۰ نفر
۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۰

بی‌بی‌سی نوشت: پس از شکل‌گیری توافق در مونیخ میان طرف‌های درگیر اوکراین، قرار است پس از چندین روز نبرد خونین، در نواحی جنگ‌زده شرق این کشور آتش‌بس برقرار شود.

به گزارش خبرآنلاین، قرار است علاوه بر توقف آتش‌باری در این منطقه، دو طرف ادوات سنگین جنگی خود را هم به عقب برانند.

با وجود این، نقض مکرر آتش‌بس‌ها میان شورشیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین و نیروهای دولتی این کشور، باعث شده ناظران به دوام این آتش‌بس جدید هم امیدوار نباشند.

در ۳۰ ماه گذشته تقریبا هر روز میان دو جبهه مخاصمه در شرق اوکراین درگیری جاری بوده است اما از اوایل سال جاری میلادی، این درگیری‌ها دوباره افزایش یافته است.

اکنون با آغاز آتش بس جدید قرار است دو طرف طی این هفته ادوات جنگی سنگین خود را از خط مقدم درگیری عقب بکشند.

با وجود این، یک منبع آگاه که در نشست امنیتی مونیخ حضور دارد به بی بی سی گفته، مذاکرات روزهای گذشته پیشرفت محسوسی برای رسیدن به یک راه حل سیاسی نداشته است.

در همین حال وزیر امور خارجه آلمان از توافق وزرای امور خارجه «گروه نورماندی» (آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین) برای آغاز آتش بس و توقف درگیری‌های نظامی در شرق اوکراین از روز دوشنبه خبر داد.

 تسنیم به نقل از بخش روسی زبان شبکه تلویزیونی بی بی سی انگلیس اعلام کرد که قرار است از امروز، دوشنبه در دونباس (مناطق شرق و جنوب اوکراین) رژیم توقف درگیری‌ها و آتش بس برقرار شود. این تصمیم ظاهرا روز شنبه در جریان نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو «گروه نورماندی» شامل آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گرفته شده است.

بر اساس این اطلاعات، "زیگمار گابریل" وزیر امور خارجه آلمان بعد از این نشست در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «گروه چهارجانبه نورماندی» از همه نفوذ خویش برای برقراری آتش بس در شرق اوکراین استفاده خواهد کرد.

گابریل همچنین خبر داد که در نشست این گروه درمونیخ توافق شده است تا دیدار مجددی برای آغاز روند حل و فصل سیاسی بحران در اوکراین تحت عنوان «مینسک-2» برگزار شود که احتمالا در تاریخ اول ماه مارس در مینسک، پایتخت بلاروس خواهد بود. به گفته وی، مهمترین موضوع مذاکرات آتی تبادل اسرا بین طرفین درگیری خواهد بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =