در راستای اقدام عملی در حوزه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات ملی، شرکت صنایع غذایی ماسترفوده با هدف ارتقا سلامت بهداشت دهان و دندان جامعه، آدامس بدون شکر با برند بایودنت را تولید کرده است.

بایودنت علاوه بر مباحث بهداشتی، در نظر دارد تا ضمن مشتری مداری و ارائه یک محصول سلامت محور با کیفیت، از ورود اجناس قاچاق و آدمس‏های تاریخ مصرف گذشته به کشور جلوگیری کند. در مرداد ماه سال جاری نیز با همکاری انجمن دندان پزشکان ایران، متعهد شد تا در راستای ارتقای سطح بهداشت دهان و دندان در مناطق محروم، طرح "بایودنتیست" را در مناطق کمتر برخوردار کشور اجرا کند. بایودنت در کمتر از شش ماه این تعهد در راستای مسوولیت اجتماعی خود را اجرایی کرد.

بایودنت

در اولین گام از این طرح با شناسایی چند منطقه محروم، شرکت بایودنت تصمیم گرفت طرح بایودنتیست را در مدرسه حضرت زینب (س) واقع در منطقه کمتربرخوردار قلعه حسن خان از بهمن ماه به اجرا درآورد. "بایودنتیست" طرحی است که در آن شرکت بایودنت از یک خودرو که کلیه تجهیزات دندان پزشکی شامل یک یونیت پیشرفته، دستگاه پرتابل عکس برداری و دستگاه های استرلیزه کننده یونیت را داراست در ارایه خدمات رایگان دندانپزشکی بهره میگیرد. این یونیت دارای امکانات کامل ورودی و خروجی آب، سرمایش و گرمایش را نیز دارد. هر دستگاه ماشین و تمامی امکاناتش درونش حدود 300 میلیون تومان هزینه دارد. همین اطلاعات کافی بود تا بخواهیم از نزدیک شاهد اجرای این طرح بیشتر باشیم. به همین دلیل به منطقه قلعه حسن خان که امروز نامش به شهر قدس تغییر یافته رفتیم و چند ساعت را در کنار دانش آموزان ، مسئولین مدرسه ، پزشکان و مدیران اجرایی بایودنتیست سپری کردیم. 

1706 دانش آموز معاینه شده‌اند

کلینیک سیار "بایودنتیست" در طرح بایودنتیست در بین مدارس کل کشور و کمک ‌به تحقق شعار پیشگیری بهتر از درمان است گام نخست را در اجرای این طرح برداشته و تا کنون 1706 نفر از حدود 1800 دانش آموز مدرسه حضرت زینب ( س) معاینه شده‌اند. علاوه بر این در بخش پیشگیری نیز حضور سفیران دندانپزشک بایودنت در بین دانش آموزان ، آموزش نحوه صحیح مسواک زدن و راه‌های جلوگیری از آسیب دندان‌ها در قالب جزوات رنگی و بسته های سلامت بهداشتی صورت گرفته است. در بخش درمان هم، رسیدگی به مشکلات دندان کودکان در حال رشد، ترمیم و جلوگیری از افزایش احتمال از دست دادن دندان‌ها، اجرایی شده است.

مدرسه حضرت زینب (س) در منطقه قلعه حسن خان اولین مدرسه ای است که طرح "بایودنتیست" در آن اجرا شده است. خدیجه حسنی نژاد مدیر مدرسه حضرت زینب (س) در باره حضور شرکت بایودنت و اجرای طرح "بایودنتیست" در این منطقه می‌گوید: «اجرای این طرح در این منطقه بسیار برای ما و خانواده دانش آموزان این مدرسه خوب و مفید بوده است. تمامی دانش آموزان مدرسه معاینه شدند و منتظر ادامه روند درمانشان هستند و خانواده ها از این طرح بسیار خوشحال هستند.

با توجه به اوضاع اقتصادی خانواده ها در این منطقه، مادران دانش آموزان این مدرسه از اینکه تمامی روند معاینه و درمان دندان فرزندانشان به صورت رایگان انجام می‌شود،کاملا راضی هستند.»

زنگ تفریح به صدا درمی‌آید و بسیاری از دانش آموزان مدرسه دور ماشین بایودنتیست جمع می‌شوند و لابه‌لای حرف‌هایشان می‌گویند: که در ابتدا از دنداپزشکی می‌ترسیدند. از اینکه شاید دندانشان کشیده شود یا درد بگیرد. اما وقتی رفتار دندان پزشکان را دیده اند ترسشان ریخته و حتی مشتاق هستند تا هر چه زودتر روند درمانشان در مدرسه آغاز شود. زهرا عباسی یکی از دانش آموزان مدرسه حضرت زینب (س) درباره چگونگی روند معاینه اش در این طرح توضیح می‌دهد: "من خیلی از دستگاه‌های دندان پزشکی می‌ترسیدم اما رفتار پزشکان با ما خیلی خوب بود و کم کم ترسم ریخت. بعد از معاینه به من گفتند که چهارتا از دندان هایم خراب است و نیاز به عصب کشی دارم."

نود درصد دانش آموزان نحوه صحیح مسواک زدن بلد نبودند

سحر کرمانی، یکی از دستیاران دندانپزشکان حاضر درطرح "بایدودنتیست" درباره انگیزه حضورش دراین طرح و چگونگی وضعیت بهداشت دندان دانش آموزان مدرسه حضرت زینب (س) می‌گوید: « از 1706 نفری که تا اینجای طرح معاینه شدند تقریبا 1600 نفر نیاز به درمان دارند. وضع بهداشت دندان در این منطقه بسیار بد است و دلیل انتخاب این منطقه برای اجرای طرح نیز همین بوده است. خانواده‌ها به کودکانشان آموزش نگهداری درست از دندان را نمی‌دهند و خودشان نیز آموزش ندیده‌اند. نود درصد دانش آموزان حتی نحوه صحیح مسواک زدن را بلد نبودند. چیزی در حدود 100 نفر از این دانش آموزان نیز دندان اصلی‏شان نیاز به کشیدن دارد. »

او در این رابطه که روند درمان هر فرد چقدر طول خواهد کشید عنوان کرد: « نسبت به وضعیت دندان هر نفر زمان و روند درمان نیز متفاوت است اما به جرات می توانم بگویم هر دانش آموز در اینجا بیشتر از یک جلسه درمانش طول می کشد. واکنش بچه ها نیز به این روند خوب است. آن ها نیز بسیار مشتاق‌اند که هر چه زودتر بیایند ما درمانشان کنیم.»

او درباره اینکه چگونه به طرح بایودنتیست اضافه شد می‌گوید: « من به شرکت بایودنت معرفی شدم و وقتی متوجه شدم یک طرح اجتماعی است، خیلی سریع پذیرفتم و به اینجا آمدم. بعد از گذارندن دوره های دستیاری به اینجا آمدم خدا را شکر، راضی هستم که در این طرح سهمی دارم.»

بایودنت

این کلینیک سیاردندانپزشکی، روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در این مدرسه مشغول به کار است و هر روز یک پزشک و دو دستیار در اینجا مشغول به کار هستند. برخی از پزشکان خیر حاضر در طرح بایودنتیست در آمریکا ساکن هستند و زمانی که به ایران می‌آیند، چند روز از وقت خود را در این طرح می گذرانند.

دانش آموزان و خانواده‌هایشان استقبال بسیار خوبی کردند

محمدابراهیم مهرجو مدیر پروژه "بایودنتیست" درباره اجرای طرح دندان یار و کلینیک سیار بایودنت به خبرآنلاین می‌گوید: «این کلینیک امکانات فوق العاده و پیشرفته ای دارد و از یک کلینیک دندان پزشکی چیزی کم و کسر ندارد. این کار، یک طرح مشترک با انجمن دندان پزشکی ایران است. انجمن دندان پزشکی به ما در معرفی دندان پزشکان داوطلب کمک شایانی کرد.»

علاوه بر این مهرجو درباره هزینه های روزانه این طرح نیز توضیح می‌دهد: « واقعیت این است که ما به غیر از هزینه کلینک سیار و دستگاه‌ها، هزینه‌های جاری بسیار زیادی داریم. به طور متوسط ماهیانه حداقل 30 میلیون تومان هزینه اجرای طرح است. به جز هزینه اولیه تجهیز کلینیک که مبلغی جداگانه است. علاوه بر این اقلام مصرفی مورد استفاده در روند درمانی هر فرد نیز بسیار بالاست. برای مثال موادی که برای پر کردن دندان ها یا کشیدن آن ها، ترمیم  یا روت کانال به کار می رود نیز هزینه زیادی را در بر می گیرد. »

مدیر پروژه بایودنتیست به استقبال عالی دانش آموزان و خانواده‌هایشان از این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: « دانش آموزان و خانواده‌هایشان استقبال بسیار خوبی کردند. به دلیل اینکه دندان پزشکی هزینه بسیار بالایی را برای خانواده ها دارد. ما هم این منطقه را به دلیل کمتربرخوردار بودن خانواده‌ها، انتخاب کردیم تا امکان ارتقا سطح بهداشت دهان و دندان را برای آنها فراهم کنیم. با توجه به استقبالی که از این طرح صورت گرفته است ما به دنبال توسعه بایودنتیست در سراسر ایران هستیم. مهم ترین بحث این طرح تامین هزینه های آن است. اگر فروش محصولات بایودنت بیشتر شود و مردم حمایت کنند، هر سال بودجه را برای افزایش تعداد این کلینک های سیار در نظر خواهیم گرفت و در دیگر مناطق محروم نیز چنین امکاناتی را فراهم می‌کنیم. »

او درپایان سخنانش درباره خواسته‌اش از مسوولان اظهار می‌کند: « تنها درخواست ما از مسوولان این است که از شرکت ماسترفوده و برند بایودنت که یک تولید ملی است حمایت کنند و محدودیت های موثردر ورود آدامس های خارجی را بکار بندند. قاچاق آدامس سد محکمی برای فعالیت ما به حساب می‌آید. امیدوارم به کمک خدا و مسوولان بتوانیم با فروش بیشتر یک محصول ملی، این طرح مسوولیت اجتماعی‌مان را نیز توسعه داده و مناطق بیشتری را نیز تحت پوشش بایودنتیست قرار دهیم. دانش آموزان مدرسه حضرت زینب نیز در پایان روز، با اجرای یک سرود وخواندن نامه هایی که برای دندانپزشکان و مدیران این طرح نوشته بودند از برند بایودنت و زحماتی که برای آن‌ها کشیدند قدردانی کردند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645624