ایسنا نوشت: وزیر خارجه چین اعلام کرد، دولت پکن همچنان به ازسرگیری دور جدیدی از مذاکرات شش جانبه با کره شمالی برای متوقف کردن برنامه های اتمی این کشور، امیدوار است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کره شمالی اخیرا "به صورت موفقیت آمیز" یک موشک جدید میان برد بالستیک را آزمایش کرده است و رسانه دولتی این کشور نیز گزارش داد که کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی گفته که این موشک قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارد.

وانگ یی، وزیر خارجه چین در نشست امنیتی مونیخ با اشاره به مذاکرات میان آمریکا، کره جنوبی، روسیه، چین و ژاپن برای حل مساله اتمی کره شمالی گفت: هنوز فرصت هایی برای از سرگیری این مذاکرات شش جانبه وجود دارد. ما باید با یکدیگر برای بازگرداندن طرف های مذاکره به پای میز گفت و گو تلاش و همکاری کنیم.

در سال 2005، کره شمالی به توافقی با این شش کشور برای تعلیق برنامه های اتمی خود در ازای اقدامات دیپلماتیک و کمک برای تامین انرژی دست پیدا کرد.

مذاکرات پس از آخرین دور آن در سال 2008 شکست خورد و پیونگ یانگ اعلام کرد که از این توافق تبعیت نمی کند و همین امر باعث شد تا دست به آزمایشات موشکی و اتمی جدیدی بزند که تحریم های جدیدی را برایش به دنبال داشت.

وزیر خارجه چین درباره از سرگیری این مذاکرات ادامه داد: ما امیدواریم که طرف های دخیل در این مذاکرات خویشتنداری کنند چون در غیر این صورت تنها تنش های بیشتر ایجاد می شود.

کره شمالی تاکنون پنج آزمایش اتمی که دو مورد آن در سال گذشته میلادی صورت گرفته، انجام داده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =