۰ نفر
۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰

18 اکتبر سال 1979، مادر ترزا راهبه کاتولیک آلبانیایی‌تبار و بنیانگذار «انجمن ماموران امور خیریه» برای یاری تهیدستان کشور هند، موفق به کسب جایزه صلح نوبل شد.

اگنس گونجا بویاجیو معروف به مادر ترزا، (متولد 26 اوت 1910 در اسکوپیه امپراطوری عثمانی ) راهبه کاتولیک آلبانیایی و تأسیس کننده ماموران امور خیریه در هند بود. وی در سال 1928 به هندوستان رفت و به گروه خواهران "لورتو" پیوست‌. به ‌خاطر ارادتی که به "ترزا اهل آویلا"، راهبهٔ اسپانیایی و بنیانگزار یکی از جریان های رهبانیت و خدمات خیرخواهانه داشت‌، نام ترزا را برای خود برگزید. سپس در سال 1948 صومعه را ترک گفت تا پرستاری بیاموزد.

انجام دادن امور خیریه در هند و سراسر جهان
در دهم سپتامبر 1946 ترزا چیزی را هنگام سفر به دیر لورنتو در دارجلینگ تجربه کرد که خود آن را ندایی در درون ندا خواند. ترزا می‌گوید: من می‌خواستم تا دیر را ترک کنم و به مردم فقیر در حالی که در میان آن‌ها زندگی می‌کنیم کمک کنم.این یک وظیفه بود. ترزا کار مبلغی خود را در سال 1948 با به تن کردن ردایی با خط‌های آبی شروع کرد او شهروندی هند را دریافت نمود و به زندگی در میان فقرا روی آورد. در ابتدا به تدریس در مدرسهٔ موتجهیل پرداخت و سپس به پرستاری از افراد بینوا و قحطی زده روی آورد. کارها و تلاش‌های او خیلی زود توجه مقامات رسمی زیادی از جمله نخست وزیر هند را به خود جلب کرد.
ترزا در خاطرات خود می‌نویسد که 5 سال اول کار او مملو از دشواری‌ها و مشقات زیادی بوده ‌است. او درآمدی نداشت و از حامی ای برای دریافت غذا و مایحتاج برخوردار نبود. ترزا در این مدت دچار احساس تنهایی و شک و تردید و وسوسه‌ای برای بازگشت به زندگی نسبتا آسوده در دیر شد. اما این وسوسه ادامه نیافت و او با تلاش و ایمان بیشتر به مسیر خود ادامه داد.
 در اواخر دههٔ 1980 میلادی با بازتر شدن فضا در کشورهای اروپای شرقی، که قبلا به خاطر کمونیست مبلغان مذهبی را رد کرده بودند، وی تلاش هایش را معطوف به گسترش مذهب در این کشورها کرد. او با موضعی محکم با مخالفت در برابر سقط جنین و طلاق پرداخت و شعارش این بود که: «مهم نیست آنها چه می گویند، شما باید آنها را با لبخند و کار خود تغییر دهید.» در سال 1982 مادر ترزا در اوج محاصره بیروت توانست 37 کودک را که در بیمارستان خط مقدم گرفتار شده بودند با آتش بسی موقت میان ارتش اسرائیل و چریک های فلسطینی نجات دهد. وی همراه با کارکنان صلیب سرخ به آن منطقه سفر کرد و توانست کودکان بیمار را نجات بخشد.
مادر ترزا برای همکاری و کمک به جاهای مختلفی سفر کرد. از جمله برای مبارزه با گرسنگی به اتیوپی، در حادثه چرنوبیل برای کمک به آسیب دیدگان تشعشات هسته‌ای، و همچنین برای کمک به قربانیان زلزله در ارمنستان به این مناطق سفر کرد. در سال 1991 در اولین بازگشت به وطنش خانه خیریهٔ برادران مبلغ را در تیرانای آلبانی تاسیس کرد.
تا سال 1996 او 517 ماموریت را در بیش از 100 کشور جهان انجام داده بود. مادر ترزا به خاطر خدمات انسان‌دوستانه‌اش سال 1979، جایزه نوبل صلح را به خود اختصاص داد و در سال 2003 از طرف پاپ ژان‌پل دوم آمرزیده شناخته شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =