۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶

برای من که هنوز در ساحت اسطوره نفس می کشم حساب سال و ماه جور دیگری است. در تقویم خودساخته و بی اعتبار من روزهایی وجود دارد که خیلی اهمیت دارند. یکیش و شاید یکی از مهم ترین هایش هجدهم شهریور است. سالروز درگذشت مردی که بی اعتنا به قضاوت های مغرضانه و غرض ورزانه ی شبه روشنفکران و شبه دین داران هنوز هم برای آن که می خواهد تیغ از پی حق بزند متر و معیار است.

 در این سال ها هر دو سر ماجرا که با همه به ظاهر اختلاف هایشان در ظاهر بینی و فقدان تفکر به شدت شبیه یکدیگرند همه سعی خود را به کار گرفتند تا چهره یکی از شریف ترین و دوست داشتنی ترین نویسندگان معاصر را تحریف کنند. یک طیف زبونانه و رذیلانه سعی کرد نفرت خود را از سنت ها و شرایع دینی در پس نفرت و دشمنی از جلال پنهان کند و طیف دیگر منافقانه و جبونانه سعی کرد دشمنی اش با دگراندیشان را از زبان مردی بیان کند که هرچه بود هیچ گاه مظلوم کشی نکرد و تیغ بر روی آدم های بی پناه نکشید. مخاطبان جدی هنر و ادبیات البته بی اعتنا به خزعبلات هر دو طیف آثار او را می خوانند. گواه این مدعا ناشرانی هستند که صرفا با چاپ آثار او سرپایند. آثاری که هنوز خواندنی اند و بدیلی برای آن نمی توان یافت. چه مقدار سفرنامه در این سال ها چاپ شده؟ آن هم با هزینه های گزاف سازمان ها و نهاد هایی که فکر می کنند هرچه بیشتر پول خرج نویسندگانشان کنند سفرنامه بهتری از آب درخواهد آمد؟ اما کو؟ کدامشان می تواند با سفر روس و سفر فرنگ و خسی در میقات قیاس شود. هیچ کدام. با یقنی قاطع می گویم هیچ کدام. این را از سر تحقیر و تخفیف نویسندگان هم روزگار خودمان نمی گویم. من خودم هم تجربه سفرنامه نویسی داشته ام. به زعم خودم و اطرافیانم بد هم ننوشته ام. انشاءالله در هفته نامه کتاب هفته خبر که قرار است به سردبیری این بنده کم ترین چند روز دیگر منتشر شود- به این می گویند تبلیغ غیر مستقیم!- بخش هایی از آن را خواهید خواند. اما این کجا و آن کجا. صرفا ارزش های ادبی و نثر ویژه او نیست که بین سفرنامه های آن بزرگمرد و دیگران اختلاف می اندازد. در گزارش و سفرنامه شما سعی می کنید صادق باشید یا اگر هم صادق نیستید سعی می کنید ادای آدم های صادق را دربیاورید. اما آل احمد ادا در نمی آورد. به شدت خودش هست. آن قدر صادق،که هیچ اهمیتی به قضاوت شما نمی دهد. و همین صداقت است که اجازه نمی دهد او را مصادره کنند. هیچ کس نمی تواند او را مصادره کند. نه شبه روشنفکران و نه شبه دینداران. آل احمد هنوز هم زنده تر از همه ماست. 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امینی IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    7 1
    بی شک او هنوز زنده تر از ماست زیرا صداقت در تمام واژه هایش موج می زند به شفافیت آب.
  • بی نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    7 1
    عزیزم تعجب کردم چطوری بعد از اون انتقاد خفنی که به رئیس صدا و سیما کردی هفته پیش دعوت شدی برنامه هفت، شاید رئیس عوض شده ما خبر نداریم
  • مريم A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    4 1
    من يك معلم هستم بارها وبارها كتاب مدير مدرسه جلال را خواندم وهربار لذتي وصف ناشدني برده ام روحش شاد
    • بانوی ایرانی... IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
      3 1
      موافقم مریم خانوم،ابدا از خوندن دوباره و چندباره خوندن آثارش خسته نمیشم و عجیب اینکه هر بار انگار سرزمین دیگه ای از دنیای نوشته هاش کشف میکنم...راستی آقای موسوی بازم سپاس از خودتون و نوشته هاتون.اون تبلیغ رو هم مستقیم "تر" و با جزییات بیشتر ارائه کنید مراتب سپاس بیشتر هم میشه ...
  • سعید خان IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    2 1
    سید آل قلم و اگر امروز بود چه مواضعی که نمی گرفت و چه گرد وخاکی که نمی کرد و چه مثل آوار بر سر اسلام آمریکایی خراب نمی شد . روحش شاد و راهرو اگر باشد راهاش پر رهرو .