تفاوت اصولگرایی و اصلاح طلبی دقیقا در چیست؟

در اینجا پنج تفسیر متفاوت برای تفاوت اصولگرایی و اصلاح طلبی شده است.

امروز وقتی خبر رونمایی از تندیس حجت الاسلام و المسلمین حسنی را در ارومیه دیدم و تصویر یکی از روحانیون اصولگرا را در سایت ها ملاحظه کردم، یک پرسش قدیمی در ذهنم برای چندمین بار خطور کرد و آن این که واقعا فرق اصولگرایی و اصلاح طلبی در ایران در چیست؟ یا به عبارتی آنچه بر اساس گرته برداری از احزاب غربی گفته می شود، چپ و راست در ایران چه معنایی دارد؟
به نظرم چند جور احتمال در این باره وجود دارد.
الف: مقصود این است که اصولگراها به اصول و فروع دین بر اساس برداشت سنتی وفادارتر هستند در حالی که اصلاح طلبها نوعی رفتار تجدید نظر طلبانه نسبت به اصول و فروع دینی دارند. مثلا در مورد وفاداری به فقه سنتی یا در باره عزاداری سنتی، حجاب، حضور زن در جامعه یا بسیاری از امور مشابه اینها.
ب:‌
معنای دوم احتمالی در این زمینه که مشابه بند الف است این است که اصولگرایی طرفدار سخت گیری دینی بیشتر در جامعه است (مثلا امر به معروف و نهی از منکر) در حالی که اصلاح طلبی گویا به معنای اعتقاد بیشتر به آزاد گذاشتن مردم یا به قول مخالفانشان اباحه گری است.
ج : سومین مورد این است که مقصود از اصولگرایی نوعی محافظه کاری است که گفته می شود اصولگراها دارند و در اداره امور و عدم انعطاف برابر تغییر، بیشتر ساختارگرا هستند، در حالی که اصلاح طلبی روشی است ساختار شکنانه و چپ که می کوشد از محافظه کاری و سنت گرایی دور باشد. شاید معنای دیگر آن باور به نوعی روش انقلابی تر باشد در حالی که مثلا اصولگراها در این زمینه، کندتر حرکت می کنند.
د: در معنای چهارم، راست گرایی به معنای جانبداری از نوعی اشرافیت (در مفهوم کلی آن نه فقط اقتصادی) است در حالی که جریان اصلاح طلبی یا چپ به معنای مردم گرایی ونوعی روش سوسیالیستی است که البته فقط جنبه اقتصادی ندارد بلکه اصول توده گرا تر است. قدیم ها جریان اصولگرا که از قدرت برکنار بود (هشت سال اول انقلاب) متهم به طرفداری از سرمایه داری بود.
هـ : گاهی هم ممکن است معنای پنجمی مراد باشد که گویا اصولگرایی طرفدار مبارزه سرسختانه با غرب است در حالی که اصلاح طلبی برابر غرب وادادگی دارد و تسلیم است. به معنای دیگر اصلاح طلبی غرب زده است و اصولگرایی ضد غرب.

هر بار که یکی از معانی در ذهنم می آید، به مواردی بر می خورم که به تردید می افتم و فکر می کنم انگار این مورد درست نیست و شاید مورد دیگر دست باشد.

مثال در باره بند الف و ب، فکر می کنم همین ماجرای تندیس درست کردن، با آن همه اصرار فقها در مخالفت با آن، یکی از آن موارد است. یعنی اگر کسی واقعا سنت گرا باشد و معتقد به فقه جواهری و شیخ انصاری، الزاما باید احتیاط بیشتری داشته باشد، در حالی که درست کردن تندیس و حاضر شدن روحانیون اصولگرا نشان می دهد که برای بسیاری از آنها دور این حرفها گذشته واصلا اصولگرایی به این معنا نیست. در باره موسیقی هم تقریبا همین طور است. عکس آن هم صادق است، مثلا در باره عزاداری احساس می کنم مواردی وجود دارد که اصلاح طلب ها در عزاداری دست کمی از اصولگراها ندارند. همین الان دهها مجلس روضه خوانی از سوی اصلاح طلبان در نقاط مختلف هست و ظاهرا در این امور به همان شکل سنتی فرقی با اصولگراها ندارند. بماند که اصولگراها خود با گروهی دیگر که در این زمینه اهل افراط خوانده شده اند، فاصله دارند و نمونه اش همین ماجراهای اخیر بر سر حضرت رقیه و محسن و روضه و قمه زنی است که باز اصولگرایی را در یک فاصله خاص با کسانی که از آنها سنت گرا تر هستند، قرار می دهد. خوب در باره ربا و بهره بانکی هم که برخلاف نص صریح فقهای سنتی، و یا مساله رهن و اجاره، همه این گروه ها مثل هم فکر می کنند. گو این که یکی از روحانیون طیف اصولگرا، سابقا در سخنرانی قبل از خطبه ها گفت که این بهره ها رباست، اما در همان دوره قبل که رئیس جمهور کاندیدای اصلح و برگزیده ایشان بود، همان روش ادامه یافت و کسی هم صدایش در نیامد. واقعا برای من ابهام دارد که اصولگرایی یعنی عمل کردن به اصول سنتی دین و اصلاح طلبی یعنی مخالف با آن.
در مورد بند «د» هم باز فکر می کنم برخی از جریان های منتسب به اصولگرایی اصلا ربطی به این که مثلا بستگی به طبقه خاصی داشته باشند، یعنی این که مثل محافظه کاران اروپا و مریکا، طرفدار سرمایه داری باشند (عرض کردم، خاطرمان هست که در زمانی که چپ حاکم بود، دوره نخست وزیری موسوی، اصولگراها به عنوان طرفداران سرمایه داری شناخته می شدند) ندارند. همین احمدی نژاد که اصولگرا بود، و خیلی خودش را دیندارتر از بقیه نشان می داد، در این زمینه روش های توده ای داشت که برخی آن را پوپولیستی می گفتند، همان اتهامی که محافظه کاران غربی به جریان های سوسیالیستی می زنند. روش احمدی نژاد در این زمینه، کاملا در مخالفت با معنای چهارم اصولگرایی است و به آن طرف یعنی چپ روی بسیار نزدیک تر است. در باره امر به معروف و نهی از منکر هم کاری به روش اصولگرایی نداشت و گویا به چپ ها نزدیکتر بود. راستش در باره معنای پنجم هم باید عرض کنم که تا ده پانزده سال قبل عکس بود. یعنی اصولگراها متهم کندروی بودند و اصلاح طلب ها که آن وقت ها بیشتر به آنان چپ گفته می شد خیلی ضد غرب بودند. اصلا تفکرات ضد غربی و غرب زدگی در میان چپ ها رشد کرد والا روحانیون بزرگ در جامعه مدرسین در سالهای اول انقلاب روحیه آرام تری داشتند و طرفدار بازار آزاد و به اصلاح روش های اقتصادی غرب بودند. چپ ها دقیقا در مقابل آن، متهم به روش های شرقی و چپ روانه بودند. این رویه البته سالهاست عوض شده است.
از سوی دیگر گاهی فکر می کنم، فاصله اصولگرایی و اصلاح طلبی در یک معنا، تقریبا هفت سال تا ده سال است. یعنی حرفهایی که اصلاح طلبها می زنند، هفت سال تا ده سال بعد اصولگراها می زنند و اصلاح طلبها دوباره قدری جلوتر می روند. اصلا پای زنان را به جامعه همین جریان اصولگرایی باز کرد و اولین بار آنها را به مجلس آورد (دوره اول مجلس اگر جامعه روحانیت را اصولگرا بدانیم. در حالی که فقهای قدیم از مشروطه تا انقلاب مخالف رأی دادن آنها بودند چه برسد به مجلس بروند.) احمدی نژاد که تا مرز وزارت هم پیش رفت. معلوم است اینجا هم اصولگرایی معنای مورد نظر را ندارد.

راستش گاهی فکر می کنم این مسائل نوعی دسته بندی سیاسی است که شکل گرفته و هر کدام در داخله خود، در وقت رسیدن به قدرت جمع خویش را حفظ می کنند. حقیقتا این هم کاملا درست نیست که بگوییم دعوا سر لحاف ملاست، بالاخره فرقهایی دارند، اما به نظر می رسد فکر منظمی پشت سر ماجرا نیست، بیشتر نوعی عرف و عادت و رویه است که امکان جابجا شدن هم دارد. همین است که بنده را هم به اشتباه انداخته و فکر می کنم اگر تشکل درست و درمانی بود که منظم فکر کند و اساسنامه داشته باشد، دست کم امثال بنده بهتر می توانستند در این باره بیندیشند. همین در هم آمیختن است که گاهی آدمهای راست گرا متهم به چپ روی می شوند یا به عکس. این البته بیش از آن که فرصت طلبی باشد ناشی از عدم تبیین خطوط است. شاید اصلا لازم نباشد مرز میان این دو جناح دقیق تبیین شود. بنابرین همین طور که هست چه عیبی دارد؟

بماند که کلمه اصولگرا از یک زمانی مطرح شد یعنی سابقه آن به اول انقلاب نمی رسد. به نظرم پیدایش آن ز وقتی بود که غربی ها کلمه بنیادگرا را به مذهبی های تند نسبت دادند و ما آن را به اصولگرا تغییر دادیم که بگوییم با بنیادگرایی فرق داریم. اما بعدا که اصلاح طلبی درست شد، یعنی عوض شده جریان چپ قبلی، اصولگرا برابر آن قرار گرفت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387379

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 178
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    تفاوت خاصی ندارند . شما قضیه لحاف ملا نصرالدین رو شنیدین ؟ دقیقا موضوع سر همونه .
    • محمد IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
      يك تفاوت مهم هم دارن. عقل
    • بی نام A1 ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
      واقعا همش نمایشه. چیزی که مهم فقط و فقط تقسیم و رسیدن به میزها و مقام ها و قدرت و ثروت است. هر وقت از میزها و قدرت دور شدن اصلاح طلب میشن.
    • محمد IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      و البته يه تفاوت ديگر... نظر مردم براي يكي از اين دوتا اصلا مهم نيست.
    • ناشناس IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      اصلاح طلبی یعنی تعامل با جهان وعقلانیت.اصولگرایی هم یعنی تقابل وتحریم
    • مصطفی دانشجوی حقوق A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      جالبه که همه به حاشیه رفتن تو این بحث ... به نظرم بحث اصلی در اصول گرایی و اصلاح طلبی همون اصل 44 قانون اساسی هستش ... اصولگراها طبق اصل فوق اقتصاد رو خصوصی صرف میدونن و اصلاح طلب ها اقتصاد رو دولتی صرف تعاونی هم بزار در کوزه آبشو بخور و تمام تقسیمات از این شروع میشه ... مثلا خود میرحسین موسوی قائل به دولتی صرف بود و اقتصاد خصوصی رو تورم زا میدونست یا آقای خاتمی مثل همین که از سال 88 به بعد بعد از موج خصوصی سازی ها براه افتاد. البته اقتصاد خصوصی هم مزایا و معایبی داره که فعلا در جامعه کنونی ما پیشنهاد نمیشه. به نظرم تفسیر از دین در اصولگرا یا اصلاح طلب یک بحث حاشیه ای است مثلا من هیچ اصلاح طلب واقعی رو ندیدم بگه حجاب بده یا اصول اسلامی دیگر، مگر معاندین که قطعا اصلاح طلب نیستند.
    • چپ IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      راست ها كار رو خراب ميكنن بعد يه چپ رو ميارن درست كنه همه چيزو... و بعد دوباره راست ها برميگردن. بعد همون چپ هارو كه كارو درست كردن حذف ميكنن...
    • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      راست: مطهري چپ: شريعتي راست: واردات چپ: هم واردات هم صادرات راست: هر چي من بگم همونه چپ:هر چي مصلحت هست همونه حتي اگه به ضرر مردم باشه راست: غم و غصه و گريه چپ: تماشاي غم و غصه و گريه راست: صدا و سيما چپ: فيلتر شكن راست: استيضاح چپ: راي اعتماد راست: ائتلاف چپ: اختلاف .... خسته شدم ...
    • تماشا IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      وجه مشترك هم زياد دارن استاد. منافع گروهي و شخصي... سفرهاي خارج از كشور... بورسيه هاي نا بجا... كارخانه و شركت هاي سود ده... خدمت كردن نزديك انتخابات و فراموشي بعد از انتخابات... وخيلي چيزاي ديگر
    • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      جالبه چيزي كه ندارن دقيقا اصول هست كه رو اسم خودشون گذاشتن... و چيزي كه ندارن اصلاح خودشونه كه باز رو اسم خودشون گذاشتن.
    • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      جناح راست... نفت و جناح چپ... پسته
    • 1376 IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      اصولگرايي يعني دنبال وانت دويدن و نامه دادن.
    • محمد IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      76 10
      از خبرانلاين متشكرم كه نظرات مردم رو منعكس ميكنه.
    • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      70 25
      فاصله شون بين قم و نجف هست.
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      اصولگرايي يعني مجلس و اصلاح طلبي يعني مردم
    • بی نام RO ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      69 27
      تفاوت تشيع علوي و تشيع صفوي هست
    • بی نام RO ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      82 30
      اصلاح طلبي يعني دو تا بچه كافيه.
    • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      اصولگراها طرفدار گرد و خاك و سنگر و شربت شهادت و تو چادر خوابيدن و اب معدني پخش كردن و نوحه و گربه هستن و اصلاح طلب ها طرفدار كنسرت و روسري هاي رنگي و موهاي رنگ كرده و خنده و كلا الكي خوش بودن.
    • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      چقدر اصلاح طلب هست اينجا.
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      تفاوتشون تو فتنه گری هستش
    • بی نام RO ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
      63 18
      بیشتری ها با هم فامیلن.صبح با هم دعوا می کنن .شب سر یک سفره شام میخورن
  • بی نام A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    مگه اصلاح طلب ها همونایی نبودن که از دیوار سفارت آمریکا رفتن بالا؟
    • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      اصول گراها هم از دیواردسفارت انگلیس رفتن بالا
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      اصول يعني توپولوف تازه و اصلاح يعني بوئينگ كهنه... هردو رو سوار بشي همونه.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      35 38
      داشتن با هم بالا بلندی بازی می کردن شما جدی نگیر برو به فکر نون شبت باش
    • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      37 23
      آمریکا حق داره با هلی کوپتر بیاد طبس یا هواپیمای مسافربری ایران رو بزنه و به ناخدای کشتی ای که این کارو کرد جایزه هم بده ولی ما حق نداریم به سفارت خونه جاسوس اونا رو اشغال کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    168 9
    بنظر من هم واسه خیلی چیزا تو ایران تعریف خاصی نزاریم بهتره.....مثل "اقتصاد ".......که مثلا قیمت طلای جهانی میاد پایین ماله ایران میره بالا.. دلار با یه کلمه یه جمله قیمتش بالا و بالاتر میره اما دیگه هرچی بگی خودت هم بکشی پایین نمیاد که نمیاد و.....
  • علی IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    60 58
    حالا استاد جعفریان شما اصولگرا هستید یا اصلاح طلب؟
    • ... IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
      ایشان حق گرا و آزاد اندیش و مستقل است. هیچ گاه یک انسان حق گرا و آزاد اندیش خودش را محدود به این دکان ها و جناح ها نمی کند. علی مطهری هم یه همچین شخصیتی دارد. لذا هم اصولگراها به او می پرند و هم اصلاح طلبان حیف نیست استاد جعفریان رو منتسب به این گروه ها کنیم؟
    • حسین حق طلب IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      68 4
      با سلام دوست عزیز بهتر نیست به متن نوشته ها بیشتر توجه کنیم تا زیر پاکشی
    • محمد IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      47 7
      استاد جعفريان يكي نشناسه و عكسشو ببينه فكر ميكنه اصولگرا هست. ولي نوشته هاشو بخوني بيشتر گرايش به اصلاح طلبي داره. شايد خودشون اين نظر رو نداشته باشن. شاگرد شايسته علامه محمد تقي جعفري هستند و طرفدار حق و اسلام ناب محمدي و آرمان هاي اصيل انقلاب اسلامي.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      22 9
      ملاک برتری،تقوی است،ان اکرمکم عندالله اتقیکم. بینش و بصیرت در شناخت افراد از نعماتی است که به اهل ان داده میشود لذا استقلال فکری که نباشد مداوم در اندیشه خوب و بد دیگران و به اصطلاح در بررسی جناح ها قرار میگیریم، دوستان محترم همه شما رو به داشتن فکری مستقل،بینشی الهیدعوت میکنم. والعاقبه للمتقین...
  • بی نام RO ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    اصولگرایی یعنی پیروی امام ره و وصیت شهدا و رهبری هست اصلاح طلبی یعنی فرصت طلبی یعنی تا زمانیکه پست داشته باشید همه چیز خوبه و اگر مردم بهت رای ندادن بزنی زیرش و شورش کنی کلام امام ره رو نگاه کنید همگی با اصولگرایان میخونه
    • آدمیزاد A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
      اگر قرار به پای امام رو وسط کشیدن باشه تمام اصلاح طلبها زمان ایشان سمت داشتند و اصولگراها نه تمام وصلتهای خانواده ایشان از قبل تا امروز با اصلاح طلبان بوده یعنی ایشان هم اصولگراها را قبول نداشت. حالا بفرمایید ادله خودتون را. والسلام علی من اتبع الهدی
    • بی نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
      اشتباه نکن . اصولگرایی یعنی اصول را انقدر بگردانی تا مطابق میلت شود . برای اصلاح طلبی هم تعریف خاصی ارائه نشده .
    • بی نام A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
      89 31
      روماني هوا خوبه؟ نكنه خدايي نكرده با فيلتر شكن اومدي ؟
    • محمد A1 ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      24 58
      دمت گرم خوب گفتی .
    • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      84 10
      نظری مزخرف تر از آقای رومانی ندیده بودم برادر چی میگی؟ فکر کنی می فهمی جمله ات از بیخ غلطه.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      66 13
      درود بر "آدمیزاد" دست مریزاد
    • بی نام RO ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      55 60
      جناب آدمیزاد من هم گفتم اصلاح طلبی یعنی فرصت طلبی اگر ممکنه به کلام عیسی سحیر خیز و موسوی خوئینی ها گوش چون اون موقع پست داشتن خوب بوده خودشون گفتند زمان امام اکارشون رو پنهان کردند چون میدونستند مورد طرد ایشون قرار میگرفتند کلام امام و صحیفه نور رو اگر تا الان دیده و شنیده باشید دقیقا یعنی اصولگرایی
    • جانم فدای رهبر IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
      33 20
      دقـــــــــــــــــــــیـــــــــــــــقا................. خودشه...
  • یک طلبه A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    29 53
    کلا خیلی وقته که دیگه بین اصلاح طلبی و اصولگرایی نه تنها فرق چندانی نیست بلکه شاهد ائتلاف این دو هم هستیم خود جریان اعتدال، همین دفاعیات آقای مطهری اصولگرا در عوض بیداری ها و دلواپس ها رو به عنوان جناح راست داریم که سقف رایشون تو جامعه هم 5 میلیون بیشتر نیست. فرق اولی اصولگراهای سنتی/اصلاح طلب های حکومتی با دومی، فرق اعتقاد داشتن حقیقی به چیزی ورای دغلبازی چه درست، چه غلط با منفعت طلبی حتی به قیمت نون درآوردن از تحریم و بدبختیه مردمه.
  • همایون A1 ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    91 8
    اصلاح طلبی و اصول گرایی دو نوع نگاه ؛ دو گونه تفسیر ؛ دو گونه رویکرد و بالاخره دو گونه بینش است از یک تجربه ، از یک واقعه . . .مثلا درحوزه ی دین نگاه اصلاح طلبی به اخلاق است و اصول گرایی به فقه . در سیاست اصلاطلبی به شورا نظر دارد و اصئل گرایی به بیعت . و بالاخره "انسان " در اصلاح طلبی از "انسان محق "است و در اصول گرایی از " انسان مکلف "
    • محمد IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      28 7
      با نظر شما به عنوان مبانی نظری موافقم ولی حقیقت با واقعیت فرق داره. واقعیت چیز دیگریست، مطابق نظر "آدمیزاد 1:20" و "بی نام 1:29" .
  • بی نام A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    زنده باد اصلاحاااااااااااااااااااااااااات
    • ابی A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
      31 41
      مرگ بر فتنه گر
  • علی IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    متاسفانه در سایت شما هم مثل همه ی سایتهای دیگر سانسور هست و احتمال زیاد داره که نظر بنده چاپ نشه. اول: احزاب در ایران به معنای واقعی وجود ندارند. دلایلش رو هم همه ی کارشناسان علوم سیاسی و حالا دیگر هرکسی میدونه. اینهایی که شما می فرمایید فقط جهت گیری ها و گرایشات شخصیه. دوم: در این عالم هر اندیشه و هر ایدئولوژی می بایست اصلاح بشه وگرنه با مقتضیات زمان پوسیده میشه و از کارایی اون کاسته میشه پس هر کس به فکر اصلاح نیست اصولا دچار خمودگی فکریه. سوم: در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر وقتی تمام این تعاریف و جریانها موثرند که آزادی فعالیت و فکر وجود داشته باشه.
    • داریوش IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      50 15
      همان طور که خودتان اشاره کرده ایداختلاف اصلی ناشی از تقابل و تضاد سنت و مدرنیته است. همین آقای حسنی امام جمعه شهر ما که دارند برایش تندیس هم می سازند و من به جهت تندروی برخی از کارهایشان را نمی پسندم اما یک حرف جالب دارد و چند بار گفته است از خدا برای اصولگرایان عقل بیشتر و برای اصلاح طلبان دین بیشتر می خواهم. علاوه براین اگر روند تاریخی را بررسی کنیم می بینیم منسوبان تفکر اصولگرایی معمولا یک فاز از سیر تحولات سیاسی و اجتماعی عقب هستند که این عقب ماندن از قافله مردم و تحولات دنیا حدودا یک دوره بیست ساله را شامل می شود. در مورد اصلاح طلبان تقریبا پنج تا ده سال است. همین مساله باعث شده است حرفی را که ده پانزده سال قبل اصلاح طلبان می زدند امروز اصولگرایان بزنند.
  • بی نام A1 ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    1 سوره مبارکه البقرة آیه 11 وَإِذا قيلَ لَهُم لا تُفسِدوا فِي الأَرضِ قالوا إِنَّما نَحنُ مُصلِحونَ ترجمه : و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می‌گویند: «ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم»
    • بابا A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      امام حسین فرمود قیام کردم برای اصلاح امت جدم نظرت چیه؟ باز میخوای به قیاس کودکانه‌ت ادامه بدی؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      93 9
      هر گردی که گردو نمیشه هر اصلاحی که فساد نمیشه
    • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      95 11
      هیچ ربطی نداشت لطفا کلام نور را با مزخرفات فکری خویش قاطی نکنید. خطاب به بی نام 02:39
    • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      35 11
      این آیه قران خطاب به فساد گرانیست که به نام دین و به نام اصلاح تیشه به ریشه دین می زنند و فساد می کنند. امام حسین فرمود من برای اصلاح امت جدم قیام می کنم. همه هم میدونند منظورش چی بود. در مقابل یزید قیام کرد که فاسق بود. زن باره بود . میمون باز بود سگ باز بود. شرابخوار بود . نماز را سبک می شمارد و ...
    • علی A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      52 5
      در باز است باز نوعی پرنده است پس در پرنده است
  • بی نام A1 ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    41 13
    تا زمانیکه پست داشته باشید همه چیز خوبه و اگر مردم بهت رای ندادن بزنی زیرش و شورش کنیهم برای اصلخ طلبان و هم برای اصول گریان صادق است. تجربه نشان داده است اکثر آنها همه چیز را در بست برای خودشان می خواهند.
  • بی نام IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    21 5
    بسیار جالب بود
  • بي نام ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    40 2
    تفاوت بين اصول گرا و اصلاح طلب در كشور ما در واقع ميان عرف رواج زيادي پيدا كرده،كه عنوان ميشه عده ايي چپي هستن عده ايي راستي،كه زمان انتخابات پرنگ ميشه در حالت عادي كم رنگ،در كل تفاوتي ندارند،جناح ها داخل كشور براي سركوب هم ديگر تو كشور از اين دو اصطلاح به عنوان يه ابزار استفاده ميكنند.
    • هما A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
      10 11
      درسته این اصولگرایی و اصلاح طلبی فقط ابزار دست یک عده شده برای وقتهای خاص ، مثل انتخابات وگرنه هر دو تا شون خیلی معایب دارن که اصلا به اون اهمیت نمیدن و متاسفانه محاسنشونم که اصلا در اجرا ها میبینیم که به معایب تبدیل میشه اکثر فعالان هر دو طرف به فکر منافع حزبی و فردیشون هستند نه به فکر من و تو ، نه به فکر ملت و نه به فکر رهبر و ... فقط خودشون و حزبشون براشون مهمه و اولویت داره ، خدا ملت عزیز و رهبر فرزانه مان را حفظ کند و از گزند دشمنان داخلی و خارجی محفوظ بدارد انشاالله .
  • بی نام A1 ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    47 7
    اختلاف اصلی آنها بر سر نحوه تطبیق سنت با مدرنیته است
  • بی نام A1 ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    47 2
    درایران اصولی نیست باندها هستنددعوا سر همان لحاف ملا ست اما برای مردم فقط شخصیتها مورد نظرند آنها به.شخص رای می دهند
  • مجید A1 ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    42 5
    اصلاحطلبی یعنی جامعه ، قانون و حتی اونهایی که بعضی ها برا خودشون خط قرمز تعریف کردند بطور کلی انقلاب و تشکیلات آن نیاز به اصلاح ساختار و اصلاح روش دارد و مطابق تحولات نیاز روز جامعه می بایست باز تعریف شود. اما مقابل آن اصولگرایی اصرار بر حفظ وضعیت موجود و پایداری نسبت به مسایل دینی و نگاه سرسختانه نسبت به اصول فکری تعریف شده از نظام دینی توسط سنتی ها دارند. و بیشتر بسمت حکومت اسلامی تمایل دارند تا جمهوری اسلامی و آنقدر نگران حفظ چارچوب های موجود اند که حتی بازنگری در قانون اساسی برای نیل به دیدگاههای خود را نیز بر نمی تابند. البته دیدگاههای مختلفی وجود دارد و تندروی در هر دو گروه یک بلای خانمانسوز برای ملت و انقلاب محسوب شده و خواهند شد.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    55 21
    یکی غرب گرا یکی روس گرا
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    23 94
    آیات 11تا 13 سوره بقره:و چون به آنان گفته شود در زمين فساد نكنيد، گويند: جز اين نيست كه ما اصلاحگرانيم آگاه باشید كه آنها فسادگرانند ولی نمی فهمند و چون به آنان گفته شود که شما نيز همانند ديگر مردمان ايمان بياوريد، ،می گويند : آيا ما نيز همانند بيخردان ايمان بياوريم : آگاه باشيد ، که آنان خود بيخردانند و نمی دانند.
    • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      67 13
      آقای ..قران را تفسیر به رای نکن معنی آن جمله این اس که ما نکوکردارانیم یعنی کار درست را انجام میدهیم نه اینکه اصلاح طلبیم این به این معنی از قرآن مستفاد نمی شود قران کسانی را مخاطب قرار داده که خود را زیادی قبول دارند مثل جنابعالی که تو روز روشن قلب معنی می فرمایید
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      36 7
      جناب بی نام 08:32 مسائل فکری خویش را با کلام وحی مخلوط نکنید. یادت باشه که که تمام پیامبران الهی برای "اصلاح" وضع جامعه قیام کردند. از نظر شما اینها هم مصداق این آیه هستند؟ این را می خواهی چکار کنی؟
    • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      15 29
      من فقط آیه قران را نوشتم. تفسیرش با جنابعالی و همفکرانتون. البته اگه یه سری به مبانی فکری اصلاح طلبان مثل سعید حجاریان، هاشم آغاجری و ... بزنید، تفسیر آیه براتون روشن میشه که منظورش چه کسانی هستند. ضمنا کلام وحی برای درس گرفتن و به کار بستنه نه اینکه فقط سر قبر مرده ها بخونند
    • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      17 7
      گرتوقران به این نمط خوانی ببری آبروازمسلمانی
    • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      20 27
      بی نام جان.این اصلاح طلب ها اگر آیه قرآن به نفعشون باشه ازش استفاده می کنن
  • بابا A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    33 5
    متوجه طنز تلخ و کنایه ظریف استاد هستم ولی این طور به نظر من میاد: 1جریان مذهبی درگیر در انقلاب و حکومت ایران همگی متعلق به چپ ترین گرایشات فعال در فضای مذهبی بوده اند ولی همه گرایشها امکان حضور در حکومت را نداشته و یااز ایشان سلب شده است. بنابر این چپ و راست موجود کاملا نسبی و بدون مقایسه با گرایشهای خارج از حکومت است 2با وجود و اعتقاد صریح به دو اصل "تقیه" و حصوصا " مصلحت" چگونه میتوان به یافتن مرزی قابل تشخیص امید بست؟ 3به شخصه تفاوت بارز و عمده این دو جریان را در مخالفت و یا همدلی با دو اصل " حق تعیین سرنوشت توسط مردم " و " تکثر گرایی و چند صدایی " میبینم. تانظر دوستان چه باشد
  • عرشیا A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    77 24
    اصلاحات همان حرکت رو به جلو با حفظ خودانتفادی است ولی اصولگرایی همانا تعریف تازه ای از واپسگرایی و تحجر و دگماتیسم و انحطاط است .
    • منصفی A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      20 60
      درهردوطیف آدمای افراطی ومنطقی وجوددارند.درطیف اصلاح طلب رگه هایی ازاستبدادودیکتاتوری وجودداردواین نوعی واپسگرایی است.درطیف اصولگرانیزبرخی ظاهربین ومقدس مآبند.ولی خداییش ازنظرعملکردی به جهت سیاسی اصولگراهاکارنامه درخشانتری دارندالبته حساب فتنه گرهاجداست..
    • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      12 58
      کارنامه هر دو درخشان است.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      75 18
      عرشیا جان شما کلاس چندمی عموجون؟ کلا زیادی بی بی سی گوش کردن برا بچه ها خوب نیست. باعث شده دچار بیماری خود روشنفکر پنداری عوامانه انگلیسی شدی که باعث میشه مدام زیر مباحث سیاسی نظرات چرت و پرت بذاری. این بیماری خلاقیت رو هم میگیره از آدم. اصولگرا و اصلاح طلب سر و ته یه کرباسن.
  • علی A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    78 12
    حضرت عباسی خبر آنلاین باید اینم پخش بکنی ..... اگر هر تفاوتی هم داشته باشند در یک چیز مشترک هستند اونم اینه که هر دوتاشون سد عظیمی هستند در مقابل پیشرفت و آسایش مردم ایران ....
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    53 14
    اصولگراپیروحکومت بسته ودستورازبالابه پائین است واصلاح طلب طالب حکومت مردمی واحترام به رای ونظرمردم درچارچوب اسلام است بقیه صغری وکبری هاتبلیغات طرف غالب است ونداشتن امکان پاسخ ازطرف مغلوب
  • رند IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    45 4
    حوصله خواندن مقاله شما را ندارم اما یه چیز رو میدونم. اصولگرا و اصلاح طلب هر دو یه ویژگی مشترک دارن و اونهم شل دینی هست. اصولگراها در برخورد با فساد مالی و سوء مدیریت اهل تسامح هستن و دین رو نادیده میگیرن. اصلاح طلبها هم در موضوعات دیگه که بهتره چیزی نگم اهل تسامح و نادیده گرفتن حکم شریعت هستن. پس می بینید هر دو دین آبکی دارن. فقط نمیخوان این رو بپذیرن. هر دوشون خیلی بر طبل دینداری میکوبن. پر سرو صدا اما تو خالی. طبق عادت دیرینه،
    • روند A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      8 6
      وقتی شل دین اینه ببین دیگه سفتش چی میشه. آقا شما بفرمایید ما میل نداریم
    • بی نام A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
      8 2
      اگه به کاراشون دقت کنی اینا همه ظاهر سازیه وگرنه اسلام واقعی این چیزی نیست که اصولگرایان و اصلاح طلبان بهنمایش می ذارن
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    35 2
    حزب نداریم دیگر.
  • چپ IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    40 1
    يه تفاوت بزرگ هم هست. بايد اونجور كه من ميگم فكر كني.
  • ناشناس IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    56 11
    در آخرین انتخابات برگزار شده مردم ایران مردم به اصلاح طلبی رای دادند.حالا هر تحلیلی میخواهد بصورت میلی انجام بدید
    • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      29 17
      من به عنوان کسی که به روحانی رای دادم از اصلاح طلبها متنفرم.حالا هرچی دوست داری فکر کن
    • بینام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
      4 4
      روحانی اصلاح طلب نیس یه جورایی وسط اینه و قبلا هم اصولگرا بوده
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    58 13
    مردم کاری به حذب ندارند دنبال منافع خودشون و گرفتن حقشون هستند.تا اینجا کار اصلاح طلبان راستگو تر و امانتدارتر بوده اند.کسانی که فکر مردم دنبال تفکر خاصیند خودشونو به خواب زدند.
    • بی نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      18 18
      اگر راستگویی اینه که به نظام تهمت تقلب یازده میلیونی بزنیم و هیچ مدرکی هم واسش نداشته باشیم شما راست میگی اصلاح طلب ها خیلی راستگو اند
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    29 8
    عمق اختلاف شبيه كاراي عليرضا افتخاري و محمد رضا شجريان هست.
    • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      14 11
      زنده باد شجریان آزاد مرد
  • ناشناس IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    30 7
    اصلاح طلبی یعنی مشارکت حداکثری در انتخابات نه دل به مشارکت حداقلی بستن
  • فرشاد A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    33 12
    واقعا در عجبم یعنی شما جدا نمی دونید تفاوت اصولگرایی و اصلاح طلبی در چیست؟ فرض می گیرم که نمی دانید و پاسخ می دهم ... تفاوت در شیوه نگریستن به روش های حکومتی ست یک تفکر به دنبال اقتدارگرایی و تمامیت خواهی و تک صدایی ست و تفکر دیگر به دنبال تکثر گرایی آزادی های مدنی و پاسخ گویی حاکمیت به قانون و ابزار های قانونی در اختیار مردم از جمله مطبوعات . اصولگرایی به دنبال افزودن خط قرمز ها برای اقتدار بیشتر است اصلاح طلبی به دنبال کاستن خط قرمزها برای پاسخگویی بیشتر حاکمیت است و اما ... نگاه به اوایل انقلاب اشتباه است چون این دوفکر در ابتدای انقلاب وجود نداشته و پس از دوم خرداد به منصه ظهور رسیدند نه مهندس موسوی اوایل انقلاب اصلاح طلب بودند نه روحانیت مبارز اصولگرا که این ها در اوان انقلاب در کنار
  • فرشاد2 A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    22 4
    در اوایل انقلاب در کنار یکدیگر قرار داشتند و اصولا چیزی که در سال های نخست انقلاب برای رادیکال های انقلابی مطرح نبود دموکراسی بود اما پس از دوم خرداد بازگشت به شعار های سال 57 آغاز گردید و جریان اصولگرایی برای مقابله با برخی تندروی های اصلاح طلبان تشکیل شد که البته کنون خود گرفتار تندروی شده .... نکته پایانی اینکه ان نکاتی که شما اشاره فرمودید برداشت سطحی از واژگان اصول و اصلاح است که قابل تامل می باشد.... با سپاس و پوزش
  • بی نام RO ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    40 6
    اصولگرا یا اصلاح طلب ، یکی در جمود مانده و دیگری در احتیاط ، اصولگرایان یا همان محافظه کاران به نظرم در دوران جنگ سرد باقی مانده اند ، تفکرشون دقیقا برای 30 سال پیش است ، اما اصلاح طلبان خود را کمی جلوتر نشان میدهند و البته روشنفکر تر ولی نهایت 15 سال از اصولگرا ها جلوترند ، اما تفاوت این دو در این است اصلاح طلبان دنبال رسیدن به قدرت از طریق بازی با مردمند ولی اصولگرا ها دنبال رسیدن به قدرت از راه نابود کردن بقیه جریان ها
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    25 7
    جریان چپ به کمک مردم آب رو گل آلود می کنه تا جریان راست ماهی صید کنه
    • رامتین A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      1 0
      حالا که چی.......
  • ahidk US ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    19 4
    آهن و فولاد از یک کوره میآیند برون آن یکی شمشیر بران آن یکی نعل خر است هر دوشان خرابند و.............
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    6 32
    ذهن این آقا آلوده به منطق و فلسفه یونان است.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      16 7
      ذهن شما هم به تکبر و تعصب آلوده هست
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    23 7
    اصولگرا یعنی استفاده از هر شیوه ی ممکن برای خارج کردن رقیب
    • مهدی A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      4 0
      ولی متاسفانه اصلاح طلبان تو این 4 سال اخیر بیش تر از اصولگرایان دست به این کار زدند
  • حمید IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    38 7
    اصول گرایی یعنی اینکه همه مال ماست
    • حمید IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      9 9
      خواهشا یا تایید نکن یا اگه تایید کردی تغییرش نده
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    29 3
    تفاوت خاصی ندارن ولی شباهت اساسی دارن و اون در اولویت قرار دادن منافع حزبی بر مصالح مردم و کشوره
  • حق جو IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    13 26
    با سلام/ فكر مي كنم در تحليل جناب استاد يك نكته اساسي مغفول ماند ه است و آن دوري و نزديكي هردو جناح با ولايت فقيه مي باشد. از اين منظر و شاخص اساسي تفاوت هايي بين دو جناح وجود دارد.
  • محمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    6 13
    آیا رسول جعفریان با عینک با رسول جعفریان بدون عینک متفاوت است ؟
  • سلیمی IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    12 7
    جمله ای از آقای حسنی امام جمعه سابق ارومیه نفل است که گفته اند: خدا به چپی ها دین و به راستی ها عقل عنایت فرماید.
  • علی A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    27 12
    اصولگرایی یعنی غارت بی چون وچرای بیت المال وپول نفت واصلاح طلبی یعنی اب در هاون کوبیدن
  • علی US ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    25 47
    اصولگرایی یعنی اسلام واقعی صدر اسلامی ولی اصلاح طلبی یعنی اسلام آمریکایی و آبکی و انحرافی.خواهش میکنم پخش کنید
  • بلال IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    6 4
    جناب جعفریان آنچه عیان است چه حاجت به بیان است.
  • ج.ع A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    6 3
    با سلام خدمت جناب دکتر جعفریان...برادر ارزشمند و دانشمند اصلاح طلبان را نمی دانم اما اصولگرایان را افرادی میدانم که .... دکتر دوانی پس از هزار و اندی سال فرموده امام بزرگوار امیر مومنان عایشه همسر پیامبر را در حصر نگاه داشته سخنی که تاکنون از هیچ احدی نشنیده بودیم و گروهی هستند که از.... حمایت می کنند به دور خود و گروهشان هاله قدسی ساخته و .... و بین خود و خداوند اعتقاد به عهدی دارند که پاسخگو نخواهند بود در روز جزا.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    6 4
    جالبه کامنت من با نام ج.ع کاملا صداقت اصولگرایان را در امانت داری فریاد می زند چنان سر و ته را خبر آنلاین زده که انگار ده نفر ده مطلب رو بهم چسباندند ...و این بک نشانه بزرگ از اصولگرایان است...حالا خوبه این هم به سرنوشت بالایی مبتلا شه ...چه شود ..با تسکر از خبر آنلاین و...از خدا برایتان انصاف در دین اخلاق و .....آرزو می کنم
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    9 3
    این استنادی هم رسانه ها مکررا به دوره 8 ساله اول انقلاب و نخست وزیری آقای موسوی میشود را نیز چندان محکم نمیدانم. به مقتضیات زمانی آن 8 سال توجه کنیم. انقلابی که تازه به پیروزی رسیده و شعارهای عدالت و حمایت از مستضعفین سر داده نمیتواند به یکباره و صراحتا علم سرمایه داری را برافرازد. وانگهی اقتضائات زمان جنگ و سختیهای اقتصادی و معیشتی آن زمان به طور طبیعی اقتصاد را به سمت سوسیالیستی سوق میدهد. اگر سیاستهای اقتصادی آن دوره وافعا ناشی از اعتقاد راستین سران اصلاح طلب بود چگونه است که در دوره های بعد دگرگون شده است. اکثر کارخانه داران و تاجران بزرگ در سال 88 آرزو میکردند که جریان موسوی که معادل آقای هاشمی و ... بود پیروز انتخابات شود و حمایتهای مالی و غیرمالی بسیاری کردند.
  • ناشناس11 IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    15 2
    مثلی هست که می گویند: طرف راهنمای راست و میزنه ولی چپ می پیچه، یا چپ میزنه اما راست می پیچه، حکایت برخی از جناحیون هم همین است. در اینجا حزب به معنای واقعی وجود و کارکرد ندارد . آنچه هست سیاسی کاریست یا رکب زدن بهم، نهایتا بار خود را بستن و...
  • mahcyp A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    7 1
    تا حالا اینقدر کامنت برای یاداشتهای شما استاد جعفریان کم نظیر است.این امر نمایانگر حساسیت بحث وآچمز شدن مردم است.مناسبت دارد که همراه حافظ بخوانیم :جنگ 72 ملت همه را عذر بنه / چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.جامعه در حال پوست اندازی است.نمونه اش هشدار مراسم مرحوم مرتضی ...و پیدایش گروه های متعدد عقیذتی است که مبتنی بر دگم و غیر دگم است. مثلا جریان شیرازیها.خرده فرهنگها رخ می نماید و چون فضایی آزاد اندیشانه ی مستمر یعنی به صورت نهادی وجود ندارد که این منظومه های فکری را در قالب احزاب ساماندهی کند نتیجه کار به سرکوب و فشل شدن منتهی می شود. وروز از نو . سند آن مشروطه.نهضت ملی مصدق وموارد مشابه .تحول از اصول گرایی به اصلاح طلبی مشکل ما نیست .مشکل عدم تعین منظومه های فکری در قالب احزاب است.
  • نیست و نابود A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    3 1
    نراه پسداریم نپیش سوختیم
  • نقد IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    3 1
    به نظر من آقای جعفریان با این مسئله نباید مثل دسته بندی مثلا گیاهان برخورد می کرد. استثناها قطعا تو این مواردی که با موجود مختار طرف هستیم بسیارند ولی مطمئنا بی حساب کتابی احزاب در ایران رو هم نمیشه رد کرد. یک پارامتری هایی در هر کدوم از این دو طرف بیشتره حداقل در سطح ادعا ولی وقتی پای عمل میرسه مجبور میشن واقعی تر عمل کنند و از این جهت کمی به هم نزدیک تر می شوند
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    6 2
    سلام و درود بر هیچ کدام
  • اسماعیل IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    1 1
    اقای جعفریان اینها که فرمودید خیلی کلی ومربوط به سالها قبل بود حال امروز جریانات ایران نیست آنروزها ودر جریان انقلاب هیچ کدام از جریانات راست وچپ خودرا نمشناختند وتنها براساس احساسات وشعارها ودنباله رویها وخیر الموجودین ها موضع میگرفتند وعمل میکردند .امروز موضوع چیز دیگری است واصلاح طلبان میدانند چه میخواهند اگر چه اصولگراها هم میدانند چه میخواهند در سطح جهانی هم مفهوم ومضاهر راست وچپ عوض شده فداعیان دیروز دیکتاتوری کارگری شوروی سینه زنان آزادی رای شده اند وبه مرور زمان وتبیین دیدگاهها گرایشات اگاهان ومنصفان واکثریت مردم روشن خواهد شد اگر چه بهره برداران قدرتمندان در راس امور کشور همه چیز را به نفع خود مصادره نمایند چیزی عوض نمیشود
  • پیشرفت اسلام وایران... A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    25 5
    فقط مهم این است که ما به خداوندایمان داریم وبایدقرآن راسرلوحه زندگی خودقراردهیم وهدفمان عدالت وریشه کنی ظلم ودفاع از مظلومان وپیشرفت کشورمان باشد.مشکل اینجاست که بادستان خودنزدیکان، دوستان وآشنایان راوقتی در قبر میگذاریم همه چیز را میبینیم ولی فکرنمی کنیم ماهم روزی دراین تکه خاک قرارمیگیریم پس چرابدی به جا بگذاریم .قدرت وغرورفقط ازآن خداونداست
  • حسین A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    7 4
    اصول گراها : روحانیون و بازاریهای قدیمی اصلاح طلبها : بچه های روحانیون و بچه بازاریها
  • حمید IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    8 8
    خداوند بار احساس مسئولیت را از دوش اصلاح طلبان باطل برداشته است ولی دارند خودشان را عذاب می دهند
  • دانشجو IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    14 4
    این پنج تا تعریفی که از اصولگرایی و اصلاح طلبی ارائه دادید، چهار تای اونها یعنی اصلاح طلب ذاتا اخ و پیف است و اصولگرا یعنی آرمانی. اصلا هم بیطرفانه نبود
  • خرابکار RO ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    13 4
    کاکو اینا همش بازیه شما خون نجس خود را کثیف نکنید اصلاح طلبی یعنی:هیچ اصولگرا یی یعنی:پوچ
  • م ترابی A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    6 3
    اصولگر...حرکت رو به جلو با توجه به گفتن ها و داده ها اصلاح طلبی ....حرکت رو به جلو با توجه بر داده ها و اندیشیدن در حذف داده های غلط
  • بی نام A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    1 6
    ببخشید شما؟
  • بی نام A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    1 1
    البته اگه طرفىن واقعا به عقاید شون پایبند باشن
  • بیخیال A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    9 2
    بابا جمع کنید تو رو خدا . همش بازی قدرت
  • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    8 2
    هر دو منفعت طلببند.
  • بانام RO ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    7 9
    به ضعم من تفاوت اصولگرایی و اصلاح طلبی اساسی ست،اصولگرا از دین به عنوان آلتی نظارتی و گزینشگر بهره می برد حال آنکه اصلاح طلبی از دین به عنوان یاری دهنده در امور حکومتی بهره می برد نتیجه ی دیدگاه اصولگرایی منجر به عدم شکوفایی استعدادها اقوام،مذاهب و ادیان مختلف در جامعه می شود و مهمتر از همه باعث دین گریزی نسل جوان خواهد شد چیزی که این روزها بدان مبتلا هستیم اما اصلاح طلبی با محترم شمردن حقوق انسانی هر فرد فارغ از دین و نژاد و رنگ قوم اجازه ی مشارکت افراد در کلیدی ترین مناصب حکومتی را خواهد داد و خود را پایبند به فراهم نمودن شرایط مساوی جهت شکوفایی استعدادهای آحاد جامعه میداند و بیشتر تمایل دارد بطور غیرمستقیم افراد به دین گرایش پیدا کنند نه از روی تحکم.
    • جانم فدای رهبر IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
      6 7
      دقــــــــــــــــــــقا برعکس میگین.......... تقیم کشور اونم دودستی به دشمن یعنی اصلاح طلبی................ والسلام.........
    • محمد A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
      0 1
      اگر نگاهی به بدنه اجتماعی اصلاح طلبان بیاندازید، معنی دین گریزی و استحاله اعتقادی رو می فهمید...مسئولان اصلاح طلب که بیشترین مدت زمان در دست داشتن قدرت رو داشته اند، حتی به انتقال قدرت به غیر از اطرافیان و فرزندانشان راضی نیستن، چه برسه به اقوام و مذاهب دیگه
  • جواد A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    4 3
    به نظر من الان همگی تو جمهوری اسلامی یکی هستن و این فیلم هستش کا هصلاح طلبا بازی میکنن که بگن دنبال حقوق ملتن تا دولت ولی همش دروغ
  • پیمان A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    12 10
    اصولگرا درمعنی واقعی یعنی اسلام
  • حاج قاسم IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    7 4
    این بحث که اصلاح طلبان مخالف با دین یا سبک بین در امور دین هستند کاملا مطلب باطل و بی جان است خواهشا صدای وجدانتان را بشنوید با آرزوی کشوری آباد زیر پرچم اسلام
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    8 2
    همشون به دنبال منافع خود شون هستند
  • مهدی IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    12 4
    با سلام . دوستان هرگاه از اسلام واقعی فاصله بگیریم باید هم بین راست و چپ غوطه ور باشیم.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    8 3
    هیچ فرقی ندارن زمانی پدرانشان به نام اصول سوارمردم شدندوحالا خودشون بنام اصلاح .واقعا زیباست
  • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    9 0
    اصول و اصلاح مکمل یکدیگرند اگر کسی اصول را نداند چی را میخواهد اصلاح کند همان طور که حضرت آقا و برخی از عالمان میفرمایند من یک اصولگرای اصلاح طلبم یعنی اینکه این دو به هم آمیخته و لاینفک هستند
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    4 3
    خوب با این جناح بندی ها مردم رو مشغول کردید
  • بی نام RO ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
    7 6
    اصل اصولگرایی سخت ولی عقلانیست..اصلاح طلبی راحت واحساسی
  • پرستو A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    8 6
    اصلاح طلبی ب نفع کشورمون و با این شرایط فعلی بیشتر جوره تا اصولگرایی، خودمون باید عاقل باشیم
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    8 13
    اصوالگرا تو یک کلمه یعنی لبیک یا خامنه ای یعنی هر چی آقا بفرماید به دیده منت ولی اطلاح طلب یعنی گند زدن به جامعه
    • ابان دخت A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
      4 5
      اصلاح طلب نیست که داره به جامعه گند میزنه طرز فکر مریض تو که جامعه رو رو به نابودی محو شدن میبره
  • حمیده A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    4 8
    افرین هزار افرین واقعا موافقم و حقیقتم همینه بالایی
  • sia A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    5 12
    به نظر من اصولگرایی یعنی رابطه با سومالی و جیبوتی و انزوا و پسرفت و رسیدن به اهداف خود در سایه دین
  • محمد رضا A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    4 4
    شما تو مرام حزب اصول گرا میبینید1اسلام گرایی 2 بنیاد گراییاسلامیدر اندیشه بنیاد گرایی این خطر وجود دارد که فرد بخواهد اندیشه خود را چه دینی و چه غیر دینی به دیگران تحمیل کند؛ اما از متن و جوهر بنیاد گرایی به خودی خود چنین تحمیلی بیرون نمی‌آید و می‌تواند اجمالاً با احترام به دیگران همراه گردد ولی در اصلاح طلب 1پایبندی به ولایت فقیه2اسلام گرایی 3 مردم سالاری دیـــنی که به دلیل وجود ایمان در بین مردم ودینی بودن با مسأله ی لیبرالیسم نسبی گرا فرق میکنه4اصلاح طلبی اگه به مفهوم این شاخه ها دقت کنید میبینید برای حکومت ایدیولوژی اصلاح طلبی جامع تر است
  • مهرماهی A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    8 1
    اصول گرا و اصلاح طلب توی کشور ما تقریبا برابرند ، درست مثل یه بازی شطرنج تک نفره که هر وقت لازم شد مهره های سفید رو برنده میکنه و هر وقت هم لازم شد مهره های سیاه ، همش دست یه بازیکن ... است ؛ از سایت و مطلب شما ممنون ...
  • بی نام A1 ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    9 9
    اصولگرایی آخرت است واصلاح طلبی دنیا
  • زهرا A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    13 6
    وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ ۱۱ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لکِنْ لا یَشْعُرُونَ ۱۲ ترجمه : و وقتی به این دسته از مردم گفته می شود که در روی زمین فساد نکنید ، می گویند : جز این نیست که ما اصلاح کننده ایم ۱۱ همه بدانند که قطعا آنها خودشان فساد کنندگانند ولی نمی فهمند ۱۲
  • محمد DE ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    9 0
    بنظر بنده باید عقاید هر دو را با دین اسلام وقرآن بسنجیم اونوقته که خیلی راحت ترمیتونیم قضاوت کنیم
  • بی نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    3 2
    « اصولگرایى به حرف نیست؛ اصولگرایى در مقابل نحله ‏هاى سیاسى رایج کشور هم نیست. این غلط است که ما کشور یا فعالان سیاسى را به اصولگرا و اصلاح ‏طلب تقسیم کنیم: اصولگرا و فلان؛ نه. اصولگرایى متعلق به همه‏ ى کسانى است که به مبانى انقلاب معتقد و پایبندند و آنها را دوست مي‏دارند؛ حالا اسمشان هر چه باشد.»
  • علی از قم A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    5 10
    اصلاح طلب یعنی عاشق آمریکا اصولگرا یعنی عاشق روسیه یکی اوباما گرا و دیگر پوتین گراست.
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
    1 2
    اینم یه جور سرگرمیه. به جای حزب درست کردن به فکر مردم باشین.
  • لیلا A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    2 3
    به نظرم اصلا تعریف درستی از اصوا گرا واصلاح طلب نداشتن.
  • مهدی IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    1 4
    توضیحات کامل نبود
  • به خاطر مظلومان نوشتم A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    7 4
    برید حرف های دکتر حسن عباسی رو گوش کنید تا آگاه بشید
  • 1234 A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    8 3
    سلام لطفا برید صحبت های جالب و شنیدنی دکتر حسن عباسی رو گوش دهید
  • پیام RO ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    6 3
    الان من موندم چی به شماها میرسه دارین میزنین تو سرو کله هم مهم نیست کی طرف کدومه مهم اینه که تضاد ایجاد شده و در حالی که مملکت به فنا میره میلیارد میلیارد اختلاص میشه و تهش میان میگن طرف با وثیقه ازلد شده یا اینکه طرف فیش حقوقیش نجومیه بعد میان میگن نامتعارف هست ولی غیر قانونی نیست ول کنین بابا تورو خدا مردم دارن خفه میشن از بد بختی و بیچارگی و بی پولی اونوقت شما میاین اینجا وقتتونو صرف دعوا کردن که کدوم حزب بهتره میزارین این میگه اون بهتره اون میگه این بهتره قربونش برم ولایت فقیه رو که دل ایشونم خونه خدا اخر عاقبت همه رو بخیر کنه از دست این چپاول گرا
    • بی نام A1 ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      2 0
      والله نمیدونم صحت داره یا نه میگن زنگنه از بهمن ماه 95 به ترکیه گاز مجانی میدن البته جریمه و این چیزارم داره . بگذریم تو روستای ما روستای محل تولد بابام 6 ماه سال کلا برفه اونم حداقل تا زانو ما گاز نداریم اونقد سرد میشه هنوزم با بخاری نفتی خونه رو گرم میکنن . اگه نتونن نفت قبل برف بخرن اونم برا 6 ماه از سرما منجمد میشن حالا من موندم اصلا روستای ما جزو ایران هست آیا ؟ این خوبه حداقل با نفت یه ذره گرم میشه . اب انقد سرد هست که نمیتونی دست و بشوری ما با همون اب یخ زمستون و پاییز و میگذرونیم . چون گاز نداریم که اب گرم داشته باشیم ما منظورم اهالی روستامون هست
  • یاسر A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    3 1
    سلام، نظر بنده اینکه همه باهم هبستگی داشته باشین. و با چپ و راست گفتن . این مردم با فرهنگ چندین هزار ساله را به جانه هم نیندازین،و یه مورد دیگه که میخوام بگم در مورد این غربیهاست. چرا مسئولین، صدا سیما درمورد آمریکا و دارو دستش انقدر حرف زده میشه انقدر اونا باید تبلیغ بشن. از قدیم گفتن اگه میخوای کسی رو بزرگ کنی با اون دشمنی کن، چرا باید بریم تو خیابان بهشون فهش بدیم مگه اونا کین، ۲۴ساعت داریم درمورداونا حرف میزنیم، مسئولین بیاین کاراتونو درست انجام بدین، اگه میخواین ۱۰ جاده و ورزشگاه بزنین ۴تا بزنین ولی اصولی و با جانه مردم بازی نکنین، انقدرهم چپ و راست بازی نکنین،این مردم خیلیا شون از شما کار بلدترن، اگه به شما اعتماد کردن قرار نیست که وقتتونو با این حرفا تلف کنین،ودله آقارو به درد بیارین
  • مهدی IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
    8 3
    به نام خدا سلام اولا وارد کردن این دو حزب در جریانات امور سیاسی کار صحیحی نیست ، طبیعتا هر کدوم از این گروه ها هم سود هایی و هم ضرر هایی برای کشور ما داشته اند. ولی این رو باید بدونیم که جا انداختن اسلام ناب محمدی در جامعه ما از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی وبرای بقای جمهوری اسلامی ایران باید اجرا بشه. حال به وسیله اصولگرایان یا به وسیله اصلاح طلبان. انقلابی گری رمز پیشرفت ما باید باشه و در همین راستا هم جلو بریم. امیدوارم همه تو این راست حرکت کنن. یا علی مدد
  • عشق من خاتمی A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    1 20
    اصولگرا یعنی مقدس خشک یعنی به اصول چسبیده،اصلاح طلب یعنی میگه اصول باید اصلاح بشه و یه کم سخت گیری کمتر ، من همشهریآقای خاتمی اردکان هستم وافتخار می کنم که نام شهر من پایتخت اصلاحات ایران هست،این دو دستگی فقط مال یه سری آدم....است که اگه به یه مقامی برسن کسی که بودنشون به میلشون نیست رو کنار می زنند،خاتمی رفت اما خیلیا براش جون میدن،اگر جایی دیدید دارن به خاتمی بد میگن اون مجلس رو ترک کنید چون دارن رو مغزتون کار می کنن ،هدف دشمنای اصلاحات اینه که اصلاح طلب ها رو دشمن دین وجدا از دین اسلام و ضدرهبر نشون بدهند که اصلا این جور نیست ، میدونم که نظرم تاییدنمیشه چون حرف حقه،اما کسی که داری اینو می خونی وتاییدش دست توهه،حداقل نذار که مغزتو یه مش سپاهی که چندماه رفتن کلاس که حرف ضدخاتمی بزنن بشورن
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
    14 2
    چرا وقتی میتونی از سنت خودت ی روی کنی و دیگران رو به طرف خودت بکشی بری زیر سلطه ی کسی دیه و با اونا هم طرف شی تحریم بهتر است از تحقیر
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
    22 2
    باسلام خدمت همه دوستان هر وقت دیدید دشمن از کسی تعریف کرد از اون بترسید حالا میخواد اصول یا اصلاح طلب باشه
  • نیلوفر IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
    18 7
    اصلاح طلب یعنی یعنی مردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگه این دولت اصلاح طلب نیست؟پس چرا مردم رو نمیبینه؟
  • پیروز A1 ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
    3 11
    اصول گرا واصلا طلب فرق انچنانی با هم ندارند
  • بینام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    6 10
    اصولگرا یان از دین استفاده ابزاری میکنند
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
    7 0
    سلام .این تقسیم سیاسی چیزی هستش که کشور رو دو دسته کرده و دشمنان ما در برنامه بلند مدت خود همین نقشه را دارند یعنی دو حزب دو دسته بودن که آینده امکان جنگ داخلی هکین دو گروه هستش که رفته رفته این دو حزب پر رنگتر میشه و خطرناک تر ما همه انقلابی هستیم
  • هستی DE ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    2 0
    یکی بیاد ب من کمک کنه. دارم دیونه میشممممم، الان کدومش خوبه؟؟کدومش ب نفع مردمهههههه؟؟چرا هیییچ کدومش کامل نیسسسس؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      3 0
      چون حزب گرایی فقط دنبال اهداف خودش هست و برای رسیدن به اهدافشون شعور و درک طرفدارانشونو به بردگی میگیرن و قدرت کشور بین احزاب میچرخه و وقتی هم به قدرت رسیدن همدیگرو میکوبن . و طرفداران سینه چاکشون هم که مثل خدا میپرستنشون . و از خطا و اشتباهشون مبرا میدوننشون و نتیجه اینکه حکومت سرمایه دادی ایجاد میشه که قدرت و ثروت تو انحصار احزاب میافته . درصورتی که اصل بر مستقل بودن باید باشه تا عقل بر اساس منطق عمل کنه و احساسات تو حاشیه بره و اشتباهات و خطای مسولین دیده بشه و با کوچکترین فسادشون از طرف مردم مواخذه بشن .
    • تعقل و تفکر A1 ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
      1 0
      همیشه دنبال حق باش.یعنی با حس حقیقت جویی با این مسائل روبرو شو.قبل از برخورد با جریانات سیاسی عصر خودمون بد نیست نگاهی به جریانات حق و باطل تاریخ بندازی.دعوای امروز آدما با هم همون دعواییه که روز اول فرزندان آدم با اون دست و پنجه نرم کردن.مبارزه حق و باطل.مهم نیست تو هر دوره ای کدام جبهه غالب شده،مساله اصلی اینه که هر آدمی حق داره و وظیفه داره به تنهایی و با آزادی کامل به این مسائل نگاه کنه و حق رو از باطل تشخیص بده.و خودش رو تو جبهه حق قرار بده یا باطل.امام علی ع میفرمایند مرز بین حق و باطل به اندازه 4 انگشت هست،باطل آنست که بگویی شنیدم و حق آنست که بگویی دیدم.تکلیف تو روی این کره خاکی و تو مدت محدود عمرت اینه که همین مساله رو برای خودت مشخص کنی.تا بتونی بر اساس اون زندگیتو پایه ریزی کنی.
  • بی نام IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    7 3
    فرق شون اینه که ظاهرا اصولگراها ولایت مطلقه فقیه رو قبول دارند ولی اصلاح طلب ها مطلقه بودن رو نه. مطلقه بودن به معنای دیکتاتوری نیست و مفهوم داره و قابل اثباته و در قانون اساسی هم اومده. البته الان اصلاح طلب ها کاملا رودرروی ولی فقیه و مراجع سر قضیه 2030 وایستادند که یعنی نه به ااصل ولی فقیه معتقدند نه به تشیع خود امام زمان در توقیعش گفت از فقها با فلان شرایط پیروی کنید که میشن مراجع معظم تقلید فاتحه مملکت رو بخونیم :
  • طاهر A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
    8 3
    سلام خدمت تمام دوستان دلسوز تر از همه رهبریه گوشمان به دهان ایشان باشد مسیر حق رو گم نمیکنیم
  • حق A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
    6 1
    درود بر شما همتون دنبال نخود سیاهین .فکر کنید به راحتی گول نخورید مردم ساده ای داریم .
  • امیر A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    5 5
    اصلاح طلب یعنی منافق یعنی ضد ولایت فقیه مرگ بر منافق مرگ برضد ولایت فقیه
  • امیر A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    8 7
    مرگ بر منافق
  • طه RO ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    9 0
    دوستان پیشنهاد میکنم تاریخ بخونیم تا بازیچه نشویم بازیچه آدمهایی که روزگاری افتخارشان حجاب اجباری بود و الان برای رفع حجاب تز روغنفکری میگیرن بازیچه آدمهایی که روزی اراده دیوار کشی در کلاس دانشگاه را داشتند و الان اتفاقا با توهم به دیگری نصبت میدهند بازیچه آدمهایی که عکس سربازان وطن کشته شده در مرز را پروفایل میکنند ولی از خانواده آدم کشان دهه ۶۰ عذر خواهی میکنن بازیچه آدمهایی که ترساندن عوام انگار در اساسنامه حزبشان است به جای شفافیت بازیچه آدمهایی که معتقند خمپاره بر سر جوانان نیاید ولی بتن بر مغزشان و زحمتشان میریزند . . . به نظرم معقول تر باشد که سراغ انسانهایی برویم که گذشته و حالشان یکی است هر چند سنتی نه بوقلمون صفتانی که در تاریخ خودشان گم شده اند هر چند تکنو
  • سعید ابراهیمی IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 2
    چنانچه اصولگرایی به معنای تبعیت محض از منویات و فرامین مقام معظم رهبری در جامعه ترویج و ارتقا یابد اصلاح طلبی نقطه مقابل ان است یعنی چون وچرا کردن ونگرش منتقدانه و بعضا عدم تلقی واقع داشتن از این فرامین . نمودهای اصولگرایی در نمادهایی چون ترویج فرهنگ ایثار وشهادت و تاسیس مزار ومقبره شهدای گمنام در دانشگاهها و تجلیل از مدافعان حرم و استکبار ستیزی و مواجهه با جریانات تکفیری و... متجلی است . در اقتصاد هم خصوصی سازی و تفکر مقاومتی اقتصاد است که البته در گذشته نیز بارها توسط حضرت اقا و طرفداران ایشان بیان شده بود.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    0 1
    اقای جهانگیری اقای دلار تک نرخی 4200 دلارت هم دروغ بود به 3ماه نرسیده توسط خود شما تغییر کرد دلار تک نرخی شماهم دروغ بود چون خودتان بازار ثانویه درست کردید ودلار شد 5 نرخی حتی در زمان انتخابات هم دروغ گفتید بقول خودتون مردم یادتونه که دلار چند بود چند شد حالا خودتان بگویید دلار را چند از دولت قبل تحویل گرفتید وحالا دلار ازاد چنده البته ان تقصیر احمدی نژاد بود واین فلاکت تقصیر ترامپ چرا تاریخ انقضای گفته ها و مصوبه دولت از شیر هم کمتره ولی کارهای دیگه هم کردید امضا های پنهانی از دید مردم نامحرم مثل سند 2030 وسندهای دیگر اما بزرگترین کار شما برای ملت این بود که که رفتید ته دره کارهای دولت قبل ودر جستجوهای زیاد کارت سوخت را پیدا کردید وبعد از 6 سال برای مردم بزرگ ایران به ار
  • ابوالفضل DE ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
    9 3
    نه اصولگرا نه اصلاح طلب فقط انقلابی