دبیر همایش شعر آیینی ۷۲ خط اشک با بیان اینکه دبیرخانه دائمی شعر آیینی دانشگاه های کشور در اصفهان تشکیل می شود، گفت: 630 اثر به دبیرخانه همایش شعر آیینی۷۲ خط اشک ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام مرتضی خوشنویس‌زاده پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک پیروزی سپاه اسلام و برچیده شدن بساط داعش در عراق و سوریه به برگزاری هفتمین همایش شعر ملی شعر آیینی هفتاد و دو خط اشک در اصفهان اشاره و اظهار داشت: این همایش بزرگ ترین همایش شعر آیینی در دانشگاه‌های سراسر کشور است که هفتمین دوره آن به همت نهاد نمایندگی دفتر رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ پیام نور برگزار می‌شود.

هنر شعر رساترین قالب برای تبلیغ دین است

وی با بیان اینکه هنر و از جمله شعر رساترین قالب برای تبلیغ دین و نظام مقدس جمهوری اسلامی است، تاکید کرد: شعر در سیره اهل بیت نیز سابقه بسیاری دارد و امامان معصوم اهمیت زیادی برای شعرا قائل بودند.

دبیر همایش شعر آیینی ۷۲ خط اشک با بیان اینکه شورای سیاست گذاری این همایش از نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در اصفهان و نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور تشکیل شده است، بیان داشت: نشر و گسترش فرهنگ شعر عاشورایی، اشاعه فرهنگ پایداری، زنده نگه داشتن روحیه شهادت طلبی و ایثار و زمینه آفرینی برای گسترش شعر عاشورایی از اهداف برگزاری این همایش است.

وی ادامه داد: افزایش بصیرت عاشورایی نسبت به فلسفه و قیام عاشورا، لزوم پرهیز از تحریفات و پشتیبانی معنوی و نرم افزاری از مجالس سیدالشهدا (ع) از دیگر اهدافی است که با برگزاری این همایش دنبال می‌کنیم.

حجت‌الاسلام خوشنویس‌زاده با بیان اینکه در راستای برگزاری این همایش دو قالب اصلی برای اشعار در نظر رفته شده است، ابراز داشت: در بخش کلاسیک اشعار در قالب‌های مثنوی، غزل و قصیده پذیرفته می‌شود و بخش شعر نو نیز شامل قالب‌های نو، نیمایی و سپید است.

وی با اشاره به اینکه در بخش ویژه این همایش موضوع نقش جوانان در سیره عاشورا و شهادت طلبی شهدای مدافع حرم در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: این همایش ویژه اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاهی سراسر کشور برگزار شده است.

سرپرست دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام‌نور اصفهان با بیان اینکه محورهای این همایش شامل نهضت های عاشورا، بصیرت و معرفت حسینی و پیام نهضت عاشورا برای نسل جوان بوده است، تاکید کرد: شورای دبیرخانه از ابتدای شهریورماه تشکیل شد و از ابتدای همایش تاکنون دو هزار اثر از ۹۴ دانشگاه و ۲۴ استان به دست ما رسیده است.

وی با بیان اینکه امسال ۶۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است، گفت: هر شاعر می‌توانست حداکثر سه اثر را به این همایش ارسال کند اما در صورت برگزیده شدن به یک اثر جایزه تعلق می‌گیرد.

حجت‌الاسلام خوشنویس‌زاده با بیان اینکه امتیاز ویژه به آثاری که مهم ترین پیام‌های قیام عاشورا، معرفت و بصیرت حسینی پرداخته باشند داده شده است، اظهار داشت: ۷۲ نفر به عنوان مجموعه منتخبان برگزیده می شوند که ۲۷ نفر برگزیده و ۴۵ نفر نیز شایسته تقدیر شناخته خواهند شد.

گسترش شعر آیینی از اهداف برگزاری همایش ۷۲ خط اشک است

وی با تاکید بر این نکته که هدف اصلی از برگزاری این همایش تنها جذب نخبگان نیست بلکه آموزش و جذب افراد در سطوح پایین تر شعر و گسترش شعر آیینی را مدنظر داریم، ابراز داشت: برای رونق بهتر این همایش شب شعر و پیش نشست‌هایی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کاشان، پیام نور و فرهنگیان اصفهان برگزار شده است.

سرپرست دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام‌نور اصفهان با بیان اینکه دبیرخانه همایش با ۲۸ مجموعه و انجمن ادبی درسطح دانشگاه‌های کشور مرتبط شده است، بیان داشت: موضوعات پیشنهادی همایش برای شعرا امر به معروف ونهی از منکر، ولایت مداری، حماسه سیاسی، دشمن شناسی، بیداری اسلامی، سبک زندگی اسلامی، تکلیف شناسی، زنان عاشورایی و ترویج فرهنگ حجاب، عفاف، استکبارستیزی، فرهنگ مقاومت، فرهنگ انتظار، وحدت، همبستگی اسلامی و شهدای مدافع حرم است.

در ادامه محمدرضا نصری اظهار داشت: به طور معمول داوران جشنواره های شعر مختلف از خارج استان اصفهان انتخاب می شوند و این در حالی است که شعرای پیشکسوت و مطرح کشوری در استان داریم.

وی با بیان اینکه رویکرد ویژه ما استفاده از داوران داخل استانی است که مورد وثوق تمام کشور نیز هستند، افزود: الهام عمومی از شعرای مطرح اصفهان غربال‌گری مرحله نخست آثار را برعهده داشت و در بخش دوم نیز مهدی نظارتی زاده، محمدحسین ملکیان و مهدی رحیمی آثار را داوری می‌کنند.

دبیر اجرایی همایش ملی شعر آیینی ۷۲ خط اشک با تاکید بر اینکه دبیرخانه همایش با انجمن های علمی و ادبی دانشگاه های سراسر کشور مرتبط شده است، بیان داشت: اغلب جشنواره های شعر به نخبگان این حوزه می‌پردازند و شعرایی که می خواهند به تازگی شعر را به عنوان حرفه آغاز کنند، زمینه مناسبی برای ارتقای استعداد خود ندارند.

وی با تاکید بر تشکیل دبیرخانه دائمی شعر آیینی دانشگاه های سراسر کشور در نهاد نمایندگی پیام نور اصفهان گفت: پس از برقراری دبیرخانه در اصفهان پیگیر ایجاد بستر مناسب برای شناسایی، پرورش افراد مستعد و تازه کار در حوزه شهر و توجه دیگر شعرا به حوزه شعر آیینی خواهیم بود.

نصری با بیان اینکه امسال ۵۰ درصد آثار شعر ارسالی به دبیرخانه شعر آیینی ۷۲ خط اشک در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و اعضای هیئت علمی رشته های مختلف بودند، گفت: دوره های آموزشی مختلف برای ۷۲ نفر افراد منتخب و برگزیده این همایش برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه نهاد رهبری در استان اصفهان، نهاد نمایندگی در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان و بنیاد ملی نخبگان در برگزاری هفتمین همایش ملی شعر آیینی ۷۲ خط اشک مشارکت و همکاری داشتند، گفت: اختتامیه این همایش با معرفی و تقدیر از برگزیدگان و برنامه های مختلف شعرخوانی توسط شعرای پیشکسوت و جوان پنجم آذرماه در سالن پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =