مجریانِ پرحاشیه‌ترین گفت‌وگوهای رییس‌جمهور

ایسنا نوشت: رضا رشیدپور، محمدرضا شهیدی‌فرد، علی‌اکبر عبدالرشیدی، سودابه حسنی‌دخت، حسن عابدینی، مرتضی حیدری و ... از مجریانی هستند که تاکنون گفت‌و‌گوهای تلویزیونی رییس‌جمهور را اجرا کرده‌اند.

گفت‌وگوهای زنده تلویزیونی مقاماتی چون رییس جمهور از جمله ساختارهای برنامه‌سازی است که به دلیل حساسیت موضوعی، چندان نمی‌توانند با تغییرات شگرفی در شاکله و محتوا مواجه ‌باشند؛ با این حال تلویزیون تلاش می‌کند هر از گاهی با تغییراتی که در انتخاب مجریان این برنامه‌ها اعمال می‌کند، تفاوت‌ها و جذابیت‌هایی را برای مخاطبان خود ایجاد کند.

مجری گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهور معمولا چند ساعت قبل از پخش برنامه معرفی می‌شود؛ تا کمترین حاشیه‌ها را به دنبال داشته باشد. این برنامه در شیوه‌ای مرسوم چند سالی است بعد از خبر ساعت ۲۱ شبکه اول پخش می‌شود و از رادیو ایران و شبکه خبر هم همزمان روی آنتن می‌رود.

روز گذشته هم ریاست جمهوری از پخش گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهور در روز دوشنبه (دوم بهمن ماه) خبر داد و تا اینجای کار همه چیز طبق روال چند دوره‌ اخیر روتین و نسبتا بی‌فراز و نشیب بود. اما از صبح امروز که اعلام شد اجرای این برنامه برای نخستین بار به رضا رشیدپور سپرده شده است، نگاه‌ رسانه‌ها و مخاطبان بیش از گذشته به این برنامه جلب شده است.

رشیدپور این روزها با برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» در شبکه سه رضایت نسبی مخاطبان را به دست آورده و از مقبولیت کافی برای اجرای این برنامه برخوردار است. از آنجا که پیش‌بینی می‌شود به دلیل حوادث اخیر، گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی کمی متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته باشد، انتخاب چنین فردی برای اجرا می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تلویزیون در موردی مشابه، چهار سال قبل هم تصمیم گرفت اجرای گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهور را به فردی بسپارد که به رغم برخورداری از تجربه کافی در حوزه اجرا، کمتر به عنوان مجری برنامه‌های سیاسی خود را به مخاطب شناسانده باشد.‌ با چنین رویکردی اجرای گفت‌وگوی زنده رییس‌جمهور به محمدرضا شهیدی‌فرد سپرده شد که آن دوره به واسطه اجرای برنامه‌های «پارک ملت» و «مردم ایران سلام» از مقبولیت کافی برخوردار بود. با این حال در آن سال اتفاق قابل پیش‌بینی رقم نخورد و این گفت‌وگو از پرحاشیه‌ترین برنامه‌هایی شد که روی آنتن رفت.

این گفت‌وگو سال ۹۲ با موضوع عملکرد ۱۰۰ روزه‌ی دولت یازدهم به روی آنتن رفت و برای نخستین بار بود که رییس جمهور مقابل سه مجری قرار می‌گرفت؛ محمدرضا شهیدی‌فرد همراه با ندا سپانلو و محمود احمدی افزادی، پرسش‌هایشان را در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی با حسن روحانی در میان گذاشتند.

این اتفاق اگرچه تجربه‌ای جدید را به ثبت رساند اما حضور همزمان سه نفر در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در مواردی به بی‌نظمی مجریان در بیان جملات و طرح پرسش‌ها انجامید. ضمن اینکه لبخند غیرمرسوم شهیدی‌فرد و میمیک چهره این مجری که سعی داشت شیوه‌ای متفاوت را در اجرا به تصویر بکشد، چندان به مذاق بیننده خوش نیامد.

در سال ۹۳ تیم علی‌اکبر عبدالرشیدی و سودابه حسنی‌دخت اجرای گفت‌وگوی زنده رییس جمهور را بر عهده گرفتند و سودابه حسنی‌دخت سومین خانمی بود که در مقام مجری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی با مردم حاضر می‌شد. پیش از این، ندا سپانلو و سونیا پوریامین به عنوان مجریان گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهور با مردم انتخاب شده بودند. 

و البته علی‌اکبر عبدالرشیدی هم پیش از این تجربه قرار گرفتن مقابل رییس جمهور را داشت و اجرای اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی در مقام رییس جمهور با مردم را به تنهایی عهده‌دار بود.

عبدالرشیدی علاوه بر خبرنگاری، در برنامه‌های مختلف تلویزیونی به عنوان مجری حضور داشت و از تجربه کافی برای اجرای چنین برنامه‌ای برخوردار بود؛ با این حال او پس از مدتی از فهرست مجریان گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهور خارج شد.

اجرای گفت‌وگوی زنده رییس جمهور توسط پوریامین و روحانی‌نژاد یکی از پرحاشیه‌ترین‌ها را در این ساختار تلویزیونی رقم زد و اتفاقا حاشیه‌ها دقیقا به انتخاب مجری ربط داشت به نحوی که برنامه با یک ساعت و نیم تاخیر روی آنتن رفت.

بعدها یک منبع مطلع در ریاست جمهوری درباره تاخیر در پخش گفتگوی زنده روحانی گفته بود که چند ساعت قبل از شروع برنامه، از دفتر رییس‌جمهور اعلام شد که خانم پوریامین نیز حضور داشته باشد و مصاحبه با دو مجری برگزار شود که صداوسیما با این دلیل که این معرفی دیرهنگام بوده، آن را نپذیرفت. اما سرانجام بعد از یک ساعت که از زمان اعلام شده برای این گفت‌وگو می‌گذشت، با توافق طرفین، مسئولان صداوسیما قبول کردند که هر دو مجری در گفت‌وگو با روحانی حاضر شوند.
رییس‌جمهور نیز در آغاز این برنامه با کنایه درخصوص تأخیر در انجام گفت‌وگو، خطاب به مجری (سونیا پوریامین) اظهار کرد: خوشحالیم که علیرغم این تأخیر شما را در برنامه داریم. 

نام حسن عابدینی هم در فهرست مجریانی که با در گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی با مردم شرکت کرده‌اند، به ثبت رسیده است. او سال ۹۴ همراه با ندا سپانلو اجرای این برنامه را عهده‌دار شد.

عابدینی بعد از پخش این برنامه در گفت‌وگویی با ایسنا به این نکته اشاره کرد که پیش از انجام این مصاحبه، درباره‌ ارائه‌ پرسش‌ها هماهنگی قبلی انجام نشده بود.

این مجری کارشناس برنامه‌های سیاسی گفته بود، «نکته‌ جالب برای من این بود که شاید فقط کمتر از یک ربع، پیش از شروع مصاحبه با رییس جمهور صحبت کردم و بحثم این بود که محورهایی که من می‌خواهم درباره آن‌ها صحبت کنم، بحث هسته‌ای است و ایشان هم استقبال کردند؛ بدون اینکه حتی به این صورت باشد که ما پیش از مصاحبه راجع به نوع سوال‌ها با یکدیگر هماهنگ کرده باشیم و یا با مسوولان و مشاوران رییس‌جمهور چک کرده باشیم.»

عابدینی که پیش از این هم تجربه گفت‌وگوی زنده با رییس‌جمهور را داشته بود، درباره‌ دلایلی که به کم شدن حاشیه‌های این گفت‌وگو انجامید توضیح داده بود، «به عنوان مصاحبه‌کننده تمام تلاشم این بود، دغدغه‌هایی که بعضا منتقدان راجع به آنها بحث می‌کنند را در چارچوب برنامه‌های زنده از رییس جمهور بپرسم که ایشان هم استدلال‌های خودشان را بیان کردند و این گفت‌وگو در نهایت به یک گفت‌وگوی آرام و خوب انجامید.»

اما پیش از انتخاب رضا رشیدپور در مقام مجری گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهور که قرار است امشب روی آنتن برود، اجرای آخرین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی به نام مرتضی حیدری ثبت شده بود. این گفت‌وگو آذر ماه امسال با موضوع گزارش ۱۰۰ روزه رییس‌جمهور از عملکرد دولت دوازدهم روی آنتن رفت و مانند اغلب اجراهای حیدری برنامه‌ای معمول بود که با کمترین حاشیه پخش شد. شاید با احتساب اجرای برنامه‌های گفت‌وگوی زنده تلویزیونی احمدی‌نژاد با مردم که اغلب بر عهده حیدری گذاشته شده بود، از او به عنوان فردی باسابقه در این ساختار تلویزیونی می‌توان نام برد. تجربه‌ای که سال ۹۵ با قرار گرفتن المیرا شریفی مقدم در کنار حیدری ظاهری کمی متفاوت به خود گرفت.

گفت‌وگوی زنده رییس جمهور با مردم امشب به صورت زنده روی آنتن می‌رود و قرار است موضوعات روز، خواسته‌ها و مسائل مورد توجه مردم و برنامه‌های دولت برای تحقق آنها، مهمترین محور این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی باشد، موضوعاتی که به خودی خود برای کشاندن مخاطب پای تلویزیون کافی است. اما اینکه رضا رشیدپور در مقام مجری این برنامه تا چه اندازه از پس اجرای درست برمی‌آید، پرسشی است که پاسخ آن چند ساعت دیگر مشخص خواهد شد.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =