۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶

برنامه های اسپیس ایکس برای پرتاب موشک، تلاش های هند، چین و شرکت های خصوصی برای پرتاب فرودگر در ماه، بارش های شهابی، پدیده ابر ماه، ماه آبی، خسوف و کسوف، از جمله رویدادهای فضایی و نجومی در سال 2018 هستند.

به گزارش خبرآنلاین،در تقویم سال جدید میلادی، مانند هر سال شاهد رویداهای نجومی و فضایی متعددی هستیم.

ژانویه

اول ژانویه (11 دی): آغاز سال 2018 میلادی با پدیده ابر ماه (supermoon) همراه است.

سوم ژانویه (13 دی): بارش شهابی ربعی یا کوادرانت (Quadrantids meteor shower) از عصر این روز آغاز شده و تا روز بعد ادامه خواهد داشت.

سی و یکم ژانویه (11 بهمن): خسوف یا ماه گرفتگی کامل (total lunar eclipse) در آمریکای شمالی پیش از غروب خورشید قابل رویت خواهد بود.

در این تاریخ همچنین شاهد دومین ابر ماه خواهیم بود که به نام ماه آبی (blue moon) شناخته می شود. منظور از ماه آبی، دومين قرص كامل قمر زمين در طول يك ماه است. این پدیده تقریبا هر 30 ماه یکبار رخ می دهد.

مارس

بیستم مارس (29 اسفند): اعتدال بهاری،(vernal equinox) ، نخستین روز از فصل بهار در نیمکره شمالی و اعتدال پاییزی (autumnal equinox)، نخستین روز از پاییز در نیمکره جنوبی زمین است.

همچنین طبق برنامه ریزی ناسا، فضاپیمای تس (TESS spacecraft) راهی فضا می شود. این تلسکوپ فضایی، جایگزین تلسکوپ فضایی کپلر شده و کهکشان راه شیری را برای یافتن سیارات در مدار ستارگان مختلف، مورد بررسی قرار خواهد داد. تس قادر است وسعت بیشتری از فضا را رصد و علاوه بر بررسی 200 هزار ستاره، دست کم 2 هزار سیاره بالقوه را فهرست بندی کند.

سی و یکم مارس (11 فروردین 97): این تاریخ، آخرین مهلت شرکت در رقابت ایکس پرایز گوگل (Google Lunar X Prize) است. تاکنون شرکت های Florida's Moon Express و India's TeamIndus برنده جایزه 20 میلیون دلاری برای پرتاب فرودگر ماه شده اند.

آوریل

بیست و دوم آوریل (2 اردیبهشت 97): بارش شهابی شلیاقی (Lyrids Meteor Shower)از عصر این روز آغاز شده و تا غروب روز بعد ادامه خواهد داشت.

مه

پنجم مه (15 اردیبهشت 97): ناسا قصد دارد فضاپیمای مریخ InSight را به فضا پرتاب کند. پیش بینی می شود که این فضاپیما در اواخر نوامبر 2018 به مریخ رسیده و مأموریت خود را آغاز کند.

ششم مه (16 اردیبهشت 97): بارش شهابی اتای دلوی (Eta Aquarids Meteor Shower) از عصر این روز آغاز و تا غروب روز بعد ادامه خواهد داشت. نرخ بارش بالاتر از حد متوسط و با نرخ ساعتی سرسویی حدود 60 در اوج بارش است.

ژوئن

یکم ژوئن (11 خرداد 97): آژانس فضایی ژاپن (JAXA) در دسامبر 2014، فضاپیمای Hayabusa-2 را راهی سیارک نزدیک به زمین Ryugu کرد.

این فضاپیما طبق برنامه، در این تاریخ به سیارک رسیده و به مدت 18 ماه آن را مورد بررسی قرار خواهد داد. جمع آوری نمونه از سطح سیارک پیش از بازگشت به زمین در سال 2020، از مهمترین برنامه های فضاپیمای Hayabusa-2 است.

بیست و یکم ژوئن (31 خرداد 97): انقلاب تابستانی(summer solstice) ، نخستین روز از فصل تابستان در نیمکره شمالی و انقلاب زمستانی(winter solstice) ، نخستین روز از فصل زمستان در نیمکره جنوبی زمین است.

ژوئیه

بیست و دوم ژوئیه (31 تیر 97): دومین خسوف یا ماه گرفتگی کامل (total lunar eclipse) در سال 2018 در آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا، آسیا و استرالیا قابل رویت خواهد بود.

سی ام ژوئیه (8 مرداد 97): بارش شهابی دلتا- دلوی جنوبی (Southern Delta Aquarids Meteor Shower) یک بارش شهابی متوسط با نرخ ساعتی سرسویی حدود 20 در اوج بارش است که عصر این روز آغاز و تا غروب روز بعد ادامه خواهد داشت.

سی و یکم ژوئیه (9 مرداد 97): فضاپیمای پارکر (Parker Solar Probe) ناسا برای بررسی تاج و باد خورشیدی، به فضا پرتاب خواهد شد. این فضاپیما تا سال 2024 به فاصله 4 میلیون مایلی خورشید رسیده و سطح این ستاره را مورد بررسی قرار می دهد.

اوت

یازدهم اوت (20 مرداد 97): کسوف یا خورشیدگرفتگی جزئی(Partial Solar Eclipse) روی می دهد. در این کسوف، روی تاریک ماه تنها قسمتی از خورشید را می ‌پوشاند. ساکنان بخش هایی زیادی از اروپا و آسیا شاهد این خورشیدگرفتگی جزئی خواهند بود.

دوازدهم اوت (21 مرداد 97): بارش شهابی برساوشی (Perseid Meteor Shower) با نرخ ساعتی سرسویی حدود 60 در اوج بارش، تا غروب روز بعد ادامه خواهد داشت.

هفدهم اوت (26 مرداد 97): فضاپیمای Osiris-rex ناسا در سپتامبر 2016 به فضا پرتاب شد. این فضاپیما بدنبال جمع آوری نمونه از سیارک Bennu و برگرداندن نمونه به زمین است.

سپتامبر

بیست و دوم سپتامبر (31 شهریور 97): اعتدال پاییزی(autumnal equinox) ، نخستین روز از پاییز در نیمکره شمالی و اعتدال بهاری(vernal equinox) ، نخستین روز از فصل بهار در جنوبی زمین است.

اکتبر

یکم اکتبر (9 مهر 97): آژانس فضایی ژاپن و سازمان فضایی اروپا (ESA) در همکاری مشترک با یکدیگر، فضاپیمای BepiColombo را برای بررسی سیاره عطارد راهی فضا خواهند کرد. این فضاپیما سال 2025 به عطارد رسیده و دو کاوشگر آن از یکدیگر جدا می شوند تا هرکدام، اطلاعات جداگانه ای از این سیاره جمع آوری کنند.

۵۴۵۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =