آزمایش شکارچی حیات مریخ در شبیه‌سازی صحرا

محققان سازمان فضایی آمریکا - ناسا- به منظور بررسی عملکرد یک کاوشگر جدید که قرار است در مریخ به دنبال نشانه‌های حیات بگردد، آن را به صحرای آتاکامای شیلی فرستاده و آزمایش هایی را در این صحرا آغاز کردند.

در بخش‌هایی از صحرای آتاکاما هیچگاه حتی قطره‌ای باران نباریده است و به همین علت یکی از خشن‌ترین مناطق زمین محسوب می‌شود؛ فقدان آب در کنار تشعشعات مافوق بنفش خورشید، اندک حیات موجود در منطقه را نیز به زیر سطح زمین کشانده است و محققان معتقدند همین وضعیت می‌تواند در مریخ نیز وجود داشته باشد.
این آزمایش به عنوان بخشی از یک پروژه چهارساله با عنوان Atacama Rover Astrobiology Drilling Studies یا ARAD است. هدف از اجرای این پروژه بررسی صحت نظریه وجود حیات در مریخ به صورت جوامع میکروبی ساکن درون سنگ‌های سیاره سرخ اعلام شده است.
با وجود این که دمای آتاکاما بسیار بالاتر از سطح مریخ است، وضعیت خشکی خاک در آنجا از 10 تا 15 میلیون سال قبل وجود دارد. این خشکی، موجب شده ترکیبات شیمیایی خاک آتاکاما شباهت بسیار زیادی به ترکیبات خاک مریخ داشته باشد و گفته شود که محل مناسبی برای کار روی پروژه ARAD است.
در این آزمایش ها که فوریه سال 2016 آغاز شد، کاوشگر توانسته است سه نمونه خاک را از مناطق مختلف صحرا از عمق دومتری زمین خارج کند. قرار است این آزمایش ها تا سال 2019 میلادی ادامه یابد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =