ماجرای برخورد نهادهای مسئول با واحد های صنعتی آلاینده وارد فازه تازه ای شده است. در حال حاضر وزارت صنعت، اعلام کرده سازمان محیط زیست به این واحدها مجوز فعالیت داده است.

اولین جلسه کمیته بررسی آلایندگی صنایع فلزات در شهرک صنعتی شکوهیه برگزار شد. هرچند که با غيبت برخي نهادهاي مسول ماجراي پيگري اين پرونده به جايي نرسيد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، در این جلسه که پیش از این هم مقرر شده بود نماینده وزارت صنعت، نماینده سازمان محیط زیست، نماینده استانداری، نماینده شرکت شهرک های صنعتی، نماینده شکات و نماینده متشاکی‌ها حاضر باشند، بدون حضور نماینده سازمان حفاظت از محیط زیست و با همراهی همه این نماینده ها صبح ديروز در محل شهرک صنعتی شکوهیه قم تشکیل شد.

در این جلسه مجید آوری‌‍فر، معاون و مشاور اقتصادی استاندار قم، با گلایه از نبود نماینده محیط زیست در این جلسه گفت: استانداری و نهادهای دولتی قم با نگرانی نسبت به شدت آلودگی صنایع فلزی در قم دست به کار شدند و به سرعت تلاش کردند تا ورود صنایع بازیافتی را به استان کنترل کنند.

به گفته او، به تازگی استانداری استقرار واحدهای آلاینده بازیافت فولاد و و و رود روغن​های استفاده شده برای تسویه به استان قم را ممنوع کرده است.

اما او معتقد است که سازمان حفاظت از محیط زیست، می تواند برای کنترل و کاهش میزان آلودگی کارخانه های فولاد از پتانسیل های ضابط اجرایی خود استفاده کند: «محیط زیست می تواند طبق برنامه پنجم توسعه همه این صنایع را به ثبت پایش آن لاین موظف کند، اما این کار تاکنون در استان انجان نشده است و به نظر می رسد که سازمان محیط زیست هم در این مورد اصراری ندارد».

معاون و مشاور استاندار قم، با اینکه استانداری را آماده هرگونه برخورد با آلایندگی های استان قم معرفی کرد، اما تاکرد کرد» تا زمانی که گزارش های مدون و کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آلایندگی ها ارائه نشود، هیچ نهاد و سازمانی با همه عشق و علاقه اش به محیط زیست نمی تواند برای حفظ محیط زیست شهروندان استان کاری انجام دهد».

به گفته آوری فر، برای برخورد با آلایندگی ها نیاز به فعالیت قانونی دارد، فعالیتی که باید از سازمان حفاظت از محیط زیست شروع شود.

منصوری، مسوول کمیته HSC شهرک صنعتی شکوهیه، حرف های معاون استاندار را به شکل دیگری تایید می کند:« بارها گزارش های کمیته HSC به سازمان حفاظت از محیط زیست ارائه شده و انتظار می رفته که براساس گزارش ها حداقل پالایش ناگهانی از واحدها انجام شود که متاسفانه در هیچ یک از این موارد محیط زیست وارد نشده است».

به گفته او، پالایش های انجام شده از واحدهای صنعتی هم نه به طور سرزده، بلکه با اعلام قبلی و در بعضی مواقع با حضور کارشناس های سازمان محیط زیست انجام می شود».

منصوری هم مانند معاون استاندار قم به الزام برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: « طبق قانون ثبت نشدن پایش آن لاین واحدهای صنعتی در سایت تخلف است که تاکنون در عین ارائه گزاش های مداوم به سازمان حفاظت از محیط زیست برای هیچ یک از واحدها الزام آور نشده است».

کریمی، معاون وزارت صنعت با اشاره به همکاری کامل این وزارتخانه با سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: هیچ مجوز و یا پروانه بهره برداری بدون اخذ گزارش زیست محیطی صادر نمی شود، بنابراین تمام واحدهایی که امروز برخی از آنها در فهرست آلاینده ها ارائه شده اند، پیش از این مجوزهای سازمان حفاظت از محیط زیست را دریافت کرده اند».

او فهرست صنایع فولادی با مجوزی که توانسته اند به شهرک صنعتی شکوهیه وارد شوند را با این کمیته ارائه داد و مقرر شد که با بررسی پروانه بهره برداری آنها و مجوز تاسیس بررسی شود که آیا فعالیت آلایندگی آنها با پروانه صادر شده مطابقت دارد یا خیر.

نماینده شرکت شهرک های صنعتی هم با ارائه فهرستی از صنایع فولادی که در شهرک صنعتی، کار بازیافت باطری های فرسوده و یا صنایع فلزی را انجام می دهند در این جلسه به شاکی ها ارائه کرد و گفت: با همه این تلاش ها، تنها ابزار قانونی برای اجرای ضوابط زیست محیطی سازمان حفاظت از محیط زیست است، تا زمانی که گزارش کارشناسی این سازمان و همچنین دستورات این نهاد به کارخانه ها و واحدهای بازیافتی ابلاغ نشود، هیچ نهاد دیگری توان و یا اجازه برخورد با این نهادها را ندارد.

البته او الزام آور کردن برخی از این واحد ها به نصب BACK FILTER و یا ثبت پایش های موقت را از تلاش های سازمان حفاظت از محیط زیست برای کنترل آلودگی ها اعلام کرد، اما گفت: متاسفانه هیچ یک از کارشناس های سازمان محیط زیست شب ها برای بازدید وارد این شهرک نمی شوند، تمام واحدها آلاینده شبها فیلترها را خاموش می کنند و به سادگی از کوره های خود استفاده می کنند.

عالمی فر به کوه های انباشت شده از سرب در حیاط این کارخانه ها اشاره کرد و گفت: باد به سادگی این غبار را از حیاط این واحدها خارج می کند و در همه جای شهرک پراکنده می کند.

خبرگزاري خبرآنلاين، تاکنون ماجراي آلودگي شهرک هاي صنعتي را پيگيري کرده است. در حال حاضر نيز گزارش هايي از افزايش ميزان آلودگي در برخي ديگر از شهرک هاي صنعتي ديگر نيز منتشر شده که بزودي گزارش هايي در اين زمينه نيز در خبرآنلاين منتشر مي شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =