سیما تیرانداز و گروهش این روزها در حال تمرین نمایش «تقدیربازان» هستند که قرار است از هشت اردیبهشت در تالار چهارسوی تئاتر شهر اجرا شود.

محیا رضایی: ترسیم روابط زن و مرد، نمایش پیچیدگی‌ها و دشواری‌های این روابط و پرداختن به موضوع آشنایی و جدایی در قالب اثر هنری همواره جذاب بوده است. «تقدیربازان» نمایش تازه سیما تیرانداز، کوششی است برای تصویرکردن این دنیای غریب. این نمایش پارسال در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت و از هشتم اردیبهشت‌‌ماه در تالار چهارسو می‌توانید به تماشایش بنشینید. در این روزهای باقی مانده تا آغاز اجرای عمومی، تیرانداز و گروهش مشغول تمرین هستند.

نمایشنامه «تقدیربازان» را هاله مشتاقی‌نیا نوشته، متن درباره شش شخصیت است که در مقاطع مختلف با هم ارتباط داشته‌اند و ما در نمایش بخش‌هایی از روابط امروز و گذشته‌شان را مرور کنیم. در بخش اول تمرین‌ها، تیرانداز با دو بازیگر هر اپیزود، تمرین کرد تا بازیگران به یکدستی برسند و پس از آن تمرین‌های گروهی آغاز شد. ترکیب بازیگران از زمان جشنواره تئاتر فجر تغییری نکرده و با این که معمولا گروههای تئاتری دستخوش مسائل و مشکلات مختلف می‌شوند و از هم می‌پاشند، این گروه همچنان در کنار تیرانداز باقی است. نورا هاشمی، فرناز رهنما، هومن کیایی، بهاره مشیری، یمین آتشی و روزبه حصاری مثل بهمن ماه گذشته، شخصیت‌هایی را بازی می‌کنند که شنیدن بخش‌هایی از روایت زندگی‌شان ما را به یاد تجربه‌های شیرین و تلخ مقاطع مهم زندگی‌مان می‌اندازد.

لادن: طلاق نمی‌ده!
هامان: وکیل بگیر. از اول بهت گفتم تو که حریفش نمی‌شی، وکیل بگیر.
لادن: با این داستان پیچیده‌ای که من دارم، یکی باید باشه کارشو بلد باشه.
هامان: می تونی بری سراغ ... دست کم کارشو بلده.
لادن: کی؟؟؟

فرناز رهنما نقش لادن را بازی می‌کند و هومن کیایی نقش هامان. آنها امروز کارشان را با تمرین دیالوگ‌ها آغاز کرده‌اند و پس از آن، تمرین با میزانسن شروع می‌شود. فضایی جالب بر جلسه تمرین حاکم است، ترکیبی از جدیت و طنازی. گاهی اشتباه بازیگران یا فراموش کردن دیالوگ، جمع را به خنده می‌اندازد. آنچه تماشای این تمرین را جذاب می‌کند، تسلط کارگردان و بازیگران بر متن و جزئیات است. بازیگران البته با پیشنهادهای مختلف به تمرین آمده‌اند و روی دیالوگ‌ها، حرکت‌ها و واکنش‌ها با کارگردان صحبت می‌کنند.

سیما تیرانداز

کامل‌ترین تجربه کارنامه کارگردان
سیما تیرانداز درباره موضوع نمایشنامه می‌گوید: «این نمایش درباره پیچیدگی‌های روابط امروزی است. آن چه همه ما با آن درگیریم. شاید این وجه از «تقدیربازان» بیش از بقیه وجوه آن برای تماشاگر جذاب باشد که مخاطب خود را در این نمایش می‌بیند.»
این بازیگر و کارگردان درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های این اثر با نمایش‌های قبلی‌اش می‌گوید: ««تقدیربازان» به هیچ یک از کارهای قبلی‌ام شباهت ندارد، این اثر را بیشتر از تجربه‌های قبلی دوست دارم و به نظرم بهترین کارم از نظر موضوع و ساختار است. خوشحالم که بعد از دو سال دوباره به تئاتر شهر برمی‌گردم و امیدوارم در 28 اجرایی که خواهیم داشت، مخاطبان با این اثر ارتباط برقرار کنند.»
تیرانداز با اشاره به نزدیک شدن به زمان اجرای عمومی ادامه می‌دهد: «تمرین‌ها را از مدتی پیش شروع کردیم، خوشبختانه زمان زیادی از اجرای جشنواره نگذشته و گروه انسجام خود را حفظ کرده. این تمرین‌ها جهت یادآوری است و البته این که در کلیت بازی‌ها و فضاسازی نمایش به یکدستی و تمرکز جمعی برسیم.»
در صحنه‌ای که فرناز رهنما و هومن کیایی تمرین می‌کنند، لادن به خانه هامان آمده. هامان در حال اسباب‌کشی است و لادن هم درگیر مشکلی شخصی و خانوادگی است. بازیگرها بازی می‌کنند و تیرانداز روتوش‌هایی روی کار آنها دارد.

نمایشنامه «تقدیربازان» خنثی نیست
فرناز رهنما درباره علت بازی در «تقدیربازان» می‌گوید: «من برای انتخاب یک پیشنهاد تئاتری راحت تر تصمیم می‌گیرم تا کار تصویری. در مورد تئاتر، متن، کارگردان و ویژگی‌های نقش اولویت‌های اصلی است. در فیلم و سریال، علاوه بر این سه عامل، تهیه‌کننده، دستمزد، بازیگر مقابل و مسائلی از این دست هم مهم است. حتما سعی می‌کنم سالی یک بار روی صحنه بروم. بازی در تئاتر علاوه بر ارضای روحی که برایم دارد، باعث می‌شود از این حوزه که همیشه به آن علاقه داشته‌ام، دور نشوم.»
بازیگر مجموعه «ساختمان پزشکان» ادامه می‌دهد:«این اولین بار است در متنی ایرانی بازی می‌کنم. در این سال‌ها نمایشنامه‌های متعددی را رد کرده‌ام، به این دلیل مهم که متن‌ها معمولا شیرازه و کلیت داستانی درستی ندارند. گاهی نقش‌ها جای کار ندارند و فقط یک حضور فیزیکی برای بازیگر هستند. اما متن «تقدیربازان» جسورانه است. در مورد متن‌های ایرانی معمولا این مشکل وجود دارد که محدودیت و خطوط قرمز نویسنده‌ها را محتاط و متن‌ها را خنثی کرده است، اما نمایشنامه «تقدیربازان» خنثی نیست.»

بازیگر نمایش «آرسنیک و تور کهنه» درباره علایقش به آثار بعضی نمایشنامه‌نویسان مطرح جهان می‌گوید: «من آثار نیل سایمون و آرتور میلر و جهان ذهنی این نویسندگان را دوست دارم، به سینمای کلاسیک هم علاقمندم و بازی در نمایشنامه‌هایی که بر اساس ادبیات کلاسیک نوشته شده برایم جذاب است. نمایش‌هایی مثل «آرسنیک و تور کهنه» یا «پس از سقوط» نوعی بازی فانتزی می‌خواست اما بازی در «تقدیربازان» دشواری‌های خاص خود را دارد. شاید در نگاه اول به نظر برسد بازی در متنی امروزی و ایرانی ساده است، اما رسیدن به نقشی که بعضی از وجوه آن کاملا از من دور است، آسان نبود.»

نمایش تقدیر بازان

این بازیگر ادامه می‌دهد: «نقش لادن در این نمایش وسوسه برانگیز بود، به این دلیل که وجوه مختلف داشت. من به همراه خانم تیرانداز، خانم مشتاقی‌نیا و بازیگران در یک پروسه به نقش‌ها و فضای اثر رسیدیم. در فضایی سرشار از گفتگو و تعامل. فکر می‌کنم این نقش را باید کاملا حسی بازی کنم و تکنیک به بازی‌ام صدمه می‌زند. شاید به دلیل همراهی با شخصیت و فضای نمایش بود که پس از پایان اجراهای جشنواره تئاتر فجر، تا چند روز لادن با من بود و تحت تاثیر احوال او بودم.»
رهنما و کیایی وسط سالن تمرین نشسته‌اند و دیالوگ می‌گویند. تیرانداز با دقت کارشان را نگاه و گاهی وارد معرکه شده، برای آنها بازی می‌کند. اعضای دیگر گروه مشغول سامان دادن به بقیه امور هستند. طراحی پوستر، ساخت آنونس و تیزر و گرفتن عکس‌های تبلیغاتی برای معرفی بهتر نمایش تازه تیرانداز با شوق و اشتیاق گروه و زیر نظر او انجام می‌شود. گروه «تقدیربازان» امیدوارند حاصل تلاش و عشقشان مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

***
نمایش «تقدیربازان» در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر در رشته بهترین کارگردانی، بهترین طراحی صحنه و بهترین نمایشنامه نامزد دریافت جایزه و از هاله مشتاقی‌نیا در آیین اختتامیه تقدیر شد. این نمایش از هشتم اردیبهشت‌ماه ساعت 20 در سالن چهارسو روی صحنه می‌رود.
سیما تیرانداز پیش از این نمایش‌های «ناتمام» (مرد مقابل)، «دخترک شب طولانی»، «هتل عروس»، «محاله فکر کنید اینجوری هم ممکنه بشه» و ... را کارگردانی کرده است.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =