ایران به نقل از سازمان نظام‌مهندسی نوشت: به شهرداری گفته بودیم ساختمان از نظر فنی مشکل دارد و باید روند بهسازی در مورد آن اجرایی شود.

از روز پنجشنبه که ساختمان قدیمی پلاسکو فروریخت.تمام مسئولان به خیابان جمهوری رفتند تا از نزدیک در جریان امور قرار گیرند. اما روز گذشته حضور صاحب اصلی ساختمان یعنی بنیاد مستضعفان به این فاجعه رنگ و بوی دیگری داد.
محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان به‌نگا ه‌های نگران افرادی که سرقفلی مغازه‌های این ساختمان را خریده بودند بدون هیچ مکثی گفت تا دو سال دیگر پلاسکوی جدید را که ایمن و مطابق با استانداردهای روز است  می‌سازیم لذا حداقل در این بخش مردم نگرانی نداشته باشند.البته وی توضیح داد که سرقفلی همه واحدها به مردم واگذار شده بود بنابراین ما هیچ چیزی در اختیار نداشتیم جز اصل مالکیت ساختمان. البته ما هم مسئولیتی داریم که از آن شانه خالی نمی‌کنیم.این صحبت‌ها در روزهای تلخی که شاهد از دست دادن آتش‌نشانان کشورمان هستیم و بیش از 1500 میلیارد تومان سرمایه از بین رفته است شاید مرهمی باشد برای مالباختگان. مسئولان از اجرا نشدن مبحث 22 مقررات ملی ساختمان و بی‌توجهی به اخطارها صحبت می‌کنند و در حرف هایشان از 3 هزار واحدی صحبت کردند که نیاز به بهسازی دارد اما همچنان هیچ کس به آنها توجه نمی‌کند.


سازمان مهندسی اعلام کرد پلاسکواستحکام ندارد

احمد خرم هم که در دولت هشتم وزیر راه و ترابری بود و اکنون در سازمان نظام مهندسی از اعضای هیأت مدیره است درباره ساختمان پلاسکو حرف‌های خواندنی دارد. وی  می‌گوید:شهرداری حدود 4 الی 5بار به اعضای هیأت مدیره ساختمان پلاسکو در خصوص ایمن‌سازی و اینکه این مجموعه استحکام لازم را ندارد تذکر داده بود.این تذکر هم از دل سازمان نظام مهندسی خارج شده بود.طی کارهای کارشناسی به شهرداری گفته بودیم که این ساختمان از نظر فنی مشکل دارد و باید روند بهسازی در مورد آن اجرایی شود.

وی افزود: ما رأساً نمی‌توانیم با مالک یک مجموعه برخورد کنیم ولی شهرداری امکان پلمب را داشت. چرا که می‌دانست ساختمان پلاسکو با توجه به کار کارشناسی سازمان نظام مهندسی استحکام لازم را ندارد و باید تخلیه شود تا روند بهسازی صورت گیرد.در ساختمانی که واحدهای تولیدی، تجاری و مردم زیادی در حال رفت و آمد هستند شهرداری باید ایمنی آنها را برقرار می‌کرد.


30 درصد ساختمان‌های تهراننیازمند فوری بهسازی هستند

خرم اظهار داشت:باید برای تمام ساختمان‌های فرسوده بخصوص مجموعه‌هایی که پاساژ، اداری و تجاری هستند طرح استحکام بخشی آماده شود.متأسفانه سه هزار ساختمان داریم که هیچ استحکامی ندارد.فقط در تهران 30 درصد ساختمان‌ها نیازمند فوری نوسازی و بهسازی هستند.وی در لابه‌لای صحبت‌هایش آمار قابل تأملی هم بیان کرد که سالانه باید 50 هزار واحد اداری، تجاری و مسکونی نوسازی شود اما طی 10سال پیش تعداد واحدهایی که بهسازی شدند بعید می‌دانم به 100 هزار واحد هم برسد.

خرم به‌اقدام‌های پیشگیرانه هم اشاره کرد و گفت:خاموش کردن حریقی مانند پلاسکو با امکانات محدود آتش‌نشانی بسیار بعید بود و مشخص بود که نیروها آمادگی لازم را ندارند لذا باید تجهیزاتی خریداری شود که بتواند ساختمان‌های بلند مرتبه را هم پوشش دهد و قطعاً انجام مانور هر 5 الی 6 سال هم برای آتش‌نشانان کافی نیست و باید هر ساله مانورهای اطفای حریق برگزار شود. امیدوارم این اتفاق تجربه‌ای شود تا دولت برای تربیت نیروهای متخصص و جبران ضعف‌ها کاری انجام دهد.

مقررات ملی ساختمان در وزارت راهجا خوش کرده است

اکبر ترکان که چندی پیش رئیس سازمان نظام مهندسی بود و در رک گویی زبانزد خیلی‌ها است درباره ساختمان پلاسکو و اتفاقی که دراین باره رخ داد، گفت: مبحث 22 مقررات ملی ساختمان که سال 92 به اتمام رسید اگر اجرا می‌شد می‌توانست مانع فروریختن ساختمانی مانند پلاسکو شود.‌ متأسفانه این موضوع هنوز از طرف وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نشده است.

بدین جهت اجبار و الزامی برای اجرای آن وجود ندارد. در بند آخر مقررات ملی ساختمان موضوع مدیریت نگهداری و بهره‌بردای ساختمان آمده است و این امر در صورت اجرا می‌تواند ساختمان‌ها را از بلایای مختلف در امان نگه دارد.وی افزود:در مقطع فعلی ساختمان‌های کم واحد مدیر از خود ساکنان دارند و در ساختمان‌های بلند مرتبه مدیریت به شکل هیأت مدیره است اما وقتی مدیران هر دو مجموعه تقاضای پول کنند ساکنان و دارندگان ملک همکاری لازم را ندارند و چه بسا با مخالفت یک نفر موضوع پیشنهاد شده بایگانی شود.

در مورد پلاسکو هم‌چنین  اتفاقی رخ داد.مالکان حاضر نشدند برای بهسازی این ساختمان پولی پرداخت کنند و اکنون میلیاردها تومان ضرر وارد شد.ترکان توضیح داد:وقتی مبحت 22 مقررات ملی ساختمان و بخصوص بند آخر آن اجرایی شود مدیریت ساختمان مانند سایر کشورها با یک فرد حقیقی یا حقوقی خواهد بود که آنها نسبت به مسائل فنی ساختمان چون برق کشی، آسانسور، لوله کشی و حتی دستورالعمل‌ها آشنایی کامل دارند.


مگر می‌شود بدون نگهداری یک ساختمان را 100 سال حفظ کرد

وی که اکنون مشاور رئیس جمهوری است، تأکید کرد:مگر می‌شود یک ساختمان را بدون‌نگهداری و بازرسی فنی 50 یا 100 سال سرپا نگه داشت اگر می‌بینیم در خارج از کشور خانه‌ها بیش از 100 سال عمر می‌کنند به خاطر بازرسی‌های فنی است که هر ساله صورت می‌گیرد.اخیرا رئیس انجمن مهندسی سازه ایران به من گفت سه هزار ساختمان داریم که نیازمند بازرسی منظم هستند.با این تفاسیر اگر غفلتی صورت گیرد باید منتظر بحران‌های دیگری چون پلاسکو باشیم.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =