مقایسه بودجه شورای نگهبان با پول توجیبی برخی مسئولان

سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از مسائلی که اخیرا در خصوص بودجه شورای نگهبان در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: آقایان باید با انصاف این موضوع را نگاه کنند، بودجه شورای نگهبان از پول تو جیبی برخی مسئولین کمتر است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری ها، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که پیش از ظهر امروز (شنبه 30 دی)‌برگزار شد در پاسخ به سوال پیرامون تعیین تکلیف بررسی مصادیق رجل سیاسی و مذهبی برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در شورای نگهبان موفق شدیم که عمده مباحث پیرامون تعیین مصادیق رجل سیاسی و مذهبی که طبق بخشی از سیاست‌های کلی انتخابات به شورای نگهبان واگذار شده بود را بررسی و آن را تمام کنیم.

وی افزود: اعضای شورای نگهبان در دو بخش تعیین مصادیق رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن و شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص مصادیق رجل سیاسی و مذهبی را تعیین کرده‌اند. این مصادیق به این نحو تعیین شد که آگاهی لازم به دین اسلام و تقید به مبانی اسلامی و کسانی که قدرت تحلیل و درک آنها از مسائل سیاسی اجتماعی اعم از داخلی و بین‌المللی به نحوی باشد که مصالح نظام اسلامی در عملکرد آنها لحاظ شده باشد و در حوزه مصادیق رجل سیاسی و مذهبی تعیین گردد.

اهم اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را بخوانید؛

*{در تشریح تعیین مصادیقی برای مدیر و مدبر بودن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری}: در این بخش باید شخصی باشد که از شایستگی‌های لازم و نگرش‌های فردی مرتبط با حوزه قوه مجریه برخوردار باشد و از نظر عقلانیت از شرایط صحیحی برخوردار باشد.در بخش تعیین مصادیق مدبر بودن اعضای شورای نگهبان اینطور تصمیم گرفتند که شرایط فرد باید متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست جمهوری بوده و دارای صلاحیت لازم برای ایفای وظایف ریاست جمهوری باشد و برنامه‌هایش نیز در چارچوب وظایف قوه مجریه، سیاست‌های کلی نظام باشد.

* نکته جدیدی که اعضای شورای نگهبان تصمیم گرفته‌اند این است که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری باید مشاورانی را جهت تشریح برنامه و توان مدیریتی خودش معرفی کند. ما در شورای نگهبان بر روی مصادیق رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن به توافق رسیده‌ایم و سعی داریم این را نهایی و جمع‌بندی و به مجلس ابلاغ کنیم زیرا رئیس مجلس نیز کمیسیونی را درباره این موضوع تشکیل داده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا انتخابات سال 98 به جمع‌بندی نهایی درباره مصادیق رجل سیاسی و مذهبی برسیم و قانون جامعی داشته باشیم.

*{در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیا درباره جنسیت کاندیداها نیز بررسی‌هایی صورت گرفته یا خیر؟}: درباره جنسیت به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم وقتی به جمع‌بندی برسیم آن را اعلام می‌کنیم.

*{در پاسخ به این سوال که با توجه به گزارش هفته پیش شهردار تهران به شورای شهر مبنی بر تخلفات انتخاباتی محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران دستور استفاده از بودجه و امکانات شهرداری برای استفاده انتخاباتی آیا شورای نگهبان پرونده این تخلفات را به قوه قضائیه ارجاع خواهد داد}: درخصوص تخلفات اگر گزارشات به موقع و مستند باشد آنچه که در حد اختیارات شورای نگهبان باشد در خودِ شورا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اعلام نظر خواهد شد و اگر آن گزارشات در حد رسیدگی در قوه قضائیه باشد شورای نگهبان آن گزارش‌ها را به قوه قضائیه ارجاع خواهد داد.اگر چنین گزارشاتی وجود داشته باشد خوشحال می‌شویم که آنها به دست ما برسد تا رسیدگی کنیم.

*{در پاسخ به سوالی درباره خبر برخی سایت ها مبنی بر افزایش چند برابری بودجه شورای نگهبان در سال ۹۷ }: بودجه شورای نگهبان مثل همه دستگاه ها در لایحه دولت پیش بینی و توسط مجلس تصویب می شود و در مرحله اجرا هم توسط دیوان محاسبات نظارت می شود؛ البته ما چند دیوان محاسبات بالقوه نیز در داخل شورا داریم و آقایان علما با دقت در جز به جز بودجه شورا نظر می دهند.

* فرد دیگری که خودش را حقوق دان می داند، گفته است که بودجه سال ۹۷ شورای نگهبان نسبت به سال ۶۷ چند برابر شده؛ باید به این فرد گفت آیا حقوقی که شما در سال ۶۷ می گرفتید با الان یکی است؟ یا قیمت منزلی که شما در بالاشهر دارید از سال ۶۷ تا الان تغییر نکرده است!؟فردی در یک خبرگزاری نشسته و به دلیل ارتباط با برخی محافل خاص، این حرفها را می زند. باید از این فرد پرسید اصل بودجه این خبرگزاری از کجا آمده و چرا اصلا آن دستگاه باید خبرگزاری داشته باشد؟ ما مثل شما نیستیم که این بودجه ها را داشته باشیم و فوراً کیفمان را برداریم و برویم به دادسرا و از منتقدین شکایت کنیم.

*کل بودجه شورای نگهبان از پول توجیبی برخی مسئولان کمتر است، بودجه شورای نگهبان برای پالایش پرونده ها در بحث نظارت بر انتخابات، آموزش ناظرین، اداره دفاتری که از سال ۷۹ با فرمایش رهبری شکل گرفت و این مرکز تحقیقات شورا هزینه می شود.

* در لایحه بودجه ۹۷ حدود ۷ درصد افزایش بودجه برای شورا پیش بینی شده و البته همین بودجه هم مانند بقیه دستگاه ها با توجه به درآمد دولت تخصیص می یابد و معمولا بخشی از آن تخصیص داده نمی شود؛ به عنوان مثال از کل بودجه ۹۶ شورا تا الان ۷۰ درصد تخصیص یافته است. 

*ردیف بودجه ای شورای نگهبان در چند بخش خلاصه می شود که شامل پاسداری از احکام اسلام در قالب نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی، نظارت کلی بر انتخابات و نظارت موردی بر انتخابات در سالهای برگزاری انتخابات می شود. بودجه نظارت موردی بر انتخابات به صورت جداگانه پرداخت می شود، به همین دلیل برخی ها به اشتباه یک رقم ۵۰ میلیارد تومانی را اعلام کرده اند و گفته اند در سالی که انتخابات برگزار می شود، این بودجه برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده، در حالی که این توهین به کارشناسان سازمان برنامه و بودجه است. چرا که آنها خودشان دقت دارند و می دانند که چه چیزی را باید برای شورا در نظر بگیرند.

*{درباره رعایت نشدن در نقد و بررسی ها انصاف}: یک فرد ضد انقلاب در بیرون طرحی داده و حالا برخی دوستان در داخل آن را تکرار می کنند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =