ساخت فیلتر هوای ارزان‌قیمت با پروتئین سویا

ایسنا نوشت: دانشمندان آمریکایی و چینی یک فیلتر هوای طبیعی، زیست‌تجزیه‌پذیر، مقرون بصرفه و مبتنی بر پروتئین سویا را تولید کرده‌اند که می‌تواند مواد شیمیایی سمی مانند مونوکسیدکربن و فرمالدئید را که فیلترهای کنونی قادر به تصفیه آن‌ها نیستند، پاکسازی کند.

این تحقیق می‌تواند منجر به تصفیه‌کننده‌های بهتر هوا به ویژه در مناطقی از جهان شود که کیفیت هوای نامطلوبی دارند.

این فیلتر زیستی اکنون توسط مهندسان دانشگاه ایالتی واشنگتن طراحی و آزمایش شده است.

محققان آمریکایی با همکاری دانشمندان دانشگاه علم و فناوری چین از پروتئین خالص سویا به همراه سلولز باکتریایی برای ساخت یک فیلترهوای کاملا طبیعی، ارزان و قابل تجزیه زیستی استفاده کردند.

کیفیت نامطلب هوا در سراسر جهان باعث مشکلات سلامتی بوده و عامل بیماری‌هایی مانند آسم، بیماری قلبی و سرطان ریه است.

تصفیه‌کننده‌های تجاری موجود در بازار برای پاکسازی ذرات ریز موجود در دوده یا دود ناشی از اگزوز خودرو استفاده می‌شوند زیرا این ذرات آسیب‌زا بطور مستقیم به ریه وارد می‌شوند. این در حالیست که منابع آلاینده زیادی در سراسر جهان وجود داشته و آلودگی آن‌ها می‌تواند حاوی ترکیبی از مولکول‌های گازی خطرناک مانند مونوکسیدکربن، فرمالدئید، دی‌اکسیدسولفور و سایر ترکیبات آلی فرار باشد.

فیلترهای هوای رایج که معمولا از فیبرهای پلاستیک مصنوعی به اندازه چند میکرون ساخته می‌شوند، ذرات ریز را فیلتر می‌کنند اما نمی‌توانند مولکول‌های گازی را شکار کنند. این مواد معمولا از محصولات شیشه‌ای و نفتی تولید می‌شوند که منبع آلودگی ثانویه به شمار می‌روند.

پروتئین سویا و سلولز محصولاتی مقرون‌بصرفه هستند که در حال حاضر کاربردهای متعددی دارد؛ برای مثال در چسب‌ها، محصولات پلاستیکی، مواد بازسازی بافت و پوشش زخم استفاده می‌شوند. سویا حاوی تعداد زیادی گروه شیمیایی کاربردی از جمه 18 گروه آمینه است. هر گروه شیمیایی از پتانسیل شکار آلاینده‌ها در سطح مولکولی برخوردار است.

محققان از اسید اکرلیک برای جداسازی پروتئین بسیار محکم سویا استفاده کردند تا بتوانند گروههای شیمیایی آن را در معرض آلاینده‌های بیشتری قرار دهند. فیلتر نهایی توانست تقریبا همه ذرات ریز و آلاینده‌های شیمیایی را تصفیه کند.

این تحقیق در مجله Composites Science and Technology منتشر شده است.