دادن پروانه وکالت در جامعه کم شده و مردمی که نیاز به خدمات وکیل دارند، مجبورند هزینه های زیادی برای داشتن وکیل خوب بپردازند. کانون وکلا می گوید این مشکل تقصیر آنها نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همانطور که شرکت کنندگان در آزمون استخدامی قوه قضاییه معترضند که چرا تکلیف آنها روشن نمی شود، برخی از مخاطبان نیز در سرویس مشکلات مردم از دست وکلا گلایه کرده اند و گفته اند چرا کانون وکلا برای دادن پروانه به فارغ التحصیلان حقوق، مشکل ایجاد کرده است.

یکی از مخاطبان هم نوشته که چرا وکلا کار تخصصی نمی کنند؟ او در سرویس مشکلات مردم کامنت گذاشته: "وکلا در دنیا تخصص دارند در یک یا دو زمینه مشخص دوره و کلاس دیده اند گواهینامه دارند و کار می کنند ولی در اینجا نه چرا وکیل متخصص نداریم؟"

یکی دیگر از مخاطبان، به کانون وکلا اعتراض کرده که از موقعیت خود سوءاستفاده می کند. او نوشته: "کانون وکلای دادگستری از موقعیت خود سوء استفاده می کندو بخاطر اینکه کار برای وکلای قدیمی باشد به فارغ التحصیلان حقوق ، پروانه وکالت نمی دهد . سهمیه ورود درست کرده اند و برای خودشان حاشیه امن!"

در این رابطه با دکتر علی نجفی توانا رئیس کانون وکلای مرکز و بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در حاشیه یک نشست خبری، گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

برخی مخاطبان خبرآنلاین به کانون وکلا اعتراض دارند که ظرفیت های اعلام شده برای اخذ پروانه وکالت اندک است. چرا ظرفیتها افزایش نمی یابد؟
نجفی توانا:
ظرفیت راکانون وکلا تعیین نمی کند. کمیسیونی متشکل از ریاست دادگاه، رئیس دادگستری و رئیس کانون وکلای استان این ظرفیت را تعیین می کنند. مشکل برمی گردد به این که دانشکده های حقوق را بی ضابطه تاسیس می کنند و انتظار دارند این لیسانسیه های بیکار را به وکیل بیکار تبدیل کنیم. بعضا وکلا به مسافرکشی روی آورده اند. از یک سو، خواهش کردیم قانون اجباری کردن وکالت را تصویب کنید که تصویب نشد. از طرف دیگر مجبوریم جلوی "رقابت مضره" بین وکلا را بگیریم . برای همین با توجه به نیازمان باید وکیل جذب کنیم. الان 50 هزار وکیل داریم که برخی کار وکالت ندارند. تشکیل موسسات حقوقی و در حقیقت، پدیده هایی مانند کارچاق کنی زمینه های بدی برای کار وکلا فراهم کرده. قطعا بدانید قانون ظرفیت مصوب مجلس است. شورای نگهبان نیز تایید کرده، در این موضوع هم بیگناهیم و فقط مجری هستیم.

برخی می پرسند چرا کانون وکلا ظرفیتی را که برای اعطای پروانه وکالت در کمیسیون 3 نفره اعلام می کند، بسیار کم است. شما چه زمانی ظرفیت بالا اعلام کرده اید و آن دو مسئول قضایی حاضر در کمیسیون مخالفت کردند؟
نجفی توانا:
از این راوی محترم بپرسید تعداد را چه کسی پیشنهاد و چه کسی تایید می کند. واقعیت این است بر اساس میزان پرونده ها، تعداد قضات، وکلا و حجم در جریان پرونده ها در دستگاه قضایی، مبنایی به ما می دهد که در این جمع سه نفره، تعداد کارآموزان را اعلام می کنیم. توجه کنید قوه قضاییه باید توان آموزش داشته باشد. در شرایط فعلی بسیاری از شعب از پذیرش کارآموز خودداری می کنند. مجموعا این باعث می شود تعدادی را که نیاز داریم اعلام می کنیم اکثریت را بررسی و اعلام می کنند شما مثلا 1000 را اعلام کنیم. هیچ نوع محدودیتی از این لحاظ وجود ندارد.

 

اگر مشکل از فراوانی دانشکده های حقوق است، چرا خود کانون وکلا مرکز علمی کاربردی آموزش وکیل تاسیس کرده؟
نجفی تونا:
ما امکانات جدیدی برای آموزش کارآموزان در نظر داریم. قبلا آموزش سنتی بود، امروز کارگاه، سخنرانی علمی، تخصص گرایی و کارآموزی در دادگستری و وکلای سرپرست داریم. ماده 187 و کارآموزان قضایی نیز هستند. امکانات برای انجام آموزش را برای ما فراهم نمی کنند. این که می گویید کار هست، بررسی آماری کنید. عملا اگر با یک سری افراد خاص ارتباط نداشته باشند، کسی بهشان مراجعه نخواهد کرد. اکثر وکلا در مضیقه مالی هستند. تعداد تقاضای وام را می بینیم. خیلی ها دفتر ندارند و در دفاتر بنده و امثال بنده می آیند. این تعداد وکیل را برای جلوگیری از رقابت مضره معرفی می کنیم.

 

آقای کشاورز نظر شما در این باره چیست؟
بهمن کشاورز: آمار سازمان قضایی و پرونده ها دست کسانی است که اکثریت را دارند. رئیس کانون وکلا فقط می داند در استان خود، چند وکیل وجود دارد. حتی آمار پرونده های این وکلا را نیز رئیس کانون ندارد. آن دو بزرگوار دیگر هستند که می دانند نسبت پرونده و تعداد شاکی و متشاکی پارسال به امسال چقدر اضافه شده و نیاز به چند وکیل دیگر است. رئیس کانون وکلای محلی نیز تبعیت می کنند.این که گفته می شود رئیس کانون محلی رقم می دهد و اکثریت تایید می کنند، مطلقا اینطور نیست.

 

چطور وکلا در عسر و حرج هستند ولی برخی از آنها حق الوکاله های گزاف 32 میلیاردی می گیرند؟

بنده تایید می کنم در سطح کشور، وکلای جوان ما از لحاظ مالی در عسر و جرح هستند. این را نیز در نظر داشته باشید با توجه به وجود ادارات معاضدت که در سراسر ایران فعالند، هیچ کس بی وکیل نمی ماند. اصلا مسئله پول هم مطرح نیست. فرد می تواند به اداره معاضدت مراجعه کند و عسرت خود را ثابت کند، وکیل معاضدتی می گیرد. ولی واقعیت این است که از لحاظ تعداد با تورم وکیل مواجهیم نه قلت وکیل. علت نیز تولید دانشجوی حقوق در دانشکده ها هستند و متوقعند یکی یک پروانه بگیرند.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    15 7
    تعداد وکلا توسط کمیسیونی تعیین می شود که اکثریت آن در اختیار کانون وکلا قرار ندارد. آن وکیلی که 32 میلیارد گرفته عضو تشکیلات ماده 187 وابسته به قوه قضاییه است . سوال را باید این طور مطرح که چرا آن اداره دولتی حاضر به پرداخت حق الوکاله 32 میلیاردی شده است؟؟ با افزایش صدور پروانه وکالت مشکل حل نمی شود ، باید فرهنگ استفاده از وکیل را گسترش داد. در حال حاضر با کمبود قاضی و کادر اداری قوه قضاییه مواجه هستیم نه وکیل.
  • محمود IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    6 2
    متأسفانه تعداد وکلا در حال حاضر از میزان نیاز جامعه بسیار بیشتر شده است. دانشگاه ها در هر سال هزاران نفر فارغ التحصیل حقوق را راهی جامعه می کنند و نمی توان انتظار داشت که همه این ها وکیل یا قاضی بشوند چون جامعه به این همه وکیل یا قاضی نیاز ندارد از طرفی فقط کانون وکلای مرکز تهران سالانه بیش از 1000 نفر وکیل جذب می کند و جدای از آن به تعداد زیادی از قضات بازنشسته پروانه وکالت می دهد که خیلی بیش از نیاز استان تهران و سایر شهر های زیر مجموعه اش است. باید دانشگاه ها بر اساس نیاز جامعه رشته ها را تعریف نموده و بر همین اساس اقدام به جذب دانشجو کنند نه اینکه همه حقوق بخوانند و بعد کاری برایشان پیدا نشود.
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    8 3
    یک وکیل 32 میلیارد گرفته آن هم از وکلایی بوده که زیر نظر قوه قضاییه هستن وکیل کانون وکلا هم نبوده حالا همه فکر می کنن وکلا همه شون این پول های زیاد رو می گیرن در حالی که اکثر وکلا با یک میلیون تومان هم پرونده می گیرن و مدتها دنبال کار همین پرونده باید باشن
  • دولت آبادی A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    6 2
    با سلام .باید در مورد این گزارش غیر کارشناسانه عرض کرد.متاسفم که بگم علی الرغم بالا رفتن نرخ تورم تعرفه وکلا پایین آمده و اکثر وکلا جوان بی کار هستند.با بیشتر شدن وکلا واعطا پروانه وکالت بطور غیر کارشناسانه فقط باعث خدشه بیشتر شان این شغل که دیگر نامی از آن ماده میشویم
  • وحید تبریز IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    13 0
    سلام من دانشچوی تر اخر حقوق هستم و واقعا امیدی به کار ندارم چون ما مثل کشور های جهان نیستیم تو هیچ جای دنیا موکل کاراشو خودش انجام نمیده حتی برای امضا سند انتقال مالکیت بدون حضور وکیلش انجام نمیده متاسفانه در کشور ما هر کسی کار خودشو انجام میده و این کارا باعث میشه کلاه برداری ها انجام بشه یا به علت دفاع اشتباه یا هر چیزی حکم اشتباه صادر بشه که ذاتا خود طرف مقصره به جای اینا بهتره واسه هر خانواده یه وکیل مشخص بشه یه طرحی مثل پزشک خانواده تا مسائل حقوقی شونو انجام بده
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    6 6
    اگه راحت پروانه بدهند دست زیاد شده و قیمت وکیل پایین میاد و سود و درامدهای باد اورده اینها کم میشه پس نباید به راحتی پروانه بدهن....مردم زحمتکش و قشر کارگر و کارمند هم که مثل همیشه به حساب نمیان
  • بی نام RO ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    1 1
    متاسفانه هم آقاي رئيس كانون مركز وهم رئيس اتحاديه كانون هاي وكلا خوب پاسخ ندلده اند اينكه نعداد راكميسيون تعيين ميكند نه كانون شد جواب ؟حالاگراين كميسيون تعداد٠١٠٠٠٠ كارآموزتعيين كردمشكل حل ميشود يابايد به بيسوادي دانشجويان حقوق ووكلاي جوان اشاره كرد وتعداد زياد وكلاي كه بعلت بيسوادي توزندگي روزمره عاديشان نيز ميمانند چه برسد به اينكه تواين اوضاع واحوال مشكل مردم را حل كنند آقايان مشكل اين است كه ورودي وكلاشده كساني كه نمي توانند وكيل شوند ولي حتي درصورتي كه جزء پذيرفته شده هانباشند بامراجعه به مراجع كانونها ملزم به صدور پروانه براي آنها ميشوند واين معترضين ميخواهند بدون امتحان واردكانون شوند آيا دانشجويان پزشكي نيز اين طور ميتوانند دانشجو بپذيرند آيا شرايط وكالت نبايد مقيد بهشرايط
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    22 2
    واقعیت این است که وکلای ما مثل پزشکان عمومی هستند و همه کاری را انجام می دهند و از هر چیزی یک چیزهای کلی و یه مقداری می دانند ، کانون وکلا هم جهت حفظ منافع وکلای عضو، پروانه جدید نمی دهد و برای همه این وکلا حاشیه امن درست کرده است و رئیس کانون و آقای کشاورز اگر این حرف ها را نزنند چه بگویند؟ بالاخره باید هم نون بخورند و هم از این وکلای موجود حمایت کنند تا در مجامع شان رای بیاورند.