نشست یک روزه هم اندیشی مدیریت پسماندهای ساحلی کشور همزمان با 2 اردیبهشت روز جهانی زمین پاک در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگان هفت استان ساحلی گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با اشاره به تولید روزانه 14000 تن زباله در استان های ساحلی، گفت: بالاترین حجم زباله مربوط به خوزستان با 4800 تن تولید زباله در روز است.

او گفت: 25 درصد کل زباله کشور در استان های ساحلی تولید می شود، با مدیریت این میزان زباله، بخش عظیمی از پسماند کشور مدیریت خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با برشمردن چالش های پیش رو در حوزه مدیریت پسماند، مهم ترین معضل پسماند استان های ساحلی به ویژه استان های شمالی را کمبود و محدودیت زمین برای دفن زباله دانست و اضافه کرد: عدم تفکیک زباله از مبداء، نبود اعتبارات لازم برای مدیریت پسماند کشور، کمبود امکانات و دانش فنی در این حوزه از دیگر چالش های عمده در مدیریت پسماند استان های ساحلی است.

 

تنها 10 درصد زباله کشور در مبداء تفکیک می شود

او گفت: امروز زباله به بحرانی خطرناک در محیط زیست و بهداشت کشور تبدیل شده است، دفع غیر اصولی، تفکیک غیر بهداشتی زباله به گونه ای که تنها 10 درصد زباله های کشور در مبداء تفکیک می شوند و فقدان مدیریت پسماند دریانوردی و گمرکی از مهم ترین چالش های حوزه پسماند کشور است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست عدم تصویب آئین نامه ها و دستورالعمل های قانون مدیریت پسماند کشور مصوب سال 1384 را یکی از نقاط ضعف بزرگ دانست که ناشی از نبود مدیریت صحیح محیط زیست در سال های گذشته است.

متصدی نبود آموزش مردمی به منظور کاهش تولید زباله را یکی از چالش های مهم مدیریت پسماند کشور اعلام کرد و گفت: افزایش تولید زباله در ایران خلاف روند کاهش تولید زباله در دنیاست و این روند آنچنان صعودی داشته است که در برخی شهرها حتی جمع آوری روزانه زباله در موارد متعدد هم جوابگو نیست، در حالیکه در برخی شهرهای دنیا، بازه زمانی جمع آوری زباله به دو روز یا سه روز یکبار افزایش یافته است.

او با ابراز نگرانی از روند رو به رشد استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و به طور کلی مواد پلاستیکی تجزیه ناپذیر توسط مردم، گفت: در برخی نقاط ایران شاهد جنگل های پلاستیکی به جای جنگل های طبیعی هستیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از چهره زشت و انباشته از زباله سواحل کشور، گفت: بسیار ناراحت کننده است که در سواحل کشور مضاف بر زباله های خانگی، شاهد زباله های بیمارستانی و صنعتی باشیم.

متصدی گفت: در کوتاه مدت می توان برخی معضلات پسماندی کشور به ویژه معضلات نبود یا کمبود سطل زباله در مراکز تفرجگاهی یا دفع و جابه جایی نخاله های ساختمانی از ورودی شهرها را برطرف کرد.

او گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، تا پایان سال 1395 شاهد رفع معضل پسماند سواحل کشور و تا پایان سال 1393 شاهد رفع معضل پسماندهای صنعتی، پزشکی، کشاورزی و خانگی خواهیم بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    13 0
    یکی از راههای کاهش زباله های پلاستیکی ، استفاده از مواد تجدید پذیر بجای آنها و هم چنین افزایش قیمت ان نام برد
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    8 0
    اگه تولید وعرضه سفره یک بار مصرف ممنوع بشه خیلی به نفع طبیعت هست من از گروه رفتگران طبیعت هستم و بیشترین زباله های گردشگران که به چشم میاد سفره یک بار مصرف هست
  • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    9 0
    آقا چرا زباله می ریزین آدم باشین نمی گم انسان آدم ادم
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    4 1
    اگر من رئیس جمهور بودم دستور می دادم که تمام کارخانه های پلاستیک سازی جمع شود یا حداقل ظروف یکبارمصرف جمع شود.اگرجمع شود در دراز مدت میلیاردها تومان به سود کشور وسلامت کشور هست.حال خودتان تحقیق کنید وببینیدچطور.ضمناتمام شهرهای ما از این بابت رنج ظروف یکبارمصرفچندین بار معضلمی برند.اگرطالب گردشگری گری هسیم بسم ا... ظروف یکبار مصرف را تعطیل کنید.باتشکر
  • رحيم A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 0
    ظروف يكبار مصرف و پاكت پلاستيكي و بطري هاي نوشابه را گران يا ممنوع كنند شايد كمي از مشكلات حل بشه نوشابه هاي خارجي كه در قوطي هاي فلزي عرضه ميشه عوارض زيست محيطي كمتري داره بخشي از بيماريهاي مردم بعلت بازيافت همين مواد پلاستيك مي باشد
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 0
    خانم محیط زیست خانم ابتکار مملکت ایران داره نابود میشه کاری کن اون