ادامه آلودگی هوای ارومیه / بی‌توجهی مسئولین برای حل این معضل

درحالیکه آلودگی هوای ارومیه از ابتدای هفته قبل ادامه دارد مسئولین و متولیان امر توجهی برای حل این معضل ندارند.

سینا افشاریان- ربی، شاخص آلودگی هوای ارومیه صبح امروز در حالی به ۱۵۵ رسید که این رقم در مقایسه با سایر کلانشهرها، ارومیه به دومین شهر آلوده کشور بعد از تبریز تبدیل شده است.

این اتفاق و افزایش آلودگی هوا در ارومیه به بالای ۱۵۰ باعث شد مدارس شهر ارومیه صبح و بعدازظهر شنبه ۲۵ آذرماه تعطیل شود.

وضعیت کنونی هوای ارومیه

برطبق اعلام سازمان محیط زیست شاخص آلودگی هوای امروز ارومیه به ۱۵۵ رسیده است که نسبت به دیروز بغرنج‌تر شده است.
در اطلاعیه این سازمان آمده است: وضعیت کیفی هوای ارومیه بر اساس شاخص AQI در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ مورخ ۹۶/۰۹/۲۵ ناسالم بوده است که در این میان شاخص منواکسیدکربن: پاک(۳۵)، شاخص ذرات معلق کمتراز۱۰میکرون: ناسالم برای گروههای حساس (۱۰۲) و شاخص ذرات معلق کمتر از۲.۵ میکرون: ناسالم (۱۵۵) است.

یکشنبه آخرین روز سالم بودن هوا

در آمارهای مربوط به سازمان محیط زیست، شاخص آلودگی هوا از روز یکشنبه که با شاخص ۸۴ (سالم) همراه بود وارد وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس شده و تا امروز نیز این وضعیت ادامه داشته است.
شاخص آلودگی هوا بترتیب از روز دوشنبه روند صعودی گرفته و بترتیب طی این روزها اعداد ۱۲۴، ۱۲۷، ۱۲۸، ۱۴۱، ۱۵۲ و ۱۵۵ را نشان داده و امروز به وضعیت ناسالم برای تمامی گروه‌ها رسیده است.

مدارس و مهدها تعطیل شدند

بعد از اعلام وضعیت اضطراری هوا، شب گذشته آموزش و پرورش کلیه مقاطع تحصیلی ارومیه را امروز شنبه تعطیل اعلام کرد و سازمان بهزیستی نیز در اطلاعیه ای از تعطیلی مهدهای کودک خبرداد. (اینجا و اینجا)

بی‌توجهی مسئولین برای بهبود کیفیت بنزین‌ها

استفاده از بنزین یورو ۴ به‌عنوان راهکاری برای جلوگیری از آلوده تر شدن هوا توسط مسئولین درنظر گرفته شده است ولی متاسفانه این راهکار تنها در شهرهای تهران، کرج، اهواز، شیراز، اراک، اصفهان، تبریز و مشهد در ابتدا و سپس بندرعباس، رفسنجان، قم، چابهار، یزد، کرمان، بوشهر، همدان، گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار، نیشابور و ساری در نظر گرفته شده و از بین ۲۳ شهر هیچ نامی از ارومیه که به یکی از آلوده ترین شهرهای ایران تبدیل شده است دیده نمی شود.
ارومیه بعد از بحران دریاچه که با آن دست به گریبان است حالا با تبدیل شدن به یکی از شهرهای آلوده کشور مطرح شده و فعلا مسئولین هیچ توجهی برای عرضه احتمالی این نوع بنزین با کیفیت ندارند و البته نمایندگان مجلس هم پیگیری خاصی برای این موضوع ندارند.

درحالی که با ورود هوای دو شهر ارومیه و تبریز به وضعیت ناسالم، عملا امکان تنفس سالم برای مردم سلب شده بود، تبریزی ها در اولین ساعات عصر از تعطیلی مقاطع تحصیلی خود خبردادند درحالیکه محیط‌زیست آذربایجان‌غربی در اعلام وضعیت هوا سرباز زده و روز جمعه هیچ اطلاعیه ای شاخص آلودگی هوا منتشر نکرد به عبارتی مسئولین و مدیران فرمانداری ارومیه و آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی بدلیل آنچه عدم اعلام رسمی آلودگی هوای ارومیه توسط سازمان محیط‌زیست اعلام کردند، هیچ تصمیمی برای تعطیلی مدارس نمی گرفتند که بعد از ورود رسانه ها و تماس‌های مکرر با این سازمان و انتشار خبرها در فضای مجازی سرانجام سازمان محیط‌زیست بعد از یک روز تعطیلی (بی‌توجهی) به آلودگی هوا با انتشار اطلاعیه ای وضعیت هوای ارومیه را ناسالم عنوان و بصورت رسمی به فرمانداری ارومیه اعلام کرد.

در سایت سامانه پایش هم خبری از ارومیه نیست

در سایت سامانه پایش هوای کشور به عنوان مرجع اصلی برای آلودگی هوا، خبری از ارومیه نیست و تنها شهر بوکان از آذربایجان‌غربی در فهرست شهرهای پایش شده وجود دارد و این اتفاق می تواند توجه مسئولین کشوری را به بحران آلودگی شهرهای کشور از ارومیه دور کند.
حالا مشخص نیست دلیل نبود شهر ارومیه در این فهرست توسط سازمان محیط‌زیست به عنوان متولی اصلی اعلام وضعیت آلودگی هوا چیست؟

انتقادات در فضای مجازی

ادامه رویه بی‌توجهی به وضعیت هوای ارومیه باعث شد در فضای مجازی، خبرنگاران و حتی ارومیه‌ای نشین های سایر شهرها هم به این وضعیت انتقاد کنند.
«ایران، فقط تهران نیست، هوای ارومیه نیز ده روزی است که آلوده است ... گویا بنزین‌های باکیفیت برای تهران و بنزین‌های بی‌کیفیت برای شهرستان‌هاست» بخشی از توئیتی است که توسط ارومیه نشین‌های پایتخت بعد از یک سفر به این شهر منتشر شده است.

این انتقادات درحالی صورت می گیرد که نمایندگان ارومیه در مجلس کمترین توجهی برای رایزنی ورود بنزین باکیفیت به ارومیه صورت نمی دهند و باید منتظر باشیم که بعد از خشک شدن دریاچه، بدلیل آلودگی شدید هوا باعث مهاجرت مردم شود.

شهری با اکسیژن خالص حالا آلوده است

سیلوانا به عنوان یکی از معدود مناطق بکر جهان که دارای اکسیژن خالص است نیز دچار آلودگی هوا شده و وضعیت مناسبی از این لحاظ ندارد.

برج‌سازی معضلی جدی برای ادامه آلودگی‌هوا

ادامه رویه برج‌سازی در کشور و بخصوص شهر ارومیه و ساخت یکی از بلندمرتبه ترین ساختمان ها و مجتمع‌های آپارتمانی در ورودی غربی شهر ارومیه باعث شده که راه ورود باد و ابرهای بارشی به داخل شهر گرفته شود طوری که در اولین بارش پاییزی بصورت برف تنها شهر ارومیه شاهد هیچ بارشی نباشد.
بهرحال اپیدمی برج‌سازی بدون توجه به وضعیت محیط‌زیستی منطقه و ادامه تخلفات گسترده حوزه ساخت‌وساز به‌خصوص تراکم فروشی به یکی از معضلات جدی افزایش آلودگی هوا تبدیل شده است.

خشکی دریاچه ارومیه بحران دیگری در افزایش آلودگی هوا

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی ساطع شدن گاز متان را به علت خشکی دریاچه ارومیه به عنوان یکی از دلایل اصلی کاهش بارندگی مطرح کرده است (اینجا) و با ادامه وضعیت دریاچه ارومیه و اینکه توان احیای نگین آذربایجان با این روند نیست، کاهش بارندگی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی وضعیت بغرنج منطقه بویژه شهرستان ارومیه ادامه خواهد داشت.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =