکیل کابینه دولت قول داده بودازتمامی ظرفیت های به نحو احسن استفاده خواهدکرد عملا ازاوایل تشکیل دولت باانتخاب وزرایی که به نوعی باجریانات مخالف نظام به هرنحوی درارتباط بود فضایی ملتهب بین مجلس ودولت به وجودآورددراین نظام ازهرقشری وطبقه ای استعدادهای سرشاری وجوددارندکه نیازهبه اون ها هم توجه بشه
  • مهربان توسی A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    103 6
    انشاا... در مجلس بعدی رابطه دولت ومجلس خوب خواهد شد
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    اصلا مردم مطلع نیستند وزیر علوم رای آورد یا نیاورد. شما نظرسنجی بگذارید. برایشان یک درصد اهمیت ندارد. اتفاقا آنجایی که اهمیت دارد مثل حوادث اخیر آقای روحانی سکوت می کند. مردم هم دیگر امید چندانی ندارند. خلاصه پایگاه اجتماعی ایشان مثل برف در مقابل آفتاب تابستان آب شد.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      آقای روحانی با رانت وزده وبند تو دل مردم جا وانکرده که بخواد این جایگاه رو مثل برف آب شده از دست بده
  • بدون نام ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    اينها بازي دولته براي بدست اوردن مجلس بعد.. جواب هم ميده
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    29 1
    وقتی قبل ازانتخاب اقای روحانی نصفه مجلس از اقای جلیلی و نصفه دیگراز اقای قالیباف حمایت و اعلامیه میدهند نیازی به قضاوت و جستجو و سوال از مخاطب ندارد از اول هم شکراب بود
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    27 2
    به همین روزا قسم مجلسی ها که تو تصمیم گیری منافع مردم تو الویت نیست ،حق الناس ۷۰ میلیون نفر گردنشونه
  • بنده خدا A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    3 18
    پیروان راستین ولایت بین گفته ها و عملکردشان تناقضی وجود ندارد
  • نیما A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    23 2
    منم اسم بچه هامو از بورسیه غیرقانونی خط میزدن با اون طرف لج میکردم..اگه قضیه بورسیه ها نبود اقای نیلی با اکثریت آرا رای میوورد.
  • علینقی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    17 1
    مجلس سعی نماید خود را به مردم نزدیک نماید
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    4 49
    آقاي روحاني از اولش فقط مقبول 50/7 درصد مردم بود و با سوتي هايي كه تو اين مدت داده حداقل ده، بيست درصد طرفداراشو از دست داده. پس با اين حساب خيلي كمتر از 50 درصد مردم هنوز طرفدارشن. و اين رو در پاسخهايي كه مردم به دعوتهاش دادن ميشه فهميد...
    • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      21 4
      باشه تو خوبی رای مردم به روحانی رو ایشالا میبینی ۳ سال بعد
  • ابراهیم A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    4 30
    برگزاری ارد وی مختلط در د انشگاه اون هم با این وضع .حمایت صریح نیلی از اصحاب فتنه .جشن و پبی د ر عزای عمومی ی دلایل کافی برای نیلی و ر وحانی است که اعتدال یک د روغ بزر گ است
  • ناشناس IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    14 2
    یعنی مجلس مانع توافق هسته ای هم می شود؟روحانی در این موردکوتاه نیاد خوبه
  • علی رضا IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    4 23
    سلام من آقای روحانی را قبول و دوست دارم اما هنوز نفهمیدم چرا ادبیات ایشون نسبت به مخالفان داخلی بسیار شدیدتر و محکم تر از دشمنان خارجی اعم از انگلیس، آمریکا و اسرائیل است. مگر خود ایان ئنمی گویند همه چیز را نباید پاسخ داد. از طرف چگونه می توان 179 نفر را لجباز خواند، اما یک نفر را نه؟ ایکاش همه فقط و فقط هدفمان خدمت به مردم باشد نه اهداف سیاسی. چه مجلس چه دولت
  • مقداد IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    13 3
    بنده خدا نویسنده مطلب یه جوری گفت که کاربران و مخاطبان خبر انلاین از روحانی حمایت کردند که انگار تو این یک سال و نیمه کاربران محترم این سایت از جلیلی تو نظراتشون دفاع می کردن.
  • دوست A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    9 59
    عوامل فتنه نباید وزیر شوند درود بر مجلس مقتدر
    • بی نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      42 4
      شما هنوز از تنور فتنه نون میخوری؟ نون بازوتو بخور پسرم
  • ساري IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    30 3
    اين مجلس نيتش سنگ اندازي جلوي پاي دولته خدا هدايتشون كنه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    8 1
    گزينه زياد است معرفى حق رييس جمهو ر محترم و راى حق نمايندگان محترم حوصله و منابع هم بسيار
  • بی نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    19 4
    ایا این مجلس کاری برای بورسیه های غیر قانونی نمیکنه ؟