رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین با اشاره به هزاره درگذشت ابوریحان بیرونی در چهار سال دیگر، خواستار تصحیح آثار این دانشمند بزرگ اسلامی شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در آغاز مطلبش می نویسد:

«چهار سال دیگر به سال قمری، یعنی در سال 1440 ق هزاره درگذشت ابوریحان بیرونی است. سزاوار است هزاره وی با تصحیح باقی مانده آثارش به علاوه کارهای پژوهشی جدی برگزار شود. یکبار روی سالهای خورشیدی در سال 1353 برگزار شد اما به نظر می رسد در شرایط فعلی که امکانات پژوهشی هست، این کار با جدیت دنبال شود. ابوریحان بیرونی(362 ـ 440) یکی از بزرگترین دانشمندان اسلامی است که به عکس غالب نویسندگان و پژوهشیان روزگار خود به «تجربه و مشاهده» به عنوان یک روش علمی، عطف توجه کرد و در مباحث مختلف آن را مبنای نوشته های خود قرار داد. وی از «درک علمی»‌ نسبت به مقولات مختلف علمی که به آنها پرداخت، به مراتب تصویری بهتر از معاصران خویش دارد و افق های بلندتری را مدنظر قرار داده و بر آن اساس به کار پژوهش و نوشتن پرداخته است. به اجمال می دانیم که وی که در سایه حکومت غزنویان می زیست و مورد حمایت بود، کارهای بزرگی انجام داد که برخی از آنها عبارتند از آثار الباقیه، قانون مسعودی، تحقیق ما للهند، تحدید نهایات الاماکن که به عربی نوشته شده است.»
این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش می نویسد:
«بیرونی در مقدمه «تحدید نهایات الاماکن» که توسط احمد آرام به فارسی درآمده (تهران، 1352ش)، در آغاز از بی توجهی مردمان روزگار خود به علم و ستایش جهل، گلایه می کند: «چون در کار مردم این روزگار می نگرم، و می بینم که همگان در همه جای، سیمای نادانی به خود گرفته‌اند، و با اصحاب فضل دشمنی می‌ورزند، و هر کس را که به زیور دانش آراسته است، می‌آزارند، و گونه گونه ستم و بیداد درباره وی می‌کنند، نزدیک است که آنچه اصحاب صناعت احکام نجوم در دَوْرها و تأثیرات کواکب در سده ها و هزاره های آن گفته‌اند، و گردش همه کارهای جهان را از روی آن دانسته‌اند، باور دارم». اشاره اخیر او در واقع، نوعی طعنه زدن در احکام نجومی، یعنی پیشگویی‌هایی است که در علم تنجیم انجام می شد. به واقع گلایه بیرونی از این است که همه مردم در پی دنیا رفته و «یکباره دانشها را ترک گفته‌اند و از خدمتگزاران دانش بیزاری می جویند».
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    0 0
    باسلام.مدتی است به دنبال آدرس وبلاگ یا سایت اختصاصی جناب آقای رسول جعفریان هستم که متأسفانه تا الان موفق نبودم ولی مطالب ایشان رو در سایت خبرآنلاین مطالعه میکنم،چنانچه آدرس وبلاگ یا سایت اختصاصی و یا ایمیل ایشون رو به آدرس پست الکترونیک بنده ارسال بفرمایید ممنون میشم.باتشکر
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    دانشمند بزرگ ایرانی نه فقط اسلامی
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    وقتی شما بگی اسلامی یه نفر هم پیدا می شه در امارات می گه حتما این بابا ملیت نداشته بذار اماراتیش کنیم بره