۰ نفر
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۹

با ادب باش که سرمشق جوانان ادب است / آیه آیه همه جا سوره ی قرآن ادب است

جناب آقای سید مهدی عبادی را نمی دانم آیت الله بخوانم یا حجت الاسلام و یا ... چون با این عناوین دیگر آشنایی ندارم زیرا القاب متعارف، سال هاست که به حقیقت خودش کمتر آراسته است؛ اما می توانم او را امام جمعه با ادب مشهد مقدس بخوانم.

زیرا او را درسال های 1360 و1361 در شهر زاهدان می دیدم و من هم به دلیل کاری مدتی را در زاهدان بودم و شاهد تاثیر ادب و رفتار متین و عالمانه آن روحانی سفرکرده دربین مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان بودم .

او هیچوقت علمای شیعه و سنی و مردم آن دیار را « عمله، بزغاله ، عیاش ، بی بند وبار و... » خطاب نکرد در مقابل همه افراد تواضع می کرد و شیعه و سنی را احترام می کرد و به همین جهت ، مکرر شاهد تکریم ایشان نزد مرحوم مولوی عبدالعزیز از بزرگان علمای اهل سنت بودم و بعدازاو هم مولوی عبدالحمید و سایر صاحبان دانش ومردم عادی از طوائف متفاوت استان ، به ایشان احترامی خاص قائل بودند.

مرحوم آقای عبادی با اینکه پدر دوشهید بود و می توانست به خونخواهی فرزندان شهیدش ؛ جماعتی را تحقیر و دشمن بپندارد اما برخلاف انتظار، شهادت فرزندانش اورا به مردم نزدیکتر و بر رتبه اخلاقی و جایگاه مورد احترامش بیشتر و گسترده تر می کرد .

وقتی هم که به دیار امام هشتم علیه السلام منتقل شد و در مقام امامت جمعه شهرمقدس مشهد به سخنگویی واقامه نماز مشغول شد همین مسیر را با سرعت و زیبایی بیشتری ادامه داد و در جوار حرم امام معصوم ( ع ) با کمترین حاشیه دل وجان زائرین و مجاوران امام مهربانی ها را صیقل می داد و بر توحیدی فکرکردن وتوحیدی زندگی کردن تاکید می کرد و منادی خوش رویی و خوش گویی و خوش رفتاری در نمازجمعه بود و مخالفی را مورد اهانت قرارنمی داد و از دایره ادب که شاخصه عالمان دینی در طول تاریخ بوده است دوری نمی کرد.

زیرا به خوبی دانسته بود که غروب نکردن خورشید دین و بالندگی آن در قرن های متمادی رعایت زبانی و عملی اخلاق و ادب انسانی والهی بوده است وازاینرو بود که خشم را از زبان ودیدگان و جانش طرد کرده بود ومنویات و اعتقادات خویش را با زبانی گویا و نرم وبا صدایی رسا بیان می کرد .

مردم مشهد مقدس در این روزها معنا و مفهوم عمیق حدیثی که امام معصوم می فرماید « مرگ عالم خسارت جبران ناپذیری را درپی خواهد داشت » درک می کنند و برای اینکه از فیض خطبه های نماز جمعه محروم نشوند ؛ جناب عبادی را امام جمعه خویش می دانند و در عالم ذهن ودل به هدایت های او اقتدا می کنند و زبان وگوش دل خویش را آلوده بدگویی ها و زشت پنداری ها نمی کنند .
آری ادب موجب پایداری انسان مودب است. گرچه به در دنیای مادی اثری از آن مشاهده نشود .

دکترمرتضی بهشتی ، حقوقدان - پژوهشگر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637561

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    533 5
    تکيه بر جاي بزرگان نتوان زد به گزاف
  • شیرازی IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    0 22
    تفاوت این دو دیدگاه در آنجا که مثلاً خدای سبحان انسانها را به "حمار" یا "کلب" تشبیه کرده، این است که بر اساس دیدگاه اول اینان واقعاً حمار نیستند، لیکن چون حمار از فهم حقایق محرومند، از این روی به آن حیوان تشبیه شدهاند، اما بر اساس دیدگاه دوم؛ این تمثیل بیانگر حقیقت مثالی در آنان است و در موطنی که حقایق اشیا ظهور می‌کند، واقعیت و حقیقت مثالی نیز ظهور می‌کند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    38 2
    آفرین بر نویسنده که در لفافه خیلی چیزها را گفت درود بر شما.
  • مهرداد IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    0 26
    اینکه مطلب خود را با جمله " ... عبادی را نمی دانم آیت الله بخوانم یا حجت الاسلام...." شروع کردی احتمالا نیت خیری در گفتارتان نباشد. شما را توصیه میکنم به خواندن قرآن در آنجا که مثلاً خدای سبحان انسانها را به "حمار" یا "کلب" تشبیه کرده و خواندن کتاب جاذبه و دافعه حضرت علی از شهید مطهری جایی که انسانها فقط جاذبه دارند خبرآنلاین لطفا چاپ کن
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    25 1
    آفرین به نویسنده باهوش این متن چه قدر قشنگ حرف دل مردم و زد
  • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    9 0
    با سلام خدمت برادر بزرگوار، متاسفانه بعد اژ انقلاب زبان به بد دهنی گشودن و با عصبانیت و فحاشی سخن گفتن به عادتی انقلابی تعبیر شده که به نظر بنده مسؤول آن مقامات طراز اول مملکت میباشند. و بر اساس کلام معروف الناس علی دین ملوکهم همین روش در بین عامه مردم به روش جاریه تبدیل شده که هر روز دز کوچه و بازار شاهد آن. هستیم.
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    8 0
    نرود میخ آهنین در سنگ
  • میثم A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    3 5
    این نوشته به مظلومیت اهل بصیرت صحه میگذارد. آیت اله علم‌الهدی از مدافعین راه عدالت و بصیرت است در این راه از سرزنش ملامت کنندگان نمی هراسد...