ایسنا نوشت:دو کشور اروپایی فرانسه و هلند اعلام کردند که تا سال ۲۰۳۰میلادی، قصد دارند استفاده و تردد خودروهای بنزینی و دیزلی را در بیشتر شهرهای خود ممنوع کنند.

به نقل از وب سایت موتور۱، شهرداری پاریس، پایتخت فرانسه، تحت تاثیر مقابله با معضل آلودگی هوا و حفظ محیط زیست تصمیم گرفته است که فروش و تردد هرگونه خودروی بنزینی و دیزلی را تا سال ۲۰۳۰ میلادی ممنوع اعلام کند. شهرداری پاریس این تصمیم را در راستای سیاست های کاهش میزان آلاینده ها و گازهای گلخانه ای اتخاذ کرده و قرار است تا پایان هفته و در جلسه آب و هوا در این کشور به صورت رسمی آن را به اعلام عمومی و سپس امضا برساند.

کریستف ناجوفسکی - مسئول قوانین حمل و نقل شهر پاریس - در مصاحبه ای با رادیو فرانسه اظهار کرد:" استفاده و تردد وسایل نقلیه آلاینده که شامل خودروهای بنزینی و دیزلی می شود، مهمترین عامل انتشار گازهای گلخانه ‌ای در شهرها و کشورهاست. به همین دلیل ما قصد داریم تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی یعنی ظرف حدود یک دهه آتی، تولید و فروش هرگونه وسیله‌ نقلیه که با سوخت های فسیلی کار می کند، را متوقف کنیم. هم اکنون مقامات مربوطه و مسئول در حال برنامه ‌ریزی و سرمایه ‌گذاری های بلند مدت در پروژه‌ جایگزینی این وسایل با خودروهای پاک از جمله خودروهای برقی و هیبریدی هستند. دولت فرانسه نیز متعهد خواهد شد با تامین بودجه لازم استفاده تهیه خودروهای پاک را برای مردم این کشور تسهیل کند".

پیش از این پاریس به همراه ۳ شهر بزرگ دیگر در کشور اروپایی فرانسه اعلام کرده بودند که تصمیم گرفته اند تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا سال ۲۰۲۴ میلادی ممنوع کنند. از سویی دیگر امانوئل ماکرون - رئیس جمهور فرانسه - نیز اعلام کرده بود که این خودروهای تنها تا سال ۲۰۴۰ می توانند به فروش برسند. در حال حاضر خودروهای دیزلی بیش از ۴۰ درصد کل خودروهای جدید تولیدی در فرانسه را تشکیل می دهند و این کشور همچنان یکی از بزرگترین بازارهای خودروهای دیزلی محسوب می شود.

از طرفی دیگر، مقامات شهر آکسفورد انگلستان نیز اعلام کرده اند که می خواهند همگام و همسو با سیاست های لندن، اقدام به ممنوعیت خودروهای آلاینده کنند. طبق اعلام مقامات این شهر، از سال ۲۰۲۰ میلادی تنها خودروهای برقی و پاک خواهند توانست به قسمت های مرکزی این شهر رفت و آمد و تردد کنند و بدین ترتیب مرکز شهر آکسفورد نخستین منطقه و شهر انگلستان خواهد بود که انتشار گازهای گلخانه ای را به صفر می رساند.

دولت هلند نیز اعلام کرده است در راستای مقابله با آلودگی هوا به سرعت در حال برنامه ریزی و وضع قوانین و مقررات جدیدی است و بدین وسیله خودروهای بنزینی و دیزلی دیگر حق تردد در خیابان های شهرهای این کشور را نخواهند داشت. بنابر آخرین اعلام مقامات دولت هلند، استفاده و فروش خودروهای آلاینده تا سال ۲۰۳۰ میلادی ممنوع اعلام خواهد شد.  

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

پس از انگلستان، کشورهای بسیاری همچون فرانسه، اسپانیا، مکزیک، یونان، هند، چین و و هلند نیز می خواهند روند تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف کنند و بدین وسیله برای شهروندان خود، بهبود کیفیت هوا و سپس سلامتی را به ارمغان بیاورند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =