جهان اقتصاد نوشت:فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس اردیبهشت ماه امسال با ظرفیت تولید روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ۴، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو۴ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ۴ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ۴ افتتاح شد.

 

اما قطع واردات بنزین، بدل شدن کشور به صادر کننده آن و افزایش کیفیت سوخت مصرفی در داخل در حالی با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید ٣۶ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ وعده داده شد، که تاکنون فاز نخست این پالایشگاه هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است.

علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل جوان شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که از همان ابتدا اتمام هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از اولویت‌های خود معرفی کرده بود، با تغییر مرتضی امامی، مدیرعامل پالایشگاه ستاره پس از تنها ۴ ماه از آغاز به کارش و تحمل انتقادات در پی آن نشان داد که حل و فصل موضوع بنزین در کشور تا چه اندازه مصمم است.

در همین حال، سید محمدرضا موسوی‌‌خواه، مدیرعامل جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که جایگزین منصور ریاحی در این شرکت شده است، هفته گذشته با اشاره به ذخیره سازی بنزین برای ایام نوروز اظهار کرد: در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه بالای ۱۰ میلیون لیتر بنزین تحویل می‌دهد که به زودی به ۱۲ میلیون لیتر خواهد رسید و انشاا… از اول اسفند واردات قطع خواهد شد و به یک موجودی مطلوب خواهیم رسید.

البته تحقق وعده‌ها درباره پایان دادن به واردات بنزین تا آنجا که تاکنون مشاهده شده، هرگز آسان نبوده و نخواهد بود. با دور شدن سایه تحریم‌ از کشور، به نظر می‌رسد آنچه وزیر نفت «اغتشاشات مدیریتی» خوانده هنوز پالایشگاه ستاره خلیج فارس و ماجرای بنزین در کشور را رها نکرده و همین امر پایان عملیات یازده ساله پالایشگاه ستاره را به تاخیر انداخته است.

روند افسار گسیخته افزایش مصرف بنزین نیز مزید بر علت شده تا به مانعی در برابر امیدواری برای افزایش تولید و تامین کل نیاز مصرف بنزین داخلی بدل شود.

طبق آخرین آمار، میزان مصرف بنزین تاکنون ۸۱ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۷.۹ درصد رشد داشته است. با در نظر گرفتن این امر و اینکه میزان تولید بنزین در کشور ۶۵.۵ میلیون لیتر است، اختلاف میزان تولید و مصرف بنزین در کشور حدود ۱۵ میلیون لیتر است.

در صورتی که میزان مصرف با تغییر قابل توجهی همراه نشود، با وارد مدار شدن هر فاز پالایشگاه ستاره و افزایش تولید بنزین در کشور، میزان واردات که حدود ۱۴ میلیون لیتر است، کاهش می‌یابد.

البته حل مسائل مربوط به تامین مالی تکمیل پالایشگاه ستاره نیز نقش قابل توجهی در تحقق اهداف مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دارد.

مدیرعامل قبلی پالایشگاه ستاره، پیش از این با بیان اینکه در حال حاضر به جد پیگیری می‌شود که چگونه بتوانیم مسائل مالی پالایشگاه را حل کنیم و گام‌های بعدی برای تکمیل عملیات را برداریم، گفته بود: تکمیل طرح ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به یک میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

در روزهای پس از افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره، موضوع خودکفایی و قطع واردات بنزین از جمله اموری بود که به شدت توسط وزیر نفت مورد انکار قرار گرفته بود و در حالی که قرارگاه خاتم الانبیا (که از سال ۱۳۸۹ پروژه ساخت پالایشگاه ستاره را در دست گرفت) وعده خودکفا شدن در تولید بنزین را داده بود، بیژن زنگنه موضوع افتتاح صورت گرفته را تنها دستیابی به تولید پایدار بنزین عنوان می‌کرد.

باید دید جاه طلبی‌های معاون جوان وزیر نفت برای تحقق وعده ای که خود زنگنه از اظهار آن خودداری می‌کرد، تا چه اندازه به هدف می‌رسد: آیا بالاخره پرونده واردات بنزین بسته خواهد شد یا مشکلات همچنان راه جلوگیری از هدر رفت سرمایه کشور را مسدود خواهند کرد.

 

45302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    0 0
    هیچ وقت تا زمانی که مصرف اتومبیل های تولیدی و وارداتی بالاست ، واستفاده از توانمندیی های فردی اتومبیل شخصی وانواع موتور سیکلتجهت انجام امور شخصی واجتماعی لازم؛و با توجه به اینکه برای انجام کوچکترین کار مراجعه حضوری به دفعات وپیگیری امور رو میطلبه، وسیاستهای کلان مدیریتی به گونه ایست که در تمامی ابعاد نظامی ، اقتصادی ، زیست محیطی واجتماعی نیاز به انسجام ، هوشمندی وخواست ملی وفرا ملی نداشته رو داره به هیچ وجه نه واردات یا عدم واردات مدیریت خواهد شد ونه آسایش ورفاه عمومی به سر انجام خواهد رسید.ضمنا مگر مصرف روز افزون بنزین تولید داخل هدر رفت منابع ملی وسرمایه کشور نیست ؟ بنزینی که تولیدش باصادرات حد اقلی به کشور های همسایه ، ثمر بیشتری خواهد داشت.