جنجال‌های تندیس ناصر عبداللهی / وقتی مجسمه شباهتی به خواننده درگذشته ندارد

ایسنا نوشت: در حالی شهرداری بندرعباس هفتم شهریورماه از سردیس ناصر عبداللهی صدای ماندگار جنوب رونمایی کرد که این سردیس با انتقادات زیادی روبه‌رو شد و هنوز 24 ساعت از نصبش نگذشته برای بازسازی برداشته شد!

معماری یک شهر یا مکان، تجلی‌گر هویت فرهنگی مردم آن خطه است و در بردارنده تمام سنت‌ها، آداب و رسوم، زیباشناختی، باورها، ارزش‌ها، هنجارهاست.

فضای شهری بخش از فضای عمومی جامعه است که خصوصیاتی مانند زندگی، هویت و اصالت جامعه را در خود نهفته دارد، همچنین ساختار شهری تأثیر مستقیمی بر روی تمامی اعضای جامعه دارد و هویت شهری را شکل می‌دهد، از این رونشان‌ها والمان‌ها بیانگر هویت آن شهر است.

المان‌های شهری ازجمله بناها و عناصر شاخص در طراحی معماری شهر محسوب می‌شوند که نقش مهمی را در زندگی روزمره افراد ایفا می‌کنند و با وجود خود در محیط شهری به بیان هویت شهر می‌پردازند، همچنین بازگوی ویژگی‌های مهمی مهستند که تأثیر مهمی در نحوه برخورد با تعاملات شهروندان دارد.

در همین راستا شهرداری بندرعباس از اواخر اسفند سال 94 اقدام به نصب مجموعه‌ای از المان‌ها در نوار ساحلی شهرکرد و در همان زمان مدیر زیباسازی شهرداری بندرعباس با اعلام این مطلب افزود: یازده اِلِمان شاخص و متناسب بافرهنگ بومی نیز به‌زودی در شهر بندرعباس برپا خواهد شد که بااعتبار ۱۲ میلیارد ریال برای این شهر تهیه‌شده‌اند و با نصب آن‌ها شاهد چشم‌اندازهای تازه‌ای در شهر خواهیم بود.

سردیس ناصر عبداللهی هم‌زمان با هفته دولت پس از افتتاح و بهره‌برداری زمین ورزشی ناصر عبداللهی، در هفتم شهریورماه رونمایی شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس از افتتاح و بهره‌برداری زمین ورزشی ناصر عبداللهی با مساحت 2 هزار و 130 مترمربع و اعتباری بالغ‌بر 3 میلیارد ریال خبر داد.

کیانوش جهانبخش در حاشیه مراسم بهره‌برداری از این پارک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بابیان اینکه ناصر عبداللهی یک اسطوره جاودانه برای موسیقی جنوب کشور است، اظهار کرد: حفظ آثار و گرامی داشت این هنرمند یک رسالت است و باید یاد و خاطره اهالی فرهنگ و هنر هرمزگان که به‌نوعی ترویج‌دهنده هنر و فرهنگ بومی این منطقه در کشور و جهان بوده‌اند به نحو شایسته‌ای زنده نگاه داشته شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس یادآور شد: در سال اول شورای چهارم در کمیسیون فرهنگی اجتماعی از سوی انجمن موسیقی هرمزگان یک درخواست به شورا ارائه شد که بوستانی در محله زادگاه ناصر عبداللهی به نام این هنرمند فقید هرمزگانی احداث شود که امروز شاهد آن هستیم.

جهانبخش که مسئولیت انجمن موسیقی استان را بر عهده دارد، بیان کرد: با همراهی تمامی اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری بندرعباس، امروز ماکت تندیس هنرمند فقید ناصر عبداللهی در محل بوستان نصب و زمین ورزشی در این محل افتتاح شد.

وی تصریح کرد: این بوستان ورزشی با نظر فرزند بزرگ مرحوم عبدالهی و پیشنهاد این‌جانب به‌عنوان پایگاه استعدادیابی فعالیت خواهد کرد و مسؤولیت این بوستان بر عهده انجمن موسیقی هرمزگان خواهد بود و با نصب استیج در این مکان محلی برای کشف استعدادهای موسیقی در هرمزگان فراهم خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: همچنین انجمن موسیقی در حال برنامه‌ریزی جهت برگزاری جشنواره سالانه ناصریاست که به‌نوعی این جشنواره باهدف کشف و پرورش استعدادهاست و شرایط سنی در این جشنواره زیر 18 سال است.

رئیس انجمن موسیقی هرمزگان خاطرنشان کرد: اهدای تندیس ناصریا به نفرات برگزیده این جشنواره یکی از برنامه‌های این جشنواره است که سایر اهداف و برنامه‌های آن متعاقباً پس از برنامه‌ریزی و هم‌فکری با اهالی موسیقی اعلام خواهد شد.

جهانبخش بیان کرد: چون زمین ورزشی آماده افتتاح بود این تندیس باعجله به‌صورت نمادین نصب شد که دارای اشکالاتی هم است، اما برنامه و تندیس اصلی در زادروز مرحوم ناصر عبداللهی قطعاً زیباتر و بهتر و شایسته‌تر نصب خواهد شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس در پایان تأکید کرد: از اهالی فرهنگ و هنر و مردم بندرعباس تقاضا دارم هیچ نگرانی نداشته نباشند و به مجموعه مدیریت شهری اعتماد کنند و این حساسیت مردم و هنرمندان نشان‌دهنده تعلق‌خاطر و میزان علاقه‌مندی به ناصریا است و شک نداشته باشید، مطابق میل و اراده مردم برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

اما این سردیس به‌جای آنکه مورد استقبال جامعه هنر استان قرار بگیرد موردانتقاد فرزندان زنده‌یاد عبداللهی قرار گرفت تا جایی که در صفحات شخصی اینستاگرام خود با گذاشتن مطالبی شباهت این سردیس به زنده‌یاد ناصریا را زیر سؤال بردند.

نوید عبداللهی فرزند بزرگ زنده‌یاد ناصر عبداللهی در مطلبش در صفحه شخصی اینستاگرامش بابیان اینکه آیا این تندیس چهره ناصر عبداللهی است؟، آورده است: سلام و عرض خسته نباشید، خدمت مسئولین شهر بندرعباس الخصوص شهرداری محترم، جا داره تشکر بکنم به خاطر ساخت تندیس فردی ناشناس به مناسبت هفته دولت که هیچ‌گونه شباهتی به ناصر عبداللهی نداره....

پس‌ازاین مطلب بود که سیل انتقادات به سیبل سازندگانش وارد شد تا جایی که هنرمندانی ازجمله ابراهیم پشت کوهی کارگردان نامی تئاتر هرمزگان با مطالبی سازندگان را متوجه عدم شباهت این سردیس با فرد اصلی کند. عمران طاهری خواننده بندرعباسی با انتشار عکسی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام با توضیح «بدون شرح» به این عکس اعتراض کرد و کامنت‌های بسیاری هم در این رابطه پای این عکس به چشم می‌خورد.

اما علیرضا عبداللهی برادر زنده‌یاد ناصریا سخنان جالبی به زبان می‌آورد افزود: این تندیس قبل از ایام نوروز به دست یک مجسمه‌ساز مشهدی ساخته شد و با هماهنگی به‌عمل‌آمده از سوی مدیریت زیباسازی شهرداری بندرعباس برای کنترل و برطرف کردن معایب کار به دیدن آن رفتم.

وی بابیان اینکه وقتی مجسمه را دیدم چیزی جز انتقاد نداشتم اما چون نیت کار برای امری نیک بود سعی کردم تمامیت معایب کار را به استاد مجسمه‌ساز بگویم، اظهار کرد: مجسمه‌ساز گفت تنها تصویری که از ناصر جان دارم به فیلمی از کنسرت آن زنده‌یاد در تهران برمی‌گردد که از سوی فرزند زنده‌یاد عبداللهی به دستش رسیده است.

برادر زنده‌یاد ناصریا ادامه داد: درهرصورت کار تا حجم واقعی خیلی فاصله داشت و سرانجام قرار شد تا امروز از طرف مدیریت زیباسازی تصویر نصب نشود تا این المان برای مان ارسال و پس از دیدن و تأیید نصب شود که از شنیدن خبر نصب آن شوکه شدم!

وی اضافه کرد: در فضای مجازی پیام نارضایتی را برای دست‌اندرکاران ارسال کردم که دوستان تماس گرفته و انتقادات را پذیرفته و خبر از آمدن مجسمه‌ساز و بازسازی آن طی روزهای آینده خبر دادند تا تندیسی درخور شأن این بزرگوار و زنده‌یاد ساخته شود.

در همین راستا رئیس انجمن موسیقی هرمزگان در جمع خبرنگاران با تأیید خبر انتقال سردیس نصب‌شده هنرمند فقید ناصر عبداللهی از پارک لاله، اظهار کرد: با پذیرفتن اشتباه صورت گرفته در ساخت این اثر و جهت احترام به نظر هنرمندان و افکار عمومی و فرزندان زنده‌یاد ناصر عبداللهی، این سردیس بازسازی و ترمیم می‌شود.

بایرامی بابیان اینکه این نمادها به‌صورت اختصاصی برای شهر بندرعباس طراحی و ساخته‌شده‌اند، تاکید کرد: علاوه بر این ۱۱ نماد، سردیس مرحوم ناصر عبداللهی نیز با ماندگاری بالا، دریکی از معابر اصلی شهر بندرعباس نصب می‌شود.

همچنین اسلام باوقار، عضو شورای شهر بندرعباس در خصوص نصب سردیس ناصر عبداللهی، تصریح کرد:سازمان زیباسازی و معاونت خدمات شهری در نظر دارد در راستای معرفی هنرمندان استان تندیس مفاخر استان ساخته شود.

کیانوش جهانبخش با عذرخواهی از وضعیت پیش‌آمده تأکید کرد: این اثر پس از بازسازی و ترمیم روز تولد ناصر عبداللهی (دهم دی‌ماه) در مراسمی مجدد نصب خواهد شد.

به گفته وی، هزینه ساخت این اثر کمتر از یک‌صد میلیون ریال بوده که به دلیل ناراضی بودن کارفرما پرداخت آن تأیید نشده و تا زمان بازسازی آن، هیچ‌وجهی پرداخت نخواهد شد.

در همین خصوص مدیر زیباسازی شهرداری بندرعباس گفت: هیچ هزینه‌ای بابت ساخت مجسمه پرداخت‌نشده و چون باید در هفته دولت هم‌زمان با زمین ورزشی افتتاح می‌شد به‌صورت فوری آماده و به بهره‌برداری رسید و این اصل کار نبوده است.

مریم بایرامی با اشاره به اینکه نصب این سردیس به‌صورت موقت انجام‌شده و قرار است پس از تکمیل دوباره نصب شود، تصریح کرد: تا حالا در کشور سابقه نداشته این کار انجام شود و مجسمه یا سردیس یک خواننده نصب شود و این کار برای اولین بار انجام‌شده است.

وی اضافه کرد: با حمایت شهرداری مجسمه پس از بازسازی و تکمیل، امیدواریم در روز تولد زنده یاد ناصریا نصب شود.

بایرامی در پایان گفت: چون سردیس از جنس فایبرگلاس است، نمی‌شود خیلی شبیه طراحی کرد زیرا از جنس مجسمه‌های سیلیکونی نبوده و جنس فایبرگلاس مناسب شهر بندرعباس است.

حال باید دید سردیس بازسازی‌شده بار دیگر باعث انتقاد می‌شود یا سبب تحسین اهالی فرهنگ و هنر!

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =