ایرنا نوشت:

موضوع تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد با حضور جواد هروی نماینده قائنات و علیرضازاکانی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی شامگاه شنبه در برنامه نگاه یک بررسی شد.

جواد هروی درباره گزارش کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد افزود: تحقیق و تفحص درباره این دانشگاه جای بحث دارد و آیا فلسفه این تحقیق و تفحص در جایی که ما مشکلات عدیده ای در کشور داریم درست بود؟

وی یادآور شد: با بحث تحقیق و تفحص موافق نیستم زیرا این تحقیق و تفحص می توانست از راه های بهتری انجام شود. اگر قرار بر این بود که تحقیق شش ماهه باشد اما از این زمان عدول کرد و هزینه عظیمی صرف این امر شد.

به گفته این نماینده مجلس، حدود نیم میلیارد تومان خرج تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد شد در صورتی که این مبلغ می توانست صرف مشکلات دیگر کشور شود.

هروی تاکید کرد: تحقیق و تفحص باید روشنگری کند نه این که مغرضانه باشد و تنویر افکار عمومی را دنبال کند. جایگاه دانشگاه آزاد مظلومیت خاصی را کشیده است. چه کسی می تواند جایگاه و تاثیرگذاری دانشگاه آزاد را در مناطق دور دست انکار کند؟

وی اظهار کرد: تحقیق و تفحص ارائه شده درباره دانشگاه آزاد نگاه کلی دارد و مسائل ذکر شده در آن، رویت نشده و آنچه در بحث گزارشات آماده بیشتر مباحثی است که در حراست دانشگاه ضبط و بعد ها از آن اقتباس شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: آیا این کمیته تحقیق و تفحص با اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد نشسته و به درد و دل و فشار کاری روی آنها گوش داده است؟



*خروج دانشگاه آزاد از مسیر

علیرضا زاکانی در ادامه در پاسخ به مسائل مطرح شده افزود: دانشگاه آزاد یک مولودی است که در انقلاب اسلامی در سال 61 پا به عرصه گذاشت و اهدافی عالی را برای تاسیس آن اعلام کردند اما در مسیر خود کمتر به این اهداف توجه و بر اساس سلایق شخصی رشد کرد که این امر، آسیب های زیادی را به همراه داشت.

وی اظهار کرد: اگر دانشگاه آزاد در بخش اقتصاد شکل می گرفت حساسیت نداشتم اما این دانشگاه امروز به جای تعلیم و تربیت، بنگاه داری اقتصادی می کند و کسی که در این شرایط آسیب می بیند خانواده ها و کارمندان این دانشگاه است.

این نماینده مجلس یادآور شد: ریشه تحقیق و تفحص از دانشگاه به مجلس هفتم و به بخش آموزش عالی کشور بر می گردد. وقتی تحقیق از آموزش عالی کشور در سال 83 تصویب و احکام ما برای تحقیق و تفحص صادر شد آن را مسکوت گذاشتیم و معتقد بودیم باید تحقیق و تفحص جامع باشد و سیاسی نباشد از این رو این تحقیق بعد از انتخابات انجام شد که رنگ و بوی سیاسی نبیند.

به گفته زاکانی، در آیین نامه فرصت تحقیق شش ماهه بود اما شش ماه هم فرصت تمدید داشتیم.

وی تاکید کرد: خروجی این تحقیق و تفحص 43 جلد گزارش بود که 13 جلدش مربوط به دانشگاه آزاد بود و همه این مجلدات قبل از ارائه به مجلس، به مسوولان دانشگاه آزاد ارائه می شد.



* گزارشی کلی مملو از غلط املایی

هروی با اشاره به ماهیت فرهنگی دانشگاه آزاد یادآور شد: تصور می کنم نباید بگویم که این دانشگاه بنگاه اقتصادی است؛ دانشگاه آزاد مسوول یک نفر بنام آقای جاسبی نیست بلکه محصول خرد جمعی است.

وی تصریح کرد: در دانشگاه های دولتی بیش از 6 هزار میلیارد اعتبارات داریم اما در دانشگاه آزاد 5500 میلیارد تومان هزینه می شود و تعداد دانشجویان این دانشگاه بیشتر است.

نماینده مردم قائنات در مجلس اظهار کرد: این نامش بنگاه داری اقتصادی نیست و اتفاقا در دانشگاه آزاد ماموریت های فرهنگی گسترده تری انجام شد.

هروی ادامه داد: در گزارش تحقیق و تفحص، به جزییات اشاره نشده است. در گزارشی که از جانب کمیته ارائه شده گزارشی 57 صفحه ای است که غلط های املایی و جمله آرایی بسیاری دارد و سوال من این است در شرایطی که اولویت ما باید رفع مسائلی همچون رفع بی آبی شش هزار روستای محروم باشد باید مچ دستگاهی که 33 سال فعالیت کرده اکنون بگیریم؟


وی گفت: تحقیق و تفحص درباره دستگاهی که اختلاس بزرگ در ان رخ داده درست است اما امروز دانشگاه آزاد 5 میلیون فارغ التحصیل به جامعه داده و 40 درصد آموزش عالی ما در اختیار دانشگاه آزاد است.

این نماینده مجلس تصریح کرد که ایرادات ذکر شده در گزارش تحقیق و تفحص، به دیگر دانشگاه ها نیز وارد است.

هروی تصریح کرد: در تمام این گزارش یک کلام در تمجید دانشگاه آزاد نیامده است و ما در تمام این گزارش از زحمات عضو هیات علمی و افراد خدوم نگفتیم.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386600

برچسب‌ها