«خبرجنوب» نوشت: مساله محیط زیست مبحث فانتزی و شوخی نیست و همه ابعاد زندگی مردم را در بر میگیرد.

مديركل محيط زيست فارس كه ميهمان جلسه اين هفته شوراي اسلامي استان بود، در واكنشي به سخنان اخير وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص منطقه بهرام گور و شوخي وي پيرامون جلوگيري از بهرهبرداري از معادن اين منطقه به دليل وجود چند گورخر، با بيان اين مطلب گفت: مساله محيط زيست فانتزي نيست كه وزير صنعت، معدن و تجارت اين گونه آن را مطرح كند، شوخي هم نيست و همه ابعاد زندگي ما را در بر مي گيرد و تنها به وجود 2 گورخر در اين منطقه مربوط نميشود و با تاريخ، سلامت و گردشگري ما مرتبط است. ولوي اضافه كرد: براي ايجاد زمينههاي گردشگري و طبيعت گردي بايد گورخر، خرس قهوهاي و يا ساير گونه ها وجود داشته باشند تا كساني براي تماشاي آن ها بيايند در حالي كه ما قبل از آن كه از اين ظرفيتها استفاده كنيم داريم آن ها را نابود ميكنيم. وي افزود: ديواري كوتاه تر از محيط زيست وجود ندارد و هر كس كه ميخواهد كاري كند و نميشود ميگويد محيط زيست جلوي كار را گرفته. از سوي ديگر هر مسئولي كه مي خواهد محيط زيست را خراب كند خود را دوستدار محيط زيست اعلام كرده و مي گويد من حتي مدرك تحصيلي ام محيط زيست است! در حالي كه فقط محيط زيست تنها با شعار ميسر نميشود بلكه در عمل بايد به آن پرداخته شود.
ولوي گفت: در قانون، حفظ محيط زيست يك وظيفه عمومي تلقي شده كه تمامي بخش ها را در بر مي گيرد اين در حالي است كه با چالش هاي زيادي در اين حوزه رو به رو هستيم و با توجه به اين كه روزانه يك شهر240 هزار نفري در دنيا ساخته مي شود، اين فشار باعث شده كه زمين با مشكلات زيادي دست به گريبان شود و برخي دگرگوني پديدههاي جوي به همين دليل است و وقوع حوادث چند سال اخير جوي نيز به همين مساله برميگردد. وي با اشاره به بحران آب در كشور اضافه كرد: در حال حاضر ما سالانه 600 ميليون متر مكعب بيش از توان بازسازي، آب از زمين برداشت مي كنيم و اين يعني ضرر رساندن به مخازن اصلي آب.
مديركل محيط زيست استان فارس گفت: يكي از مسائل ديگري كه ما در استان با آن مواجه هستيم بحران پسماندهاست و در تمامي نقاط استان جز شيراز كه همه موارد از جمله دفن بهداشتي، بازيافت و توليد كود كمپوست انجام ميشود، در نقاط ديگر مشكل داريم.
وي با اشاره به آلوده كردن آب هاي زيرزميني به دليل عدم ساماندهي فاضلاب هاي شهري ادامه داد: ريزگردها از جمله ديگر مواردي است كه دير يا زود استان ما را تهديد مي كند و در همين خصوص طرح مطالعه ريزگردها در شوراي برنامه ريزي به تصويب رسيد اما هنوز پولي براي اجراي آن اختصاص نيافته است.
ولوي با اشاره به كمبود نيرو به عنوان يكي از مشكلات اين حوزه در استان گفت: در حال حاضر ما 11 منطقه حفاظت شده و 17 منطقه شكار ممنوع داريم كه حتي براي رسيدگي به همين مناطق نيز نيروي كافي نداريم و حتي تا سال گذشته محيط زيست برخي شهرستان هاي ما تعطيل بود كه با تلاش زياد، برخي از آن ها را فعال كرديم. وي تصريح كرد: سهم ما از اعتبارات استاني تنها 6 دهم درصد از كل بودجه استاني است در حالي كه انتظارات از ما فراتر از اين است زيرا ما تنها در يك حوزه فعاليت نداريم و با اين اعتبار نميشود كار چنداني كرد. ما حتي در حوزه آموزش نيز هيچ بودجهاي نداريم. ولوي با اشاره به اجراي طرح پايش الكترونيكي در منطقه حفاظت شده بمو براي نظارت بيشتر بر اين حوزه گفت: امسال ما منطقه حفاظت شده بمو را به سيستم پايش الكترونيكي تجهيز مي كنيم و از سوي ديگر طرح جامع آلودگي هواي استان نيز چندي قبل تهيه شده كه اين طرح بايد باز تجديد شود و براي اين كار نيازمند تامين بودجه مربوطه هستيم. وي اظهار داشت: در حال حاضر از 30 ايستگاه پايش هوا مورد نياز در شيراز تنها 4 مركز راه اندازي شده اين در حالي است كه در لامرد نيز با توجه به نزديكي به عسلويه بايد يك مركز راه اندازي شود.
مديركل محيط زيست فارس گفت: يكي ديگر از مشكلات ما در استان نبود ايستگاه اندازه گيري پايش كيفيت آب است كه تنها در يك مركز در سد درودزن وجود دارد.
وي با حمايت از ايجاد سايتهاي دفن زباله و بازيافت زبالهها اضافه كرد: در خصوص معادن بهرام گور نيز تمامي مجوزهاي آن باطل شده و تنها قرار شد در 4 گوشه اين منطقه اكتشافات لازم انجام شود همچنين بنا شد اگر مواردي هم كشف شد تنها از خارج محدوده حفاظت شده رفت و آمد صورت گيرد. وي با اشاره به وجود 900 راس گورخر در منطقه حفاظت شده بهرام گور از پيگيري برخي مسائل مطرح شده در اين جلسه توسط نمايندگان شوراهاي اسلامي شهرهاي استان از جمله ساخت تصفيه خانه فاضلاب صدرا، ايجاد سايت هاي ساماندهي پسماندها، آلودگي آب هاي سطحي يا برخورد با برخي صنايع آلاينده و نيز حفاظت از چند گونه جانوري از جمله خرس قهوه اي و گوزن زرد خبر داد و اظهارداشت: متاسفانه امروز بسياري، مساله محيط زيست را ناديده ميگيرند و در بسياري موارد نام آن نوشته ميشود اما خوانده نميشود به عنوان مثال در حالي كه طبق قانون ابتدا بايد آب شرب تامين و پس از آن محيط زيست و بعد، آب صنعت تامين شود هيچ نامي از محيط زيست ديده نميشود و حتي اگر براي صنعت آب نياز باشد تامين ميشود اما براي محيط زيست اين كار انجام نميشود. مديركل محيط زيست فارس در حاشيه اين نشست نيز با اشاره به كمبود نيرو در اين حوزه گفت: در حالي كه چارت سازماني ما 920 نيرو است اما ما تنها حدود 400 نيرو در كل استان داريم و در حالي كه طبق قانون هر ارگان ميتواند 10درصد نيروي قرارداد معين بگيرد هنوز اين اجازه به ما داده نشده است و در صورت تامين اين تعداد نيرو حداقل ميتوانيم بخشي از حوزههاي محيط زيست استان را فعال كنيم.
رئيس شوراي اسلامي استان فارس نيز در اين جلسه گفت: پيشرفت يك كشور در گرو آن است كه مردم آن يك زندگي مطلوب و بانشاط داشته باشند و تحقق اين امر نيز با حفظ محيط زيست ممكن است.
نعمتي افزود: جنگل ها و مراتع ريه هاي تنفسي شهرها هستند و به همين دليل بايد به برخي موارد توجه بيشتري كرد كه يكي از آنها پديده زمين خواري به ويژه در حاشيه شهرهاي بزرگ است. در برخي موارد شاهد هستيم كه چوپان يا دامداري كه چند سالي دامهاي خود را در زمينهاي اطراف شهر نگهداري ميكرده و يا زمين در اجاره او بوده آن مكان را مال خود دانسته و اقدام به تصرف و ساخت و ساز ميكند كه بايد جلوي اين سوء استفادهها گرفته شود. امروز فارس مورد هجوم زمين خواران و سودجويان قرار دارد كه بايد جلوي آن را گرفت. وي با اشاره به شناسايي 35 تا 40 قلاده خرس قهوه اي در برخي نقاط استان و نيز چندين راس گوزن زرد ايراني در نقاط ديگر، خواستار اجراي طرح حفاظت از اين 2 گونه جانوري شد و گفت: يكي ديگر از خواستههاي ما اجراي طرح حفاظت از جنگل هاي ايراني و توراني و جنگلهاي بناب و راه اندازي پاسگاهي در اين منطقه است و تقاضاي ديگر ما ايجاد ممنوعيت تردد خودروها در جنگل هاي استان است. نعمتي خواستار نصب دوربين مداربسته در برخي از نقاط حفاظت شده استان شد و اضافه كرد: يكي ديگر از مشكلات ما در استان بحث پسماند و دفن زباله است كه اين ثروت به جاي آن كه به نفع استان باشد هزينه اي نيز روي دست مردم مي گذارد.
وي ادامه داد: در حال حاضر سرمايه گذاري اعلام آمادگي كرده كه با 200 ميليارد تومان ميتواند زبالهها را تبديل به بنزين و گازوئيل كند اما مدعي شده كه 180 ميليارد تومان بودجه مورد نياز را خودش تامين ميكند اما مابقي را ضمانت نامه رسمي دولتي ميخواهد. با اجراي هر كدام از اين پروژهها براي200 نفر اشتغال مستقيم ايجاد ميشود اما در ادامه اين جلسه برخي از نمايندگان شوراهاي اسلامي شهرها با اشاره به برخي موارد مربوط به حوزه خود در زمينه محيط زيست، خواستار رفع اين مشكلات شدند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =