ایرنا نوشت: نخست وزیر فنلاند اعلام کرد که این کشور آماده میزبانی دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا است.

یوها سیپیلا نخست وزیر فنلاند در جمع خبرنگاران گفت که برای برگزاری دیدار سران روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس قطب شمال در صورت فراهم شدن شرایط سیاسی آمادگی داریم.

شبکه تلویزیونی راشاتودی روز دوشنبه به نقل از سخنان سیپیلا گزارش داد که فنلاند بدون اعلام زمان پیش بینی شده برای برگزاری اجلاس سران شورای قطب شمال، گفت، این مذاکرات می تواند فرصتی برای (اولین) دیدار دوجانبه رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا باشد.

سایت روسی رگنوم نیز اعلام کرده است که نشست این شورا در شهر هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار خواهد شد.
شورای قطب شمال از کشورهای روسیه، آمریکا، سوئد، دانمارک، نروژ و کانادا و فنلاند تشکیل شده و این کشور نیز ریاست دوره ای آن را در سال های 2017 و 2018 برعهده دارد.

پیشتر دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای دیدار با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود آماده است.

پسکوف روز شنبه گفت: پوتین برای دیدار با ترامپ آمادگی دارد، اما انجام مقدمات دیدار رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا نه به هفته ها بلکه به ماهها زمان نیاز دارد.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نوشت: روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ماههای آینده دیدار می کنند و به مذاکرات دو طرف امیدواریم.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه همچنین این احتمال را بعید ندانست که موضوع دیدار سران دو کشور در جریان گفت وگوی تلفنی پوتین با ترامپ برای تبریک آغاز ریاست جمهوری وی مطرح شود.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی بارها خواستار بهبودی روابط با روسیه شد و وعده داد که در صورت پیروزی، برای ترمیم مناسبات تیره دو کشور تلاش و اقدام کند.

راهیابی ترامپ به کاخ سفید، امیدها را برای احیای روابط روسیه و آمریکا که در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده، افزایش داده است.

ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل 25 مهرماه اعلام کرد: روابط مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع کلی بسیار بد و بدترین از سال 1973 (شوروی) است.

روابط واشنگتن و مسکو از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =