حراج مدال نوبل ریاضیدان مشهور «ذهن زیبا»

مدال نوبل اقتصاد جان نش، ریاضیدان فقید که برای ارائه "نظریه بازی" و همچنین داستان‌زندگی‌اش در فیلم "ذهن زیبا" مشهور است، به حراج گذاشته شده است.

به گزارش ایسنا،هر دو مدال طلا و مدرک دست‌نویس همراه آن وارد حراج شده و سادبیز تخمین زده که امروز(دوشنبه) هر دو آن‌ها به قیمتی بین 2.5 تا چهار میلیون دلار به فروش خواهد رفت.

نش در سال 1994 برای کار خود بر روی نظریه بازی موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد. وی همچنین از بیماری اسکیزوفرنی رنج می‌برد که کار را برای وی سخت کرده بود.

وی در مستند "جنون درخشان" اظهار کرده بود: من ابتدا در سال 1959 به بیماری دچار شدم و تا تابستان 1964 صداها را نمی‌شنیدم. اما پس از آن مساله حل شد و من بر روی مفهوم صداها شروع به کار کردم. حالت توهمی ذهن مانند زندگی در رویا است.

جان نش(سمت چپ) در محل فیلمبرداری فیلم ذهن‌زیبا

این ریاضیدان فقید در مصاحبه‌ای در سال 2004 که بر روی سایت جایزه نوبل منتشر شد، اظهار کرد که برد این جایزه تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی من نسبت به سایر برندگان نوبل داشت زیرا من در شرایط غیرعادی و بیکار بودم.

نش و همسرش طی یک سانحه رانندگی در سال 2015 از دنیا رفتند.

این نخستین مدال نوبلی نیست که طی حراج عمومی به فروش می‌رود و معمولا دهها هزار و شاید میلیونها دلار فروخته می‌شوند.

برای مثال، سال گذشته جایزه نوبل پزشکی آلان لیود هاجکین به قیمت 795 هزار و 614 دالار، نوبل فیزیک 1988 لئون لدرنت به قیمت 765 هزار دلار و جایزه نوبل اقتصاد سیمون کوزنتز در سال 1971 به مبلغ 390 هزار و 848 دلار فروخته شدند.

جوایز اعطا شده به جیمز واتسون و فرانسیس کریک برای کشف دی‌.ان‌.ای نیز در سال 2013 به حراج گذاشته شد و 2.27 میلیون دلار فروخته شد. عواید حاصل از فروش این مدال به موسسه تحقیقات پزشکی فرانسیس کریک در لندن واگذار شد.

مدال واتسون نیز پس از آنکه توسط یک میلیارد روسی به قیمت 4.75 میلیون دلار در سال 2014 خریداری شده بود، به وی بازگردانده شد. خریدار عنوان کرده بود شرایطی که یک دانشمند بزرگ را مجبور به فروش مدال حاصل از دستاوردش می‌کند، قابل قبول نیست.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 590969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =