۰ نفر
۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
خاطرات مستر همفر و پدیده حقیقت جعلی!

محمد جواد خلیلی

در چند سال گذشته با فراگیر شدن رسانه ها و توسعه فضای مجازی و سهل الوصول شدن آن، پدیده کاغذهای زرد که روزگاری نچندان دور خبرها و شایعات عامه پسند را از طریق گیشه می فروختند، تغیر شکلی داده است.

شایعات و یا سخنان بی پشتوانه دیگر برای دست به دست شدن نیاز به روزها و ماه ها ندارند و به سرعت در کمتر از دقیقه و ثانیه بارها بازنشر می شوند. در فضای مذهبی متاسفانه با پدیده نامبارکی، غیر اخلاقی و غیر شرعی رو به رو هستیم. همیشه گفته می شده که در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی کند و نمی توان با این بهانه که هدفی مقدس را دنبال می کنیم دست به وسایل غیر قانونی و غیر شرعی بزنیم. اما در چند سال گذشته بارها و بارها به ویژه دوستانی که در جبهه متدینان قرار دارند از این روش استفاده کرده اند. چندی قبل یکی از دوستان اهل نظر جناب مظاهری در قالب یادداشتی عالمانه به این موضوع پرداخته بود.

نقل قول هایی از فوکویاما در خصوص تشیع و یا نقل قول هایی از نوام چامسکی پیرامون فلان پدیده سیاسی در داخل ایران و تعریف و تمجید از یک شخصیت دینی سیاسی و یا دیگر کلیپ های جعلی که به هیچ وجه حقیقت ندارند دست مایه منبر ها و اطلاع رسانی ها و نیز سیاست گذاری های خرد و کلان فرهنگی می شود در حالی که اصل ماجرا نادرست است. یکی از کهن ترین این اطلاع رسانی های نادرست مساله خاطرات مستر همفر است. این کتاب به هیچ وجه متن پایه انگلیسی ندارد و متن نیزاز اشکالات عدیده تاریخی و و سندی در تب و تاب است. این اثر صدها بار و با فرمت های مختلف منتشر شده و بارها از آن مسابقات کتابخوانی برگزار گردیده است.

خاطراتی که در آن جاسوس انگلیسی خود را بنیان گذار فرقه وهابیت و یار و همراه محمد بن عبدالوهاب معرفی می کند. اینکه در آن فضای دهه های گذشته چهل و پنجاه شمسی و عدم دسترسی به اطلاعات کسی بتواند چنین اقدامی کند شاید توجیه داشته باشد اما اکنون بسیاری از کسانی که تریبون در اختیار دارند و خود را متخصص سلفیه می دانند چرا باید به این کتاب استناد کنند؟ چرا باید نخبگان تریبون دار ما این اندازه بی اطلاع باشند. یکی دیگر از این دست کارهای بی اساس انتشار کلیپی با دو ورژن مختلف به زبان عبری همراه با زیر نویس فارسی و عربی بود. در این کلیپ بر اساس زیرنویس خاخام یهودی در حال بیان توطئه هایی است که برای سرگرم کردن تشیع توسط یهود چیده شده است. توطئه هایی که قرار است ما را از امام زمان غافل کند و در آن یهود خود را مشغول تلاش و دسیسه سازی برای نیامدن مهدی معرفی می کنند.

به کسی به نام صرخی در عراق هم اشاره می شود. البته مساله فوتبال و باشگاه های ورزشی نیز در صدر لیست متهمین به ایجاد غفلت قرار دارند. بعد از یکی از خطبایی که معمولا سکان منبر و خطابه را در جریان های خاص به عهده دارد با آب و تاب فراوان به تحلیل کلیپ و تطبیق برخی آیات بر آن می پردازد. در ضمن نیز به سیاست های کلی جریان رقیب سیاسی نیز با استفاده از محتوای کلیپ می تازد و این دو سخنرانی درکنار هم بارها و بارها منتشر می شود. دوستانی که در قم به زبان عبری آشنای دارند هر دو ورژن کلیپ را دیدند و متن آنرا ترجمه کردند. ویدئو مربوط به جلسه موعظه در یک کنیسه یهودی است و خاخام نیز مشغول موعظه است و اصلا داستان نه به امام زمان مربوط است و نه سیاست های خاص. ظاهرا بعد از این واقعه، موسسه مصاف و جناب آقای رائفی پور تکذیبیه ای صادر می کنند تا بیش از این آبرو ریزی نشود. اگر کسی در نت جستجو کند می تواند چندین سخنرانی از آقای رائفی پور را بیابد که با دست مایه قرار دادن این کلیپ و موارد مشابه مشغول سخنرانی است. او ودیگر تریبون داران متاسفانه در حال ارایه قرائتی قشری از مهدویت و دیگر معارف شیعه هستند که آسیب های آن سالهای بعد روشن خواهد شد.

وقتی کسانی که تخصص لازم را در شناسایی سره از ناسره منابع و مصادر ندارند و هم چنین تحصیلات مدون و منسجمی نداشته و وظیفه خود می دانند در سال رکورد سخنرانی را با 500 بشکنند بی تردید باید منتظر این دست مسائل باشیم. این دوستان متخصص و همه فن حریف حاضر به هیچ پاسخ گویی نبوده و خود را فراتر از مناظره می دانند و تا کنون حاضر به گفت و گو با هیچ متخصصی نشده اند. اکنون در پاسخ به کتاب خاطرات مستر همفر کتابی به زبان عربی منتشر شده است. بر روی جلد این کتاب عنوان ثانویه ای درج شده است. تنزیه و تطهیر چهره دولت اول سعودی و دعوت اولیه محمد بن عبدالوهاب هدف اصلی کتاب بیان شده است. وقتی ما برای بیان حق و معارف خود به راه هایی این چنین متوسل می شویم باید منتظر عواقب آن نیز باشیم. مگر حقانیت معارف شیعی نیازمند تائیدیه از طرف فوکویاما وهانتینگتون است؟ گویی تا آنان مساله ای را نگویند مهر قبولی بر پدیده و یا اندیشه ای نمی خورد.

در خصوص جنبش وهابیت آنقدر مدارک و مستندات قوی در خصوص کشتارها و قتل عام های گسترده شیعیان و اهل سنت در مکه و طائف و کربلا وجود دارد که دیگر نیازی به دروغ پردازی نباشد. باید تریبون های کشور را به دست نخبگان واقعی سپرد کسانی که حداقل بدانند که نباید جوانان را به خواندن کتابی جعلی تشویق کنند و یا حداقل خودشان پیرامون یک کلیپ جعلی دهها ساعت تحلیل ارایه نکنند. تریبون ها را باید به نخبگان واقعی و اسلام شناسان اهل نظر بازگردانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724131

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    6 6
    البته گويا اين ماجرا در ايران تاريخي است مثل قضيه شبهاي پيشاور كه خود مؤلف سناريو مناظره نوشته و روي مخالفين اسم عبدالرشيد و عبدالغفار گذاشته كه اتفاقا اسم فأميل ندارند و از مذهب خودشان هم بي اطلاع هستند و در آخر كاملا تسليم علم سلطان الواعظين مؤلف كتاب مي شوند
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    5 13
    چرا ایشون انقدر نگران خوانده شدن خاطرات مستر همفر هستند؟؟؟؟؟؟