چرا حشرات ناهار آنجلینا جولی شدند؟/ از پروتئین کرم تا کلوچه زنبور؛ غذای نسل آینده بشر!

آنجلینا جولی در سفر به کامبوج برای افتتاحیه فیلم تازه‌اش، "اول پدرم را کشتند" اقدام به پختن و خوردن حشرات کرد و از علاقه‌اش به این مسئله گفت. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که با افزایش سریع جمعیت جهان نسل آینده باید خوردن حشرات را با کمال میل به عنوانی غذایی خوشمزه بپذیرد.

به گزارش خبرآنلاين، شرکت‌ها و نهادهای مختلفی در جهان می‌گویند به زودی خوردن حشرات برای مردم جهان عادی خواهد شد. تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان احتمالا به ۱۱ میلیارد نفر می‌رسد و این مسأله می‌تواند به یک بحران غذایی تبدیل شود. به همین خاطر شرکت و نهادهای زیادی در حال بررسی استفاده از حشرات به عنوان منبع غذایی انسان‌ها هستند. افزایش جمعیت تا سال ۲۰۵۰ به معنای نیاز به افزایش ۷۰ درصدی تولید مواد غذایی و سالانه تولید ۲۰۰ میلیون تن گوشت بیشتر است. با افزایش جمعیت باید برای تامین غذا به خصوص پروتئین باید منابع جدید را جایگزین منابع سنتی مثل گوشت و ماهی کرد. خوردن حشرات یکی از راه‌هاست، منابع طبیعی را تخلیه نمی‌کند بنابراین به محیط زیست آسیب نمی‌زند، مغذی است و در شرایط مناسب پرورش حشرات راحت و ارزان است.

چندي پيش یک شرکت غذایی در حاشیه یک نشست در وین دانشمندان را به سفره‌ای عجیب دعوت کرد تا نشان دهد احتمالاً در آینده‌ای نزدیک باید عادت‌های غذایی مردم جهان عوض شود. در میزبانی شرکت غذایی سپایزپلن به جای استفاده از گوشت گاو و مرغ در تهیه غذاها از سوسک، ملخ و کرم استفاده شده بود.
کریستف تومن، رئیس سپایزپلن در این باره می‌گوید: ما می‌خواهیم به مردم نشان دهیم که چگونه می‌توانند حشرات را مانند غذاهای دیگر بخورند. می‌خواهیم به آن‌ها نشان دهیم که حشرات جایگزین بسیار خوبی برای آینده خواهند بود. می‌خواهیم سطح آگاهی از این موضوع را افزایش دهیم.
کارشناسان تخمین می‌زنند تا سال 2050 جمعیت جهان به بالای ۱۱ میلیارد نفر برسد و تامین موادغذایی برای این تعداد انسان، امری غیرممکن به نظر می‌رسد.
رئیس سپایزپلن می‌گوید: برای بسیاری از مردم خوردن حشرات برای بار اول خنده‌دار است، اما ما می‌خواهیم به آن‌ها نشان دهیم که این تنها یک امر سرگرم‌کننده نیست. ما معتقدیم که خوردن حشرات در طی سال‌های آینده به امری عادی تبدیل خواهد شد.

به گفته شامی رادیا یکی از بنیانگذاران شرکتی که حشرات خوردنی می‌فروشد هم حشرات را می‌توان سوپرغذا دانست: "آنها سرشار از پروتئین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه هستند."

پرورش راحت براي پروتئين بيشتر

پرورش آنها برای محیط زیست بهتر از پرورش دام و طیور است. حشرات می‌توانند از ضایعات طبیعی تغذیه کنند، گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کنند و زمین کمتری را قیاس با دام و طیور اشغال می‌کنند.خیلی‌ها می‌دانند که به ویژه در کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا خوردن حشرات برای مردم عادی است و حتی در خیابان‌ها به عنوان یک غذای خوشمزه فروش این غذاها رونق دارد.

سازمان خوار‌وبار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، هم سال ۲۰۱۳ در گزارشی به بیش از ۲ میلیارد انسان درسرتاسر جهان اشاره کرده که درحال حاضر از حشرات به عنوان مکمل غذایی خود استفاده می‌کنند.

به گفته فائو ۱۹۰۰ نوع حشره به عنوان خورده می‌شوند. رایج‌ترین حشراتی که خورده می‌شوند عبارتند از: سوسک‌ها، زنبورها، زنبورمورچه‌ها (wasp)، ملخها، ملخ آفت، جیرجیرک‌ها، موریانه‌ها ،سنجاقک‌ها و مگس‌ها.

در این گزارش آمده‌است که سوسک‌ها، زنبورها و دیگر انواع حشرات به عنوان غذ مورد استفاده انسان‌ها قرار دارند و پرورش حشرات یکی از متعدد راه‌های ایجاد امنیت غذایی در جهان است.

براساس این گزارش، حشرات همه‌جا حضور دارند و به سرعت تولید مثل می‌کنند، رشد و انطباق‌پذیری بالایی دارند و میزان آلودگی که برای محیط زیست ایجاد می‌کنند نامحسوس است. همچنین بر اساس این گزارش حشرات در تبدیل خوراک به غذای قابل مصرف بسیار مقرون به صرفه هستند،‌ برای مثال جیرجیرک‌ها نسبت به گاو برای تولید میزان یکسانی پروتئین به 12 برابر غذای کمتری نیاز دارند. در گزارش سازمان ملل پیشنهاد شده که رستوران‌ها حشرات را به منوی غذایی خود اضافه کنند.


پرورش کرم در آشپزخانه
خبرگزاری فرانسه گزارش داده که دو محقق به تازگی دستگاهی برای پرورش کرم خوراکی در آشپزخانه درست کرده‌اند. این دستگاه می‌تواند در هفته ۲۰۰ تا ۵۰۰ گرم کرم پرورش دهد تا به مصرف خوراکی برسد. کاترینا آنجر و جولیا کایسینگر که این دستگاه را ساخته‌اند می‌گویند نسل آینده به پرورش حشرات احتیاج پیدا خواهد کرد. به گفته آن‌ها کرم‌های پرورش یافته توسط آن‌ها شامل مواد مغذی لازم هستند و کرم‌ها بیشتر از یک تکه استیک پروتئین،بیشتر از تخم مرغ ویتامین ب ۱۲ و بیشتر از کلم بروکلی فیبر دارند. جولیا کایسینگر می‌گوید: در آینده‌ای نزدیک همه مردم یا اکثر آن‌ها حشرات را خواهند خورد. اولش شاید از لحاظ روانی مشکل باشد اما به تدریج با آن کنار خواهند آمد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    16 0
    چرا باید جمعیت انقدر زیاد بشه که ادما حشره بخورن. این که دیگه زندگی نیست ادم مثل حیوانات زندگی کنه همون بهتر که زندگی نکنه
    • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      0 0
      قصدم فلسفه بافی نیست اما گویا کلا فراموش کرده ایم که انسان هم از نظر فیزیولوژی یک حیوان است
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    1 8
    جالب بود اما ایا روزی در ایران هم میشه؟ چون کشتن گاو وگوسفند و پرورش انها بسیار پرهزینه و گوشت قرمز زیادیش مضرره
  • بی نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    13 1
    حالم بهم خورد
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
      0 2
      من فیلمش را دیدم و واقعا حالم بهم خورد.جدی خیلی چندش آور بود...اه..
  • بی نام A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    4 6
    عالی بود
  • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    8 4
    همینمون مونده دنده کباب ول کنیم ملخ بخوریم
  • بی نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    7 3
    واى از غربگرايى؛ تا وقتى چينيها البته تعداد خيلى معدودشون حشره ميخوردند چندش و بد بود ولى حالا كه يك هنرپيشه غربى اين كار رو ميكنه ميشه منبع پروتئين و غذاى مفيد...
  • بی نام A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    7 1
    دلم بهم خورد. خوبه که ما به احتمال زیاد تا 2050 نیستیم.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    7 0
    الان مسأله این نیست که چرا حشرات ناهار آنجلینا جولی شدند؟ مساله اینه که چرا جولی این شکلی شده؟
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    8 0
    چرا بشر جمعیتش را کنترل نمی‌کند تا این همه بدبختی نکشد
  • دختر A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    4 0
    چرا کرمهای روی کیک زنده اند.همون کیک رو بدون کرم بخورند دیگه.حشرات منبع غذایی نمیشن سوسک تو فاضلاب رو برای چی ادم بخوره خود سوسکه منبعه مریضیه.اگه بخوایم حشرات رو پرورش بدیم به سبک خاص خوب همون کار رو روی گاو و گوسفند انجام بدیم هنوز مسئله خیار درختی و میوه های گل خانه ای حل نشده چه برسه به اینا.یا موضوع سر اینه که اینقدر از خدا فاصله گرفتیم که دیوانه شدیم.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
    1 1
    این که این غذاها چندش هستند قبول. ولی خوب من هیچ وقت نتونستم چشم و سیراب شیرودن و به عنوان غدا قبول کنم. چندشن ولی واقعیت اینکه به خصوص سیرابی ارزش غذایی بالایی داره. حالا حشرات هم مثل اینها دیگه.