علیرضا رحیمی*

در لایحه برنامه ششم توسعه توجه لازم و كافي به حوزه دفاعي و نظامي شده است و نمايندگاني كه از كميسيون امنيت ملي در كميسيون تلفيق حضور داشتند توجهات را بيشتر به بودجه دفاعي و نظامي جلب كردند. در حال حاضر احكام خوب و مدوني در برنامه ششم توسعه در اين زمينه تدوين شده است كه اين احكام در راستاي تقويت آمادگي هاي دفاعي كشور است.

مقام معظم رهبري توصیه ای داشتند مبنی براینکه 5 واحد درصد بودجه به آمادگي هاي دفاعي اختصاص يابد، اين تاکید عامي است كه همه حوزه ها را شامل مي شود يعني هم حوزه پدافندي و هم حوزه آفندي را. در واقع بخش‌هاي مختلف نظامي و دفاعي مي‌توانند از اين بودجه استفاده كنند.

نه تنها وضعيت منطقه و آشفتگي‌هاي منطقه اي توجه به بخش دفاعي و نظامي كشور را ضرورت مي بخشد بلكه طبق چشم انداز 20 ساله ما بايد به همان نسبت كه درحوزه اقتصادي پيشرفت داشته باشيم به همان نسبت نيز بايد درحوزه دفاعي آمادگي هايمان را تقويت و ارتقاء ببخشيم و قطعا اين ارتقا و تقويت در گرو اختصاص بودجه هاي كافي در اين زمينه است.

در واقع اختصاص بودجه كافي به بخش دفاعي و نظامي كشور و تقويت اين بخش هم جنبه پيشگيرانه و هم جنبه آمادگي دارد چرا كه امنيت فقط از حوزه دفاعي و نظامي نمي آيد. ديپلماسي موفق و موثري كه جمهوري اسلامي ايران در سطح بين الملل و در منطقه خاورميانه داشت و تصميمات هوشمندانه اي را كه در اين حوزه اتخاذ كرد قطعا در تقويت و افزايش امنيت كشور ما نقش داشته است آنگونه که امروز قدرت هاي بين المللي به نقش و تاثير ايران در حل منازعات خاورميانه ايمان پيدا كرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =