خانه ملت نوشت: نماینده مردم قائنات در مجلس دهم، با بیان اینکه یکی از شروط حضور حجاج ایرانی در مناسک حج، برگزاری مراسم برائت از مشرکین است، گفت: توجه به امنیت زائران مناسک حج و حفظ عزت و عظمت حجاج نیز از خواسته های جمهوری اسلامی محسوب می شود.

فرهاد فلاحتی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای سفر هیأت مذاکره ایران به عربستان جهت مذاکره درباره حضور زائران ایرانی در مراسم حج، گفت: قطعا برای مناسک حج و حضور زائران ایرانی باید ملاحظات زیادی انجام شود، زیرا یکی از دلایلی که ما امسال در حج شرکت نداشتیم، عدم تأمین امنیت حجاج کشورمان در این مناسک از سوی مقامات سعودی بود.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اصل برگزاری حج در نظام جمهوری اسلامی از لحاظ فقهی و اخلاقی، مورد تأکید است و در طول سالیان گذشته نیز مقامات ایرانی بر برگزاری مناسک حج به صورت باشکوه تأکید داشتند. حال همیشه سعودی ها محدودیت هایی را برای حضور حجاج ایرانی ایجاد کرده اند، دولت عربستان در طول سالیان متمادی هم تعداد حجاج ایرانی را کاهش داده و هم برخوردارهای ناشایست و عدم تأمین امنیت جانی حجاج را صورت داده است.

وی ادامه داد: مجموع این عوامل موجب شد که ما شرایطی را برای حضور حجاج کشورمان در مناسک حج اعلام کنیم، تا اگر این مسائل محقق نشد و جان حجاج کشورمان در مناسک حج مورد حفاظت قرار نگرفت، روند اعزام حجاج متوقف شود.

فلاحتی افزود: البته یکسری مسائل دیگر نیز در متوقف شدن روند اعزام حجاج به عربستان تأثیرگذار بود که مخالف جدی عربستان با برگزاری مراسم برائت از مشرکین یکی از موضوعات مهم این حوزه بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: در شرایط کنونی این سوال در میان مردم ما مطرح است که دولت و دستگاه دیپلماسی چه اقدامات حقوقی را برای پیگیری حقوق جانباختگان منا صورت داده است، که متأسفانه تاکنون جوابی شنیده نشده است.

وی افزود: به طور حتم اگر حضور ایران در مذاکرات آتی با مقامات عربستان، با قدرت و صلابت نباشد، نخست نتیجه ای نخواهد داشت و بعد از آن مجبور خواهیم شد که از بسیاری از مسائل و خواسته های مهم و انقلابی خودمان دست بکشیم تا یک زیارت معمولی صورت گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، شرط حضور حجاج ایرانی در مناسک حج را برگزاری مراسم برائت از مشرکین دانست و گفت: همچنین توجه به امنیت زائران مناسک حج و حفظ عزت و عظمت حجاج نیز یکی دیگر از خواسته های جمهوری اسلامی است، حال اگر نشست های آتی ایران و عربستان موجب تحقق این موضوعات شود، مورد حمایت و تأکید خواهد بود.

حجت الاسلام قاضی عسکر در خصوص پاسخ نامه وزیر حج عربستان برای حضور زائران ایرانی در مراسم حج گفت: پنجم اسفند امسال هیئتی از کشورمان برای بررسی و طرح شرایط حضور زائران ایرانی در مراسم حج به کشور عربستان اعزام می شود و در صورت پذیرش شرایط کشورمان و حفظ عزت زائران ایرانی، حج امسال برگزار خواهد شد.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر این مطلب که مقصر تعطیلی حج سال گذشته هم طرف عربستانی بود افزود: مسئولان عربستانی در انجام امور لازم برای حضور زائران ایرانی مثل مسائل کنسولی و حضور مسئولان و افراد ایرانی برای پیگیری امور حجاج طبق برنامه عمل نکردند و ما هم حج را تعطیل کردیم.

 

 

۴۲۴۲

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =