ابتکار در اجلاس بین­ المللی روز جهانی زن در یونسکو: باید الگوی رفتاری با محیط زیست تغییر کند

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اجلاس بین­ المللی روز جهانی زن پیرامون نقش صلح درون، توازن و نگاه جامع­نگر در مدیریت نوین جهان که لازمه اصلی آن جهانی همراه با صلح، ثبات و امنیت است، سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ معصومه ابتکار، در ادامه سفر به فرانسه که به دعوت مدیر کل یونسکو جهت شرکت در اجلاس بین­ المللی «روز جهانی زن» صورت گرفته، قبل از سخنرانی و مشارکت در مباحث این اجلاس، با خانم ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو ملاقات کرد.

طرفین در این دیدار در خصوص موضوعات مورد علاقه از جمله حوزه ذخیره­گاه­های زیستی، برنامه انسان و کره مسکون، مشکلات زیست محیطی کشور مانند تغییرات اقلیمی ناشی از گرم شدن زمین، کاهش بارندگی و خشکسالی بحث و تبادل نظر کردند.

ابتکار همکاری در حوزه­ های آبی مشترک ایران با همسایگان را بسیار پراهمیت خواند و افزود: ضرورت حفظ اکوسیستم­های منطقه اهمیت همکاری با دیگر کشورها را دوچندان کرده است.

وی با توجه به حضور مرکز منطقه­ ای یونسکو در ایران با عنوان «مرکز مدیریت منابع آبی در مناطق خشک و نیمه­ خشک» خواستار همکاری علمی و کمک­ و مشارکت بیشتر یونسکو در این زمینه به ویژه مدیریت منابع آب­ های زیرزمینی شد.

ابتکار همچنین با توجه به افتتاح رسمی مرکز منطقه­ ای کنوانسیون رامسر برای حفاظت از تالاب­ها در شهر رامسر که از 22 کشور منطقه آسیا عضویت دارند، همکاری در این زمینه را سودمند خواند.

در این ملاقات طرفین امکان اجرای مطالعات مربوط به حوزه محیط زیست و میراث طبیعی در همکاری با دفتر منطقه­ ای یونسکو در تهران را مورد نظر قرار دادند.

مدیر کل یونسکو نیز از ظرفیت خوب و فعال ایران در همکاری با یونسکو سخن گفت و تایید کرد که همه این موارد می­ تواند در دستور کار همکاری­های آینده جمهوری اسلامی ایران با یونسکو قرار گیرد.قرار است به زودی «کارگاه آموزشی مدیریت تالاب­ها» از سوی یونسکو در ایران برگزار شود.

سخنرانی ابتکار در اجلاس بین­ المللی روز جهانی زن

معصومه ابتکار در این اجلاس پیرامون نقش صلح درون، توازن و نگاه جامع­نگر در مدیریت نوین جهان که لازمه اصلی آن جهانی همراه با صلح، ثبات و امنیت است، سخنرانی کرد.

وی در بخشی از سخنرانی خود پس از توضیح نظریه یونگ، به طرح دیدگاه­ های ملاصدرا، فیلسوف ایرانی جهان اسلام در مورد «اسفار اربعه» (سفرهای چهارگانه) که درون انسان­ها را به رفتار در بیرون و تعامل با اطرافیان و جهان هدایت می­ کند، پرداخت.

ابتکار به تجدید نظر در الگوهای زیستن در جهان به ویژه در کشورهای توسعه­ یافته اشاره کرد و گفت: باید الگوهای رفتاری با محیط زیست تغییر یابند تا از تخریب حیات از کره مسکون ممانعت به عمل آید.

وی با اشاره به نقش زنان در اصلاح سبک زندگی برای حفاظت محیط زیست و پرورش درونی بهتر برای نسل­های آینده، تاکید کرد: جایگاه زنان به عنوان مهد پرورش­ دهنده انسان در ابعاد گوناگون اهمیت خاص دارد و رشد فکری، سیاسی و مدیریتی آنان تاثیرات غیرقابل انکاری بر روند پیشرفت کشورها می گذارد.

ابتکار تاثیر تعالیم واقعی و آموزه­ های اسلامی را چراغی هدایت­گر برای حصول اطمینان از سیر منتهی به تعالی دانسته و عملکرد افراطیون و خشونت­طلبانی مانند داعش و تمسک غلط و انحرافی از هسته اصلی پیام اسلام توسط آنان را محکوم کرد.

وی بر نیاز جامعه امروزی به تعادل، توازن و توسعه پایدار در محیط زیستی سالم تاکید کرده و گفت: باید جریان کنونی زیاده­طلبی­ها اصلاح و در مسیر انسان­دوستانه و واقع­گرایانه قرار گیرد.

معصومه ابتکار سپس در جلسه مباحثه پیرامون دستور کار زنان شرکت کرد.

توسعه همکاری ها به خصوص در زمینه حفاظت از محیط زیست ضروری است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح چهارشنبه در ادامه برنامه های سفر به فرانسه در جلسه مدیران ارشد شرکت های مختلف فرانسوی علاقمند به همکاری با ایران سخنرانی و به سوالات مختلف آنان پاسخ گفت.

معصومه ابتکار در این جلسه که به دعوت شورای ملی کارفرمایان فرانسه (مدف انترناسیونال) و با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس برگزار شده بود، بیش از چهل نفر از مدیران ارشد شرکت های مختلف فرانسوی حضور یافته بودند .

در ابتدای جلسه، آقای لوکاس معاون رئیس کل مدف انترناسیونال ضمن خوشامد گویی به خانم دکتر ابتکار و تشکر از وقتی که به این منظور اختصاص داده اند به ظرفیت های گسترده توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین اشاره و بر این نکته تاکید کرد که به رغم بروز پاره ای از مشکلات در روابط و همکاری های اقتصادی فیمابین طی چند سال گذشته، هرگز این روابط قطع نشده و پس از توافق اولیه ژنو و باز شدن نسبی فضای مناسبات بلافاصله هیاتی متشکل از 110 شرکت مختلف فرانسوی جهت بررسی زمینه های توسعه مناسبات به ایران سفر کرده که خود مبین علاقمندی خاص شرکت های فرانسوی به بازگشت مجدد به ایران است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی Cop 21 در آبان ماه سال جاری در پاریس خواستار تبیین نقطه نظرات سازمان حفاظت محیط زیست ایران در این زمینه شد.

ابتکار نیز با تشکر از مدف انترناسیونال برای انجام هماهنگی های مربوط به این جلسه، ضمن بیان تحولات اقتصادی ایران طی دوران ریاست جمهوری آقای دکتر روحانی، به استراتژی کلی توسعه همکاری های بین المللی در زمینه های مختلف اقتصادی به خصوص محیط زیست، سابقه خوب همکاری های دو کشور در بخش محیط زیست و تاثیر مسائل زیست محیطی بر جوامع مختلف بشری و حتی آثار غیر قابل انکار آن بر نسل های آتی اشاره و تبادل نظر و همکاری در موضوعات مختلف زیست محیطی را از اهمیت روزافزون برای دو کشور ارزیابی کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد تلاش های جامعه جهانی در اجلاس آتی تغییرات آب و هوایی پاریس به نتیجه ای عادلانه و قابل قبول برای همه کشورها منجر و زمینه بهبود شرایط محیط زیستی برای همه کشورها را فراهم آورد.

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بروز پدیده ریزگردها، خشک شدن دریاچه ارومیه، مشکلات زیست محیطی دریای خزر و خلیج فارس و آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور به طرح های مطالعاتی و اجرایی کشورمان برای مقابله با این مشکلات اشاره و از حضور شرکت ها و موسسات دارای تکنولوژی فرانسوی برای همکاری با طرف های ذی ربط ایرانی به منظور مواجهه کارآمدتر با این مشکلات استقبال کرد.

در ادامه، مدیران شرکت های مختلف فرانسوی ضمن طرح زمینه های مختلف فعالیت و توانمندی های خود نسبت به حضور مجدد در بازار ایران ابراز علاقه کرده و بر امیدواری خود نسبت به باز شدن هر چه بیشتر فضای مناسبات تاکید و سوالاتی را مطرح کردند که پاسخ مقتضی ارایه شد.

در پایان آهنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس طی سخنانی کوتاه، از تلاش مدف انترناسیونال برای برگزاری موفق این جلسه با توجه به فرصت بسیار محدودی که برای انجام هماهنگی ها در اختیار بود تشکر کرد و آن را نشانه ای روشن بر وجود ظرفیت های گسترده توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور دانست.

وی بر آمادگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برای ارائه هر گونه حمایت مورد نیاز در توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری فیمابین تاکید کرد.

آهنی همچنین با اشاره به مذاکراتی که با وزارت امور خارجه و خزانه داری فرانسه به منظور ایجاد هر چه بهتر بستر توسعه همکاری ها در جریان است، تاخیر شرکت های فرانسوی در این زمینه را به معنای واگذاری فضای تجاری و همکاری به سایر رقبای آسیایی و اروپایی ارزیابی کرد.

گفتنی است که اجلاس یونسکو به مناسبت روز جهانی زن از شش منطقه جغرافیایی جهان در سازمان ملل متحد، یک زن فعال و صاحب نام را دعوت کرده بود. از منطقه آسیا و اقیانوسیه، معصومه ابتکار به این اجلاس دعوت شده که در بیستمین سالگرد کنفرانس جهانی زن (در 1995 در پکن) و نیز در آستانه ورود سازمان ملل متحد به دستور کار بعد از 2015 برگزار می شود. رئیس کنفرانس پکن، رئیس مجلس بلغارستان و رئیس جمهور سابق کاستاریکا از جمله مدعوین این اجلاس بودند. معصومه ابتکار در سال 1995 و در کنفرانس جهانی زن، رییس هیات کارشناسی جمهوری اسلامی ایران بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =