اتاق بازرگانی مشترک ایران و برزیل افتتاح شد/ قول دیلما روسف برای حل مشکلات تجارت دوجانبه

اتاق بازرگانی ایران و برزیل در سائوپائولو برزیل آغاز به کار کرد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، افزایش حجم تجارت ایران و برزیل به دو میلیارد دلار باعث شده تا تجار ایرانی اتاق بازرگانی ایران و برزیل را نیز راه اندازی کنند. پیش از این وزیرجهاد کشاورزی نیز در دیدرا با هتمای برزیلی خود به گسترش همکاری های دو کشور تاکید کرده بود.

در حال حاضر برزیل به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین گوشت مورد نیاز ایران شناخته می شود. البته محمود حجتی در یکی از برنامه های خبری خود تذکر داده بود که قیمت گوشت خریداری شده ایران از برزیل با قیمت های بالا صورت گرفته است. با این وجود راه اندازی اتاق بازرگانی مشترک میان دو کشور از آغاز دوره تازه همکاری های تجاری خبر می دهد.

تاسیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و برزیل که پس از دیدار وزیر کشاورزی برزیل با محمود حجتی ، وزیر کشاورزی ایران در تهران استارت خورده بود، در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با نری گیلر ، وزیر کشاورزی برزیل رسما شروع به کار کرد. از این پس این اتاق بازرگانی با ثبت رسمی در اتاق های بازرگانی دو کشور و با ریاست هیات مدیره فخرالدین عامریان ، تاجر ایرانی ساکن برزیل فعالیت می کند.

در این دیدار دکتر قانع زاده سفیر جمهوری اسلامی در برزیل با این وزیر دولت فدرال قطب اقتصادی آمریکای لاتین از کالاهایی گفت که طرف ایرانی می تواند برای توسعه روابط بازرگانان دو کشور به این کشور صادر کند. کالاهایی چون نفت ، غیر ، زعفران ، فرش ، پسته و دیگر محصولات خاص کشاورزی ایران . سفیر ایران همچنین ابراز امیدواری کرد طرف برزیلی بتواند ایران را در واردات محصولات کشاورزی چون دانه های روغنی ذرت ، سویا و .... یاری کند. دکتر قانع زاده امیدوار بود میزان تبادلات اقتصادی دو کشور به بیش از 5 میلیارد دلار در سال برسد. در سوی مقابل هم وزیر کشاورزی کشور برزیل ابراز امیدواری کرد بعد از توافقات انجام شده در ژنو این کشور صنعتی آمریکای جنوبی بار دیگر سطح مبادلات اقتصادی اش با ایران را بالا ببرند  و میزان خرید نفت از ایران را در ماه های آینده افزایش دهد.

همچنین سید فخرالدین عامریان رییس هییت مدیره اتاق بازرگانی ایران و برزیل برای این دو مقام ارشد دو کشور توضیح داد:« شانزده سال است كه در دو کشور مراوده تجاری دارم .یکی از مشکلات پیش روی افزایش حجم مبادلات دو کشور ، عدم همكاری بانك های برزیل با تجارایرانی باعث كاهش مبادلات تجاری این دوكشور شده است. كشورهای غربی كه باعث تحریم ایران شده اند كالاهایی مانند ذرت سویا وشكر راازشماخریداری می كنند و به ایران می فروشند آن وقت كشور برزیل به جای اینكه مقدمات تجارت مستقیم با ایران راسهل تر كنند برخلاف كشورهای غربی هرروزقوانین سخت تری رابرای معاملات تجاری با ایران وضع می كند.» در ادامه این نشست وزیر برزیلی اعلام  کرد بسیاری از این مشکلات را به اطلاع دیلما روسف ، رئیس جمهور برزیل رسانده ام و او قول داده این مشکلات برطرف شوند.  همچنین او از قول روسف گفت:« كشوربرزیل آماده است تا در زمینه رشد كمی وكیفی دام وطیور و واكسن هم با ایران همكاری داشته باشد. »

در حال حاضر بخش خصوصی ایران راه اندازی اتاق باززگانی مشترک با امریکا را پیگیری می کند. در صورتی که پروژه اتاق های بازرگانی ایران و برزیل با موفقیت همراه باشد، احتمال راه اندازی اتاق مشترک با امریکا هم پس از رفع مشکلات سیاسی، قوت می گیرد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =