پزشکیان: فساد در جامعه نشانه حکمرانی ضعیف است

در همایش مدیریت جهادی مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس به مسئله فساد اشاره کرد و وجود آن را نشانه حکمرانی ضعیف دانست. از سوی دیگر محمدباقر نوبخت نیز گفت: مدیریت جهادی این نیست که ما فقط به میزان ساعات مشخصی کار کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، چهارمین همایش ملی مدیریت جهادی با شعار مدیریت جهادی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی و پیشرفت کشور ساعاتی پیش برگزار شد. این همایش که با اهدافی از جمله مطالبه‌گری و ایجاد سازوکارهای علمی و عملی، مدیریت جهادی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حوزه‌های علمیه، مطالبه‌گری از مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی، تبیین نقش مدیریت جهادی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد؛ میزبان چهره هایی همچون محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس و تعدادی از وزرا و مسئولین کشور بود که در این همایش سخنرانی کردند.

پزشکیان، نوبخت و شریعتمداری وزیر صنعت و معدن که در این همایش پشت تریبون قرار گرفتند؛ از شاخص‌های مدیریت جهادی سخن به میان اوردند.

فساد در جامعه نشانه حکمرانی ضعیف است

مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی وقتی پشت تریون قرار گرفت گفت: زمانی که به گذشته فکر می کنم که کجا بودیم، می بینم همه کسانی که آن روزها بودند با تمام توان و وجود در صحنه حاضر می شدند و کار می کردند.

اهم صحبت های او از این قرار است:

* جهاد باور درونی مردم و مسئولان در ابتدای انقلاب اسلامی بود.

* امروز به جایی رسیده ایم که همه برای هر اقدامی پول می خواهند و مسئولان در سخنرانی ها و عده مصرف می دهند، کاندیداها در زمان تبلیغات می گویند ما اگر پیروز شویم به شما بیشتر می دهیم.

*اگر قرار است به قدرت برسیم باید راه جهاد و بسیجی واقعی که برای نظام اسلامی همه چیزش را می داد پیش بگیریم نه اینکه همه توقع داشته باشند و بیشتر بخواهند.

* همه منافع بیشتری می‎خواهند اما سازندگی بیشتر و کار بیشتری نمی کنند، بسیاری از ادارت اضافه کار نمی کنند ولی اضافه کار می گیرند. اگر می خواهیم کشور را بسازیم بجای ۸ ساعت باید ۱۲ ساعت کار کنیم.

*جهاد با زبان، مال و جان است اگر بخواهیم آن را اجرایی کنیم باید این گونه عمل کنیم.

* فساد در جامعه نشانه حکمرانی ضعیف و عمل ضعیف مسئولان آن جامعه است؛ ما باید با آگاهانه عمل نمودن مانع بوجود آمدن مشکلات در جامعه باشیم.

مدیریت جهادی این نیست که ما فقط به میزان ساعات مشخصی کار کنیم

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در این همایش گفت: اگر به اهداف این گردهمایی توجه کنیم هدف آن تحقیق، جمع آوری و اجرای مدیریت جهادی است.

اهم صحبت های او از این قرار است:

* مدیریت جهادی همزاد اقتصاد مقاومتی و یک مدیریت علمی است.

* باید احساس تبعیض کارگر و کار فرما را از بین برد تا محرک های نامناسب از بین برود اما این نوع مدیریت هم نتیجه نداد پس به سوی مدیریت مشارکتی رفتند. اما مدیریت امروز مدیریت اقتضائی است.

* رشد 8 درصدی در اقتصاد جزو تعهداتی است که ما به مقام معظم رهبری داده‌ایم و باید محقق شود. رهبر انقلاب این سیاست‌ها را با توجه به وضع موجود ابلاغ کرده‌اند و از سوی دیگر ما باید بتوانیم در افق 1404 جایگاه نخست منطقه قرار بگیریم.

* از 30 سال گذشته تاکنون ذره‌ای از خصومت قدرت‌های بزرگ که راس آنها امروز مردی قرار دارد که به عدم تعادل روانی مشهور است کم نشده،امروز کسانی که در 30 سال پیش به ما تاختند نگاه‌شان به فرماندهان ما است که به آنها کمک کنند و شرایط ما با گذشته بسیار متفاوت است. امروز که شرایط ما از عرصه نظامی به اقتصادی برگشته باید با همان نگاه دوران دفاع مقدس عمل کنیم.

* مدیریت جهادی این نیست که ما فقط به میزان ساعات مشخصی کار کنیم و باید از انواع دانش مدیریت و بهره‌وری نیز استفاده کنیم. باید ببینیم ما امروز در چه موقعیتی هستیم و کشورهایی که در گذشته قدرت‌های بزرگ از آنها حمایت می‌کردند چه موقعیتی دارند. امروز شرایطی در مرزهای غربی ما است که سرداران ما باید از جغرافیای آنها نیز دفاع کنند.

تفاوت مدیریت جهادی با دیگر مدیریت ها وجود اصل معنویت و اجر اخروی آن است

 محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت از دیگر سخنرانان این مراسم بود که گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند مدیریت جهادی لازمه همه دستگاهها و در همه زمان هاست.

اهم صحبت های او از این قرار است:

* مدیریت دو عنصر مادی و معنوی و روابط متقابل است. اما تفاوت مدیریت جهادی با دیگر مدیریت ها وجود اصل معنویت و اجر اخروی آن است. ما معتقدیم که رزمندگان ما در دفاع مقدس هدف خود را اجر اخروی می دانست و در این مدیریت مرگ شهادت است.

*جهاد همیشگی، معنایی و معنوی است، جهاد یعنی مبارزه با نیت، فکر، عمل و بیان و استفاده ترکیبی از آن ریشه در اسلام دارد.

*امام راحل و مسئولان از نام جهاد برای وزارت خانه ای اقتصادی استفاده کردند که نشان دهنده عمق توجه و اهمیت این موضوع است.

پیام آیت الله نوری همدانی برای مدیریت جهادی

آیت‌الله حسین نوری همدانی  نیز در پیامی به چهارمین همایش ملی مدیریت جهادی تاکید کرد: مدیریت جهادی یعنی انسان با عقل و تدبیر بتواند با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان منابع در اختیار را مدیریت کند و به بهترین نتیجه دست یابد.

در این پیام آمده است: 

یکی از موضوعات مهم قرآن و روایی، فرهنگ جهاد است که وقتی انسان به آن مراجعه می‌کند به این اصل دست پیدا می‌کند که باید با جهد و کوشش و مشقت، عملی بزرگ را انجام دهد و بی‌شک در مقابل این عمل بزرگ همراه با زحمت و مشقت، اجر عظیمی همراه خواهد بود.

مدیریت جهادی یعنی انسان با عقل و تدبیر بتواند با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان منابع در اختیار را مدیریت کند و به بهترین نتیجه دست یابد. ما وقتی می‌گوییم جهاد، یعنی مقابله با دشمن و یکی از راه‌های مقابله با دشمن، مدیریت صحیح است که باید در میان مسئولان و عموم کارگزاران نهادینه شود و تمام مردم در مجموعه تحت کنترل خود این اصل را عملی نمایند.

تفاوت مدیریت جهادی با سایر مدیریت‌ها در این است که مدیریت جهادی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و دینی است که این ارزش‌ها هم می‌تواند راهبر باشد و هم می‌تواند ملاک و معیار سنجش در نتیجه قرار گیرد. لذا برای رسیدن به یک مدیریت جهادی به چند چیز باید توجه داشت. اولین چیزی که باید به آن توجه کرد توکل به خدا و به‌کارگیری علم و عقل و تدبیر است. دوم، همت بلند و در نظر گرفتن امکانات و چگونگی استفاده صحیح از منابع، سوم زمان‌شناس بودن و توجه به نقشه‌های دشمن، چهارم داشتن عدل و انصاف و تواضع در مقابل مردم که حضرت امیر علیه السلام در نهج‌البلاغه در نامه 37 به محمد بن ابی‌بکر استاندار مصر می‌فرمایند با مردم فروتن باش، نرم‌خو و مهربان باش، گشاده‌رو و خندان باش، در نگاه‌هایت، نیم‌نگاه و خیره شدن با تساوی رفتار کن تا آنان در درستکاری تو طمع نکنند و ناتوانان از عدالت مایوس نشوند.

در شرایط موجود در کشور راهی جز مدیریت جهادی برای برون‌رفت از مشکلات وجود ندارد. تجربه نیز به ما ثابت نمود که هر جا مدیریت جهادی با شاخصه‌هایی که ذکر شد وجود داشت، پیشرفت حاصل شد و هرجا که سستی و تنبلی و وابستگی انتخاب گردید توقف کردیم یا به عقب برگشتیم. بر این اساس باید توجه کنیم که امروز یکی از مشکلات مهم در کشور وضعیت اقتصاد است که مدیران ما باید ثمرات این جلسات را هر چه زودتر عملی نمایند.

موضوع اقتصاد مقاومتی جدی گرفته شود و مدیران محترم عملا این موضوع را دنبال نمایند و از منابع داخلی و ملی بهره‌مند شوند و مطمئن باشید اگر موضوع اقتصاد مقاومتی جدی گرفته نشود چالش بزرگی را در پیش رو خواهیم داشت و این موضوع با مدیریت جدی و جهادی به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

تقدیر از قاضی‌زاده هاشمی و نوبخت به عنوان مدیران جهادی

چهارمین همایش مدیریت جهادی با تقدیر از دو مدیر جهادی به کار خود پایان داد؛ دو مدیری که برای مردم و مسولان چندان ناآشنا نبودند؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و همین طور محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه دو مدیری بودند که در این همایش از آنها به عنوان مدیران جهادی یاد شد.
البته در کنار این دو نفر از 30 مدیر برتر جهادی در حوزه‌های مختلف مدیریتی از جمله دولتی، خصوصی و نظامی با حضور سخنگوی دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین امیر احمدرضا پوردستان نیز تقدیر به عمل آمد

27216 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =